HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiofilens svar på mp3?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/17 :  10:58:17  Show Profile Send KingX a Private Message
WMA lossless tycker jagi nte är direkt lossless.. iofs har jag inte hunnit jämföra så mkt.. men även om man lyssnar på samma låt gjrod idet och ex. mp3 så tycker jag skillnaden är väldigt liten.. och en mp3a är ändå rätt mkt sämre än ett vanligt cd-spår...

dock bryr jag mig inte om hurvida folk gillar musik digitalt på hårdiskar eller inte..
det är upp till var och en hur dom vill ha sin musik..
dock så är jag ändå en inbiten "vill ha omslag och hela baletten" till skivan...
det bara känns rätt =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/10/17 :  11:35:10  Show Profile Send labrat a Private Message
quote:
WMA lossless tycker jagi nte är direkt lossless.. iofs har jag inte hunnit jämföra så mkt.. men även om man lyssnar på samma låt gjrod idet och ex. mp3 så tycker jag skillnaden är väldigt liten.. och en mp3a är ändå rätt mkt sämre än ett vanligt cd-spår...


Nu tror jag du lurar dig själv! :)
Jag har väldigt, väldigt svårt att under kontrollerade former höra skillnad på en HÖGKVALITATIVT (finns ju andra parametrar än bitrate som spelar in) kodad mp3'a i t ex 256kbps mot original-cd (vanlig rock/pop etc). Dvs, samma anläggning och samma media. Prova själv att koda ner med lame, bästa inställningen och bränn sedan ut på CD och jämför på di n stereo. Tror de flesta skulle bli förvånade över hur bra det låter.

Det blir inte en rättvis jämförelse om man laddar hem mp3'an från internet och jämför på det viset, eftersom man då inte vet vilken encoder som har använts eller vilka inställningar. Det är rätt lätt att få en mp3'a att låta rätt dåligt.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/10/17 :  11:38:57  Show Profile Send svanbo a Private Message
KingX, nu börjar vi närma oss ursprungsfrågan i tråden, d.v.s. om detta kan komma att bli en fullvärdig ersättare till cd. Om du skulle få ladda ner skivomslag och sånt från skivaffären tillsammans med låten kodad i något bra lossless-format då? Förutsatt att du har en bra färgskrivare hemma eller på jobbet då. Och givetvis ska inte detta kosta lika mycket som en vanlig cd, säg kanske häften. Börjar vi närma oss ett alternativ då?
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/10/17 :  11:55:13  Show Profile Send labrat a Private Message
Pratar vi alternativ tror jag inte på nedladdning av enstaka låtar/album, om priserna inte är väldigt låga.
Jag tror skivbolagen i framtiden måste erbjuda prenumerationer på hela kataloger, eller efter genre osv, för att kunna konkurrera med den illegala nedladdningen. Jag skulle mer än gärna betala 2-300:- i månaden för att få tillgång till vissa skivbolags hela kataloger i lossless-format. Tycker det är sjukt mycket smidigare att tanka hem musik och spela upp via dator/mediacenter, än hålla på och fippla med cd-skivor och fodral som ändå bara repas och spricker. :D

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/10/17 :  12:18:45  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
KingX: Det beror nog på vilken enhet du spelar upp filerna på. Om man spelar upp WMA lossless på en dator med standard ljudkort (typ Soundblaster) så hörs nog inte så stor skillnad mot MP3. Men används en dator med "Hi-Fi" klassat ljudkort med en Separat DAC och jittermumsare så hår man stor skillnad, i alla fall när jag har testat.

En Audio-CD skiva läses av med en standard som kallas "reed book" och i den standarden så tillåts inte att det sker några omläsningar av skivan om det skulle uppstå något läsfel utan det finns lagrat en del "korrigeringsinformation" som hjälper till att återskapa ursprungsljudet, och om "korrigeringsinformationen" inte räcker till så görs det en "gissning" av hur ljudet skulle ha låtit.

Vid läsning av en fil från hårddisk (eller CD-ROM) sker alltid en omläsning av filen om det uppstår några läsfel.

Rent teoretiskt så borde ljudet bli bättre när man använder lossless format, på grund av att man inte får några läsfel som man får från Audio-CD skivan.

Detta beror i sin tur på hur Losless filen är skapat, är den kopierat från en Audio-CD skiva så är ju de läsfelen som uppstod vid kopieringen med i filen. Är den kopierat med hjälp av ett program som gör en exakt kopia av originalet, typ: EAC (Exact Audio Copy), så borde den avspelningen (rent teoretiskt) låta bättre, och om den är en kopia direkt från "masterfilen" i studion så borde "läsfelen" vara eliminerade.

Det går ju lika bra att läsa lossless formatet från en CD-ROM skiva så man är inte begränsat till att ha all lossless filerna på en hårddisk.

I en media server/dator krävs det fortfarande bra DA, utgångssteg och strömförsörjning för att resultatet ska bli bra, men om det byggs seriöst så borde resultatet bli en väljudande pryl.

Det finns flera Audio-CD cpelare i Hi-End klassen som använder IDE som gränssnitt mot CD spelaren (de använder standard CD-ROM driv). Jag tror att flera Hi-FI Hig-End tillverkare kommer med "mediaservers", som bygger på standardkomponenter och gränssnitt, men lägger utvecklingsresurserna på DA omvandlingen och signalbehandlingen.

Vid avläsning av en DVD-Audio skiva så korrigeras läsfel med hjälp av omläsningar av skivan så att avläsningen alltid är en exakt kopia av orginalet. Och musiken är lagrat i MLP formatet som är komprimerat men återskapas till ursprungsformatet av DVD-Audio spelaren.

Så ur ”audiofil” synpunkt borde lossless filer spelade på en ”mediaserver” (byggd enligt samma kriterier som en Hi-End Audio-CD spelare) vara den bästa källan för välljud.



Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:28:45  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Borde inte dataskivor med musik vara mycket repkänsligare än red book-cd? Dataskivor kräver väl bitexakt avläsning för att filerna ska kunna tolkas, medan dataströmmen i en ljudskiva kan interpoleras vid avbrott?

Hur hanterar packade/krypterade/kopieringsskyddade format bestående läsfel?

Är det någon som har provat repade SACD, DVD-A eller dylikt?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/10/17 :  15:39:21  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
quote:
Borde inte dataskivor med musik vara mycket repkänsligare än red book-cd? Dataskivor kräver väl bitexakt avläsning för att filerna ska kunna tolkas, medan dataströmmen i en ljudskiva kan interpoleras vid avbrott?


Nej, i princip inte. På "dataskivor" finns det också "korrigeringsinformationen" men om det blir för stora avvik på grund av felavläsningar så läser den om informationen från skivan. För att som du säger informationen måste vara ”bit” berfekt.
Men om det är för stora repor/skador på CD-ROM skivan så går det inte att återskapa informationen, men det skall vara stora skador för att det skall hända. Jag upplever att det är ovanligt att det inte går att läsa in ett program från någon CD-ROM skiva.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/10/17 :  16:29:30  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
quote:
Hur hanterar packade/krypterade/kopieringsskyddade format bestående läsfel?

Om det blir för stora läsfel på en CD-ROM eller hårddisk blir filen oanvändbar. Men på en Audio-CD så blir det ett uppehåll i musiken.

På en Audio CD (enligt Red Book)så består varje "ram" av 588 bit men bara 192 bit är ljudinformation (Audio stream)

DVD-Audio lagras på DVD enligt White Book, Book C och ISO 9660.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/17 :  18:03:30  Show Profile Send KingX a Private Message
hej och hå vad respons det gav =)

nu ska vi se vart vi ska börja: om man kan få ladda ner omslag o dyligt och tanka hem alla låtarna i ngt bra format ex. wma lossless som tydligen låter bra här inne ;) så blir det nog ändå ett nej för min de. Även om man kan ladda hem omslag o dyligt, så ska man ha en rejält bra skrivare som kan skriva ut omslag, inlays o dyligt man ska också häfta samman alltihopa till en fin lite booklet pryl, på finaste papper så man får ngt smaskens och hålla i handen.. ja helheten för en skiva för mig är viktigt. Sedan ska man juh också inneha en brännare som KLARAR av att bränna ut på en cd-r skiva utan ngt större förlust i ljudkvalitén... det finns brännare som är skrämmande dåliga på och bränna musik...trust me.. har stött på ett flertal, det blir inte alls bra.
Så humm.. en hel skiva komplett med alla låtar från nätet samt omslag, inlay osv. NIX! Jag köper hellre från skivbutiken.. DOCK så vill jag påpeka att en del zites har juh idén att man kan sätta ihop sin egen lilla samling låtar osv. kan man utöka dessa ideér till att kanske fixa till ngt omslag osv. för eget bruk (i ngn editor som finns med på sidan) då kan jag tänka mig o betala en mindre summa pengar för detta, såvida att låtarna är gjorda i ett format med så lite förlust som möjligt gentemot org. inspelningen av låtarna..

För att sedan övergå till mp3 som format: givetvis kan man koda i hög bitrate och lame och allt vad det heter..
det jag mest hör en skillnad på iaf i min anläggning är att basljudet blir tunnare i mp3 format än om man spelar av det från en vanlig anläggning (och då har jag brännt ut till audio-cd och kört från samma cd spelare)
sedan hurvida det är min brännare som kanske ställer till det för mig (som jag skrev över.. inte alla brännare bränner bra i musikväg)
det kan jag inte svara på.
och jag finner lite av samma tendens i WMA lossless format... därav min mening med att jag inte anser att WMA lossless är lossless...
så labrat, det kanske är min brännare som lurar mig och inte jag själv

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2005/10/17 18:28:05
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/10/17 :  18:13:00  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Den bästa siten för Flac-filer är pedros Btmusic tracker only: http://btmusic.org:2710/ De är mycket noga med kvaliteten på uppladdade filer, endast original cd rippade med EAC( exact Audio Copy) är tillåtna. Dessutom så måste rippningen ske med bestämda inställningar för att säkra kvaliten. MAO det är en riktig audiofil site Problemet med Pedros är att man måste få en inbjudan för att bli medlem. Om någon är intresserad att bli medlem så har jag en inbjudan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/17 :  18:18:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message
KingX:

Men om det nu är så att det är din brännare som är boven, vilket vi förvisso inte vet, kan du ju inte anklaga wma lossless för att inte vara lossless...

För att undersöka huruvida formatet i sig är lossless krävs ju en jämförelse bit för bit mellan orginalfilen och en "fram och tillbaka" konverterad fil för att se om de skiljer sig.

Intressant är väl även att ta en wav fil, omvandla "fram och tillbaka" och sedan bränna båda filerna tillsammans på samma skiva, samtidigt, och sen se om det hörs någon skillnad.

Man kan ju inte ta orginal cd'n och jämföra den med en skiva som varit en vända i en dator med okända (ökända? ) förmågor gällande vilken kvalitetsförlust utrustningen i sig orsakar...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/10/17 18:18:50
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/17 :  18:24:34  Show Profile Send KingX a Private Message
Ztendlund: nej det är förvisso helt sant att man igentligen inte ska.. men nu gjorde jag det iaf =)
jag får väl ta mig en vända och testa ytterligare en gång.. dock så står det juh mer mellan mp3 och WMA då det var jag skrevo m från första början...
en WMA lossless fil låter ngt bättre bränd än en mp3a men inte med så jätte stor skillnad.. fast som skrivet förut i tråden.. det finns juh en hel del inställningar att göra på en mp3 fil.. och utgår man från den vanligaste formen som är 192kbps så är väll WMA lossless ett bättre llternativ.. nu är inte jag ens ngn jätte spekulant i det här emd att ladda ner låtar från nätet lagligt eller icke lagligt så igentligen ska jag låta det övergå till de som älskar o fylla sin diskar med musik =)

tråden kan jag dock hänga kvar i : för hur bra nu en hel digital fil än låter så kan det inte i mina öron (och ögon) slå ut helheten i en cd men sina omslag, inlays och annat..

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2005/10/17 18:25:50
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/10/17 :  18:54:56  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Om man som ”audiofil” har som mål att få bästa möjliga återgivning av musik, så tror jag att mediaspelarna är "framtiden", då lossless formaten har bättre förutsättningar än Audio CD enligt RedBook standarden, att leverera en oförstörd bitström till en DA omvandlare.
En del av dagens DVD/CD spelare använder DVD-ROM spelare med standard data gränssnitt (IDE) och har funktioner med buffert som gör att CD skivan snurrar med över dubbla hastigheten för att kunna läsa av skivan flera gånger om det uppstår läsfel.

Jag tycker att man kan dela upp mediaservers/spelare i två eller tre segment.

1. Mediaservers som hanterar ljud och bild, men trådlös överforning, för enkel installation (typiskt MP3).
2. Mediaservers med inbyggda TV/Radio kort (Digitala/Analoga) som sedan "streamar" ut innehållet till PC eller TV skärmar, med "multiroom" funktioner (HTPC)
3. Mediaspelare (eller kanske bara ljudserver) med hårddisk och CD-ROM spelare som är optimerade för att spela Lossless format. (Ersättare för ”dagens” Hi-End CD spelare)

Det kommer nog flera varianter, men jag upplever marknaden så för tillfället.

Diskussionen om lagligheten av att kopiera musik tycker jag inte hör till detta ämne.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/10/18 :  00:14:25  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kevin Mitnick: Ja tack, hemskt gärna!

Känner du till några andra bra trackers för musik, även mp3? Har inte hittat några bra för musik... (ta det gärna via pm eller ännu bättre, mail, eftersom det är lite ot )

Det måste finnas andra som, liksom jag, tycker det är på tok för dyrt med 180 kr för en skiva, och som därför mest laddar hem musik. MEN som om det skulle finnas ett lagligt alternativ med BRA ljudkvalitét, för säg halva det priset, skulle kunna tänka sig att betala för att ladda hem musiken! Ingen här som håller med om att det vore en bra idé? Är ni alla stentäta audiofiler som bara måste ha en orginal-cd? (Inget personligt mot dig KingX )
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/18 :  00:49:56  Show Profile Send Ayn a Private Message
Visst är det för mycket med 180 spänn för en skiva, men hur många här betalar verkligen så mycket? Det var länge sen jag köpte en skiva för 180 spänn, och då köper jag runt 10-15 skivor i månaden.

Håller med KingX om att det är värt väldigt mycket att få en fint förpackad produkt. Jag tycker därför att det borde satsas mycket mer på att göra CD mer habegärliga, typ genom att spejsa till förpackningarna mer än bara vanligt tråkigt jewelcase.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/10/18 :  00:51:54  Show Profile Send svanbo a Private Message
Som student skulle jag i alla fall inte ha råd att köpa vanliga cd. Skulle kunna tänka mig att lägga max 100 kr. OM jag köper cd så är det oftast till lägre pris, niceprice t.ex. 79 eller 89 kr. Det tycker jag börjar närma sig vad som är rimligt.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/10/18 :  01:24:08  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Är priset med eller utan moms? Vet var det köptes? Har inte ännu lyckats hitta en svensk återförsäljare som har det på sina hemsidor (kollat 4 st). Sökte här på forumet och den enda ytterligare prisangivelsen var 12 000:-.

J. Ullberg
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/18 :  01:49:30  Show Profile Send KingX a Private Message
hihi.. jag är inbiten fantast av att ha en snygg förpackning lika mkt som ett välljud =)

180 kr för en cd låter dyrt.. ex. cdwow på nätet säljer juh skivor för max 129 kr (frakt inräknad.) det är väll ändå inte så mkt pengar för en skiva?
ser man tillbaka på när en annan var student så fick man 680 kr i månaden.. ändå köpte jag en 3 skivor i månaden iaf... det är väll hur man prioriterar i vad man vill ha för sina pengar. skivorna låg väll p åen 100-120 kr då iaf... för nyheter osv.

dock så har ungdomarna idag mkt mer o lägga pengar på. mobil, tv-spel, data spel mm.. sånt som inte folk la direkt mkt pengar på förr.. så det är klart att en branch som film/skiv drabbas av mindre fsg.

jaja... det handlar inte den här tråden om så ska inte börja haka upp mig på det =)



//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2005/10/18 02:07:04
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/10/18 :  10:24:59  Show Profile Send svanbo a Private Message
KingX: Nej 130 är lite mer rimligt men jag tycker fortfarande att det är för dyrt. Max en hundring tycker jag en cd ska kosta.

Jag konsumerar rätt mycket musik, säkert ca 10 skivor/mån som passerar, om inte mer. Det skulle jag aldrig ha råd att köpa. Dessutom kan jag ju "prova" mycket musik som jag bara hört talas om, utan att behöva köpa den.

Tycker labrats alternativ låter intressant, att betala en fast månadsavgift för att få tillgång till skivbolagens kataloger för nedladdning. Det skulle jag också kunna tänka mig att betala några hundra för! Då ska givetvis omslag i hög kvalitet vara med, samt att filerna ligger på en riktigt snabb server så det går någorlunda snabbt att tanka ner.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/18 :  10:46:20  Show Profile Send KingX a Private Message
svanbo: ÅD förstår jag om du köper midprice om det inte får kosta mer än en hundring.. fast iofs man kan ganksa lätt htita billiga skivor på nätet, dock så skall det juh vara ngt att ha också =)

oh well.. det är juh bara att se... juh yngre generationer desto mer "öppna" för att konsumera på olika sätt, jag håller mig hårt till org. är bäst.. trots att man betalar sin musik från nätet har jag svårt och se det som ett orginal.. det bilr lixom bara till data på din hårddisk, som pajjar efter 4 år =). vilket resulterar i att om man är lite rädd som sin musik ska man helst göra sin skivor av det här, och för det ska man bränna dom, och då har man redan där tappat en del gentemot en vanlig cd... att ljudet blir försämrat.

Så jag köper skivor så gott det går =)
fast nu har det varit ett tag sedan.. dock så har det inte kommit så mkt bra heller

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:25:03  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Labrat du har nu fått en inbjudan till Pedros. Det var fler som var intresserade av en inbjudan, men tyvärr så hade jag bara en
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/10/18 :  22:03:19  Show Profile Send svanbo a Private Message
Orättvist, det var faktiskt jag som skapade tråden!
Kevin Mitnick, om du får fler vill jag gärna ha! Eller om du får, labrat.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/10/18 :  22:05:00  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag har ingen som helst aning om hur man får invites, men får jag någon står du på tur svanbo!

EDIT: Såg precis i reglerna hur du fungerar, är jag flitig med delningen kommer jag ha 1 invite i början av nästa månad som jag förstod det så det är bara att vänta. :D

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/10/18 22:06:04
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/10/18 :  23:27:57  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hehe låter bra det labrat!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000