HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mcintosh kännare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/10/14 :  21:07:43  Show Profile Send matsj a Private Message
Finns det någon här med Mcintosh slutstegs erfarenhet ?
Jag är förtjust i deras tidlösa design. Vilka slutsteg skall man titta efter till vettiga pengar. Hur bra låter de ?

mats

1W=115db.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/14 :  22:53:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har hört McIntosh vid några tillfällen. Det har alltid låtit bra, riktigt ordentligt bra till och med.
Men modeller... Ingen aning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/14 :  23:56:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag har haft lite olika steg alltifrån rör till transistor. Tja, dom flesta fram till Mc 7270 lät mörkare än japanska kopior (kommer ni ihåg Sansui med grön text på svart glas ?) Har inte jämfört något direkt på senare tid. Vad skall du driva? Finns trissor utan utgångstrafos och dom är lite blandade i karaktären. Men det är generellt fel märke att välja om du vill ha ett hårt och vasst ljud. Vill du däremot ha något som i princip inte går sönder, inte blir hett, låter likadant jämt, inte är känsligt för kablar och klara dom flesta laster med enkelhet. Och låter naturligt, och som inte ändrar karaktären med ljudvolymen. Ja, då är det ett bra val.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2005/10/15 :  11:35:57  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
De är alltid svårt att veta vad andra menar med "vettiga pengar"....
Själv drömmer jag om ett par sådana här:

Mer info finns här.

Efter att ha läst testet i Stereophile Augusti 2004 är jag övertygad om att de vore perfekta till mina Mirage M1si. Slutsatsen i testet är att skribenten anser att för det priset ($8200) finns ingen konkurrens och att endast ett fåtal slutsteg, oavsett pris, kan jämföras med MC501.

När jag var in på Stereo i Karlstad för ett par veckor sedan hade de ett mindre McIntosh steg i begagnathyllan. Kommer inte ihåg beteckning men jag tror de skulle ha 7000 kr för det. Vet att affärsinnehavaren själv kört med McIntosh i många år.

Edit: En särskrivning (hemska tanke!)

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2005/10/15 18:42:26
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/10/15 :  11:57:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Dirty music i kristianstad säljer sådana men har inte stort sortiment hemma så det är bara att åka dit och lyssna.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/10/15 :  12:14:28  Show Profile Send Machine a Private Message
Det steget som finns på Stereo Karlstad är förmodligen ett likadant som en god vän till mig ägde två av. Han älskade dem och körde med dem i många år innan han sålde dem för att köpa en integrerad. Jag tror de heter MC7100 och lämnar 2*100w eller 1*300w monokopplade.
Jag tror även att DrKim här på forumet äger ett sådant steg....

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/10/15 :  12:15:16  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
HiFi stället i Göteborg har massor av McIntosh i butiken för provlyssning, både slutsteg och integrerat.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/10/15 12:24:17
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2005/10/15 :  14:17:30  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Machine: Det stämmer nog, tycker att jag känner igen beteckningen. Är 7000 kr ett vettigt pris? Vad kostade de nya tro, och hur gammal är modellen?
Är lite sugen på att köpa det själv, men jag vet inte vad jag ska ha det till just nu; tror inte den slår mitt nuvarande slutsteg. En McIntosh vore ju dock rolig att ha bara....

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/15 :  17:13:48  Show Profile Send Blue a Private Message
Den dag jag blir miljonär kommer jag vara McIntosh-ägare...

Coolaste designen i universum och, av det lilla jag hört, mycket, mycket välspelandes också...

Fast man vet ju inte, om det någonsin händer att jag blir miljonär, kommer jag kanske att tänka annorlunda då.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/10/15 :  19:10:14  Show Profile Send StefanL a Private Message
Mirage: 7000 är inte ett vettigt pris, när det såldes ett sådant på begagnatmarknaden för ett tag sedan så gick det för 4000.

Och så bra är inte det steget. Allt enligt mig då.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/10/15 :  19:15:04  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Kan bara säga att jag hört den senaste cd:n, vet ej namn, tillsammans med det stora stereoslutsteget och ett försteg, också ny modell. Dessa spelades med Von Schweikert VR-4, gen III. Låter bra. :)

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/10/15 :  21:35:07  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag skulle vilja ha en komplett mcintosh anläggning dvs cd, försteg och slutsteg men man läser inte så mycket om dem. Kan man köpa någon gammal som är ett fynd ?

Men Bengt (Harry up) vem vill ha ett vasst och hårt ljud ? Såg på ett annat forum att du har ett fint mcintosh slutsteg. Trevliga bilder på det andra!!!!!
Skall försöka lägga in en beställning i slutet av månaden på några tractrix horn från stereo lab i tyskland.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/15 :  22:04:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message
StefanL:
det är en väldigt vanlig känsla efter att man lyssnat på McIntosh. Det var inget extra som man hört ifrån andra grejor. Och varför inte då, jo för att verkligheten är inte som vanliga HIFI grejor där man alltid blir imponerad av typ diskanten var så öppen och fin, basen så tight, rösterna stack ut tydligt i mellanregistret. Är helheten rätt så imponerar dom i längden. Men dom är inga japanska överljusa grejor och den är inga disco/PA steg med extra tight bas. Alla har sina favoriter så inget fel i att gilla vad som helst. Bara man vet varför det känns på ett visst sätt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/10/18 :  15:58:54  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej!

Det stämmer att jag har ett MC7100, detta tillverkades mellan 92-97 - mitt saknar balanserade ingångar och är därför tillverkat innan 95.

Jag har tidigare haft Rotel RB 991, och Vincents stora Monosteg SP991 samt ett par rörmonoblock Russian Dawn á 50 watt. Det är bara rörstegen som kommer i närheten av vad detta lilla McIntosh kan prestera. Visst hade Vincent mer kraft, men i tajming, driv och ljudligkvalitet har dom inget att hämta mot detta märkligt kompetenta minikraftverk.

Just nu kör jag mina Vienna Acoustics Strauss, utan problem med steget - det är först när ljudnivåerna klart överstiger "god grannsämja" som det säger ifrån.

Om jag inte minns fel så kostade steget mellan 22.000 - 25.000 Kr när det begav sig, jag betalade mer än 4.000 Kr och mindre än 7.000 Kr för mitt - skulle dock vilja påstå att det lätt är värt 10.000 Kr.

Enda svagheten är de urusla högtalarblecken på baksidan - jag har bytt mina kontakter mot ett par fina kontakter från Svalander.

En liten bild?:





Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/10/18 :  17:50:45  Show Profile Send freann a Private Message
En skön McIntosh-relaterad tråd på Steve Hoffmans forum: "Grateful Dead's 1966 McIntosh set-up"
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=63124
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000