HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt köp från Cattylink/Coemaudio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2005/10/15 :  10:59:55  Show Profile Send haffe a Private Message
Hallå. Jag sitter och är sugen på att införskaffa lite nya hifipryttlar. Jag funderar därför på om det finns något intresse för ett eventuellt nytt köp från cattylink/coemaudio inom den närmsta framtiden.

Edited by - haffe on 2005/10/15 11:08:45

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/10/15 :  11:15:40  Show Profile Send svanbo a Private Message
Du har inte kollat prisjakt? Det är väl där de flesta gruppköpen från Kina brukar genomföras....

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=50afc3b1a3bbefc5fdf94fc1d3df8b45&showforum=67

(prisjakt heter numera minhembio, igen.)
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/15 :  11:16:21  Show Profile
Gruppköp är ju inte populära här om det inte är från någon svensk handlare, föreslår att du hoppas på något gruppköp på minhembio tex.

edit: Svanbo hann visst först

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/10/15 11:16:46
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/15 :  11:45:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Gruppköp är ju inte populära här om det inte är från någon svensk handlare

Nej Martin, det där stämmer inte. Vi genomför inte gruppköp i de kvantiterna som Ni gör på Prisjakt/Minhembio. Vi är mer småskaliga, mer gemyt.

Prisjakt/Minhembio kör containerlaster från Kina...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/10/15 :  11:56:16  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Så det har ej förekommit containrar från ex Parts Express i USA nyligen, om vi nu ska vara rättvisa.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/15 :  12:33:33  Show Profile
edit: Ni bestämmer själva vilka länder som är tillåtet med stora gruppköp ifrån ... tar bort min kommentar

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/10/15 12:35:44
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/10/15 :  12:41:58  Show Profile Send labrat a Private Message
Såklart gruppköp med kina-hifi inte är populära här när forumet drar in stålar från svenska annonsörer. ;) (HifiForums historia säger väl också rätt m ycket att intresset för forumet ligger mer hos handlarna än hos konsumenterna.)

Prisjakt/MinHembio kör inte alls bara "containerköp", det har väl bara hänt en eller två gånger så vitt jag vet (längesedan jag var aktiv där åandrasidan). Annars är det privatpersoner som ordnar mindre köp, även om de brukar bli rätt stora (hifi-prylar både väger mycket och tar stor plats). Det gruppköp jag var med på var också väldigt gemytligt, var skittrevligt när jag åkte och hämtade min förstärkare. Också rätt läckert att se en liten lägenhet fullproppad med smaskig elektronik, ungefär som julafton. :)

Hursomhelst, har väl cattylinks support/pålitlighet varit lite omtvistad. Köp från Coem, eller NYSound. Gruppköp är ju alltid b ra men innebär ju ofta att manfår vänta länge på prylarna. Köper man själv blir det ju fortfarande mycket billigare än att köpa från europa, och man kan få grejerna rätt omgående om man budar med FedEX/DHL eller liknande.

EDIT: (Nu kommer jag väl få pisk av halva forumet, men det skiter jag i för jag ska sätta mig och lyssnan på Stiff Little Fingers :D).

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/10/15 12:45:45
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/15 :  13:31:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Så det har ej förekommit containrar från ex Parts Express i USA nyligen, om vi nu ska vara rättvisa.


Nej Mange det har det inte. En medlem har fixat del i samlastconteinrar för det var billigaste sättet, men containrar har inte förekommit. Inte ens för de billiga elementen från parts Express har det förekommit...

quote:
Såklart gruppköp med kina-hifi inte är populära här när forumet drar in stålar från svenska annonsörer. ;) (HifiForums historia säger väl också rätt m ycket att intresset för forumet ligger mer hos handlarna än hos konsumenterna.)


Vi har kört samköp i liten skala även från Kina...

Kritik är bra, förtal är något annat och det har vi regler emot.
Du skulle inte vilja ge lite mer specifik kritik

Ed, onödigt dumt uttryck raderas

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/15 :  14:14:14  Show Profile
Det är inte tal om några containerköp heller på prisjakt, har hänt 1 gång, annars är det flygfrakt som gäller. * upplyser *

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/10/15 :  14:50:09  Show Profile Send labrat a Private Message
Pac: Var inte alls mening att "förtala" någon, men det faktum att Hififorum tidiagare "ägdes" av en stor svensk hifi-handlare som fortfarande är känd forumprofil KAN ha satt sina spår. Sedan kanske jag är ute och snurrar, men råder det inte lite av ett förbud mot att planera gruppköp från Kina här på forumet? Det var mestadels det jag tänkte för jag ser ingen annan anledning till ett sådant förbud annat än att ge era annonsörer/svenska handlare fördel vilket specifikt i det här fallet KAN leda till att vi som konsumenter/medlemmar missgynnas. Och givetvis förstår jag att de som betalar för annonser på forumets sidor (för betalar antar jag att de gör) inte heller blir glada om Hififorum fungerar som förmedlarcentral för import av billig hifi (ofta samma apparater som de själva säljer). Nu kan detta dras runt i all evighet i politik hit och dit, men för mig är det uppenbart att det existerar en konflikt mellan billig kina-hifi och svenska handlare och när Hififorum motarbetar gruppköp så _tror_ jag inte det beror på att gruppköp inte är gemytliga utan mer på erat förhållande med annonsörer/handlare. Och jag påstår INTE att det ÄR så, jag säger bara vad jag tror.

Nu tror jag visserligen den typ av "censur" missgynnar både konsument, och handlare eftersom det kan skapa viss misstro. Nu kanske det inte ens existerar ett sådant förbud, isåfall ber jag alla ignorera det jag sagt. :)

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/10/15 14:53:51
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/10/15 :  15:02:57  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kan bara tillägga att min uppfattning/tro är ungefär som labrats i den här frågan, så du är inte ensam labrat
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/15 :  16:27:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Tack Labrat för att jag får en chans att förklara!

quote:
det faktum att Hififorum tidiagare "ägdes" av en stor svensk hifi-handlare som fortfarande är känd forumprofil KAN ha satt sina spår.

När HiFiForum startades av Timbre, Mikael2 och sladd så var inte sladd någon hifi-handlare. Men visst den situationen som sladd sitter i idag har aäkertbetydelse för vårat rykte. Det var två år sedan den dåvarande ägartrion hoppade av och lämnade över till mig och Pär Engelhom. Pär lämnade skutan för ca ett år sedan.

quote:
men råder det inte lite av ett förbud mot att planera gruppköp från Kina här på forumet?
Nej det gör det inte och som jag skrev ovan har Primere kört en rackbeställning. Om den genomfördes eller inte vet jag inte.

Reglerna för samköp ser ut så här:

quote:
§.10 Gruppköp på HiFiForum.nu
HiFiForum.nu stöder att medlemmar slår sig samman och handlar ihop för eget bruk. En förutsättning är dock att man håller sig till gällande lagstiftning. Det är inte OK att använda HiFiForum.nu för företagsliknande former eller för att bedriva förtäckt importverksamhet.
För företag hänvisas till §2.
Innan HiFiForum.nu används som kommunikationskanal för denna typen av gruppköp skall Admin vara kontaktade och ha gett sitt godkännande



Anledningen till att vi inte vill att samköpen skall bli stora är att vi som driver HiFiForum har mer än nog med de ämnena vi redan täcker. Då är det bättre att prisjakt/Minhembio hanterar det. De har byggt upp en organisation för att hantera detta och vad jag förstår av de reaktioner jag mött så sköter de Kina-importen riktigt bra.

quote:
Det var mestadels det jag tänkte för jag ser ingen annan anledning till ett sådant förbud annat än att ge era annonsörer/svenska handlare fördel vilket specifikt i det här fallet KAN leda till att vi som konsumenter/medlemmar missgynnas.


Man blir tyvärr inte rik på banners... Men de täcker våra serverkostnader, avgifter för namnet och i övrigt våra administrationskostnader. Om det blir ett överskott är det bra att ha när vi tex behöver köpa bullar till en träff.
Vi har väldigt mycket trafik på våra sidor och mer än hälften av all trafik genereras av besökare. Bannersarna är helt enkelt ett bra ställe att synas på för våra annonsörer. Våra annonsörer har aldrig försökt att påverka oss och jag har aldrig ens kännt något outtalat från dem. Så dina misstankar är inte riktiga, här finns enbart vitt mjöl i påsen.


quote:
Nu kanske det inte ens existerar ett sådant förbud, isåfall ber jag alla ignorera det jag sagt. :)

quote:
Kan bara tillägga att min uppfattning/tro är ungefär som labrats i den här frågan, så du är inte ensam labrat


Kanon! Ni skall ha ett stort tack för att Ni klev fram och att jag fick en chans att bemöte de tankar som uppenbarligen finns.

Om något av ovastående är oklart så fråga på.

Nu skall jag handla lite mat inför kvällens middag.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/15 :  16:48:27  Show Profile
Vart går gränsen innan ett köp blir stort? Antar att det finns en hel del folk här som är sugna på lite kinesprylar men inte känner för att registrera sig på minhembio.com.
Kan man använda partsexpress som någon slags mall för hur många som får vara med? 31 personer beställde runt 600 kg. 1353 st artiklar, 5200$ exkl frakt. Vad är det som sätter gränser, personer, vikt pris? Är lite nyfiken

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/10/15 :  16:48:35  Show Profile Send labrat a Private Message
Tack själv! :)
Tycker det känns mycket bra att du bemöter kritiken istället för att ignorera den (som ofta tyvärr händer i liknande situationer). Och jag litar fullt ut på dig när du säger att annonsörerna inte påverkar er som driver sidan, och det känns bra så jag är nöjd och glad och det blir även matdags här hemma nu (fast min är redan handlad).

Får också be lite om ursäkt för den temporära förvirringen, men jag tror att det var fler än jag och Svanbo som kanske reagerade och funderade lite på just detta så det var nog bara bra att det fick vädras lite. :D

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/10/15 :  17:30:47  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack Pac för redogörelsen, den reder ut ett stort antal frågetecken!

En sak är dock fortfarande lite oklar för mig:

quote:
Anledningen till att vi inte vill att samköpen skall bli stora är att vi som driver HiFiForum har mer än nog med de ämnena vi redan täcker.


Den biten förstår jag inte riktigt. Vari ligger ert jobb när medlemmarna planerar och genomför gruppköp?

Edit: stavfel

Edited by - svanbo on 2005/10/15 17:31:47
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/10/15 :  18:05:21  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Nej Mange det har det inte. En medlem har fixat del i samlastconteinrar för det var billigaste sättet, men containrar har inte förekommit. Inte ens för de billiga elementen från parts Express har det förekommit...



Då har jag fattat detta helt jävla fel, men nog ha jag följt en lång tråd(om än inte lika lång som kinaimport tråden var innan den blev låst, den kom på en pall med DHL ingen container) på DIY avdelningen där det kommit en drös med element från Parts Express i en container. Vem som ordnat denna container är väl inte intressant. Sen importeras det rör i olika stor grad per gruppköp, har importerats element till HFLS-1 genom Hififorum...

Det enda som inte tillåts importeras för Hififorum är ju billigare fina Hifi produkter från Kina...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/15 :  18:56:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Det enda som inte tillåts importeras för Hififorum är ju billigare fina Hifi produkter från Kina...


Mange, nu blundar du återigen med mer än dina ögon... Det är fjärde gången nu... Du har själv kommenterat i samköpstråden som Primere hade om rackar, så hur kan du med att bete dig på ett så lågt sätt som ovan...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=35227&whichpage=1

Läs det jag skrivit igen så ser du att du återigen har fattat detta helt fel och för fram falska påståenden...

Jag återkommer med mer info och svar i morgon. Nu skall här lagas ugnsbakad lax med Pesto.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/16 :  18:47:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Nu så, lite lugn på Söndags eftermiddagen, här kommer svaren.

quote:
så det var nog bara bra att det fick vädras lite. :D

Tycker jag med. Vi skall inte gå runt och ha missförstånd som kan skapa problem liggande.

Det samköpet jag stängde stängdes på grund av storleken. Det var på en bra bit över $10.000.

När det rör sig om så stora summor så vill inte vi vara inblandade. Prisjakt har en egen avdelning och egna moderatorer för att hålla ordning. Det är precis så vi hade varit tvugna att ha det också om vi skulle ta i så stora samköp och det vill vi altså inte.

Vi kör småskaligt och lägger oss i genom att ta namn och adress på den som håller i det. Om personen inte är känd tidigare genom någon träff eller så där så brukar vi ha ett telefonsamtal också för att vara säkra på att personen förstår vad det handlar om. Småskaligheten är inte billigast men det ihop med att vi "lägger oss i lite" skapar en trygghet för alla.


quote:
quote:
Anledningen till att vi inte vill att samköpen skall bli stora är att vi som driver HiFiForum har mer än nog med de ämnena vi redan täcker.

Den biten förstår jag inte riktigt. Vari ligger ert jobb när medlemmarna planerar och genomför gruppköp?


1. Ta en koll på hur prisjakt formerat sig för att kunna köra sin samköpsavdelning.
2. Ett exempel kan säkert belysa. För några veckor sedan hade vi tekniska bekymmer. Vi stod stilla i dryga 24h. Det gjorde att min telefon gick het och det plingade frenetiskt på ICQ och i SMS-inboxen. Om vi hade haft en pall med prylar på väg hit och kommunikationskanalen lägger av för samköparna så hade både min dator, telefon och jag fått vara vattenkylda för att klara det trycket.

3. Och så har vi argumentet runt det värsta scenariot av alla... Någon drar med stålarna.
Sedan vi införde vår hårdare medlemsantagning så vet vi lite mer vem det är som gömmer sig bakom nicket, i alla fall vid själva ansökningen. Men på grund av Personuppgiftslagen (PUL) så för vi inga register och har inga personliga uppgifter på medlemmarna. Det betyder att det finns nick som ingen mer än nickägaren vet vem som döljer sig bakom.
Om någon skulle dra igång ett samköp och dra med stålarna så har vi väldigt svårt att finna personen och vårat anseende skulle grusas totalt. Den risken är vi inte villiga att ta.
Det är fjärran att något sådant skulle ske, men vi har fått några små försmaker av reaktionerna som skulle välla fram med HFLS1-skyltköpet som gick åt pepparn och med snickarhjälpen med HFLS1-lådor som gick åt samma håll.
Där var två medlemmar som ville väldigt väl och ville hjälpa andra medlemmar på HiFiForum men det gick galet för dem och vi från HiFiForums sida blev indragna. Jag kommer speciellt ihåg vad en av de besvikna medlemmarna som hade väntat i några månader på ett par HFLS1-lådor skrev i ett PM till mig;
quote:
Ni skall ta erat ansvar för det är en verksamhet som fått fortgå på Erat forum!!!
. Ganska talande och troligtvis en lugn morgonbris mot vad det skulle stå om något allvarligare skulle inträffa. Som sagt, en risk vi inte är villiga att ta.


Labrat & Svanbo, hoppas att det svarade på era frågor och Mangew; kan vi inte lämna detta bakom oss nu?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/16 :  19:24:47  Show Profile
Inte helt sant allt om prisjakt där, moderatorerna har ofta inget att göra med gruppköpen. Ibland har dock någon moderator hållit i ett köp av eget intresse.
Dock så modereras gruppköpsforumen som alla andra delar, dvs stötande inlägg och personpåhopp plockas bort

edit: Dock så får inte vem som helst starta ett gruppköp, det skall vara någon person som är känd på forumet, dvs ingen med 10 inlägg gjorda från ett bibliotek

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/10/16 19:26:31
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:36:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Mange, nu blundar du återigen med mer än dina ögon... Det är fjärde gången nu... Du har själv kommenterat i samköpstråden som Primere hade om rackar, så hur kan du med att bete dig på ett så lågt sätt som ovan...


PAC: Jag blundar inte, enda som blundat är du.

Ids inte kommentera vidare, du vet själv vad du ställt till med.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/10/16 20:43:11
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/10/16 :  21:00:16  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Varför är det så viktigt att få göra samköp från Kina på Hifi forum?????? Alla vet väl vid det här laget att Prisjakt = Kinaimportforum, varför inte göra sina importer där så är alla nöjda och glada? Himla trist att medlemmar, moderatorer och forumägare skall behöva bli personliga ovänner (för så kan det tyckas) pga detta.

För övrigt så är detta ett forum där man ansöker om medlemskap, man är inte tvångsansluten. Gillar man inte att vara medlem så kan man säga upp sitt medlemskap och gå med någonstans där man känner sig mer hemma. Så gör man då det gäller fackföreningar, politiska partier, etc.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/10/16 :  21:49:47  Show Profile Send labrat a Private Message
I fackföreningar, politiska partier framför man också åsikter om vad som är bra och dåligt och det (oftast) utan att bli ombedd att lämna om reglerna inte passar. ;)

För mig är kina-import överhuvudtaget inte viktigt. Jag har varit med i ett gruppköp, men kommer förmodligen inte köpa fler hifi-prylar därifrån på länge (men mina erfarenheter var ENBART positiva, beror på helt andra anledningar). Däremot, om jag skulle vara intresserad skulle jag hellre göra det på Hififorum då jag är aktiv här och inte på Prisjakt, och på grund av att detta forum till 99% är inriktat på just hifi. Jag tycker en mycket mer intressant fråga är varför det är så viktigt att det INTE "får" genomföras gruppköp på Hififorum, nu verkar det ju råda delade meningar om huruvida man verkligen kan göra detta. Jag vet inte vad mangew pratar om för historia, så jag får tillförlita mig på vad Pac säger och då är det ju fritt fram (även om något gruppköp stoppades). Jag förstår också att det kan bli problematiskt när folk låter Hififorum ta ansvar för saker som pågår på forumet, men isåfall borde ju all typ av annonsering osv stoppas. Alternativt kan man ju bara gå ut och säga i klartext att Hififoforum inte tar något som helst ansvar och inte kan garantera att samköpen går till på ett sjysst/ärligt sätt.

Och precis som Martin.M säger är de gruppköp som bedrivs på Prisjakt/MinHembio inget som sker från administrationens sida. Det jag var med i arrangerades helt och hållet av en enskiljd medlem som så vitt jag vet inte var bekant/hade någon relation på något sätt med de som står bakom sidan. Det enda administratörerna gjorde var att skapa ett lösenordsskyddat forum för alla som deltog i gruppköpet så att man kunde diskutera där.

Sedan kan man ju också ifrågasätta (utan att mena något illa, jag vill inte vara ovän med någon och jag hoppas att man på Hififorum kan ge kritik till varandra UTAN att bli arga) varför just du verkar vara så mån om att det inte skall genomföras gruppköp från Kina här (för det är så jag tolkar ditt inlägg, många utropstecken :) med tanke på att du driver ett företag som helt och hållet baseras på att själv importa Kina-hifi och sälja i Sverige om jag inte har missförstått saken. Ju fler som importerar själva, desto mindre potentiella kunder får ju du...


Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/10/16 21:51:21
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/10/16 :  22:05:47  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo jag väntade givetvis på denna passning och det kan jag ta. Självklart vore det bra för mig (Akkelis Audio) om ingen privatimporterade. I dagens värld med Internet och allas möjlighet att kolla priser, handla vart man vill, osv, osv så är det dock en utopi. Det lär nog snarare bli fler och fler som importerar själv.
Själv gjorde jag några privatbeställningar från Kina innan jag kom på idén med Akkelis Audio och jag tycker jag fick väldigt mycket för pengarna. Egentligen ser jag inte meningen med att göra gruppköp överhuvudtaget för så mycket billigare blir det inte. Varför kan inte var och en göra sina egna importer, ta sina egna risker?

Att jag skriver i denna tråd beror på att jag ibland upplever en hetsjakt på moderatorerna och forumägaren. Det är trots allt de som sätter upp de regler som de vill skall gälla på denna träffpunkt. Det är faktiskt inte medlemmarna som äger forumet utan medlemmarna är inbjudna gäster på denna hififest där värden har satt upp vissa regler. Tycker man att denna fest är så jäkla tråkig, reglerna så strama att det inte går att hifi parta ordentligt så anser jag fortfarande att man bör se om det finns nån fest som passar en bättre.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/10/16 :  22:17:10  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag håller med till 100%, men samtidigt tycker jag också det är viktigt att man får framföra kritik/åsikter. I slutändan är det givetvis ändå administratörerna som bestämmer reglerna, men man får inte glömma att ett forum faktiskt bara består av dess medlemmar i slutändan vilket i praktiken leder till att man om man vill driva ett framgångsrikt forum bör lyssna på dem. Sedan är det väl också rimligt att om man till exempel är nöjd med allt förutom en sak, istället för att lämna skutan tar upp just den saken med övriga medlemmar och administrationen och diskuterar frågan i sig. Enligt min erfarenhet brukar det ge bättre resultat än att bara ta nästa båt och hoppas på att den är bättre. :)

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/16 :  22:46:11  Show Profile Send mayro a Private Message
måste bara fråga..

Har man någonsin frågat lokala kinahandlare om pris i gruppköp INKLUSIVA garantier osv i sverige??

Hur mycket skulle typ en sak kosta MER per skalle med sådana gruppköp?

Jag vet ju att om en agent har en marknad så har han ju även han vissa gränser vid beställningar i mängd där han har billigare pris än vid småbeställningar...

Och finns inte nån handlare så kan man ju vända sig till en etablerad o be honom att ta in pris...

Så skulle jag försöka göra för att slippa att ha alla risker med ev garantifel osv...

Så har man gjort dett? Och skiljer det tex så mycket på en cd spelare för säg 10000 st om man gör så..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/16 :  22:47:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
...du vet själv vad du ställt till med.

Ni förlorade inte kontakten med varandra i samköpet och kunde slutföra det via prisjakt, mail och telefon.

Så det enda jag "ställt till med" är att jag stoppade en förändring av HiFiForum eftersom vi inte ville förändras på det viset. Vi har odlat musikdelen och våra bildforum istället.

quote:
...detta forum till 99% är inriktat på just hifi.

Ja just det! Vi är ett förhållandevis litet specialiserat forum och skall så förbli. Det gör att vi måste välja bort ganska mycket, vi kan inte täcka allt. Vi har fullt upp med de områden som vi redan täcker.

quote:
...isåfall borde ju all typ av annonsering osv stoppas.

Visst, vi har haft funderingar på att ta bort annonserna. Men lösningen blev att Drbob moderar dem.


quote:
Alternativt kan man ju bara gå ut och säga i klartext att Hififoforum inte tar något som helst ansvar och inte kan garantera att samköpen går till på ett sjysst/ärligt sätt.

Det hjälper tyvärr inte. I och med att vi ställer våra sidor till förfogande som kanal så drabbar problemen oss. Så istället väljer vi att ha de reglerna vi har.

quote:
Och precis som Martin.M säger är de gruppköp som bedrivs på Prisjakt/MinHembio inget som sker från administrationens sida.
Då är jag felinformerad. Detta får jag nog kolla upp när tillfälle ges.


Så, som sagts tidigare så är det ok att samköpa om det sker i småskalighet.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000