HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Två slutsteg ett försteg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/10/18 :  18:16:04  Show Profile Send sumo a Private Message
Hej på er.
Jag har sett att en del av er använder ett slutsteg till mellan+diskant, samt ett slutsteg till bas.
Jag undrar hur det är kopplat till förförstärkaren.
Mitt försteg (ML380S) har bara ett par balanserade main out.
Anledningen att jag funderar är att rekommenderad effekt till högtalarna (snell xa75ps) är 100-300W och slutsteget jag använder (ML331) är på 100W.
Därför funderar jag på att använda detta slutsteg till att driva diskant+mellanregister och att koppla till ett (rotel rb1090) till basen.
Basen i högtalarna är aktiv (tror det sitter en 200W-förstärkare) i högtalarna.
Om det är tekniskt möjligt,tror ni att jag då har något att vinna ljudmässigt på detta

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/10/18 :  18:35:36  Show Profile Send Tomas a Private Message
Skall du ha ett stereosteg till diskant/mellan och ett till bas så använder du ett aktivt delningsfilter innan slutstegen. Har du en aktiv bas så använd den. Om du kan koppla förbi steget i basen och anser att roteln låter bättre så använd det.(förmodligen finns ett aktivt filter för bas, använd det)

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/10/19 :  17:51:35  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Två tips, ett billigt:

http://www.svalander.se/shoppen/adapterkontakter.htm

...och ett som kostar lite men ger en hel del justeringsmöjligheter:

http://www.engelholmaudio.com/delo.pdf
Jag vet inte om det finns i balanserat utförande, men är det ett krav?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/10/19 :  20:19:38  Show Profile Send sumo a Private Message
Tack för er hjälp.
Nu vet jag på ett ungefär hur det fungerar.
Kan någon förklara hur det hela skall kopplas.
Alltså 1 försteg 2 slutsteg 1 par högtalare (biwire) samt aktivt delningsfilter.

MVH.
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/10/19 :  20:27:30  Show Profile Send sumo a Private Message
Hoppsan det stod visst på engelholms sida
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/10/21 :  19:48:12  Show Profile Send lennartj a Private Message
Har dina högtalare vanlig biwire-anslutning ska du inte använda något aktivt delningsfilter då filtrerar du dubbelt. Om du verkligen vill ha aktiv delning måste du öppna högtalaren och riva ut hela delninsfiltret och ansluta högtalarelamentens talspolar direkt, om det är 2-vägshögtalare. Är det flervägshögtalare blir det betydligt svårare, då måste du behålla minst en passiv delning och veta vad som ska vara kvar, såvida du inte har högtalare från Linn eller Naim som ofta är förberedda för aktiv drivning. Sedan en varning, om du har olika slutsteg i bas och diskant kan du förlora i homogenitet och timing. Ska man vara på säkra sidan är det indentiska stereosteg som gäller som man använder på repektive sida för bas och diskant. Visst är det lockande att välja ett slutsteg som är erkänt bra i basen till det och ett annat som är särskilt bra i diskanten till det, men du kan hålla på och justera nivåer och delningsfrekvenser men ändå aldrig få ihop det riktigt bra.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000