HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Rassesnuten i Malmö.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/11 :  14:26:09  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
http://www.kvp.se/index.jsp?a=450656

Ja, vad säger man?

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/11 :  15:19:20  Show Profile Send ILLY a Private Message
Orkar inte säga nåt alls. Suckar lite uppgivet bara.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/11 :  15:28:19  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Jag säger: Det finns en jäkla massa problem som ingen vill ta tag i. Det är därför sånna mail kommer till ytan. Måste ju hitta någon att skylla all skiten på.

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/11 :  17:47:56  Show Profile Send mace a Private Message
Kan inte tänka mig att han skall få jobba kvar, inte med fall som rör människor !!!!!
Sedan finns det säkerligen en hög med andra poliser som har, i mitt tycke, förkastliga åsikter som jobbar kvar för att deras åsikter inte är offentliga.

Usch !!!!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/11 :  17:50:24  Show Profile
Man förstår ju polisens frustration också, dom kan ju inte åka till tex rosengård med endast en bil, då blir den slaktad. En annan bil måste följa med och vakta den första bilen, samma sak med ambulanser, telearbetare etc som ska arbeta där.
Sen är det ju en annan fråga om man ska jobba som polis om man har svårt att handskas med det.

edit: Polisen har ju inte så mycket resurser så oftast är det några väktare som får eskortera ambulanser och annat i de utsatta områdena.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/10/11 17:52:53
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/11 :  19:07:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Han uttryckte sig klumpigt minst sagt, men jag har förståelse för polisen här i Malmö. Mycket skit händer, rån och våld är vardagsmat och tyvärr ligger invandrargäng bakom en stor del av detta. Segregatíonen är stor i denna staden. Skulle han fått sparken kunde/borde de sparkat halva polisstyrkan i staden som tyvärr delvis har fått dessa åsikter efter vad de upplevt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/10/11 :  21:29:52  Show Profile Send labrat a Private Message
Åandrasidan är inte detta ett "muslimskt" problem, utan problem med världsordningen och hur den ser ut och hur vi tar hand om människor som har det sämre ställt. Jag har full förståelse för polisens raseri, men som polis måste man se längre än näsan räcker annars är man inte lämpad för jobbet. Hade jag varit invandrare, hatad av alla, svårt att lära mig språket (vilket det är!), sedan redan från start veta att man minsann är kriminell tjyv och att man inte är önskvärd på arbetsmarknaden, vadfan gör man? Det är VI svenskar som är problemet, vi som skapar segregationen och vi som skapar de hemska förhållanden som existerar för både flyktingar/invandrare och alla som bor i tredje världen. Vi lever i lyx för att andra lever i svält. Det är priset vi får betala för att kunna ha dyra hifiprylar, fina teveapparet och stora bilar. Alla kan inte ha tillgång till detta, och för att den västerländska MINORITETEN skall kunna ha det måste majoriteten av världen leva under svältförhållanden. Inte konstigt att de blir förbannade. Rosengård i malmö är mini-afrika i sverige. Vad hade ni själva gjort i en situation utan framtid? Jag kan nog med stor säkerhet säga att jag hade börjat TA de saker "överklassen" leker med, då det i slutändan ändå är producerade av naturresurser som tillhör ALLA, även de i rosengård/afrika eller vilket land som helst. Fördelningen är bara inte rättvis.

Sedan förstår jag återigen polisens frustration. Situationen ÄR hemsk, men att bete sig sådär löser knappast några problem. Snarare tvärtom!

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/10/11 :  21:37:26  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Självfallet har polismannen uttryckt sig på ett klumpigt och respektlöst sätt.
Självfallet är man väldigt aningslös om man inte begriper varför polismannen utrycker sig på det här sättet.
Självfallet är polismannen smått korkad som inte insåg att när han skickar e-post till ett kommunalråd så blir det en offentlig handling.


Sverige har gått i tu. De flesta som hänger här på forumet är Svensons i den bemärkelsen att de mer eller mindre saknar kunskap om hur VÄLDIGT stor klyftan mellan de som har och de som inte har är i dag samt hur stort utanförskapet i många förorter/stadsdelar är.

60% eller 80% arbetslöshet, eller en stadsdel där mer än hälften av hushållen behöver socialbidrag för att klara försörjningen!

Dessa frågor går knappast att diskutera utan att hamna i någon form av politisk diskussion, men om våra politiker och vanliga medborgare inte kan diskutera de stora problem som finns i förorterna så kommer det bara att bli värre. Tyvärr har den "politiskt korrekta" antirasist-maffian tolkningsmonopol i debatten vilket gör att det ofta inte går att driva en vettig debatt.

matte76 har helt rätt i sin beskrivning av slaktade polisbilar, brandmän och ambulanspersonal som blir överfallna när de försöker rädda liv m.m. dvs ett helt oacceptabelt beteende som är vardagsmat i Rosengård och Holma.

Fakta två är att invandrar-ungdomsgäng rånar och misshandlar människor på mobiler, mopeder, märkeskläder osv, ofta i de bättre bemedlade och undantagslöst inte invandrartäta stadsdelar... det är inte konstigt att rasismen börjar pyra i det tysta bland rånade, speciellt som man inte får diskutera problemet.

Fakta tre är att polisen inte har så lätt att komma åt dessa rånarligor, även om de på ett ungefär vet vilka de är.

Fakta fyra är att vård inom socialtjänsten som många grovt kriminella ungdomar döms till är rena skämtet och fungerar mycket dåligt vad gäller prognos till en fortsatt väg bort från brottets bana.

Finns det då någon lösning?

Ja, det tror jag, men det krävs stora insatser, både från samhället men också från lokala föreningar och från föräldrar och lokala profiler. Ensidigt försöka styra uppifrån fungerar sällan (utan överdrivet bruk av våld och det vill vi inte ha).

Jag tycker det är helt overkligt att småungar på 11-14 år tillåts utveckla kriminella beteenden utan att samhället har möjlighet och resurser att korrigera. Fråga vilken fritidsledare, lärare eller närpolis som helst om de inte kan peka ut flera 10-12-åringar som förmodligen kommer att hamna på samhällets skuggsida.

Problemen här har inte nödvändigtvis med invandrare och invandrartäta förorter att göra utan i stor grad med socialt utanförskap och fattigdom.

Det finns FATTIGA i Sverige i dag, och de blir fattigare och fler för varje år.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/10/11 21:39:23
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/10/11 :  21:50:40  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
För att bygga vidare på problemet om rasim eller inte, så finns det absolut en mentalitet av vi mot dom på båda sidor.

En vanlig Svensson ringer polisen när något går snett (och blir oftast besviken). Den som flytt från ett land där polisen misshandlar, torterar och mördar har säkert mycket lågt förtroende för polisväsendet.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/11 :  21:56:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bra skrivet LeoArietis, jag håller med till 100 %.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/11 :  22:32:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men fakta fem är att i all fall vissa stadsdelar i storstaäderna har oförjänt dåligt rykte. Det finns många problem men det är ändå långt ifrån så illa som man skulla kunna tro om man läser tidningarna.

Jag har bott i Biskopsgården i Göteborg i nio år och innan dess ett år i Bergsjön. Jag har trivts väldigt bra på bägge ställena. Dock har jag vant mig vid att få en del konstiga reaktioner när jag berättar var jag bor

"Va, bor du i Biskopsgården! Är inte det farligt med alla ungdomsgäng som drar omkring"

Faktum är att det så vitt jag vet inte finns några organiserade ungdomsgäng här, i alla fall inte på det sätt som de flesta nog föreställer när de hör ordet "gäng". Det är ju inte direkt South Central. Jag har aldrig blivit utsatt för något brott under hela min tid här.

Även om arbetslösheten är hög och det finns sociala problem så är 95% av de som lever här väldigt trevliga och skapar inga problem. De gånger jag sett bråk har det alltid varit mellan berusade svenskar och/eller finnar; och då oftast på torget utanför det lokala systembolaget (dom dock lades ned för ett par år sedan, det blev mycket lugnare nere på torget). Aldrig mellan några "invandrargäng" som enligt legenderna tydligen ska dra omkring i dessa områden.

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/11 :  22:33:32  Show Profile
Ett annat problem är ju att föräldrarna låter ungarna springa fritt och inte bryr sig. Jag fick absolut inte springa omkring ute om kvällarna utan kontroll när jag var säg 10-16 år gammal.

Att polisen i dagsläget är ganska värdelösa att ha att göra med kan väl dom flesta skriva under på...
Jag har ju en del att göra med polisen i mitt jobb, har hänt att jag gripit en eller fler knarkare och polisen har inte ens tid att komma dit... hur kul är det att stå med ett par stenhöga amfetaminpundare i 1 timme eller mer som är mer eller mindre aggresiva.
Lätt att det blir politisk som sagt... men fler poliser, ja det vill jag också ha.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/10/11 :  22:42:02  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
LeoArietis; Fakta fyra är att vård inom socialtjänsten som många grovt kriminella ungdomar döms till är rena skämtet och fungerar mycket dåligt vad gäller prognos till en fortsatt väg bort från brottets bana.

Vad jag vet finns det inget land som har löst detta problemet.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/11 :  22:44:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hej, hej, ja här är vi på ett "fritt forum" som har regler som säger att vi skall hålla oss ifrån politiken...

Så, vi drar ett streck och avslutar debatten här.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000