HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Är detta journalistik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/06 :  10:10:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,708328,00.html

Ja e det det? Man skriver att att produkter nu kostar "såhär mycket" men att det är skillnad mellan detta det billigaste segmentet och det 3 gånger dyrare. Överaskad?

Och förresten, är kvaliteen hos 10'000krs-plasman acceptabel för alla? Har den nödvändiga funktioner, ingångar, etc?

Som PLUS-kund hos Aftobladet verkar man kunna få mer info...Det är inte jag.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/06 :  10:57:16  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Det kallas "skräpjournalistik". Samtliga "kvällstidningar" (som för övrigt kommer ut på morgonen?)har blivit så fruktansvärt värdelösa. Felaktiga rubriker, värdelösa ingresser... listan kan göras lång.

Angående billiga plasma så är det ju inget annat en "tidningsrunk", som ska attrahera de blindas förening. Åk ut och kolla på en plasma värd 10.000. Vilket skräp! Polaren köpte en begagnad Loewe för 6.000. Ok, ingen tunn och väggfast manick, men vilket ljud och bild. Sen tycker jag att widescreen är ett jäkla skräp, sålänge som inte sändningarna går ut i det formatet har man ingen nytta av det (inte jag i alla fall). Såg på fotboll hos en kompis som har Widescreen -"kan man få en bild som inte ser ut som om alla är barbabappa"?

Min slutsats blir då: Behåll "Bull-tv" och läs din lokala blaska.

Helt OT så har jag fått höra på borrhammare i två dagar, från morgon till kväll. Försöker jobba men det är inte lätt - HATA HILTI. Vem fasen uppfann borrhammaren?!?!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/06 :  11:07:13  Show Profile Send mace a Private Message
Den bästa denna veckan var Aftonbladet, "Överlevde fall från 1500 meter utan fallskärm" (från minnet)
Lite längre fram i artikeln, " huvudfallskärmen fungerade inte och reservskärmen trasslade in sig"

Svårt ord, det där UTAN

Har inte köpt en kvällsblaska på 10 år, men jag kollar på nätet då och då

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/06 :  11:08:19  Show Profile
hehe Håkan64, testa en ny uppfinning som heter dvd så får du widescreen .. och/eller digitaltv

Men jag håller med om att en plasma för 10k kan man lika gärna skippa ... minst 720p native ska den klarar när jag köper en, helst 1080i/p native... efter 360 och ps3 kommer nog priserna droppa fort och prestandan öka.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/06 :  11:17:42  Show Profile Send mace a Private Message
Personligen så förstår jag inte hur kedjorna lyckas kränga en enda platt-tv Bilden är ju så j*********vla dålig i affären

"-Det blir bättre hemma, vi har så dåliga, förhållanden/mycket väggar/taskiga kablar/etc, här i affären.
-Så då kan jag låna hem en för att se hur bra det blir hemma ?
-Öhhh, näää.
-Men jag kan komma tillbaka och få pengarna tillbaka om bilden inte är bra ?
-Öhhh, nä !!!

Hos bilhandlaren, "-Den här bilen går bara på tre av de fyra cylindrarna, och bakluckan går inte att stänga !!!!
-Jo !! men det fixar sig när Du köpt bilen och parkerar den hemma....

M

Observera !!! att jag INTE varit inne och tittat på bild eller provat smidigheten hos mindre, vanligen privatägda, affärer. Är inte på jakt efter ny tv, men ibland ramlar man in hos t.ex. AvPå när barnen vill titta på mobitelefon

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/10/08 18:18:59
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/06 :  11:49:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Fattar inte heller hur de kan kränga en enda platt TV, men å andra sidan går det att sälja "komplett hemmabio på 1000 W för 1995:-" i parti och minut.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/06 :  12:12:43  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
"Martin.M" Klart att det ser kanon ut när man kollar på DVD, men jag vill att det ska se bra ut oavsett vad jag tittar på. Visserligen är "barbappa" roligt men inte på en fotbollsplan

/Håkan
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/10/06 :  12:38:07  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
EngelholmAudio; när jag läste topiken tänkte jag direkt att du länkar till Aftonbladet eller Expressen, och vad de skriver är INTE journalistik.
Vill du se riktig bashing av Aftonbladet, gå in på flashback.se forumet under media och journalistik. Mycket underhållande.

CRT är fortfarande den bästa bilden man kan få. Plasma och LCD har en bit kvar, om man inte vill lägga en förmögenhet.

Martin; 1080p kostar väl en hel del? 1080i är väl vanligast? Eller kanske inte längre? Kör projektor, har inget behov av en plasma/lcd då jag bor i Japan och fattar fortfarande inte vad de säger.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/06 :  12:57:10  Show Profile
Håkan64

LarsTokyo: Jo det kostar en del fortfarande, men jag räknar med att det finns schyssta 1080i/p projektorer tills PS3 kommer nån gång nästa år.
Tv-apparaterna tar väl en stund till tyvär. Får se på fotbolls-vm på projektorn, alla matcher kommer följas av 20 hdtv-kameror

Jag pratar om native-upplösning alltså, i princip alla projektorer kan ta emot en 1080i signal i dagsläget.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/10/06 :  13:10:38  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
Hdtv: Alla testade apparater har upplösningen 852 x 480 punkter utom de som är märkta "HDTV". De har 1024 x 768 punkter och klarar den nya standarden som ger bättre skärpa


Vad skriver dom eg.? Vadå alla HDTV-apparater har alltså 1024*768? Knappast!

HD-ready däremot får man märka apparater som klarar upplösningen 1280*720(720i/p), 1366*768(WXGA)och givetvis de som klarar 1920*1080.
Pratatde med en kille från SVT som berättade att 1024*1024-plasmorna slank med när det skulle bestämmas vad som får kallas HD-ready men han nämnde inte 1024*768 fick kallas HD-Ready.

En annan intressant sak han berättade var att det inte finns någon som kontrollerar att alla "HD-ready"-märkta apparataer verkligen uppfyller kraven på upplösning för att få märkningen på apparaten
Det räcker tydligen med att tillverkaren säger att den och den modellen kommer få HD-ready-märkning för den klarar de upplösningar som krävs.

Mvh

Edit: en annan sak jag irriterar mig är att det inte finns tillräcklig information för konsumenterna beträffande alla olika sorters bildformat och vad som är vad.

Exempelvis kan man i annonser se att plasmor/lcd/bakprojjar är "färdiga för HDTV", "HD-ready", "klarar HDTV", "HDTV-förberedd" etc. Men vad betyder det? Oftast betyder det bara att skärmen klarar av att ta emot en 720/1080(I/P)-signal men inte att skärmen har den upplösningen.



Edited by - Baltazar on 2005/10/06 13:14:27
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:26:48  Show Profile Send mace a Private Message
Samma BS som när det skrivs om digital tv !

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:51:25  Show Profile
hehe kul det där med alla märkningar... men alla borde lära sig att hd-ready inte betyder att man kan se på hd-tv, enbart att man kan ta emot en hd-signal och skala ner den....

I dagsläget om jag skulle köpa något nytt skulle det antagligen blir en Sagem Axium bakprojektion, klarar 1280x720 native mode.
Ska man bara kolla på vanlig sd-tv kan man köpa en sliten gammal plasma

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/10/06 16:53:42
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/06 :  20:02:42  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Håkan, visst fasen skall det vara 4:3.

Jag har en 50Hz SONY WEGA 29" hemma som inte kostade så mycket för ett år sedan. Har polare (på studentområdet) som sitter med stora dyra Philips WS 32" (inte platt bildrör dock) och när man ska titta på TV hemma hos dem blir det bara skit. Grynigt också. När det sen går en film på... låt säga 4:an (vi har inte digitalTV i området) så blir bilden ÄNNU mindre. Bilden vid DVD på min TV (och RGB valt) är helt fantastisk. Har sett en Pioneer-plasma för 50,000:- som låg inte i närheten.

Jag väntar tills 32" LCD har bättre bild än en 100hz Sony WEGA CRT har nu, då köper jag den.

EDIT: Felstavat och syftningsfel.

Edited by - MullBenkt on 2005/10/06 21:10:47
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/06 :  20:56:30  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
MullBenkt: Håller fullständigt med dig
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/06 :  21:12:05  Show Profile
Mullbenkt: Låter som om din kompis sitter med comhem

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/06 :  21:30:04  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Haha näedå, vi sitter båda med den kabelTV som Pitebo tillhandahåller
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/10 :  22:09:09  Show Profile Send KingX a Private Message
hmm, en vanlig WS tv, alltså bildrörs modell har juh (iaf om man ser på ett märke som philips, sony, pionner osv.) inställningar för att beskära en 4:3 bild så det inte blir barbapappa i rutan.. så nått imot WS har jag iaf inte.


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/10/12 :  03:09:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vem intresserar sig för vad kvällspressen skriver.
Soppa på en spik, höna av en fjäder skriv fort innan dementin hinner ut och inget är bättre än en egenproducerad Sverige "rasar".
Puhhhhh........

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000