HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Det där var ju mina pengar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/08 :  21:39:27  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
122000000:- som skulle ha suttit så fint

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,710585,00.html

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/08 :  22:17:05  Show Profile
hehe spelade faktiskt på lotto för första gången i mitt liv, men tji fick jag

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/08 :  22:47:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Grattis till den lyckliga vinnaren

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/08 :  22:51:32  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Grattis njaaa det vet jag inte, det var
ju mina pengar

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/10/08 :  22:59:32  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ytterligare en Svensk "HJÄLTE"......

Han har VUNNIT pengar, då är man hjälte och blir omskriven i tidningarna....

Men alla dessa småföretagare som jobbar och sliter dygnet runt i värsta fall och som till sist tjänar ihop någon miljon... Då är dom ju självklart "utsugare" eller "skattesmitare" nä fy fan....

Ursäkta språket men jag blir så in i helvete trött på den svenska mentaliteten kring att "tjäna" kontra "vinna" pengar....

Edited by - Pjotre on 2005/10/08 23:01:25
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:13:09  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag skulle inte kalla en tipsvinnare för hjälte och vem vet han
kanske har en livsdröm att starta något lokalt företag på gotland.
Dom kommer väl förmodligen/förhoppningsvis att investeras på något sätt.


Pengarna skulle ha suttit fint i vilket fall som helst, det kan du
väl hålla med om

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/09 :  00:11:30  Show Profile Send ohmega a Private Message
Å...dom pengarna hade suttit fint!...tänk....köpa villa, bil...å kanske plugga lite...typ...halvfart på nån högskola...sitta å plugga sådant man bara tycker är roligt..köpa en ljud anläggning som heter duga.....BYGGA en bara för skoj skull....å för att känna sig lite generös - köpa 3 kg majblommor varje år

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/09 :  00:12:17  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Då är dom ju självklart "utsugare" eller "skattesmitare" nä fy fan....



Eller dom som bara går till jobbet varje dag, år efter år. Ingen kallar dom hjältar

Alla B*JS individer i skitsåpor på öar och hus och f*n vet var, DE skriver man goja om

Filmen Kamikaze.......... J*vlar vad gött det hade varit

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/10/09 :  00:36:30  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Men alla dessa småföretagare som jobbar och sliter dygnet runt i värsta fall och som till sist tjänar ihop någon miljon...


Kan bara hålla med "Mace". Finns folk som sliter i hela sitt liv och
aldrig kommer i närheten av "någon miljon". Kan inte se att småföretagarna skulla vara några speciella "hjältar" (dom heller)!

Angående skattesmitare så är det nog vanligast med sådana bland just
företagare, små som stora. Vi "vanliga" löntagare kan ju som regel inte smita från någon skatt eftersom det är andra som sköter våra löner!


Roligt med 122 millar, för den som vann. Vi andra får väl fortsätta drömma.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2005/10/09 00:39:10
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/09 :  01:22:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Ytterligare en Svensk "HJÄLTE"......

Han har VUNNIT pengar, då är man hjälte och blir omskriven i tidningarna....

Men alla dessa småföretagare som jobbar och sliter dygnet runt i värsta fall och som till sist tjänar ihop någon miljon... Då är dom ju självklart "utsugare" eller "skattesmitare" nä fy fan....

Ursäkta språket men jag blir så in i helvete trött på den svenska mentaliteten kring att "tjäna" kontra "vinna" pengar....


Kan inte annat än bara hålla med

quote:
Angående skattesmitare så är det nog vanligast med sådana bland just
företagare, små som stora . Vi "vanliga" löntagare kan ju som regel inte smita från någon skatt eftersom det är andra som sköter våra löner !



Usch! Det vanligaste är väl dock arbetstagare som sjukskriver sig utan anledning!
Mao smiter från sin arbetsplikt.(smiter från arbetsgivaren)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/09 :  13:58:47  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Min farfar vann 1.3 mille på V75 förra helgen. Typiskt att de som vinner sällan verkar behöva pengar.

Kul för mig som får 50.000kr iof sig.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/10/09 :  14:19:11  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Men alla dessa småföretagare som jobbar och sliter dygnet runt i värsta fall och som till sist tjänar ihop någon miljon... Då är dom ju självklart "utsugare" eller "skattesmitare" nä fy fan....


Och oftast är det förtjänat, en kompis till mig har några verksamheter och jag känner ingen som klagar så på regering, systemet och skatter. Samtidigt känner jag ingen som haft så mycket hjälp av regering, systemet och skattemedel som honom.... Dessutom utnyttjar alla kryphål för att gynna sig själv både privat och genom företaget.

Jag har också en liten verksamhet, har haft lite hjälp av systemet så jag klagar inte på det.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/10/09 14:22:16
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/10/09 :  14:40:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Instämmer i Pjotres åsikt. Det är ju konstigt attdet i Sverige är finare att vinna x antal miljoner än att jobba ihop till dem. MvhKristofer
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/09 :  19:03:27  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Den så älskade jantelagen...

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/09 :  19:10:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är väl det, att alla vet att man inte kan bli rik på jobba i svergie och blir man rik, så har man jobbat svart...

Undrar vilket som är lättast: Bli miljonär på Spel (Lotto/måltips/trav/triss) eller på att arbeta ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2005/10/09 :  22:06:24  Show Profile Send nalle a Private Message
Att det är okej att vinna miljoner är väl för att då har alla gått in i spelet frivilligt och den som vinner unnar man detta.
Jag tror att det är en spridd missuppfattning att man inte får jobba ihop sina miljoner i sverige utan att alla ser snett på en.
Det finns ju flera exempel på människor som nästan anses som folkhjältar (ex. Kamprad) och som jobbat ihop pengarna.
Men precis som i spel så räcker det inte alltid att vara arbetsam och duktig, det krävs även timing och tur om man skall bli rik på att arbeta.
Problemet är väl snarare de människor som försöker roffa åt sig så mycket som möjligt genom exempelvis bonusar som verkar falla ut oavsett hur det går för företaget.
Det ger ett konstigt intryck när någon tjänar flera miljoner om året och inte klarar av att göra sitt bästa om man dessutom inte får en massa bonusar och förmåner. I mitt tycke så borde en god lön vara tillräckligt för att göra sitt bästa.


Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/09 :  22:22:58  Show Profile
Zalve: Poker! Finns massvis med rika (dumma) amerikanare man kan ta pengar ifrån på nätet
En kompis till mig har precis kammat ihop strax över miljonen på nätpoker, rätt ballt tycker jag.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/09 :  22:30:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om jag får vara lite djup så handlar det väl om att de som vinner flera miljoner på spel blir "hjältar" på grund av att de symboliserar en dröm som de flesta bär på.
Många utgår nog på ett känslomässigt plan från att de som vinner faktiskt "förtjänat" det på något sätt. Det är mycket tryggare att tro på ett välvilligt inställt öde än på sannolikhetslära.

I det här fallet så var det ju en arbetslös 36-årig gotlänning som vann, in träder svenska spel som en deux ex machina och löser alla hans finansiella problem för all framtid.
Det påminner ju inte så lite om en saga och vi människor gillar sagor.


Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/10/09 :  22:47:15  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Men blir man verkligen så mycket lyckligare av mycket pengar? Jag tror man får en ny sorts problem av så mycket pengar, problem som vi inte kan se som "fattiga" i jämförelse. Men, jag hade gärna provat på de problemen, sponsor sökes.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/10/10 :  07:30:48  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det finns en radioreklam just nu som jag tycker särskillti illa om, det är alla som hyllar han som har fått 13 rätt på tipset...
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:51:53  Show Profile Send Björn N a Private Message
Seså gott folk, nu börjar det om igen på 50 miljoner!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/10/12 :  03:17:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis till vinnaren!
Tyvärr bor jag inte på Gotland och visst vore det bättre om det vore lite enklare att ARBETA ihop lite pengar.
Det senare skulle kännas lite mera sunt.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000