HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Forum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/01 :  09:00:30  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej allesammans
Efter sju sorger och åtta bedrövelser har man äntligen lyckats komma till forumet igen.Lite bakgrund,Det började den 28 juni med att sidan inte ville öppna sig.Den 29 mailade jag till SLADD som skickade över
ärendet till MIKAEL2 som mailade mig ett antal gånger och förmodligen lagt ner en hel del tid på detta.Jag kunde alltså gå in på alla andra sidor utan denna.Provade att koppla ur brandväggen för att se om det hjälpte och la in Netscape istället för Explorer,ingen skillnad.
Det fick bli till att börja från början,la in Windows på nytt installerade explorer och la in Zone Labs igen och vips så funkade allt igen.Ett STOOOOOOOOOOOORT tack till MIKAEL2 för att du tagit dig
tid att försöka lösa mina problem så man kan komma in på sin favoritsida igen
Mats
PS Undrar fall det inte var IE6 som spökade för mig

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/07/01 :  09:07:41  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Jag kör IE6 mot sidan hemifrån utan problem... Knepigt...

/P

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/01 :  09:10:40  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Tack för de vänliga orden Mats,

Om du har möjlighet, datorn klarar minimkraven osv, skulle jag rekommendera dig att uppgradera till Windows XP. Windows ME, tycker jag, var ett stort problem med mycket buggar och det var mer regel än undantag att det låste sig minst en gång om dagen. Jag prioriterar stabilitet och XP tycker jag är ett betydligt stabilare system än ME men det kräver lite mer av datorn.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/01 :  09:16:05  Show Profile Send EAR a Private Message
Att man kan tycka det var knepigt är det minsta man kan säga.
Sidan öppnade sig alltså halvvägs sen var det stopp.Precis som att ADSl´n sänkte hastigheten till 0.
Mats

Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2002/07/01 :  09:23:03  Show Profile Send TinituZ a Private Message
quote:
PS Undrar fall det inte var IE6 som spökade för mig


Frågan gäller inte om Internet Explorer spökar, utan hur mycket...


°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°¨°
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/07/01 :  09:24:38  Show Profile Send KC a Private Message
Tjena EAR,

Ville bara instämma med Mikeal2 om Windows ME. Det är nog den
sämsta Windows version efter version 3.0. Gå till WinXP
om din maskin klarar kraven (lite mer än minimum skulle jag
säga). Om den inte klarar kraven så gå bakåt ett steg till Win98.
Kanske känns tråkigt, men skillnaderna mellan WinME och Win98
i funktionalitet är så minimala att det är snudd på båg med
WinME. Tänk på det nästa gång du ominstallerar.

/K
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/07/01 :  09:27:05  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:

Att man kan tycka det var knepigt är det minsta man kan säga.
Sidan öppnade sig alltså halvvägs sen var det stopp.Precis som att ADSl´n sänkte hastigheten till 0.
Mats






Jag har haft exakt samma problem denna helgen. Jag sitter med en bärbar dator som jag släppar med mig överallt. Hemma kör jag med Telias ADSL och det har inte fungerat, precis som Mats förklarat här ovan. När jag kom till jobb i dag och kopplar upp mig med modem så fungera det utmärkt. Är det någon som vet varför?
Jag kör med Win 2000 och IE6.

Mvh
Audionet
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/01 :  09:34:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Om du skall installera Windows XP så bör
din adator ha 200mb ram, helst 256, och minst
450 mhz processor.

Windows xp eng fungerar inge vidare med telias ADSL
om man har en D-link router som går via USB!


quote:

Att man kan tycka det var knepigt är det minsta man kan säga.
Sidan öppnade sig alltså halvvägs sen var det stopp.Precis som att ADSl´n sänkte hastigheten till 0.
Mats






---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/01 :  09:46:05  Show Profile Send EAR a Private Message
jodå jag vet vad som behövs för XP.Gillar inte att spela spel osv som tar stor datorkraft.Vi använder datorn mest till att surfa betala, räkningar och min fru till att skriva utredningar.
Men det blir väl kanske snart aktuellt då vår son är 7 år och börjar
få dataspeldjävulen i sig
Mats
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/01 :  10:11:01  Show Profile Send Timbre a Private Message


De´ här börjar inte bra....
Jag har hela tiden använt ett så´nt där gammalt hederligt telemodem som klipper all annan anträffbarhet.
Lagom snabbhet för min ålder men för höga internetkostnader för alla åldrar.
Har beställt ett Tele2 ADSL-paket som dimper ner när som helst. För att vara förberedd installerades (hos databutiken) ett nätverkskort och det är nu problemen börjar.
Som att köra med hårt åtdragen handbroms, datorn hänger sig och fastnar i trådarna och det hela börjar bli riktigt tålamodsprövande.
Man kan inte ens hänga med och moderera om det skulle hetta till...
.
Säg nu bara inte att detta är vad som väntar med ADSL istallerat !!!
(Dom här tre gubbarna tog en tur ner till kôrvhandlarn innan dom behagade dyka upp, hehe)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/01 :  10:23:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det kan vara nätverksinställningarna som är felinställda.
Om du har fel inställningar, så kan det bli så när datorn letar efter något som inte finns där.
Jag kör med windows 98se, som fungerar helt problemfritt.
Jag har också provat Win ME och Windows 2000, som bägge fick datorn att börja spöka.
Datorn har en Celeron 300mz processor, som jag klockade upp till 450 Mz när jag byggde den för 4 år sedan.


Jorm
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/01 :  10:36:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Se till att få ett nätverkskort AV KÄNT MÄRKE, 3-com, d-link, intel,
netgear, inget annat som ligger som noname.

nätkortet skall helst sitta på PCI slot nummer ett i burken,
ta hem nyaste drivrutiner på internet, tillverkarens hemsida.

nätverksinställningarna kan inte
bli fel på det viset att de hänger datorn, dåliga
drivrutiner däremot gör det.

Själva ADSL har inget med det hela att göra, det är
bara vad som finns i väggen, strulet kommer med
modemen, nätverkskorten och drivrutinerna!

själv kör jag med d-link och intel ntverkskort


quote:



De´ här börjar inte bra....
Jag har hela tiden använt ett så´nt där gammalt hederligt telemodem som klipper all annan anträffbarhet.
Lagom snabbhet för min ålder men för höga internetkostnader för alla åldrar.
Har beställt ett Tele2 ADSL-paket som dimper ner när som helst. För att vara förberedd installerades (hos databutiken) ett nätverkskort och det är nu problemen börjar.
Som att köra med hårt åtdragen handbroms, datorn hänger sig och fastnar i trådarna och det hela börjar bli riktigt tålamodsprövande.
Man kan inte ens hänga med och moderera om det skulle hetta till...
.
Säg nu bara inte att detta är vad som väntar med ADSL istallerat !!!
(Dom här tre gubbarna tog en tur ner till kôrvhandlarn innan dom behagade dyka upp, hehe)





---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/01 :  10:37:00  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Oftast är det inställningar som spökar.
Kolla inställningar för cockies, det har hänt flera gånger för mig att vissa sidor fungerar dåligt eller inte alls när jag ställt säkerheten för högt i IE6 eller mina brandväggar.

Har kört alla MS operativ inkl ME och det fungerar (rätt inställt) klockrent! Varför ska alla skylla på operativsystem och/eller webläsare så fort något inte fungerar?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/01 :  10:39:10  Show Profile Send Timbre a Private Message

Tack!
Nu ska här dykas ner i knappdjungeln!
"Identifiera Nätverksinställningar" blir väl ett bra avstamp...
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/01 :  10:42:29  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Jorma: Om du körde win2k för fyra år sedan så förstår jag att det inte funka... måste ha varit första betan av win2k...fast jag har för mig att den kom först -99... .
Annars så är både XP och win2k os som är är inriktade på nätverk(enligt MS).
Angående nätverkskort så är väl 3com att föredra då dom har bäst stöd för alla os och att dom har livstidsgaranti på korten.
Timbre: Finns det inte någon hifi intresserad i götet som kan hjälpa dig istället för att du ska betala dyra pengar på att en affär ska göra det relativ simpla jobbet?

*hansomintevillepussas
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/01 :  10:44:42  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Får nästan hålla med dig.
Oftast när det gäller datorer är det användaren/fel information som är problemet.
/A

quote:

Oftast är det inställningar som spökar.
Kolla inställningar för cockies, det har hänt flera gånger för mig att vissa sidor fungerar dåligt eller inte alls när jag ställt säkerheten för högt i IE6 eller mina brandväggar.

Har kört alla MS operativ inkl ME och det fungerar (rätt inställt) klockrent! Varför ska alla skylla på operativsystem och/eller webläsare så fort något inte fungerar?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"



*hansomintevillepussas
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/01 :  11:03:43  Show Profile Send linkan a Private Message
Kan det inte ha varit några problem med Telias ADSL-tjänst då du haft problem?
Själv använder jag Bostream och ibland så har de problem med att nån server (oftast DNS:en tror jag) är nere och då är det svårt att kunna surfa. Själv har jag en 450 MHz och 192 MB RAM med XP och det har aldrig strulat p.g.a hårdvaran.

Linkan
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/01 :  11:05:15  Show Profile Send EAR a Private Message
Nu måste jag bara återkomma.För min del är det inga problem med att ställa inställningar eller hantera övrigt på en dator dessutom har allt fungerat helt felfritt tills för fyra dagar sedan.Har haft ADSL sen nyår(telias)dessutom har alla andra sidor funkat utom denna.
Mats
PS Jag tror fortfarande att det blivit någon form av konflikt i IE6 .
Man borde kanske gå över till LINUX.Driftsäkert i alla fall.

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/01 :  11:05:16  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det är klart att om bägge DNS är nere så kan man inte
surfa med namnupplösning.

Är t.ex. UPC proxy nere så är det extrasegt också!



quote:

Kan det inte ha varit några problem med Telias ADSL-tjänst då du haft problem?
Själv använder jag Bostream och ibland så har de problem med att nån server (oftast DNS:en tror jag) är nere och då är det svårt att kunna surfa. Själv har jag en 450 MHz och 192 MB RAM med XP och det har aldrig strulat p.g.a hårdvaran.

Linkan





---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/01 :  11:16:54  Show Profile Send Timbre a Private Message

Apropå nätverkskort.
Är ST Lab Lan NF 2000 TPO något som kan förväntas fungera?
Någon som vet?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/01 :  11:38:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ingenting jag skulle köpa för 5:-
Som jag sa, köp kända märken, du
kan få ett bra kort från 3com,.dlink eller
intel för ett par hundringar, 300:- kanske!

de har BRA drivrutiner, och uppdaterar dessa.

Om det är någon som behöver nätverkskort,
så har jag 12st nya Intel Pro 100 kort i
plastkartong. Helt oanvända.


De är kort vi använder ute hos företag
där man väntar sig säkerhet, prestanda och
felfritt havande.

yes

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/01 :  12:12:23  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Jorma: Om du körde win2k för fyra år sedan så förstår jag att det inte funka... måste ha varit första betan av win2k...fast jag har för mig att den kom först -99... .
Annars så är både XP och win2k os som är är inriktade på nätverk(enligt MS).
Angående nätverkskort så är väl 3com att föredra då dom har bäst stöd för alla os och att dom har livstidsgaranti på korten.
Timbre: Finns det inte någon hifi intresserad i götet som kan hjälpa dig istället för att du ska betala dyra pengar på att en affär ska göra det relativ simpla jobbet?

*hansomintevillepussas*



Jag skrev inte att jag provade dessa OS för 4 år sedan. Det var då jag byggde min dator. Och det var inga testversioner som jag provade.


Jorm
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/01 :  12:15:44  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
jorma:Nej jag vet att du inte skrev det... var mest menat som ett skämt.

quote:

quote:

Jorma: Om du körde win2k för fyra år sedan så förstår jag att det inte funka... måste ha varit första betan av win2k...fast jag har för mig att den kom först -99... .
Annars så är både XP och win2k os som är är inriktade på nätverk(enligt MS).
Angående nätverkskort så är väl 3com att föredra då dom har bäst stöd för alla os och att dom har livstidsgaranti på korten.
Timbre: Finns det inte någon hifi intresserad i götet som kan hjälpa dig istället för att du ska betala dyra pengar på att en affär ska göra det relativ simpla jobbet?

*hansomintevillepussas*



Jag skrev inte att jag provade dessa OS för 4 år sedan. Det var då jag byggde min dator. Och det var inga testversioner som jag provade.


Jorma



*hansomintevillepussas
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/01 :  12:42:32  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hej Niklas!

Eftersom kortet redan är installerat och jag avskyr att släpa runt datorn, skall jag ge det en chans med ADSL.
Fungerar det inte, hör jag av mig omedelbums för ett nytt nätverkskort.

Hälsningar
Timbre

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/01 :  12:54:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

hehe, om du får igång kortet och windows
hittat det, så ska det imte vara nå problem!

lycka till

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/07/01 :  14:27:20  Show Profile Send toblun a Private Message
Windows är fullt av konflikter mellan program. Även MS egna. Det är troligt att det strulade med cachen, eller "Tillfälliga Internetfiler" som MS valt att kalla det.
Den rensas inte när du avinstallerar MSIE.

Förvänta dig dock inget mirakel för att du installerar Linux.
Det finns även problem med det. Efter att ha lekt med det i 5år, snart 6 så inser man dess brister.Det ända jag har haft som gått utan problem är Sun Solaris. Det är dock inget man installerar bara för att slippa windows.
Nu mer är jag lycklig med Sun Solaris 9 på min Sun ultra 5
http://www.sun.com/solaris
http://www.sun.com/desktop/products/ws.html

quote:

Nu måste jag bara återkomma.För min del är det inga problem med att ställa inställningar eller hantera övrigt på en dator dessutom har allt fungerat helt felfritt tills för fyra dagar sedan.Har haft ADSL sen nyår(telias)dessutom har alla andra sidor funkat utom denna.
Mats
PS Jag tror fortfarande att det blivit någon form av konflikt i IE6 .Man borde kanske gå över till LINUX.Driftsäkert i alla fall.



//toblu
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000