HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa apparater från utlandet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/07/01 :  22:11:23  Show Profile Send Jadde a Private Message
Vad bör man tänka på? Funderar på att köpa från EU-land. Nytt från affär. Hur blir det med moms, tull etc.

Jadde

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/01 :  22:55:18  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
En sak att beakta är ju detta med garantier.
Får du garanti?
Hur gör du om apparaten krånglar?
Kan bli både besvärligt och dyrt (frakt kostar).
Beror kanske lite på vad du tänker köpa. Det är säkert mindre troligt att en högtalare lägger av jämfört med t ex en CD-spelare.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/07/01 :  23:07:23  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej!

Teoretiskt skall du inte behöva betala svensk moms om du köper prylar från ett EU land. Har dock självt haft problem flera gånger med bilspedition som handhar de flesta EU transporter just vad det gäller svenskmoms. Det har dock alltid löst sig efter ett tag,bilspedition har i bland "legat" på försändelserna i flera veckor innan de aviserat mig, detta gäller främst försändelser från Tyskland.
När jag handlar från USA så ber jag affärerna skriva utan på försändelserna att varan/varorna är värda max 45 Euvro eller 40 US dollars, detta belopp är max beloppet som man får beställa från USA utan att betala moms.
Från USA så brukar man få paketen efter ca: 1 vecka.
Har alldrig blivit lurad etc.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/02 :  00:48:48  Show Profile Send matson a Private Message
Ingen moms från EU-land, om inte butiken du handlar från säljer för över ett visst värde till Sverige(300000kr?). I såna fall slipper du den (exempelvis)tyska momsen men får betala svensk.
Jag har köpt en del grejor "utifrån" och inga problem har uppstått, så det skall jag fortsätta med!

Mvh/Mats
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
(matson = JagÄrJoeLabero)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/02 :  01:56:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Ingen moms från EU-land, om inte butiken du handlar från säljer för över ett visst värde till Sverige(300000kr?). I såna fall slipper du den (exempelvis)tyska momsen men får betala svensk.
Jag har köpt en del grejor "utifrån" och inga problem har uppstått, så det skall jag fortsätta med!

Mvh/Mats
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
(matson = JagÄrJoeLabero)




Som privatperson betalar du alltid momsen i det EUland som du köper varan ifrån och slipper Svensk moms, som tror jag ligger bland dom högsta i Europa.
Om man handlar på ett företag, så betalar man ingen moms i inköpslandet, men måste lägga på svensk moms vid försäljning i Sverige. I praktiken, så betalar man ingen moms alls som företag innan varan har sålts vidare.

Momsregistreringen innefattar idag även en EUmomsregistrering, som måste uppges vid inköp till företag.


Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/02 :  02:05:56  Show Profile Send Morello a Private Message
Jorma påminner oss om en viktig sak: Skatter

Något att tänka på till valet som kommer.
En röst på Persson eller Schyman är en röst för ett högt skattetryck och ett dåligt klimat för näringsidkare.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/02 :  03:56:54  Show Profile Send ekman a Private Message
inte for att det ar viktigt men jag haller for forsta gangen med herr morello till 100%
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/07/02 :  07:11:29  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Jag undrar vad politik har med hifi att göra Morello?
blir det verkligen bättre av att rösta på t ex Miljöpartiet, med detta parti i makten så skulle troligen energiskatten att öka.
Vem har då råd att andvända rörförstärkare etc.
Med Kristdemokraterna så skulle väl t ex Shaki stenarna bli än mer rumsrena, det gäller ju att tro! Om det sen är på Gud eller tweekers spelar väl ingen roll eller hur.
Om Centern vinner så måste väl alla hifi produkter drivas med solceller, kärnkraften skall ju bort här m.m.
Med folkpartiet vid makten så skall väl endast skolor och småföretagare få inneha hifi-utrustning.
Om Moderaterna får bestäma så får vi väl inte köpa hifi-prylar från östländerna de avskyr ju allt vad t ex kommunism står för med andra ord slut på fina ryska rör etc.
Vi måste då också ha hifi-prylar med klar kapitalistisk utformning, kanske alla skall ha en Mac!
Mac kommer ju från Usa och vi vet ju alla att G W Bush är hela världens främsta kämpe för fred etc.
Ja du Morello inte vet jag vilket parti som främst gynnar hifi-hobbyn.
Menar du kanske att det skulle vara sverige demokraterna, de skulle ju i alla fall kräva att vi endast köpte svenska prylar.
Som reklamen från Primare " i en perfekt värld så lyssnar alla på Primare"

Mvh
Kenth
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/07/02 :  08:42:05  Show Profile Send bjorn a Private Message
...men Primare har ju en dansk designer, (Bent Nielsen), och ägs dessutom av ett danskt holdingbolag... Släng ut dom och blås liv i Luxor, ett märke som minner om fornstora dar'!

(OBS. Skämt med tanke på Sverige demokraterna och hifi)

mvh

Björ
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/07/02 :  08:44:43  Show Profile Send Jadde a Private Message
Så då är det egentligen bara frakten som tillkommer? Apparaten jag funderar på kostar £750 = 10700kr (£ = 14,25kr?) Eller?

Jadde
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/07/02 :  08:47:39  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Jorma påminner oss om en viktig sak: Skatter

Något att tänka på till valet som kommer.
En röst på Persson eller Schyman är en röst för ett högt skattetryck och ett dåligt klimat för näringsidkare.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-



KPMLR

//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/02 :  08:48:19  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Har förresten Dali gjort någon elektrostat högtalare?
Nån som vet?

*hansomintevillepussas
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/07/02 :  08:53:17  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
[quote]
Har förresten Dali gjort någon elektrostat högtalare?
Nån som vet?

*hansomintevillepussas*

/quote]

Jag tror inte det, men dom har dock gort 3 St med banddiskant.
Dali Skyline 1000, 2000 och Megaline.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/07/02 :  08:53:48  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Har förresten Dali gjort någon elektrostat högtalare?
Nån som vet?

*hansomintevillepussas*

Jag är inte 100% men ganska säker på att de exprimenterade med electrostater, men de kom aldrig ut på marknaden.
Men jag tror att de använder electrostater som referens.

//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"

Edited by - dole on 2002/07/02 08:54:5
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/02 :  08:57:14  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Det var min jobbar kompis som sa att han sett en dali elektrostat på hifi klubben!... skulle som sagt vara kul att se om det nu fanns... =)

*hansomintevillepussas
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/07/02 :  09:04:48  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
[quote]
Det var min jobbar kompis som sa att han sett en dali elektrostat på hifi klubben!... skulle som sagt vara kul att se om det nu fanns... =)

*hansomintevillepussas*
/quote]

Om man kollar på deras hemsida så finns det produktblad på alla deras modeller som dom gort och det finns inte någon elektrostat med där.
Jag skulle tro att det är Dali Skyline som han har sett, det är en dipolhögtalare med banddiskant och är 130 cm Resp 160 Cm höga.
Jag har själv haft ett par Skyline 2000 och kan förstå om dom kan tas för ett par elektrostater.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/07/02 :  12:19:33  Show Profile Send Majjen03 a Private Message

...men Primare har ju en dansk designer, (Bent Nielsen), och ägs dessutom av ett danskt holdingbolag... Släng ut dom och blås liv i Luxor, ett märke som minner om fornstora dar'!

(OBS. Skämt med tanke på Sverige demokraterna och hifi)

mvh

Björn

Tja Björn!

Desto bättre kanske, med tanke på danskarnas nya invandrarpolitik.
Nu när Primare redan fogat ihop svenskar och danskar precis som i fornstora dagar så saknas bara norrmän, islänningar samt eventuellt finland. Primare blir då nordens ledande märke!
Luxor är tyvärr lite efter Primare förnuvarande Björn.
Som sagt var " I en perfekt värld så lyssnar alla på Primare"
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/02 :  12:37:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Och använder vilka högtalare?Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/02 :  12:43:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Äh förresten jag tabbade mig,jag vet ju givetvis vilka högtalare. De byggs i Mölndal av Qln. Dvs Primare,s egna.MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000