HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nytt tangband W3-871s projekt,
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2005/10/10 :  15:49:43  Show Profile Send Shogo a Private Message

Har 6 stycken W3:or som fram tills nu har agerat som mini HT system i ett par smålådor på ca 3 liter styck. Låter förvånansvärt bra trots avsaknad av delningsfilter och liknande.

Dock planerar jag nu att bygga ett par lite mer designade lådor samt köra tangisarna i 1,5vägs konfiguration.

Lådorna skall vara vägghängda och primära funktionen är inte bästa möjliga ljud (har ett annat system för finljud)utan snarare form före funktion. Dock vill man ju göra det bästa tänkbara av situationen.

Så.. Vad tror ni man skall köra för filter till denna typen av konfiguration, eller skjuter jag mig i foten helt med denna typ av låddesign ?




/Shogo

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/10/10 :  17:34:27  Show Profile Send hobbes a Private Message
Har sett detta på diyaudio angående W3-871S....
Tror att det var en portad låda..

CSS uses a 5.6 ohm resistor in parallel with a 1.5 mH inductor for the "bass" driver. (this is baffle-step compensation)

Jim Griffin uses a 4 ohm resistor in series with a 1.5 mH inductor.

I have only heard it the CSS way and it sounded great. BrianGT told me that he has heard both and prefers it the Jim Griffin way.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/10/10 :  18:37:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är bara att bygga, det där är hur fräckt som helst.

Det enda jag har sett angående elementen är notchfilter för en elakhet i frekvensgången, så vad väntar du på ;).

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2005/10/10 :  21:03:23  Show Profile Send Shogo a Private Message
mm.. e väl egentligen inte så mycket att tänka på.. Skruvar nog ihop iallafall en testburk.

/Shogo
Go to Top of Page

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2005/10/13 :  20:51:43  Show Profile Send Shogo a Private Message
Så.. har gjort en testlåda nu, bak och sidostycken i 16mm MDF och baffel av 5mm plywood. Av förklarliga skäl långt ifrån vibrationsfri, men intiala testen med endast en spole av okänt värde på ena elementet låter det faktiskt helt okay. Känns som det är svr t att misslyckas med dessa små härliga element :D

/Shogo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000