HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur moddar man en Techis SL-PS700 undrar Jerico
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/22 :  21:29:29  Show Profile Send denada a Private Message
Hej.

Min bror Jerico som säkerligen kommer att bli member här undrade lite vad i hela världen han skulle ta sig till med sin Technics SL-PS700.

Jag fick ett par bilder av han. Han funderade på om Denvers vänner eller något har någon kul ide om Opama mm mm etc med den.

Han har väll mer eller mindre bestämt sig för att skrämma livet ur den stackars CDspelaren.
bilder på kreskort kommer här...





Så Ni som har ideer om det hela tveka inte utan bomba med kul ideer om hur man skrämmer i gång ljudet i en sådan här mojäng

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/23 :  21:50:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41793
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41938
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42429

Typ, ungefär, tex.

Mvh,
M
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/23 :  21:55:01  Show Profile Send denada a Private Message
Okay. ska ta och titta till de länkarna...

tackar...

ps Rannagarden Vet du vilka av de små som är opampar och vilka som har med mute att göra? För mute är ju bara i vägen och ska ju således åka ur CDn.
Det kommer att landa mycket svartta mattor i CDn och lite annat... han har lite kul idéer om den CDn. Så jag hoppas på att jag kommer att få bilder att kasta ut här när han är klar med den...

Tack igen Rannagarden.

edit kom ju på mer prylar...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system

Edited by - denada on 2005/08/23 22:00:11
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/23 :  22:48:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
denada - 4558 kan jag säga är en op-amp. De andra får du kolla upp på alldatasheet.com och se vad de op-amparna kan göra. Mute brukar vara en liten "sidostickare" på slutet av signalvägen - en blindtarm med nån lyt o motstånd och nån transistor kanske.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/08/24 :  11:17:16  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Mutingtransistorerna är nog de fyra svarta sakerna som sitter längst ned till höger på hålkomponentsidan. Svårt att uttyda på bilderna dock. Spåra signalen från utgången och bakåt

Hjelm
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/24 :  17:49:35  Show Profile Send denada a Private Message
ett litet tipps.... http://www.euras.com/english/ har en massa kopplingsscheman, service beskrivningar och annat.... Kravet är att man har windows på maskinen och registrerar sig. sedan är det bara att titta och läsa....

Min bror hittade den sidan sent som attan i natt....

Nu ska det moddas sa han... om den inte överlever så ska den få en begravning värd en CD snurr som blivit utsatt för massor av denver tweeks och lite annat.... i form av koppar rör och andra mer eller mindre vilda tweeks...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/18 :  20:20:45  Show Profile Send jerico a Private Message
Hej på er!!!!


Först vill jag tacka för svaren från er nu när jag har kommit med i den trevliga gemenskapen här.

Sedan vill jag säga det att euras system krånglar så passa er lite för det. Väntar fortfarande på svar från dom...

Min CD lever fortfarande men det ska bli en liten transplatation av OP i morgon så vi får se hur den tar det.

LEV väl!!!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/19 :  20:17:41  Show Profile Send jerico a Private Message
Nu är de nya OPamparna in opererade... Det blev ett par OPA2604AP. Problemet var ju bara att orginalen var bara 1/4 så stora men en "bypass" fixade ju det. Så nu är flertalet elyt bytta och fått celebert sälskap av lite WIMA (tack för tipset).

Nästa steg får nog bli att titta på en ny D/A och se vad man kan komma på...


Men nu till det hela om hur det låter!

1: Bytte ett bra gäng elyt + WIMA nät brunn och ett par bättre RCAer.
Resultatet blev KUL!!! Jag hade BAS i spelaren! Sir Black Denver vet vad
han talar om!

2: Nere hos DeNaDa och pillade lite Bitumin + smältlim.
Resultatet blev inte så stort men den lugnade ner sig lite tycker jag.

3: OPAMP!!!!!!
Ja jag sitter med ett stort FLIN och TRIVS!!!!


Så ett STORT tack för de svar jag har fått här!

Mer kommer nog vad det lider...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/19 :  20:57:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Kul!

Jag är hedrad att ens bli omnämnd (om det var mig du åsyftade?).

Visst var det kul - och det blev ju bra!

Mvh,
M
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/19 :  21:39:42  Show Profile Send jerico a Private Message
Jo visst var det dig jag menade!

Men nu står min lilla snutt på inspelning så får vi se hur det låter i morgon. Ska se vad jag kan göra åt "bypass" tjohoot bara. Fick bli att dra lite kabel till socklarna.

Men ett BAMSE tack för dina trådar som har inspererat mig!


/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/19 :  22:01:43  Show Profile Send denada a Private Message
Lala broder. Kul att du blir nöjd... jag får nog lägga min PD-9700 på op-bordet och se vad den vill att jag ska transplantera i den ;-) har ju ett par opisar liggande... och lite annat skit...
Lite nya lytar kanske.... hmmmm Kan det vara så att Sir BD har rätt vad det gäller detta?

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/19 :  22:13:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
"Sir BD"?

M
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/21 :  21:48:01  Show Profile Send jerico a Private Message
En liten stilla fråga här nu bara....

Läste i en gammal tråd om att man ville ta ljudet så nära opamp som möjligt.

Så frågan lyder ju då om jag kan plocka ut ljudet direkt från open eller om signalen måste gå via en massa "dynga" som typ mute tjofräser mm mm. Vill ju ha så lite i vägen som möjligt innan ljudet kommer ut.

Det är de 2 sissta opisarna jag har bytt. Det står 5238 på dom på bilden högre upp. Det är de sissta innan "ljud ut" delen tar över. Ska byta de innan oxå när jag hittar några kul. Förslag någon?

Tackar för trevliga svar från er!

/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

Edited by - jerico on 2005/09/21 21:51:15
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/22 :  18:52:41  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jerico -

Vet i fasen med komponeneterna i vägen på slutet. En del kan kanske behövas för stabilitet i outputen?

Kolla på http://www.alldatasheet.com/ och leta efter din Op, eller andra kul chip du är nyfiken på...

5238 (som jag redan kikat på) är en helt vanlig DUAL Op. Specar trevligt och kan säkert sköta sig duktigt. Jag kan nog ändå lova att den blir kullsprungen av 2604. Kolla på ELFA.

Bara att hugga. Sen så tjänar Op-en rätt mycket på att få en liten konding (0,1µF) mellan PLUS och jord och MINUS och jord. Fram med Volt-metern och håll det "svarte" på rca utgången. Leta efter jord runt Op-en, eller nånstans i närheten, med den andra (röda).

M
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/22 :  19:00:28  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag har "full" pejl på vart jag har jorden i spelaren. Men funderar på om jag ska göra så eller sätta mellan + och - på opisarna... Den fulingen till spelare är bygd som en "dual mono" Så de båda jag bytte är den ena för vänster och den andra för höger. Fast det är ett par dual opisar. Men efter en titt på alldatasheet.com har jag D/A info oxå och det ska tydligen vara 2 op/kanal för utgång på det hela. Ska se om jag kan lägga upp pdfen så du kan titta om du orkar/vill/känner för det.

VÄLDIGT tacksam för dina svar.

/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/25 :  12:49:19  Show Profile Send jerico a Private Message
Hej på er igen!

Innan jag gör bort mig här nu

Tänkte fixa ett litet kragg till OPisarna.

De vill ha +-5 till +-24 volt och i dagsläget får de 5 volt. De ska tydligen bli lite roligare om man kör dem lite högre. Men jag har aldrig bygt ett eget nätkragg så det blev ju till att läsa lite.

Om jag har fattat allt rätt så ska jag ta ut:

1 st + (tex)24V
1 st - (tex)24V
1 st jord.

Får ju bli en trafo med 2 lindningar som är lika stora och sedan en liten TS78L24CTTR +24 V (elfas artikel nr:73-001-64) för + och då kommer frågan om jag ska ha motsvarande på - (73-004-53)
Jorden kommer tas ifrån "mitten" om ni förstår vad jag menar...

Sedan är ju nästa fråga... Jag behöver ju köra med motstånd mellan + till jord samt mellan - till jord. Vad ska man tänka på då?
Kan ge mig fasen på att det finns en trevlig formel för det. Vore trevligt om någon av er ville dela med sig av sina erfarenheter.

Har ni bättre förslag så är de välkomna de med.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/13 :  16:47:40  Show Profile Send jerico a Private Message
Nu har jag hittat en liten gullig trafo att antingen operera in i CDn eller ha till ett RIAA steg. 120 VA ringkärna på 2 x 22 V borde göra susen va???? Men frågan är ska den in i CDn eller ska jag bygga ett RIAA???? Kom med ideer på kul RIAA (kör MM) eller ska den in i CDn....

Kom igen bara!

Inte en massa rör då jag är KASS på det.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000