HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fiffel & båg på forumen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/08 :  22:25:43  Show Profile Send Leif B a Private Message
Skulle vara roligt att höra HifiConsult:s syn på saken.
Har försäljningen drastiskt minskat senaste tiden ?

mvh

Edited by - Leif B on 2005/10/08 22:42:46
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/08 :  22:46:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Folk som blåser andra är stöld/bedrägeri det är en sak.

Att internet har gjort att vi mer eller mindre har en öppen marknad är en annan sak.

Förr en massa år sedan så var HiFi mycket billigare i Tyskland o England. Redan då klagade handlarna att folk inte handla i Sverige. Idag så sänker många handlare sina priser för att nå samma nivå eller riktigt nära för att det ska vara attraktivt att handla i Sverige.

Sen beror det ju på hur många led där är till slutkund. Tex Vincents slutsteg i Tyskland var ca 50% billigare än i Sverige. Så när jag köpte 2 st plus försteg så köptes via nätet i en affär som finns på riktigt i Köln. För 22500 fick jag det skickat till dörr. Då kostade 1 steg i Svedala 18500 Kr Min kusin har varit där o det är en normalstor hifi affär så det är inget nätföretag. Så är det då konstigt att folk handlar via nätet ??

I det här exemplet så var det Septon som gjorde att priset var så högt i Sverige.

Nu säger jag inte att det är så här överlag men det förekommer.
Om det sen finns finns en lösning för dom problemen som näthandel ger företagarna vet jag inte.



*edit*
Rättelse av text

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/10/08 22:54:01
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/10/08 :  22:48:08  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Leif B,

jag har svårt att tolka ditt inlägg nedan annorlunda än så....

quote:
Köpa på internet naturligtvis.
Läsa recensioner från oss på forumet.
Vad vet jag, jag tror bara att internet är den krassa framtiden.
Jag har kanske fel men försök överbevisa mig.
Naturligtvis finns det de som är ekonomiskt oberoende som kommer fortsätta handla hos butiken. Men hur många är dem?

Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/08 :  22:50:24  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ok, du får tolka det som du vill.
Men du tycker väl som jag att det vore trist om butikerna försvinner?

mvh
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:09:17  Show Profile Send ILLY a Private Message
Utan att gräva mig allt för djupt i diskussionen så kan jag kortfattat konstatera följande:

Att leva som man lär blir svårt när det är privatekonomin som styr.

Jag tror de flestas anläggningar skulle se annorlunda ut och vara inköpta hos andra återförsäljare, om inte plånboken satte gränserna.

Visst, jag FÖREDRAR att handla min mat på Ica Focus som har sitt gigantiska sortiment av delikatesser från världens alla hörn, fräscha lokaler, bra service och ordentligt bemannade kassor. Men allt har sitt pris, så i slutändan går jag lik förbannat till Willys bunkerliknande lokaler med långa köer.

Jag har fullständig förståelse för Sladds frustration över att bli motarbetad av småfifflare när han försöker bedriva seriös verksamhet och göra ett bra jobb. Det är ingen position jag avundas i dessa tider, med en världsmarknad i snabb förändring. Dock tvivlar jag på att en tråd som denna förändrar situationen, det bästa är nog att snegla på hur andra branscher i samma läge har gjort för att lösa problemen och lyckats finnas kvar med heder och marknadsandelar i behåll. Jag är rädd att den som är konservativ kämpar förgäves. Tåget går, den som inte hoppar på blir ståendes kvar på perrongen och kommer inte vidare till nästa station.

Min bistra syn på saken. Tråkigt? Javisst. Sant? Antagligen.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:12:26  Show Profile Send Leif B a Private Message
I så fall borde alla butiker hålla koll på internetpriserna och anpassa dem efter dessa. Är butikens priser inte realistiska så står man kvar på perrongen.

mvh
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:23:12  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Nu verkar Pjotre tro att vartenda människa som utövar en hobby bor granne med affärerna som säljer detta...i verkligheten är det inte så, så hemma framför datorn spelar det knappast större roll om ordern per mail går til Kina, Tyskland eller Allingsås det är trots allt köparens pengar.

Sen fungerar internet idag utmärkt att leta information, det är utveckling och bara för butiker som vill hänga med att följa denna annars kanske det är dessa som står med obetalda fakturor då konkursen kommer.

Sen kan man inte driva någon slags firma med A-kassa, det går helt enkelt inte pga massa regler. Däremot kan man få bidrag, likaså många butiker och etablerade firmor får bidrag i form av lönebidrag till anställda, etablerinsbidrag, bidrag till ombyggnader och inventarier mm. för att starta en firma från början. Detta bidrag är begränsat och inget man lever på speciellt länge.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/10/08 23:23:42
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:24:11  Show Profile Send ILLY a Private Message
Leif B:
Där är vi inne på restaurangbranschens ständiga dilemma...

"Varför ska man betala 150:- på krogen, för nåt som jag kan laga till hemma för 25:-?"

"För att du på krogen, förutom råvaran, betalar för personal, lokalhyra, högre moms, el, vatten, värme, samt underhåll och inköp av utrustning."

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:32:13  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tyvärr så måste jag erkänna att jag inte haft så stor nytta av den personal som finns tillgänglig i min hemstad när det gäller hifi.
Men det finns säkert undantag.

mvh
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:54:44  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Leif B, då tycker jag du talar emot dig själv....
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:58:30  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jasså, varför då?
Du menar att jag kanske inte borde värna för butikerna?
Butikerna är bra men inte alltid personalen.
Om sortimentet är bra så är det bättre med en butik än ingen alls.

mvh
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/10/09 :  00:13:22  Show Profile Send JonasY a Private Message
Undrar, är detta ett vanligt förekommande fenomen?

Skulle nog inte tro att det är så lätt att starta ett företag, köpa in massa prylar, skita i att betala räkningarna och håva in pengarna svart ... Vad jag vet är man personligen ansvarig i en enskild firma, krångligt starta AB. Dessutom är det gissningsvis tämligen olagligt.

Sen undrar jag om HifiConsult har koll på alla bidrag. Vad jag vet är alla starta-eget bidrag tidsbegränsade och relativt "små".

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/09 :  00:22:30  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ok! jag har fått lite tid över!
Till att börja med vill jag påstå å det bestämdaste att Sladd är rädd!Jätterädd!
Det är en självklarhet i dagens konkurens från lågprisländerna.
Jag mår ungefär det samma som sladd.
MEN man måste nog ändra sig själv å sitt företag lite,å inte tro att man kan gå i dom gamla fotspåren år efter år efter år eft.....
Kan hända man har en produkt man tror på och som har sålt jättebra dom senaste 10åren, men tiden går och nya tider kommer.
Sladd sa:Är det obekvämt för dig så behöver du inte läsa eller göra inlägg.????
ja så kan man ju också uttala sig emot sin frustration, men det hjälper föga.
Att be folk hålla käft funkar iaf inte i min butik.
Vidare skrev Sladd att han tyckte konkurens var posetivft, men han skrev igentligen:konkurrens är ju bara positivt, eller?.
Varför "eller"????

Fortsättningsvis skriver Sladd:De som driver Forumet är såklart inte fullt insatta i hur det ser ut bakom gardinerna, har inte historien över vilka som flera gånger avtjänat straff för fiffel, blåst leverantörer på pengar osv.
Han menar alltså på fullt allvar att moderatorerna för detta forum är totalt blåsta när det gäller hur man driver ett forum.
Dels uttalar han sig också om GROV kriminalitet när det gäller försäljning av varor.

Sladd fortsätter:Och då kommer suget att sätta ned åtminstone en liten fot och ge kritik åt saker det borde vara mer styr på. Det är såklart fullständigt åt skogen med en butiksägare som är klubbmästare (ett spörsmål som INTE har med några skumraskaffärer att göra) men efter omständigheterna kanske det är den bästa lösningen och rapporterna säger att det sköts 100% Fine with me men det måste tålas att diskuteras utan ett tjog medlemmar dömer ut mig i falsett... Vi måste kunna ta ett snack om etik, moral, principer.

Säljer du på Norrland Sladd?

Och igen:Jag har fler konkreta exempel på saker som inte gått rätt till och som drabbar den seriösa handeln men det är väl ingen mening att rada upp.
Jo tack! Det vill åtminstonde jag få reda på.

Avslutningsvis:Frågan är var ni står - för att spetsa till det hela något: skit samma bara det är billigt?

Vart vill du komma sladd? Vad menar du?





"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/10/09 :  02:02:04  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
"Serve, volley, smash"


Sluta med tennisfjamset och visa ett konkret exempel istället!


quote:
Nystartade företag A "köper" ett antal högtalare från en svensk distributör B. Fakturan betalas aldrig, det nystartade företaget A går i konkurs eller försvinner. Lagret kommer ut svinbilligt på marknaden genom bytesaffärer eller släktingar, nytt i kartong.

(Vad bra! säger säkert många närsynta konsumenter, billigast vinner!)

Den svenske distributören B tycker inte det är kul. Förlusten måste ju någonstans tas. Skall vi gissa att det läggs på priset? De andra som handlar av B t ex Hificonsult och 5 - 6 andra butiker står en dag som idag lördag och demonstrerar en högtalare som vi köpt in. Efter 2 timmars lyssning och provande är kunden nöjd, går hem, tittar på forumets säljes-del eller Hifimagasinet och kan köpa samma produkt för halva priset eftersom A:s dotter/släkting what ever säljer den privat ! Vi frågar B varför en produkt som inte funnits på marknaden mer än 6 månader plötsligt kan dyka upp för så låga pengar? Det framkommer då att A inte betalt den och att B erbjudit sig att riva fakturan bara de skickar tillbaka prylarna. A avböjer och tar in pengarna svart via en släkting i stället.

Nu har många sett just denna produkt ute för halva priset, det sätter lite nivån både ny och begagnad. B måste ta lite mer betalt för att kompensera skadan och vi står och gör jobb för att något lamadjur skall kunna ta ut pengarna sidledes i stället för att göra rätt för sig och kunna riva åtminstone en faktura. En medlem av branschen? Knappast. Men det syns ju inte i den allmänna forumglädjen och han är säkert trevlig och de som driver forumet har ju inte en susning. För dem är det ju en hobby. Och om ”vi” gnäller så är vi såklart bara rädda för konkurrens eller känner oss ”hotade” av alla nya prylar...




Detta är ju klart för jävligt men det är ju ett lagbrott! Det råkar tyvärr många ut för varje dag (lagbrott alltså). Det är iofs ingen tröst för den som sålt högtalarna men inte fått betalt. Dock kan man (som vissa av mina bekanta gör, som har egna företag) nämligen ta betalt i förskott. Ett bra sätt av vara säker på att få in pengarna. Om dom ev. skulle klaga på det så är det ju bara att förklara hur det ligger till i dagens företagarsamfund och att du därför, tyvärr, är tvungen att begära betalning i förskott.

quote:
Det är såklart fullständigt åt skogen med en butiksägare som är klubbmästare


Det tycker faktiskt inte jag. Eftersom det är vuxna människor det handlar om. Jag tror nog att dom kan bilda sig en egen uppfattning om saker och ting. Tror du att det skall bli någon sekt eller
liknande av det? Att dom skall komma gående i knähöga svart skinnstövlar och bruna skjortor och förbjuda all annan hifi än den dom använder sig av


Det vanligaste argumentet när det handlas på nätet är ju priset.
"johan bjöklund" tar ju upp ett exempel på detta och min fråga är:
Hur kan det vara så stor prisskillnad på tex. Tyskland vs Sverige?
Finns även en nästan 50% skillnad mellan en grej i Norge vs Sverige.
Vågar inte skriva ut vilken för då blir det väl ett jefla hallå!
Norge är ju iofs inte med i EU men skillnaden borde inte vara så stor ändå, eller?

quote:
Frågan är var ni står - för att spetsa till det hela något: skit samma bara det är billigt?


Nej det är inte skit samma. Men någon lösning på ditt problem kan jag inte se, tyvärr.

Tror också att ditt problem inte kommer att vara något folk bryr sig om när EU ev. spolar ner det svenska kollektivavtalet i toaletten.
Ett par konkurser i hifibranchen ter sig patetiskt jämfört med en helhavererad svensk byggsektor och 50000-100000 arbetslösa. Varför använda svenskar när vi kan ta in polacker, ester, letter etc.
för 20% av priset?


quote:
Antingen är du jävligt korttänkt eller så har du köpt din sista prylar...


quote:
Ibland tror jag ni är ta mig fan dumma i huvudet............


quote:
Hade jag haft en icon med en figur som visade ett låååångt lååångfinger nu så hade jag satt in den HÄR....


Vilken jävla attityd. Mycket mer än piss i huvudet verkar du inte ha. Hade du blåa brandbilar när du var liten, eller? Något i din uppfostran verkar ju ha gått rent åt helvete iallafall!


Personpåhopp skall vi hålla oss ifrån även om någon gör bort sig. Man förbättrar inte sandlådebeteendet i en diskussion genom att gräva ännu djupare.../Pac


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2005/10/09 02:18:39
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/09 :  02:15:20  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Pac skrev:Ytterligare ett viktigt ämne från HiFi Consult.
Vad är så viktigt med det ämnet? Förklara!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/09 :  02:21:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nu höjer vi nivån nu!!

Inga sandlådepåhpp!



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/09 :  02:30:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är väldigt olika för entusiaster om vad som är viktig prio vid inköp.

För en del är det enbart priset.
För andra så är det av betydelse att få känna och lyssna.
Enkelheten vid garanti ärenden.
Fraktsäkerhet.
Möjlighet till att prova varan i hemmet.
och det finns säkert fler saker.

Allt är olika för olika människor.

Personligen så gjorde jag 2x50mil när jag köpte mina högtalare, allt för att jag inte ville att de skulle skickar med BUD, samt att få prata med säljaren i verkligheten.

Alla har inte en välsorterad HIFIbutik i närheten som man kan handla ifrån, men är det ett krav? Att åka 10-15 mil för att handla ett slutsteg är inget jag ser som ett problem.


(Jag har inget som är inköpt hos HiFiConsult, dock skulle jag ge mycket för att ha en sån butik i min närhet.)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/09 :  02:59:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ska man se det krasst så har marknaden över hela världen ändrat sig.
Så är det bara , så Face the Facts att internet handlen kommer att öka stadigt framöver !

Och att det skulle vara ett "stort" problem att Svensson lånar hem från butik o sen köper via nätet tror jag inte på !! Det är inte så många produkter du kan hitta så mycket billigare att man vågar ta det via Asien eller nått annat land.

Hur som helst så ligger det största ansvaret på grossisterna tycker jag. Det är där den största biten tas o butikerna mpåste ju kunna sätta press på dom. För försvinner butikerna så försvinner dom med.
En direkt handel med tillverkaren hade varit bäst men det är nog inte genomförbart men att ha 2-3 led innan det kommer till butik eller en grossist som lägger på över 50% är helt j-vla fel !

Så ser jag på det iaf




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/10/09 :  07:45:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Godmorgon Snoddas!

Jag har själv moderarat mina inlägg från i går kväll, språket var inte så vackert. Jag har även skickat ett PM till Leif B och bett om ursäkt för mitt språkbruk. Det kanske du också skulle göra när du vaknar idag...
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/09 :  09:12:23  Show Profile Send Leif B a Private Message
Godmorron Pjotre.

Det här är ett väldigt känsligt ämne både för butiksägaren och kunden. Klart att det hetsar upp många människor.
Jag hoppas vi fortsätter diskutera men jag tror inte vi löser problemet trots allt.

mvh
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/10/09 :  10:26:30  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Tror också att ditt problem inte kommer att vara något folk bryr sig om när EU ev. spolar ner det svenska kollektivavtalet i toaletten.
Ett par konkurser i hifibranchen ter sig patetiskt jämfört med en helhavererad svensk byggsektor och 50000-100000 arbetslösa. Varför använda svenskar när vi kan ta in polacker, ester, letter etc.
för 20% av priset?


Tänkte också på detta, om Hifihandlarna är mån om sina arbeten måste de följa marknaden som ändrats speciellt på senare år genom internet. Om vi tar det stora hela, hur många handlare och anställda finns i Sverige, troligen inte mer än vad som finns på ett halvstort svenskt industriföretag som det läggs ner/sägs upp varje vecka.

Så av de anledningarna ska det inte grinas för mycket.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/10/09 10:29:38
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/09 :  10:35:26  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Idag hinner jag inte svara utförligt men kan konstatera att en hel del svar så långt handlar om

a) varför bråkar du om detta?
b)att jag bara är rädd för konkurrens (är folk inte läskunniga?)
c)säljer jag till Norrland? (man får inte diskutera principer med Norrland för de är för korkade och kommer att köpbojkotta det jag marknadsför, i mitt tycke mycket underlig slutledning)
d)att jag skulle tycka att det skall handlas i butik i stället för på internet även om exakt samma vara finns mycket billigare på internet. (vilket inte stämmer alls och inte står i min text någonstans)

Förr - med det "gamla" systemet utan hela marknaden öppen för alla användare - kunde missförhållandena se ut som Johan Björklund beskriver. Olika marknader betalade helt skilda priser för exakt samma sak och i mitten står en distributör som kanske tar i för mycket. (Jag kan inte turerna i det exemplet för att kunna döma.) Jag skulle också handlat där han gjorde så vänligen sluta läs in att jag skulle stå för något protektionistisk eller livrädd skakande på ett smältande isflak. I förra tråden berättade jag att vi ökar omsättning, nyanställer mm och då var DET smygreklam men det berättades enbart i det syftet. Ekonomisk kris för mig eller oss är inte vad tråden handlar om och är inte varför den kommer till.

Nu - med öppen marknad in till varje kund - vågar jag påstå att det är en myt (och vilka odlar den?) att man kan hitta exakt samma sak på nätet för halva priset (bara för att ta ett sifferexempel). Vi har då inga i vår butik. Bladelius, Burmester, Transparent, QRS, Martin Logan, PMC, Accuphase (nä, inte ens det märket kostar mer idag). Alla har samma eller snarlika priser som på de allra flesta marknader och länder.

Så har vi då en ny trend i nya tiden, köksbordsföretagaren som inte är seriös, som är trevlig och social och som använder Hifimagasinet eller forumen för att göra pengar på ren svenska och här finns det antingen inga normala spärrar som på den "gamla" tiden med självsanerande betalningsstrul, där allt som gavs kunderna hade gått via företag med tillhörande kontrollinstanser (och det är inte bara av godo som Johans exempel visar men heller inte bara negativt vilket jag försöker berätta om här.)

Närheten till kund, "avföretagiseringen" och exponerandet av dessa aktörer och deras produkter medför risker speciellt som man nu gör det via ett media (forumägare och mods) som har mindre erfarenhet av annat än själva hobbyn i sig.

Det blir helt enkelt lätt att blåsa folk och skapa någon jädrans cirkus för alla de andra (vi från den "gamla" världen) och nåde den som inte levererar till någon man misstänker är en mupp, då gapas det "handelshinder" så det dånar och är såklart "skandal".

Jag ville bara i all enkelhet påpeka att det just nu - i en brytningstid mellan gammalt och nytt - förekommer saker som helt i onödan ställer till det för alla seriösa, både kunder och företag i detta landet.

Dahlberg: Jodå, jag känner till proceduren och den funkade sådär förr och ännu sämre nuförtiden.

Hoppas jag tagit detta ett steg vidare och vi kan lämna bilden av den rädde protektionisten bakom oss.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2005/10/09 10:38:27
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/09 :  10:46:16  Show Profile Send Leif B a Private Message
Skönt att det går bra för dig.
Då behöver vi inte oroa oss för det.

Det verkar dock som du är mer rädd för "köksbordsföretagaren" som inte alltid, som du påpekar, är seriöst. Att dessa skulle kunna ge ett dåligt rykte som skulle kunna förstöra för samtliga inom branschen.
Med reservation så kanske jag misstolkar dig igen.

Jag är helt säker på att dessa som är oseriösa kommer försvinna omgående från marknaden. För något vi konsumenter inte står ut med så är det oseriöst tillvägagångsätt.


mvh


Edited by - Leif B on 2005/10/09 11:53:34
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2005/10/09 :  11:07:52  Show Profile Send fripps a Private Message
Sladd lyfter upp en intressant frågeställning (inte för första gången) och vad händer, det blir ett sabla hallaballoo från vissa håll. Det känns ibland som att det finns en uppfattning bland vissa på forumet om att allt Sladd skriver är fel eller riktigt fel.

Butiken är oerhört viktig för mig som Hifikonsument, utan den får jag köpa allt i blindo eller utifrån intryck som andra har skaffat sig (kan också ha hört den på en mässa, men hur ofta får man rätt intryck av ljudet på en mässa). Resultatet av detta kommer bli att andrahandsmarknaden växer på grund av alla felköp som inträffar. Det är inte speciellt ofta som man på andrahandsmarknaden får det pris man själv betalat, alltså kommer konsumenten (om man inte har ett osannolikt flyt) förlora pengar. Jag betalar alltså gärna lite extra för att kunna handla i en butik där jag vet att jag kommer bli nöjd med produkten och inte kör allt på en chansning.

Jag har vid ett antal tillfällen lånat produkter från Hificonsult, vissa har jag köpt andra har skickats tillbaka. (försökte med samma sak hos den lokala handlaren men detta gick inte för sig). Om jag leker med tanken att alla Hifibutiker i Sverige har lagt ner så hade ovanstående antingen blivit väldigt dyrt för mig eller resulterat i att jag inte köpt något alls.

Tror nog att alla kan enas om att butikerna måste finnas för att vårt intresse skall kunna leva vidare och utvecklas. Detta måste vi ha i åtanke innan det är försent. Vill inte med detta såga internetförsäljningen utan det jag menar är att den inte passar för mina behov.

MVH

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/09 :  11:08:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vad det gäller bedrägerier är det inte mycket att snacka om. De skall bort och om vi på HiFiForum.nu kan bidra så kontakta oss.




Sedan i frågan om nätet och butikerna så är nätet en realitet, inget man kan göra åt det.

Nätets och forumen har redan påverkat HiFibranschen och att den förändringsprocessen som startat skulle sluta är inte särskilt troligt.

Butikerna håller redan på att anpassa sig och bli mer aktiva på nätet. Så det andlar väl snarare om hur de skall utnyttja de möjligheterna nätet ger. Vi har en parallellfråga som kom upp angående försäljning på HiFiForum.nu, vi tar den frågan i den tråden, men det är en intressant parallell...

Men, med all information och möjligheter som nätet ger gäller det att tänka efter och vara smart i hur man använder det. Inte minst vi konsumenter måste nog ta en funderare på hur vi använder vår konsumentkraft så att vi inte skjuter oss själva i foten.
När vi köper en produkt har vi ofta tagit reda på allt som finns att veta om den produkten vi skall köpa och det är just den vi vill ha, ingen annan... När vi så står där med pengarna i näven och skall bestämma oss för vem som skall få leverera så är det nog bra att ta en funderar på om vi vill ha samma möjligheter nästa gång vi skall handla för hur vi väljer att lägga våra pengar styr vår möjligheter nästa gång.

Att via forumen klaga på att butiker/handlare lägger ner blir till krokodiltårar om vi inte väljer att betala för den servicen som handlaren står för när det väl kommer till köp och därmed finns inte den servicen kvar nästa gång...

Nu är ju inte allt nattsvart, vi har en del handlare och butiker som får nya möjligheter via nätet. Ta tex vinylspecialisterna, de får förfrågningar som aldrig förr eftersom de kan utnyttja att utslagningen inom vinylbranchen redan slått fullt ut och att nätets gränslöshet ger dem möjligheter att få kontakt med fler "strandsatta" entusiaster.

Men som sagt, vi kunder bör nog tänka efter både en och två gånger och se till att vi aktivt bidrar till att världen förändras åt det håll vi vill. När allt kommer till kritan finns det ingen HiFi-bransch om det inte finns kunder som vill öppna plånboken för produkterna och servicen.
Det är vi, kunderna, som har makten och bestämmer hur saker och ting skall förändras långsiktigt, glöm inte det...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000