HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fula och värdelösa hemsidor...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/07 :  11:25:17  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Fula och värdelösa hemsidor... som fullständigt dränker bandbredden. Detta har börjat att irritera mig mer än någonsin. Snåla företagare som inte vill lägga en spänn på att få sin sajt presentabel. När jag ser på en del sajter så tror man att företagen är "källarföreningen maltes bowlingklubb", i stället är det företag som omsätter en hel del slantar.

Jag vill inte nämna några adresser (url), vill inte såra någon - det är bara att surfa runt. Nyligen hade jag en dialog med en hifibutik. Deras webb ser ut som kriget och stämmer inte alls överrens med verksamheten. Man behöver inte ha massa fräcka "features" men om den inte ens ligger i linje med verksamheten, ja då kan man lika gärna ta bort skiten.

Jag önskar det fanns en funktion som gjorde att man kunde kasta oönskade webbsidor med all pappersreklam. En lapp på dörren "inga fula webbsidor - tack"

(Nä Brewitz - det var bättre förr )

Sveriges största påläggsföretag - de har SVART BAKGRUND på sin sida -SVART BAKGRUND?? Ungefär som att lägga asfalt i charkdisken. Nä det märks att jag inte får sova på grund av "renoveringshelvetet". Får nog ta mig en valium

edit: http://www.webpagesthatsuck.com/

Edited by - Håkan64 on 2005/10/07 14:21:29

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/07 :  14:45:31  Show Profile
Just hifihandlare har nog de fulaste sidorna som världen har skådat... Det tar max 1 timme att knappa ihop en presentabel sida även om man inte kan ett skit från början.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/10/07 :  19:35:30  Show Profile Send brewitz a Private Message
Vad har jag gjort nu då??

Jag är inte säker på att det var bättre förr när även jag förpestade webben med ändlösa rader kod, som tur var sköttes designen av herr Håkan64 vilket ju borgade för en låg men ändock kvalitet

Skämt åsido, när jag försöker på min eminenta engelska internetbank slutar det ofta med att jag går till bankkontoret och ställer mig sist i kön av frustrerade internetanvändare, ett j...a skämt är vad det är och det finns alldeles för många liknande sidor som s...r s..t.

Ps: Håkan64 är faktiskt en av de skickligaste webdesigners jag sett, tro ingenting annat.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/07 :  22:10:22  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Oj vad rak i ryggen jag blev då Du är en grym programmerare - det skulle finnas fler av oss

Bättre förr... Förr ville åtmistone företagen att det skulle se bra ut och vara användarvänligt.

"Det tar max 1 timme att knappa ihop en presentabel sida även om man inte kan ett skit från början"

Det är ju det som är problemet. Bra design tar tid att göra. Design handlar inte bara om en snygg bild, eller om snygga knappar. Det är en känsla som ska levereras och mycket mer. Kan DU göra det på en timme så är det underbart, jag kan det inte Eller du kanske menar EN sida?

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/08 :  03:47:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Det tar max 1 timme att knappa ihop en presentabel sida även om man inte kan ett skit från början.


Varsågod att sätta ihop mina hemsidor på en timma. Jag har anlitat en av dom bättre webdesigners som finns och jag räknar med att notan slutar på en hel del mer än en timma. Det är samma webdesigner som har gjort Mårten Designs hemsidor (som är på g att omstruktueras) och Hifi Consults hemsidor.
Kan du fixa något bättre än det som kommer på max. en timma så är det bara att gratulera. Jag räknar med ca. 40 timmar innan mina hemsidor är klara. Mina nuvarande har jag knåpat ihop själv under flera år och jag har insett att det är dags att koppla in ett proffs istället.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/08 :  11:36:54  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Helt rätt Jorma. Sen kan man lägga till tid för projektplanering.

Tänkte bjuda på en länk som jag har haft grym nytta av. Jag träffade själv snubben på ett seminarium under "the golden IT-days" :-)

http://www.useit.com/

Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2005/10/08 :  11:57:02  Show Profile Send Mad a Private Message
Håkan64: Vad menar herrn är så dåligt med en svart bakgrund? Vilka färger som passar på ett företags hemsida beror helt på vad företaget vill förmedla. Nu vet jag ju inte vilket företag du raljerar om men det är knappast något principiellt fel med en svart bakgrund.

Vad gäller Nielsen så kan han tänkas ha en av internets fulare hemsidor, för att en site ska vara användbar krävs att den åtminstone inte är estetiskt frånstötande. Något mannen i fråga verkar ha glömt helt. F.A. Porsche däremot, han förstod att kombinera de två.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/10/08 :  12:05:15  Show Profile Send JonasY a Private Message
Jakob Nielsen kan man diskutera. Han kör ju den där användarvänligheten "in absurdum". Går att göra både användarvänliga och estetiskt tilltalande hemsidor :-)

Ang 1 timme, visst kan man knåpa ihop strukturen (HTML) på den tiden men sedan brukar ju designen (CSS) ta lite mer tid än så Om man inte jobbar i stålmannentempo dvs

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/08 :  14:39:40  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Visst kan man inte köra Jacob Nielsen rakt igenom, men där finns många tips som är kanon (det är i alla fall min åsikt).

Sen till svart bakgrund. Givetvis blir färgvalet baserat på de befintliga färgkoder företaget har, dvs om de fungerar på en webb. Jag anser i alla fall: Svart bakgrund på ett företag i livsmedelsbranschen funkar inte speciellt bra. Det företag jag åsyftar har fantastiskt inbjudande broschyrer, som gör att man blir sugen på deras produkter. Varför har man då webbsajt som gör att man vill kräkas?? Man lägger miljoner på marknadsföring, men företagssajten görs av en "person på lagret"?

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/08 :  16:40:39  Show Profile Send ILLY a Private Message
Har visserligen inte varit inne på livsmedelsföretagets sajt, men i allmänhet föredrar jag ljus bakgrund. Ta till exempel artikeln om strömförsörjning på tnt-audio.com , väldigt informativ och bra text. Synd, synd, synd att den är skriven med vit text på svart bakgrund. Jag vet inte med er, men själv får jag ont i huvudet och blir trött av att läsa längre texter med det färgvalet. Sen behöver inte det betyda att svart bakgrund alltid är negativt, det fungerar ofta väldigt bra till bild och film. Tycker jag.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/08 :  17:41:01  Show Profile
Jorma: Som sidan ser ut nu så skulle det inte vara några problem att knåpa ihop något bättre på en timme. Men det låter ju fint att den är på gång att uppgraderas . Just nu är den ju under all kritik, ta en titt på sidan i firefox så förstår du vad jag menar.
Med en timma så menar jag en schysst förstasida alltså, inte en hel website.
Ska se om jag inte ska ta och klistra ihop en sida på jobbet ikväll bara för skojs skull.
Sökfunktionen funkar inte alls så den kan jag skippa

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/10/09 :  23:22:30  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Martin.M; vid en snabb titt så ser jag inte skillnad på sidan i Firefox jämfört med IE. Kan du peka ut skillnaderna?

Jorma; lite nya bilder på dina kablar hade inte skadat.

ILLY; blå text på svart bakgrund är värre.

En websida måste reflektera segmentet man försöker konkurrera i. Jag köper inget om tillverkarens eller återförsäljarens websida suger. Vad tillverkare/återförsäljare missar idag är att en websida är reklam för deras produkter, inte onödigt ont som de måste dras med.

Pop-up är det absolut värsta som finns! Vill jag ha informationen så söker jag den, eller klickar på en länk. Tryck den inte i mitt ansikte.
Kontakt information måste vara lätt att hitta. En arg konsument som vill klaga blir inte gladare av att behöva klicka runt på en websida för att skicka in sina klagomål.
Missledande adresser hatar jag över allt annat. Sök på "Lloyd shoes" på google. Adressen som kommer upp är www.lloydusa.com
Glad i hågen gick jag in och skulle hitta en affär på Hawaii som säljer Lloyd. Det enda jag hittade var att de inte säljer Lloyd i Usa. Varför ha en adress som heter lloydUSA.com om man inte säljer skorna i det landet?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/10 :  00:03:29  Show Profile
LarsTokyo: http://martin.prisjakt.nu/_crap/jd.jpg .. ser si sådär ut. Tycker som du, websidan är ju företagets ansikte utåt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/10 :  00:23:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jorma: Det är inte SMÅ ord du använder...
"Jag har anlitat en av dom bättre webdesigners som finns och jag räknar med att notan slutar på en hel del mer än en timma."

Varken MD eller HC är non TOPP-of-the line produktion, men fyller sin funktion som websida.


Svart bakgrund må se lite "mörkt" ut, men det är FÅ bakgrunder som får fram konstrasterna på bilder/art/design så bra som svart.

Jag skulle säga att det är Det GRAFISKA jobbet som tar tid att göra,, om man nu väljer att ha grafik på sin site.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:12:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kanske inte den fulaste. Men onekligen bland de värdelösaste och mest svårnavigerade sidor jag hittat.

www.xbox360.com

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/10/10 :  11:43:57  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Vemsom: Vad hade du förväntat dig av microsoft???



kunde inte låta bli.....

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/10 :  13:19:55  Show Profile Send ILLY a Private Message
Martin.M:
Nu använder jag iofs varken IE eller Firefox, men med Opera och 1024x768 så ser din screendump och originalet identiska ut. Förutom att din ffdump verkar vara beskuren i kanterna, alternativt att du har annan upplösning, opera ger ilte mera rött till höger.

Får nog ta och starta det hatade ie, och se om det ser annorlunda ut där.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/10 :  13:24:26  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jahaa, ok nu ser jag. De gråa sök- och menyfälten till vänster ska ligga kant i kant.

Faktiskt ganska amatörigt att inte testa en sajt i alla tänkbara browsers och upplösningar.

edit: stavning

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/10/10 13:37:11
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/10 :  14:44:01  Show Profile
Bilden är beskuren, jag kör 1440x900 på min laptop.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/10/10 :  23:23:32  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
ILLY, det är nog inget man tänker på som amatör-knåpare.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/10/29 :  02:04:27  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
www.tv4.se
Vad tusan har de gjort med sin sida - herregud vilket kaos!!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/29 :  11:27:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det kan man fråga sig.

Trodde först att det var FF, som gjorde att det såg konstigt ut,, Men nästan precissamma kaos i IE.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/12/20 :  00:39:41  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Nu är jag arg igen Jag har köpt en pryl (bildreportage följer i min tråd). Således gick jag ner till min handlare, ja med ungefär samma resultat: "Ska du ha senap på korven" engagemang!!!!

Då beslöt jag mig för att surfa runt på en del hifibutikers hemsidor. INTE för att hitta lägsta pris, utan för att få hem skiten innan jul. Därför var det nästan ett tvång att skiten fanns hemma i butiken. För en vecka sen mailade jag FEM butiker och inte EN ENDA HAR SVARAT!!! Jag blir så förbannad! Lägg ner era sura hemsidor - NU!!

Men så slog det mig att en butik här på forumet hade den modellen hemma. Ringde och köpte skiten och blev dessutom mkt vänligt bemött Nu är jag glad igen men övriga FEM butiker kanske kan radera mina mail hahaha eller har ni glömt lösenordet till mailen???
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/20 :  11:17:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Någon som kan rekommendera en bra bok om CSS då det jag har hittat har mest gått igenom det flyktigt.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/20 :  11:44:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag är nöjd med min hemsida.

Visst finns det att putsa på...men det är roligare och viktigare för mig och kunderna att produkterna är bra.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/20 :  12:13:54  Show Profile
EngelholmAudio: Ett tips i all välmening, gör bakgrundsbilden lite större än 1200 pixlar i bredd, typ 2000 eller så, ser för taskigt ut annars om man sitter med lite högre upplösning! Mindre än 2 Kb större
http://spaceport.mine.nu/_crap/back_content.gif

edit: Samma sak på startsidan!

Annars är det en lättnavigerad och bra sida tycker jag!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/12/20 12:15:05
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000