HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Husdeklarationen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/06 :  17:23:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
...kom idag... och inte blev man glad för den,

Får väl hålla sig i skinnet, för att inte hamna inom politik, men man undrar ju om den "lilla" procentuella höjningen som vi fick.

Ni andra som är husägare, hur stor blev eran höjning av taxeringsvärdet ?!

Pst.
Berglund, skicka in den INNAN du är klar med köket!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/10/06 :  18:20:58  Show Profile Send Draken a Private Message
20%
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/06 :  18:52:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Önskar att vi hade fått det oxå.

Vi köpte huset 03, och fick sänkt taxeringsvärde med 100000:- det året. Nu lägger de på 210000:- istället

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:31:19  Show Profile Send fidelityn a Private Message
fick en höjning på 104000 (Sommarstugan)
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/10/08 :  19:29:37  Show Profile Send molsson a Private Message
+200 000 :/

No hay banda!!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/10/08 :  19:53:39  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ja, det är dags att byta regering...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/08 :  22:17:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
+ 210000:- (29.5%), Snacka om SJUKT!

Så man storknar, hörde att grannen hade lite mer i ökning,,,

Edit: Politk borttagen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/08 :  22:50:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Och det är inte politik menar du Zalve???

Grabbar håll politiken borta från HiFiForum.nu


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/10/09 :  02:17:46  Show Profile Send Terminator a Private Message
Ett exempel:
200000*1,5%=3000 kr/år
3000/12=250 kr/mån.

Jag säger inte att det är mycket eller lite pengar men om man inte har större marginal än så per månad tycker nog samtliga privatekonomer att man behöver se över sin hushållsekonomi. Sen kan man tycka vad man vill om skatten i sig och att höjningarna kommer utan anledning men efter vad jag har förstått så pratar vi inte politik på HifiForum.

/Hyresgäst & sommarstugeägare (nej, jag har inte fått något besked ännu så jag väntar med att komma med mitt gnällinlägg)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/09 :  02:39:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är det dessutom 1.5% nu ?
Trodde att fastighetsskatten var 1% av taxeringsvärdet, men jag läste inte broschyren så noga...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/10/09 :  10:50:42  Show Profile Send Terminator a Private Message
Det är jag som inte har koll på skattesatsen, enligt Skatteverkets hemsida räknas den ut så här:

För bebyggda fastigheter beror skattens storlek på bl.a. byggnadens värdeår. Detta bestäms vid fastighetstaxeringen och är normalt det år byggnaden kunde tas i bruk.

För småhusfastigheter gäller under inkomståret 2005 följande procentsatser:

Om värdeåret är 1994 eller tidigare betalar du 1,0 procent av 2005 års taxeringsvärde i fastighetsskatt.

Om ditt småhus är nybyggt och har värdeår 1995 -1999 betalar du halv fastighetsskatt, d.v.s. 0,5 procent på underlaget.

Om ditt småhus är nybyggt och har värdeår 2000 - 2004 betalar du ingen fastighetsskatt. Detta kan också vara aktuellt för dig om ditt småhus byggts om så mycket att det anses som nybyggt.

Småhuset ska då få ett värdeår som är det samma som det år som om- eller tillbyggnaden gjordes. Får småhuset ett annat värdeår leder om-eller tillbyggnaden inte till någon nedsättning av skatten.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/10/09 :  11:54:17  Show Profile Send EAR a Private Message
Höjning 300 000 +

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/09 :  11:57:39  Show Profile Send Leif B a Private Message
Vad i katten klagar ni för.
Jag har inget hus, och jag är ingen kapitalist...
Den som köper hus för stå sitt kast.
Har inte hört någon som klagat när räntan gått ner.

mvh

Edited by - Leif B on 2005/10/09 11:58:05
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/09 :  12:09:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag kan klaga på att räntan har gått ner oxå... För jag "band" mina rörliga lite för tidigt... typ 1.5-2% enheter för högt...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/09 :  12:11:33  Show Profile Send Leif B a Private Message
Haha, Zalve. Ja det finns alltid något att klaga på.
SÅ typiskt svenskt.
Ni är för roliga.

mvh
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/10/09 :  13:37:43  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag klagar inte.Konstaterar bara att jag fått 300 000 i höjning och att det är den enskilt största kostnaden efter El-värme vilket till stor del består av skatt.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/09 :  15:02:49  Show Profile Send Leif B a Private Message
Förlåt EAR. Man ska inte dra alla över en kam.

mvh
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/10/09 :  15:09:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast att taxeringsvärdet gått upp så mycket är väl knappast politikernas fel?
Det är väl snarare den låga räntan som gjort att priserna på bostadsmarkanden gått upp mycket de senaste åren.

I förrgår skrev jag kontrakt på en hyresrätt i London. Jag kan konstatera att ALLA boendekostnader i Sverige är nästan löjligt låga i jämförelse med i England, och då är skattetrycket ungeför lika högt i England som i Sverige (för mig blir skatten faktiskt något högre när man räknat in "Councel tax" på ca 80 pund i månaden).

Spik i foten och allt det där
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/09 :  17:13:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Finns en liten annan fördel med lägenheter i England,,
De har INGEN skatt på ev vinst vid försäljning.

Då måste skattetrycket ha höjt kraftigt de senaste åren,,, Så jag var på G att åka dit och jobba så låg den på 26-27% motsv i Swe var 34%.

Man skall inte klaga, det är rätt, vi får ju något för fastighetsskatten,,, som....
Nåja,, jag har en källare, så jag skall inte klaga...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/10/09 :  17:59:14  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Boendekostnaderna är klart högre här. Men boendestandarden är lägre än i Sverige.

Skattetrycket måste vara lägre här. Deras motsvarighet till moms är på 17%, och någon statlig skatt som man har i Sverige över en viss inkomst har jag inte hört talas om. Visst, dom beklagar sig för sin council tax, men hög är den inte. Får PM'a lite med f95toli och höra verkar det som, då jag inte får betalt i pund utan i kronor och därmed inte betalar skatt här heller.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/10/09 :  18:24:07  Show Profile Send brewitz a Private Message
Ursäkta OT.
Jag har betalt i pund och skatten man betalar beror på hur man räknar, som vanligt. Tittar man bara på skatten är det inget att bråka om. En inkomst om ca. £36000 (brytpunkt) per år betalar man ca. 18.5% skatt på. Ovanpå det måste man lägga kostnaden för sjukvård (NHS) och council tax (som beror på hur mycket ens bostad är värd, hmm, anar en parallell här), högt räknat är snittet ca. 120£/månad. Då hamnar man genast på ca. 30% skatt och avgifter vilket är i svenskt territorium. Tittar man på en riktigt hög inkomst, £100000/år, så betalar man ca. 36% skatt och avgifter, löjligt lågt.
Jag har mer birapengar här än i sverige men också en pension om ca. 100 spänn i veckan att se fram emot.
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/09 :  18:55:57  Show Profile Send kris69 a Private Message
Höjning = 450 000
Generellt sätt betalar jag gärna skatt, men detta är en av få skatter som jag inte förstår mig på. Jag sitter med i en kommite som skissar på ett alternativt förslag som bygger på att man lägger fastighetsskatten i början/slutet på inköp/försäljning av fastigheter/bostadsrätter. Det kommer säkert att emottagas med nonchalans eller likgiltighet men vi var en grupp som kände att vi måste försöka påverka och inte bara gnälla som vi gjorde tidigare.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/10/09 :  19:28:45  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Höjning 750.000:-
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/10/09 :  19:39:14  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Höjning 750.000:-

Då bor du stort centralt och flott kanske
Själv tycker jag synd om de som köpte gammalt(beg) hus för många pengar för några år sedan och som har stora lån och får skandalhöjningar hela tiden
Fast vi fick en saftig höjning(300000+) så är det inte hela världen eftersom vi köpte för länge sedan och har nästan ingen skuld men visst är det lite kräkagtigt att fastighetsskatten är den enskilt största kostnaden efter El och Värme som till stor del också består av skatter

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/10/09 :  19:53:52  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Nej varken centralt eller flott område.... Det som retar mig mest är att ju mer man ser om sitt hus med tak, renovering etc desto mer skatt skall man betala....
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/10/09 :  19:59:42  Show Profile Send EAR a Private Message
Det kan jag hålla med om Pjotre.
Ju mer man gör vid desto dyrare blir det tyvärrOm man är ärlig vid deklarationen vill säga.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000