HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mer värme i mellanregistret - Hur?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/23 :  23:12:07  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Ikväll har jag haft besök av "Arcam". Jag har spelat på GALTIS för honom och lkånat hans öron för att se vad som är bra och mindre bra med konstruktionen. Filtren ligger ju fortfarande på golvet utanför högtalaren, och det experimenteras lite.

"Arcam" tyckte nog att det lät bra. Han talade om luftigt, välupplöst, detaljerat, bra botten, bra trasienter, bra dynamik och en balanserad ljud. Det är ju en snäll kille, så vad skall han säga
Nåväl, då jag pressade honom och frågade om det verkligen inte fanns något som kunde bli bättre så sade han att om det vore något, så vore det en gnutta mer värme i mellanregistret. Hur åstadkommer jag då detta????

Hur ändras karaktären om jag tar bort lite isolering ur lådan där melanregistret sitter? (sluten på 17 l)

Skall ändringen göras i filtert, och i sådana fall hur?




läs mer på: http://hello.to/hifi

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/23 :  23:25:53  Show Profile Send falukorv a Private Message
Gör vingar på baffeln
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/23 :  23:26:40  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


det lärde jag mig, att det gör att elementen går lägre i frekvens?=

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/23 :  23:34:44  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det har ofta med frekvenskurvan att göra. Vart delar du (orkar inte räkna), dom jag känner som testat XT säger att den trotts sin låga Fs behöver hög delning för att låta bra.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/24 :  00:57:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
1-2 dB lägre nivå runt 1-3 kHz region kanske?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/24 :  07:03:24  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Rullar av XT25:an vid ca 3100 Hz eller så.

Isoleringen då, hur påverkar mängden karaktären? Eller är det filtret som skall ändras? Eller rummet, eller kablaget?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/10/24 :  09:31:28  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Hmmm, alltid svårt sånt här, eftersom din övriga hårdvara och även mjukvaran (dvs skiv-valet) spelar roll. Vad jag minns hade du Coplands rörprylar. Om du skulle testa med transistorer skulle du förmodligen uppleva mellanregistet än mer framåt och kanske basen mer stram och inte lika rund.

Kanske skulle du behöva dämpa 2 db från bas till 3-4 kHz?

/b

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/24 :  09:34:04  Show Profile Send falukorv a Private Message
nej nej det är runt 400 HZ som värmen sitter.
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/10/24 :  10:08:31  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Oj, såg att det blev fel senast, jag menar dämpa ovan ca 3 kHz.

Javisst korven, det jag menade med min rörutläggning var att kanske är även basen något stram, eftersom jag fått för mig att StefanB skulle byta till sand-förstärkeri.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/24 :  11:19:58  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Nja jag har ingen "sand" förstärkare på G och jobbar inte aktivt för att få det heller. Jag blev som ni kanske uppmärksammade betagen av PS Audio HCA-2, men inget byte är på G.

Dämpa över 3khz, diskanten alltså??? Eller dämpa mellanregistret över 3 khz?

Och dämpmaterialet i högtalaren, hur ändras karaktären med mer eller mindre material där?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/24 :  12:11:14  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by StefanB


Dämpa över 3khz, diskanten alltså??? Eller dämpa mellanregistret över 3 khz?

Och dämpmaterialet i högtalaren, hur ändras karaktären med mer eller mindre material där?



Om du har mindre dämpmaterial så finns väl risken att det "låter låda".. Tror att du skall försöka ändra tonkurvan, och jag gissar på att du skall öka nedre mellanregistret och kanske basen (d.v.s. sänka lite över ca 500-1000hz)
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/10/24 :  12:34:10  Show Profile Send Revisorn a Private Message
min ursprungliga tanke var att du tar ner mellanregistret ganska högt (3khz) och att dist från mellanelementet då ger ett hårt ljud. Normans idé med att sänka längre ned, vid 500, eller som ett baffelsteg vid 200 kanske är en väg. Iofs kanske basen blir för bumlig med rörförstärkeri?

Usch för trevägs - alltid svårt att få till.
Go to Top of Page

andreas
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/10/24 :  12:42:01  Show Profile Send andreas a Private Message

Stefan, innan du börjar modda filter eller högtalare så kan du ju testa att bränna en testskiva där du redan dämpat eller förstärkt vissa register. Kan ju vara ett sätt som inte kräver så mycket meck för utvärdera efekterna.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/24 :  12:48:05  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Varför testar du inte att kopla basarna parallelt och köra vanlig hederlig 2-vägare?
Eftersom du ändå då måste sätta i nytt filter, så passa på att prova ett 4e ordningens på diskanten. Eftersom basarna naturligt börjar rulla av vid delningen så tror jag det skulle bli en mer jämn kurva.
Du kan ju för skojs skull bara köra ett snabbt test där du koplar ur filtrena helt till basarna och ser hur det låter.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/24 :  12:53:27  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det beror ju förstås på om ditt slutsteg klarar att driva lasten av basarna parallet du får ju en Re på ca 2.75ohm.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/24 :  12:58:45  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Varför testar du inte att kopla basarna parallelt och köra vanlig hederlig 2-vägare?
Eftersom du ändå då måste sätta i nytt filter, så passa på att prova ett 4e ordningens på diskanten. Eftersom basarna naturligt börjar rulla av vid delningen så tror jag det skulle bli en mer jämn kurva.
Du kan ju för skojs skull bara köra ett snabbt test där du koplar ur filtrena helt till basarna och ser hur det låter.



hmm men kommer det att funka att köra bägge parallelt i basen om ena lådan är sluten och andra basreflex? (tänker på fasskillnaderna mellan dem och hur de kommer att adderas ihop)

Edited by - norman on 2002/10/24 12:59:31
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/24 :  13:16:52  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Oj det hadde jag missat att dom var!
Hm är det skilnad på lådvolym också... Hm då funkar det ju inte.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/24 :  15:03:06  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag har testat att köra GALTIS som 2½ vägare men det var inte helt lyckat tycker jag. Det blev väldigt basigt och bumligt på det viset. Det är betydligt bättre balans i ljudet med högtalarna som 3 vägare. Det är ju ett ”problem” i vissa fall med en sluten och en basreflexlåda i samma högtalare. Jag hoppas dock att förtjänsterna med denna konstruktion skall överväga.

Har också testat köra högre branthet i diskantfiltret. Körde 3:e ordningens filter från brjan men saknade då lite av ”öppenheten” i ljudet. Då jag bytte till 2:a ordningens filter i diskanten blev ljudet mycket öppnare med större ljudbild.


Det med testskivan låter intressant, utveckla gärna den idén. Även idén att köra basarna utan filter kan man ju enkelt testa.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/24 :  15:33:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Har du provat att köra med en högre delning för diskanten?
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/24 :  15:43:18  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Basarna ligger väll redan högre än dom borde delas.
Jag skulle inte dela dom högre en 2khz själv. Men då skull man behöva en bätre diskant som tex OWII.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/24 :  15:45:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

du kanske kan fylla med annan dämpning?
vad och hur vet jag inte.

men på newforms högtalare tweakade
man för att få lite mer värme.. satte fast
äggkartongs skumm..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/24 :  15:52:58  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hm ja sätta en difuser på bakväggen för att minska stående vågor borde ju göra något åt ljudbilden.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/24 :  15:57:35  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Inuti högtalarlådan menar jag alltså.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/10/24 :  16:02:31  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag skulle testa att öka värdet på seriespolen till mellanregistret (L2) från 0,62mH till ca 0,7mH.

/Tobias
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/24 :  17:14:59  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Kul med sådant stort engagemang Problemet är inte stort, egentligen inget problem alls. Men nu vill jag ju göra den perfekta högtalaren, och då får man ju vara lite extra kritisk. Som läget är nu spelar GALTIS skjortan av klonerna, på samtliga parametrar, så mycket är redan vunnet. Att ev öka värmen i mellanregistret kan om något minska risken för lyssningströtthet, så ser jag det i alla fall.

Till saken hör dock att jag har en "intresant" lyssningsrum. Kala stenväggar med rätt mycket eko. Jag fick ju aldrig till ljudet med då jag möblerade längs efter rummet som jag har det nu, och just den "kyliga" klangen var problemet.

Jag skall dock testa lite av era tips, öka värdet på seriespolen, mm.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/10/24 :  17:22:04  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Originally posted by StefanB

Rullar av XT25:an vid ca 3100 Hz eller så.

Isoleringen då, hur påverkar mängden karaktären? Eller är det filtret som skall ändras? Eller rummet, eller kablaget?



Om man stoppar in mer dampning i ladan later det ofta lite mjukare, men oftast mindre dynamiskt. Vad for slags dampning anvander du?

Vh Bjorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000