HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kan en kondensator läcka...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/10/24 :  10:33:28  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Hej!

Jag har inte ens tummen mitt i handen vad gäller elektronik... Min fråga - på förekommen anledning - är:

Kan en kondensator läcka, dvs kan det rinna ut vätska ur den? Och i så fall, om det gör det, kan den forfarande fungera efter det? Eller borde apparaten tystna/lägga av?

/P

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/24 :  22:45:48  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

Hej!

Jag har inte ens tummen mitt i handen vad gäller elektronik... Min fråga - på förekommen anledning - är:

Kan en kondensator läcka, dvs kan det rinna ut vätska ur den? Och i så fall, om det gör det, kan den forfarande fungera efter det? Eller borde apparaten tystna/lägga av?

/P




Vad jag vet är det bara elektrolyt-kondensatorer som kan läcka. Och vad jag vet så fungerar den inte som den ska när den har börjat läcka, eller troligare är väl att den inte fungerar alls. I vilket fall som helst ska du byta ut dom så fort som möjligt när dom börjat läcka eller svällt upp.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/24 :  22:48:33  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag skulle vilja säga att det är inte säkert att den har slutat att fungera. Jag har fått ett par ellyter att puffa upp och de fungerade även efter det men inte med full funktion.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

malman
Starting Member

12 Posts

Posted - 2002/10/26 :  22:38:05  Show Profile Send malman a Private Message
Tipset är att byta ut den å göra rent så fort som möjligt, då elektrolyten (Vätskan) kan vara korosiv och etsa fast sig i apparaten. Repade en stärkare åt en polare, denna hade råkat ut för att en lyt läckt (Pga överspänning). Denna stärkare blev alldrig sig själv igen... Hela lådan var full i smet (Både vätska och 'filt'flagor) från kondringen som satt fast perecis överallt... Den gick bara inte att få bort, jag prövade med allt möjligt.. 96% Sprit, bensin osv osv....

/Klas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000