HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rörproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/10/05 :  12:29:59  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå!
Jag har fått lite problem med ett av mina Dynaco Mk III rörslutsteg.
Jag fick någon form av överslag i ett slutstegsrör (6550) så jag fick byta. Efter bytet så har jag problem med brum från slutsteget. Det är inte jättemycket, men det är irriterande när slutsteget står och går på tomgång, samt att jag inte hade något problem med brum innan. Det hörs inget konstigt när man spelar. Jag har justerat bias så det ska vara ok. Mina frågor: Kan dåligt matchade rör medföra brum? Eller hände det något med slutsteget när röret gick sönder? Jag antar att det kan vara en konding som spökar, men problemet kom ju efter rörbytet. Någon som har några idéer?
Mvh
Zeke

Flyttar till Teknik & DIY
/Z

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/10/05 :  13:11:48  Show Profile Send MartinX a Private Message
Bytte du bara ett rör eller bägge?

Om biasjusteringen är orginal så kan man inte justera rören individuellt och då bör man använda matchade rör. Om tomgångsströmmen skiljer sig mycket mellan dom kan du nog få brum eftersom brummet vid lika tomgångsström balanseras ut i utgångstrafon. Ställde du in bias genom att mäta spänningen över katodmotstondet? Eftersom det är gemensamt för bägge slutrören säger det inget om balansen mellan dom. Man borde modifiera till delvis individuella katodmotstånd så man kan mäta bättre.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/10/05 :  17:06:02  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Tack för informationen MartinX!
Jag bytte bara ett rör.
Men det röret kom från samma "batch" som det som redan satt i förstärkaren. Jag fick nämligen tag på fyra rör för något år sedan. Dessa har blivit liggandes ett tag. Meningen var att jag skulle byta i båda slutstegen samtidigt. Men så gick ett rör sönder i ett av slutstegen så jag började med att byta rör i det. Sedan gick ytterliggare ett rör sönder vilket medförde att tre av de fyra ursprungliga rören är hela. Men jag är osäker på om alla fyra var matchade eller om de var matchade parvis. Därav frågorna. Jag har bara mätit bias på "orginalmätstället". Så jag antar att det är över katodmotståndet. Jag har inte kollat det mot ritningen. Men, som sagt, jag var mest intresserad av om just brummet kan bero på dåligt matchade rör eller om det är något annat fel. Jag ska prova att byta rör mellan de tre som jag har kvar och se om det blir någon skillnad. Mina slutsteg är dessutom något moddade av en tidigare ägare. Men jag vet inte vad den modden exakt innebär, men biasjusteringen verkar vara intakt.
Mvh
Zeke
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/10/05 :  21:03:15  Show Profile Send lars a Private Message
Kommer brummet från högtalarna eller är det mekaniskt brum från vibrationer?
Är det 50Hz?

Kolla med att köra steget med bara ett rör (6550) åt gången.
OOBBSS glöm inte att slå av steget och låt kondingarna ladda ur innan du byter rör. Kommer brummet från båda eller bara ena röret? Hur är spännningen över katodmotståndet för dom olika rören utan att du har ändrat bias?

Bo Hansson i Karlskoga (Opus3 med dom fantastiska vinylinspelningarna)har en modsats med kretskort han sålde och som är vanlig. Om det är den moddningen du har så har jag nog kvar ritningen för den.

En moddning man absolut skall göra är att byta ut elektrolytkondingarna om det nu inte redan är gjort. Svalander hade/har ersättningskondingar för anodspänningen. Kondingarna har om det är orginal torkat för mycket. Efter byte får man ett mer klart ljud och bättre diskant.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/05 :  23:05:34  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Min ST 70 brummade kraftigt mekaniskt från nättrafon men det fick jag bort med några gummbussningar. Tyvärr brummar det ut i högtalarna oxå, volymoberoende, är det slutrören som börjar bli dåliga eller? Synd i så fall för det är ovanligt coola EL34 med metallsocklar.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/10/05 :  23:06:40  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå Lars.
Brummet kommer helt klart från ena högtalaren. Dynacostegen har ju lite mekaniskt brum från trasformatorerna. Men som sagt det här kommer från högtalaren. Det andra steget har inget brum alls.
Jag har inte kollat spänningen över katodmotståndet för var och ett av rören.
Tanken är definitivt att byta ut kondingarna till svalanderkondingar. Men stegen har låtit så pass bra att jag har avvaktat med det. Frågan är ju hur mycket man ska lägga ned i pengar på dem. Jag tycker att de låter bra, men det finns väl en gräns. Men det troliga är att jag gör en renovering med nya kondingar, nya rör + annat, kanske nästa år.
Det skulle vara spännande att se ritningen för Bo Hanssons mod. Det kan ju vara den som är införd. Finns det något enkelt sätt att se det på?
Mvh
Zeke
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/10/06 :  08:56:58  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag har för mig att Bo Hansson moddningen innebar att man satte dit ett nytt kretskort med drivsteg med två ECC82. Orginal satt ett 6AN8 ensamt på kretskortet. Svalanderkondingen är rätt stor(och ful) vill jag minnas från bilder jag sett.

Jag skulle vilja uppmana dig att behålla förstärkarna i orginalskick, alla rörförstärkare verkar har moddats sönder, snart finns inga Dynaco eller Quad kvar omoddade. Om multisektions kondensatorn blivit dålig kan man ersätta den med separata kondensatorer man monterar inne i lådan, orginalkondensatorn låter man sitta kvar av utseendeskäl, det finns gott om plats för detta tror jag, fast det var länge sedan jag tittade i en Mk III

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/10/06 :  22:12:47  Show Profile Send lars a Private Message
På orginal MkII sitter en 6AN8 på ett kretskort. Det är en kombinerad pentod och triod i samma rör.

I Bo Hanssons första modifieringskit där han tog fram ett mönsterkort man kunde köpa hade en EF86 och en ECC82. Jag tror det står Audioprodukter eller Stereo Donovan på kortet.

Nästa vidarutveckling av Bosse har två ECC88or som drivsteg.

Är det någon av dessa varianter du har zekewolf?

Jag hittade också en kopia på orginalet av dynacos manual med kretsschema. Om du inte har den så kan jag kopiera en till dig.

Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/10/07 :  08:25:10  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå igen!
Jag har bara ett rör så det är ingen Bosses varianter. Han jag köpte stegen av hade inte moddat stegen utan det var gjort av en tidigare ägare. Jag fick också tag på en manual på pdf, så jag har en redan. Men tack för erbjudandet.

Lars: Har du personliga erfarenhet av Svalanders kondingar? Jag har bara läst om kondingarna men jag har inte hört från någon som bytt dem om vilka förbättringar de gör. Man står lite i valet och kvalet om man ska renovera eller köpa något annat. Men jag gillar ju Dynacoljudet!

Jag får se om jag hinner mickla lite i helgen. Jag ska börja med att skifta lite rör i alla fall.

Jag håller på att renovera ett Copland CTA-10 rörförsteg också. (Jag får se vad jag ska prioritera). Det krånglar också! Jag har ljud i någon minut som sedan övergår till dist och till slut så försvinner ljudet helt! Jag har bytt alla elektrolytkondingar men det är något annat som krånglar. Felet verkar finnas i både line och phonodel så det är förmodligen något med kraften. Jag har försökt att värma och kyla fram felet men det funkar inget bra. Det blir väl några fler komponentbyten. Jag lyckades få tag på ett schema via den svenska generalagenten i alla fall. Det underlättar ju en del.

Problemet för mig är att få tiden att räcka till, samt att ha någon vettig plats att sitta och mickla på.

Just nu så har jag en uppsättning med Dynacostegen (inkl. lite brum!) och ett Rotel Rc-980 försteg. Jag har också ett Hafler DH-120 slutsteg. Men jag föredrar helt klart Dynacostegen även om de inte är lika detaljerade i mid och high.

Tack till samtliga för all hjälp. Det är en fantastisk resurs att kunna bolla sina problem med experter här på forumet! Jag hör av mig om jag har fler frågor under "resans" gång.
Mvh
Zeke
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/10/07 :  09:46:34  Show Profile Send Peter S a Private Message
Fick ett tipp om att ersätta lyterna i MKIII med metallfilmkondinger, så jag har inhandlat 600V polypropar från Elfa och skall byta i mån av tid och tillfälla.
Kann återkomma med resultat senare om någon är interesserad.

Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/10/07 :  10:40:03  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Peter S: Jag är mycket intresserad av att höra om resultatet!!
Mvh
Zeke
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2005/10/07 :  12:51:22  Show Profile Send Fred a Private Message
Har bytt alla kondingar i min Dynaco Stereo 35. Dessutom har jag parallellat med en liten konding. Har använt SCR MKP-kondingar i originalvärde samt parallellat med en liten ERO pikofarad. Resultatet är magiskt bra. Har också tagit bort ingångskondensatorn. Det gjorde MYCKET. Då måste man veta att försteget har en utgångskonding förstås, men de har väl i stort sett alla försteg.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/10/07 :  18:37:13  Show Profile Send lars a Private Message
Svalanders kondingar har jag inga personliga erfarenheter av. Det är inget speciellt med Svalanders kondingar. Konding som konding.Det han hade gjort var att kombinera ihop ett kit som man kunde montera på samma plats som orginal-multi-kondingen satt, men med högre Farad.

När jag skulle modda min MkIII så hade Svalander inga kvar, så jag köpte egna RIFA-kondingar och lyckades knö in dom inuti chassit. Fördelen att få in dom under chassit är att dom skonas från slutrörens hetta.

Skillnad före och efter var att hela ljudbilden blev klarare. Jag rekommenderar starkt att byta elektrolyter i och med att dom är så gamla.

Om man skall modda en MKIII anser jag man får ta ställning till själv. Är man ute efter bättre ljud så ska man modda. Ska man ha den som museeföremål skall man absolut inte modda.

Peter S: Dina kondingar blir väl större än elektorlytkondingar. Hur får du plats med dom?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/10/07 :  19:26:37  Show Profile Send Peter S a Private Message
Lars: Har inte börjat tänka på det ännu, det är så mycket annat som går före (15 kubik björkved bl.a. ), men kanske jag monterar dom på en bit plåt. Skönt var det ju om man kunne få in dom i chassit.
I min version (Bo Hansson´s) är det bara 2 stck på 20-30mF, blir ju lite enklare då.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/10/09 :  11:41:01  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag byte precis på ena förstärkaren i går kväll och lyssnar nu och jämför.

Så här tyckar jag efter ganska kort speltid:
Metallfilmarna har omedelbart en ljusare och lite renare klang med mindre tendens till grötning. Men också mindre perspektiv, djup och liv. Gamla lyten som är kvar i den andra har en värmare klang och tycks släppa loss ljudet lite bättre.
Får se efter någre timmar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000