Author |
Topic |
|
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 00:28:52
|
Med fickan full av inspiration från andra byggen på forumet så påbörjades ett årslångt arbete med min egna trevägare. Jag försökte ta gör-det-själv-byggandet ett litet steg längre och har gjort högtalarna delvis aktiva. Detta delvis för att slippa onödiga effektförluster i ett passiva filtret, plus att jag får visa hur duktig jag är på göra aktiva delningsfilter.
Högtalaren består av följande tre element,
Bas - CSX257 (Används flitigt här på forumet verkar det som) Mellanregister - Seas P17RCY Diskant - Vifa XT25
Först tillverkades provlådor som elementen mättes i för att inte bli tagen på sängen av en jättedipp i diskantområdet. När dessa utprovats byggdes de numera färdiga lådorna. Här är några bilder från bygget,
|
|
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 00:29:24
|
Sedan var det dags för tillverkning av filtren. Som sagt så är det aktivt mellan bas och mellanregister/diskant. Detta gör att jag kan höja basen de 5 dB som behövs för att hamna i nivå med mellanregistret. Diskanten är det enda som är dämpat passivt och då endast med ett motstånd på 0.5 ohm. Det aktiva filtret ser ut som följer och delar med 24 dB/oktav vid 250Hz. När det tillverkades gjorde jag så att det enkelt skulle kunna ändras till 6, 12, 18 eller 24 dB per oktav vid behov. Det har även en del andra fina finesser som t.ex. touchplattan för av och på (för er som är intresserade finns en liten film på hur det fungerar här: http://130.240.204.204/~admin/Projects/Seas-Vifa%203%20way/050919/filter.wmv).
Sedan kommer vi till den passiva delen. Denna är en blandning av allt fint man kan tänkas hitta i gamla apparater, väl inspelade. Såhär ser det ut,
Dessa två filter tillsammans resulterar i följande,
Notera att allt är mätt på 2 meter. Känsligheten ligger närmare 90 dB för toppdelen. Vilken dröm, en trevägare med mer än 85 dBs känslighet (Om vi för en sekund bortser från att det faktiskt magiskt adderas 5 dB i det aktiva filtret på basen.)! |
|
|
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 00:29:36
|
Nu är ju faktiskt allt klart! Såhär blev slutresultatet,
För att få lite välljud ur skåpen så behövs lite kabel,
sen lite kopplande,
och se, nu spelar den!
sen krävs det ju lite tilltugg för att förbättra frekvensgången lite,
samt en liten stämningsbild för att avsluta denna bildkavalkad,
Lyssningsintrycken tänker jag överlåta till en god vän med guldöron som hjälpt till med både det ena och det andra och däribland kvällens fotografering.
-Pelle |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 00:44:26
|
Haaaaa... jag blir först att säga: SNYGGT! Går inte att ta miste på förebilden |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 01:01:56
|
En stilig fot, så är saken klar. Ett klart snyggt bygge med lite fransk insperation... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Ionizer
Member
304 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 06:53:20
|
Ser ut som ett fint bygge, tycker det är synd att du ska förstöra dom genom att snåla in på dom sista detaljerna.
Norrlandsvattnet måste vara minst 40% för att det ska låta bra. |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 10:22:57
|
Snyggt bygge, såväl högtalarna som det aktiva filtret!
En liten fråga bara, varför kör du inte aktiv delning mellan alla elementen? Eller det kanske mer är en ekonomisk fråga än en teknisk..
MVH Martin
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
Archelon
Member
86 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 18:28:54
|
har du köpt det aktiva filtret färdigt eller är det byggsats?
mycket läckert bygge :p
/ olle |
|
|
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 19:38:25
|
Zalve: En fot skall tillverkas någon gång inom en snar framtid. Det står mellan en lite större svartmålad fot eller kanske en gjuten i betong som man tillverkar i lämplig storlek.
Mcz: Aktiv delning hela vägen hade blivit dyrare och mer tidskrävande så det fick vara för den här gången.
Archelon: Det aktiva filtret är min egna konstruktion. Kan man köpa färdiga grejer?
-Pelle |
|
|
gustav
Member
204 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 09:44:23
|
Snyggt bygge !! Kommer säkert låta bra också. Vad är det för kondingar i det aktiva filtret (märkta KDM) ? Vad används reläerna till ? mvh |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 13:59:05
|
Snyggt!
Är det dubbelsidigt kort, eller ytmonterade reläer? Var är korten tillverkade? Ser väl snygga ut för att vara amatöretsade i hemmet. |
Militant cyklist. |
|
|
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2005/09/21 : 17:32:00
|
gustav: Kondensatorerna kommer från Evox Rifa och finns på ELFA. T.ex. artikelnummer 65-532-00. Två av reläerna används för att kortsluta utgångarna en kort stund vid påslag och direkt AC-spänningen försvinner vid avslag. Detta för att undvika -PLOPP- i högtalarna när man slår av och på filtret när slutstegen är på. Det tredje relät är för att ge själva filtret spänning. Delen med touchfunktionen har alltid matning och styr alltså det tredje reläet för att slå av och på filtret.
ILLY: Kortet är dubbelsidigt och är beställt från Olimex. Man kan få 3 stycken filterkretskort för ungefär $35, så det är rätt prisvärt trots att dom har små skönhetsfel ibland.
-Pelle |
|
|
Mixon
Member
69 Posts |
Posted - 2005/10/08 : 15:03:32
|
Mycket snyggt bygge Pelle! Dem låter ju helt fantastiskt också!
Verkar förbaske mig som om att PelleW har träffat rätt med en gång! Nej riktigt så är det väl inte, jag vet att det är många timmars justeringar gjorda av maestron himself, Pellew.
Att filterritningar m.m. finns ute för allmänheten utan ett knyst om royalties är precis så som jag tycker att diy-projekt på hififorum ska vara!
Elementen som har används är mycket prisvärda och har man några hundratals timmar över så är det här ett mycket fint projekt.
|
Mixon |
Edited by - Mixon on 2005/10/08 15:08:02 |
|
|
|
Topic |
|