HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Lämna över er kod, tagg så mygget.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/04 :  08:43:28  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Vi fick detta mail från nordea@nordea.se (dbrownell@kellychen.com)
Avdelningen tjuvar som skjuter sig själva i foten

**************************************

Lägg märke till!

Extraförnyelse av elektronbetalingars säkerhetssystem!!

Ärade kunder av InternetBank NORDEA. Vi låtar komma Ers kännedom de senaste nyheter
om vår bankens säkerhetssystem.

Den förnyade teknologi och den nya server tillåtar att gå ut på den annan
säkerhets nivå av era online-betalingarna.


Banken Nordea insisterar på det bindande förfarande att genomgå den
upprepade autentifisering, för att få er personalinformation överfört så
fort som möjligt på den nya, mera säker server av vår banken.


För att få ert kontots normal funktions fortgång, behövar ni ingå i ert
konto på den nya server, som är skyddad, med utnyttjande av era diskontdata; i
motsatt fall skall ert Internet konto blockeras provisoriskt under 24 timmar
för er säkerhet för tillgångarsbortförande, för att undgå "Phishing" 's attackers stora
antal, som stiger ständigt.

Ni har infört den felaktiga TAN kod (engångskod) var så snäll att pröva en gång till.

http://www.nordea-se.net
***************************************

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/04 :  09:32:12  Show Profile Send Roq a Private Message
Vad har han använt - nån översättningssida på nätet??
Skönt att det var så uppenbart fel den här gången...
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/04 :  09:34:07  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
..för att få er personalinformation överfört så
fort som möjligt...

Ni får väl skriva och berätta om hur många ni är på företaget, vilka fikatider ni har osv.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/10/04 :  09:40:31  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Jag fick åxå detta... Trots att jag inte är kund hos Nordea!

Själv tyckte jag denna:

quote:
För att få ert kontots normal funktions fortgång, behövar ni ingå i ert
konto på den nya server, som är skyddad,


var klockren... Vadå, för att mitt konto (som jag inte har) ska funka så måste JAG INGÅ I mitt konto på servern (som, märk väl, är skyddad)...?

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/04 :  10:12:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Polisanmäl det för säkerhets skull.
Kanske andra som inte läser så bra och inte är lika
funtade som går på det.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/04 :  10:31:23  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har också fått detta!
Banken skickar ALDRIG sådant per mail!
Så det åkte i soptunnan direkt.
Speciellt då jag inte har nordea.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/10/04 :  11:00:41  Show Profile Send JonasY a Private Message
Vilken oerhörd tur att brevet är skrivet på så dålig svenska. Annars hade nog betydligt fler gått på detta ... Ett snyggt skrivet brev alltså, jäklar vad folk hade gått på det. Det är jag övertygad om, folk är väldigt slarviga nuförtiden och har alltför stor övertro på bankernas säkerhet. Användaren kommer dock tyvärr alltid att vara det enskilt största säkerhetshålet.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/10/04 :  11:02:03  Show Profile Send drkim a Private Message
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,708222,00.html

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/04 :  11:10:59  Show Profile Send mace a Private Message
Hua ja, Vi fick så´na skräpmail så gott som varje vecka under vår tid i England. Det började någon gång 2002-2003, fick nog från de flesta bankerna i UK.
Roligast var när det kom ett från Coutts, då kände vi oss rika

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/04 :  13:01:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Ja, det var ju tur att de använt översättningsprogram och klantat sig så infernaliskt. Detta hade kunnat sluta illa om det varit smartare tjuvar i farten...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/04 :  14:53:07  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Smarta tjuvar eller inte, har man inte, i dessa tider, förstått att banker eller andra ställen som har lösenord, aldrig frågar dig om sånt här, då är det banne mig illa. Jag antar att Moster agda eller andra kan råka illa ut. Nu säger ju i alla fall banken att dom ersätter kunder som drabbats.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/04 :  15:13:09  Show Profile
Shit... jag tycker helt seriöst att är man så dum att man går på sånt där förtjänar man inte att ha några pengar kvar på sitt konto.
Lika smart att svara på konstiga mail som att lägga sig på järnvägen...

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/04 :  15:23:46  Show Profile Send Ayn a Private Message
Martin.M, jag håller med om att det är infernaliskt dumt, men förtjänar man enligt dig att förlora, säg, 50k på ett misstag? Seriöst?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/04 :  15:37:08  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ingen förtjänar självklart att bli blåst på sina pengar.
Men lite håller jag nog med Martin.
För har man inte Nordea så finns ingen anledning till å svara på mailet.
För det andra så kan man inte ens göra bankärenden via telefon med sin egen bank, så några
varningsklockor bör ju ringa när dom ber en att uppge sitt kontonr,per e-brev!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/04 :  15:38:45  Show Profile Send Ayn a Private Message
Absolut! Det jag reagerade på är att någon tydligen tycker "helt seriöst" att folk som trots allt inte tänker till ordentligt förtjänar att bli av med rejäla summor pengar.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/04 :  15:52:42  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Eh, jag fick något slags brev i html-format, som såg ut som skräp i och med att jag alltid läser e-post i klartext. Det räckte för att jag skulle slänga det.

(Sedan är jag inte heller kund hos Nordea, men så långt kom jag inte i kontrollkedjan...)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/04 :  16:17:23  Show Profile
Lite överdrev jag kanske... men jag menar att internet har funnits i många år nu och någon slags urskiljningsförmåga borde man ju ha... skicka sin kontouppgifter till någon man får ett mail av som inte ens kan stava...

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/04 :  20:16:10  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag fick också det här och den här gången var det väl rätt uppenbart att det var falskt. Vad är en TAN-kod? Den var tydligen fel..

Jag har råkat ut för värre grejor från eBay eller rättare sagt någon som skapat ett email som såg ut som om det kom från eBay och där man skulle logga in.

Man måste vara rätt försiktig numera!
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2005/10/05 :  22:08:10  Show Profile Send teflon a Private Message
Läste på IDG att det var minst två som "gått på" den där bluffen. Deras konton är spärrade eller vad man nu gjorde. Herregud.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/10/06 :  21:10:18  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag läste något om att 1,6 miljoner kronor hade försvunnit från folks konton pga den här bluffen. Eller var det 1,6 miljoner personer som hade gått på det hela... Är osäker. Får kolla upp det.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/10/07 :  10:10:42  Show Profile Send ILLY a Private Message
Som redan påpekats, så är det nog ytterst få som läser/skriver/pratar flytande svenska som går på ett sådant mail. Tur är väl det.

Värre blir det nästa gång när någon ny är i farten, som sett till att fixa en trovärdig text. Om ett sådant mail hamnar i mailboxen hos människor av mina föräldrars typ så kan det bli farligt. Mina föräldrar är såna som använder internet till två saker, mail och bankärenden. Jag har iofs sagt åt dem att alltid ringa mig och dubbelkolla om det är något de är osäkra på, men så är det ju inte för alla.

Om man vänder på det hela, så är det inte så stor risk att människor med väldigt lite internetvana blir mailbombade med spam, eftersom de sällan eller aldrig registrerar sina personuppgifter och mailadresser ute på nätet.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000