HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 köpta HIFI recensenter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:29:44  Show Profile Send Sanoj a Private Message
ulf.

Består faktan av att du köpte en hifiapparat och fick betala kontant eller att recensenter får gratis hifi

// Jonas

Edit: stavfel


Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2005/10/03 14:53:17
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:39:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Det har diskuterats kring "köpta" recensenter tidigare och det enda det ledde till var att tråden blev låst...


Kanske inte så konstigt med tanke på att det är ganska grava anklagelser som riktas utan bevis.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:47:46  Show Profile Send Larsho a Private Message
Pac

Ja frågan är om det inte gränsar till ärekränkning

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:52:12  Show Profile Send mayro a Private Message
hmm.. jag kan i alla fall intyga att "ulf" ej far med osanning här. Samt att det även är direktinfo som INTE är hörsägen. Utan förmedlade ord ifrån Skribent som utförde testet..




ändrade text. tog bort onödiga ord.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/03 14:53:30
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:54:31  Show Profile Send mayro a Private Message
En fråga. Varför är dessa saker INTE ok att diskutera? frågar enbart av nyfikenhet.. Så inget dumt menat...


Edit. rättat

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/03 14:57:00
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:57:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det är nog ok att diskutera men man bör vara 110 % säker på sin sak samt ha vattentäta bevis innan man skriver det på ett offentligt forum, tycker jag...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/03 :  15:08:15  Show Profile Send mayro a Private Message
att man är där bör då räcka kanske...och orden kommer ifrån skribenten som utför testen som får ändras... närmare kan man inte komma riktiga fakta i alla fall utan att vara skribenten.

Tyvärr har jag ej tid att va med här.Mekar ju bil här. Men ulf kan jag stödja i den info han ger här. Detta via att jag var där själv.

Sedan tror jag ulf vet exakt vad som får sägas eller ej. ulf yrkesroll är ju sådan att han med all säkerhet vet var gränsen för ärekränkande går eller inte..

Fast här är ju ingen utpekad. utan ett "fenomenet" är endast omnämnt...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/03 :  15:32:01  Show Profile Send edison a Private Message
Märkligt med en skribent som
* å ena sidan 'mörkar' sina åsikter om en produkt på order, dvs sänker sin integritet och för konsumenten/läsaren bakom ljuset.

* å andra sidan babblar om saken, dvs antagligen försöker ge nån form av trovärdighet till just dem han 'babblade om saken' till...

* Detta selektiva försök att skapa trovärdighet blir ju rakt av grundfalskt om det endast kommer någon/några få tillgodo.Om avslöja, varför?
Varför inte till även mej tex?
Givetvis för då skulle jag ju tappa respekten, men det borde väl räcka med att en sån person redan (borde) tappat sin självrespekt(?)

Han borde såklart byta jobb...först skriva oseriöst sen tala om det för 'någon' men inte klart stå för det...jag skulle iaf inte se honom som trovärdig om det varit MEJ han 'avslöjat' sej för...ja menar klart det är fel från början att 'mörka' i en artikel, men blir ju bara patetiskt att sen bluddra för någon enskild och på så vis sätta sej i ett ljus av "den mannen är inte pålitlig alls"...

Fast det är klart...VÄRST i detta fallet var väl redaktören som beordrade 'uppmjukad kritik'...

Att sånt händer från och till får man nog ha kallt i bakhuvet och inte förvånas allt för mkt över...men illa är det.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/03 15:35:53
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/03 :  16:00:24  Show Profile Send mayro a Private Message
njaa. Om du läser VAD ulf skrev så ser du att han skriver att testen "tonade NER" endast.. Kritiken togs altså INTE bort. Men nertonad blev den.

Där finns en liten skillnad trots allt. till det bättre.

Men klart. Vet "man" om dyliga saker så förstår man ju VARFÖR ulf frågade typ Jorma här vad osv han menade.. Inte direkt underligt ...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/03 16:07:48
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/03 :  18:18:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Kanske inte så konstigt med tanke på att det är ganska grava anklagelser som riktas utan bevis.


Roy är inte den enda. Chefredaktören för Norska Fidelity har skrivit om sina Nordostkablar i en artikel och hur han har fått dom, så han har öppet redovisat detta. Ägarna av en annan tidning har berättat om sina kablar för mig och har heller inte hemlighållit detta, men inte öppet skrivit om det i tidningen.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/10/03 :  19:45:41  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Underlig tråd denna. Var går gränsen mellan bra pris och gratis? Ingen recensent har betalat fullt pris någonsin hos vare sig mig eller av Jorma.

Å ena sidan så är kritik av "gratis" utrustning helt oväsentlig. Recensenter som besitter sådan makt att de får utrustning (eller får låna utrustning) får denna förmån från alla företag. I slutändan blir ju förhållandet ganska rättvisande. Den aktuelle recensenten har ju verkligen det han/hon vill ha och tycker är bäst. Ändras detta i och med en ny test - som då såklart är lyrisk - så stannar den nya utrustningen kvar.

Å andra sidan skall kanske sådant vara offentligt.

Sedan är det såklart svårare för Jorma att komma med på tåget hos en sådan skribent. Han har inte samma resurser, inte samma rykte, inte samma stjärnstatus som t ex Nordost och kan förmodligen inte heller backa upp det hela med lika dyrt vin.

Det Ulf och Mayro skriver om hör hemma till legenderna, visst är det sant men herregud, man snackar om Vintage hifi, nu är det vintage-historier, straxt efter högertrafiken kom

När det gäller de stora namnen av recensenter ute i världen så finns det otaliga historier om fakturering av testerna, fakturering av de förslag till förbättring som recensenten ger (annars fryser liksom testen inne...), diverse stendyra klockor av visst märke som behöver ges som "present" innan testen kommer loss... Det är en osund utveckling och vi säljer t ex ett kabelmärke som hoppat av denna karusell helt medvetet. Detta är inte unikt, flera företag har tackat nej till de "erbjudanden" som finns.

När det gäller skandinaviska tidningar är nog hetluften betydligt svalare. Vi bjuder dem på en middag ibland, med dyra dryck någon gång vartannat år kanske, inga presenter utom bullpåse till redaktionen.

Sedan så finns det en värld som är helt tvärtom. Tidningar har så stor makt att de kan göra som de vill. Vi lånar ut grejor i åratal som aldrig recenseras. Högtalare för både 25 och 70 tusen kommer tillbaka med repor, en röst i telefonen säger "jo de e någe stärkare som skall tillbaks till er" Så fint tänker man, nu får vi tillbaka slutsteget som ingen orkade testa men som stått och spelat i ett halvår hos någon. "du får skicka en returfraktsedel, vi pröjsar aldrig frakter!"

Världen är sällan svart och vit.

mvh

.



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/03 :  20:09:49  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Det Ulf och Mayro skriver om hör hemma till legenderna, visst är det sant men herregud, man snackar om Vintage hifi, nu är det vintage-historier, straxt efter högertrafiken kom



Hahaha..den va fin den..

Jag var iofs inte direkt den som "tog upp" saken. Men jag ville i alla fall "backa upp" Ulf i vad han skrev eftersom det frågades efter soliditet för påståendet...samt att det inte var en "hörd skröna" heller..den är klart egenupplevd..

Och . det var INTE innan högertrafiken detta.. Långt långt ifrån...

Men eftersom det inte handlar om att svartmåla någon enskild skribent så får du nöja dig med dessa "uppgifter"... Ulf tog ju enbart upp saken som ett "egenupplevt" scenarie som styrker att "vissa saker" ändå händer där ute...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/03 :  20:18:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
Vad blir resultatet då?

Skall man vara ännu mera skeptisk till det recensenter skriver än till det vänner säger eller är recensenternas erfarenhet ändå värd något?

Jag vet inte! Jag litar sedan många år enbart på mina egna öron även om jag med förtjusning läser vad en del recensenter skriver. Ofta stämmer det med min egen uplevelse men definitivt inte alltid.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/03 :  22:05:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sladd tar upp ett par bra grejer här tycker jag.


quote:
När det gäller skandinaviska tidningar är nog hetluften betydligt svalare. Vi bjuder dem på en middag ibland, med dyra dryck någon gång vartannat år kanske, inga presenter utom bullpåse till redaktionen.




Det här är ju som på vilket företag som helst som bjuder en kund på middag. Där är ju nära på samma förhållande mellan en tidning o en importör


quote:
Sedan så finns det en värld som är helt tvärtom. Tidningar har så stor makt att de kan göra som de vill. Vi lånar ut grejor i åratal som aldrig recenseras. Högtalare för både 25 och 70 tusen kommer tillbaka med repor, en röst i telefonen säger "jo de e någe stärkare som skall tillbaks till er" Så fint tänker man, nu får vi tillbaka slutsteget som ingen orkade testa men som stått och spelat i ett halvår hos någon. "du får skicka en returfraktsedel, vi pröjsar aldrig frakter!"


Tyvärr VÄLDIGT ! vanligt , mer en vad folk tror


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/10/03 :  22:11:13  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vad blir resultatet då?

Skall man vara ännu mera skeptisk till det recensenter skriver än till det vänner säger eller är recensenternas erfarenhet ändå värd något?

Jag vet inte! Jag litar sedan många år enbart på mina egna öron även om jag med förtjusning läser vad en del recensenter skriver. Ofta stämmer det med min egen uplevelse men definitivt inte alltid.

Man ska lite på sina egna öron först och främst. Och så värderar jag kompisars och bekantas och även folks upplevelser här på forumet mer än vad någon tidning skriver.
Du är inne på rätt spår Mats, tycker jag i alla fall. Om man läser ett urval av tidningar regelbundet, så brukar man med tiden upptäcka vilka recensenter som man upplever olika produkter likvärdigt med.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2005/10/03 :  23:49:51  Show Profile Send ulf a Private Message
De flest av oss med HIF som hobby läser nog regelbundet div tester i HIFItidningar. Mycket HIFI köps pga av tester. Även om vi alla hyllar tesen att lyssna själv influeras vi ofta av testresultat.
Det pris som vi får när vi vill sälja en beg apparat påverkas av om det finns bra tester av apparaten.
HIFI tillverkare, butiker, generalagentet är starkt beroende av tester för sin verksamhet. Det är därför tråkigt med de omfattande korruption som finns i tidningarnas testverksamheten Genom att ta upp o diskutera saken ofta här, och i andra sammanhang, kan man ev bidra till en sanering samt göra den HIFIköpande allmänheten uppmärksam på problemet.

Jag minns en intervu med MR Wilson från Wilson Audio i en tidning. Han berättade öppenhjärtligt om problemet med tester i många asiatiska o latinamerikanska länder.Där kostade en bra test så o så mycket. Jag är överygad om att läsarna av dessa tidningar skulle vilja vet om hur det förhåller sig. Med denna kunskap kunde de sedan ta ställning till om de trots allt ville köpa tidningen. Om all sker öppet är det ju inga problem. Det är bara det som sker i hemlighet som ställer till det för oss vanliga konsumenter.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/04 :  00:04:11  Show Profile Send markih a Private Message
Utvecklingen inom HiFi kan bromsas om tidningar inte är tillräckligt seriösa. 'Bra produkter' (= bra ur någon tydligt motiverad synvinkel) kan då missgynnas och 'sämre produkter' gynnas.
Jag tror att detta är ett problem, (men inget unikt för just HiFi.) I slutändan är det alla konsumenter som betalar för eventuella recensenters oseriösitet (betalningen sker i form av bla bromsad utveckling), - även den som inte lyssnar till tidningars råd utan bara på sina öron drabbas...
Graden av detta kan dock säkert diskuteras.


markih

Edited by - markih on 2005/10/04 07:11:21
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/04 :  00:12:42  Show Profile Send edison a Private Message
mayro:
"njaa. Om du läser VAD ulf skrev så ser du att han skriver att testen "tonade NER" endast.. Kritiken togs altså INTE bort. Men nertonad blev den.
Där finns en liten skillnad trots allt. till det bättre."


Jovisst, det är sant, jag kunde varit mindre 'aggressiv' (mer nedtonad, hehe)

-----------------

"Men klart. Vet "man" om dyliga saker så förstår man ju VARFÖR ulf frågade typ Jorma här vad osv han menade.. Inte direkt underligt ..."

Precis!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/04 00:13:37
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/10/04 :  00:35:59  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ja gubbar tyvärr .... Och jag har inte heller råd att skänka bort "delar av lagret" !
W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/10/04 :  02:03:10  Show Profile Send olof a Private Message
Jag skulle vilja bli hifiskribent
fint att få grejer
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/10/04 :  02:22:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Alla tester inklusive allehanda skriverier skall givetvis endast betraktas som en vägledning, och inte bli ett hinder för att pröva andra andra än de rekommenderade produkterna.
Dels av skäl som är angivna ovan, dels för att vi inte vet hur eller under vilka omständigheter lyssnandet skedde.
Har man länge studerat en viss skribent kan man dock ana sig till vad denne föredrager, vilket gör att man kan bedömma hur dennes värderingar stämmer med ens egna.
Däremot om en viss tilverkare enrollerar varenda betydande skribent går det ju onekligen troll i det hela.

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/04 :  03:03:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är som Sladd säger att visst har jag sålt kablar till skribenter för ett bra pris. Det är 3 skribenter i norden som har köpt kablarna och jag vägrar att ge bort dom. Då vet jag inte om recensionen är riktig och jag vet heller inte om kablarna hängs in i garderoben för att senare säljas. Om skribenten däremot köper kablarna till ett pris som jag anser vara ett skäligt pris, dvs. att jag säljer dom för mitt självkostnaqdspris då vet jag att dom kommer att användas och att recension är att lita på. Jag kanske ska tillägga att dom 3 recensenterna använder olika högtalare och ingen av dom är från Mårten Design. Nog för att dom skulle vilja ha Coltrane, men inte heller Mårten skänker bort högtalare.

Jag tar alltså mer betalt än många större tillverkare som har råd att ge bort grejerna. Men det dom ger bort ska ändå betalas av någon och det är den vanliga konsumenten som får betala för detta.

Norska Fidelitys chefredaktör är väldigt noga med att gratisprylar ska redovisas och han frågade mig på Sollentunamässan hur mycket Vidar hade betalat för testkablarna och var nöjd med svaret då det stämde med vad Vidar hade sagt till honom.

Jag var ute igårkväll på middag med en väldigt trevlig Kanadensare, Julien Pelchat som är delägare och vice VD i Verity Audio. Vi snackade just om sådan här företeelser och dom hade Nordosts Valhallakablage i sitt eget lyssningsrum på fabriken och Verity hade inte betalat en cent för dessa kablar. Han vill testa mina No.1kablar och jag sa samma sak till honom som jag säger till skribenterna att jag är ett litet enmansföretag som inte har råd att skänka bort kablarna då dom innehåller dyrt material, men att jag kunde erbjuda dom ett självkostnadspris. Han ansåg att detta var skäligt och beställde hem en omgång högtalar och signalkablar. Han visste hur det var med ett nystartat litet företag då även Verity har varit i samma situation en gång. Han berättade att vissa skribenter idag är svartlistade av Verity då dom en gång i tiden när Verity var nystartade krävde alldeles för mycket i rabatter för att dom överhuvudtaget skulle recensera deras grejer. Verity skänker av samma skäl som jag inte bort något idag heller trots att dom idag skulle ha råd med detta.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/10/04 04:39:30
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000