HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Något för basnarkomaner??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:01:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Basåtergivning ned till 1 Hz!!!


http://www.eminent-tech.com/RWbrochure.htm

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:53:03  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Smakar det så kostar det....
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/09/28 :  22:40:51  Show Profile Send eliot a Private Message
Bruce Thigpen är en kreativ herre

quote:
Smakar det så kostar det....

Vet Du priset
- eller tänker Du på lämplig förstärkare

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/09/28 :  22:51:01  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Stod det inte om något liknande i Ny Teknik för någon månad sedan?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/28 :  22:52:31  Show Profile Send mayro a Private Message
fläktande bas

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/28 :  23:11:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dom ställer ut på Rocky Mountain Audio Fest-05 i Denver som går i helgen. Jag flyger dit imorgon och det här blir ett av dom rum som känns som att besök kan vara intressant.
Den här firman finns i Tallahasse som är Floridas huvudstad.
Jag ska dit i januari efter CES och stanna över natten. Det verkade inte finnas något speciellt i Tallahasse, men Eminent-Tech kanske man kan bli inbjuden att besöka

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/09/28 :  23:14:03  Show Profile Send hjort a Private Message
Hur har de mätt den frekvensgången?
1 Hz våglängd 340 m
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/09/28 :  23:17:17  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har ju deras luftlagrade tonarm i modifierad form och deras högtalare blev ju nyligen positivt recenserade i HiFi+ så det är ett företag som jag definitivt tycker att du skall besöka

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/28 :  23:34:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Brown note test borde ju fungera med "utombordaren"

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/29 :  00:04:22  Show Profile Send knoxville a Private Message
det mänskliga örat kan ju inte höra en kontinuerlig ton under 20hz, så det känns jävligt onödigt måste jag säga... men klart, det kanske skakar fint :)

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/09/29 :  01:20:09  Show Profile Send svanbo a Private Message
Rotosub har jag för mig att det finns en svensk tillverkare som heter som gör liknande grejer... som har diskuterats i tidigare trådar, och som det mycket riktigt skrevs om i Ny Teknik för ett tag sen.

Är väldigt nyfiken på hur det låter, hoppas du återkommer med en recension Jorma!!

knoxville: Det är väl inte bara frågan om att få djup bas utan även kvalitativ och kvantitativ, d.v.s. mycket och bra bas ur liten högtalare!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/29 :  01:29:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Även om vi inte hör ljud under 20 Hz så ligger det en del rumsinformation därunder. Detta har jag fått demat för mig och det var med ett par basar som spelade ned till 15 Hz. Dom hördes inte, men när dom stängdes av så blev ljudbilden plattare och ljudet verkade livlösare. Om det finns någon mening med att gå ned till 1 HZ kan ju diskuteras, men att dom gör det ger kanske att dom vid 15 till 20 HZ spelar renare. Sen är det en annan sak vad som händer med rummet. Om det finns resonenser under 20 Hz så går går det inte att dämpa bort annat än med en equalizer.

Jag rapporterar om detta om dom nu får lov att köra sådant på en mässa. Den ljupbasen kan nog störa i alla rum om det vill sig illa.

Eliot, tonarmen med tillhörande pump som du har på balkongen kommer alltså från dom. Jag trodde att detta företag var helt okänt i Sverige.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/09/29 :  07:40:42  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
eliot:

Det står 12900$/st på sidan
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/29 :  10:02:20  Show Profile Send knoxville a Private Message
jorma: Det har du nog rätt i. Jag upplever att system med en bra integrerad subwoofer ofta förbättrar alla register...skumt men så har jag upplevt det i några system. Men då har det handlat på grymma subwoofers. Min egen audio pro sabbade mest vart än man placerade den tyvärr...

Ja, undrar vad mässans övriga deltagare säger när hela mässanläggningen börjar skaka och skorra pga av deras subwoofer Lär ju inte bli populära


/Knox

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/29 :  11:17:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det borde ju kunna vara farligt både för hus , husdjur o för människor om man ligger på förhög nivå i riktigt låga Hz. Vissa känner ju av det för dom mår illa. Men dom som inte känner illamåendet , hur påverkas dom under längre stunder ?? Samma med spridningen av ljudet.

17 vet om man inte ska vara lite försiktigt med en sån där i hemmet.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/09/29 :  11:25:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Väldigt låg övre gränsfrekvens.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/09/29 :  13:54:53  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Verkar va en vanlig el-motor med propeller....fast dyr.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/09/29 :  15:31:59  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tänk er en subwoofer som går ner till DC och ger enorm lågbas - fast stor som en skokartong... Teoretiskt borde det vara möjligt.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/09/29 :  15:50:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det där handlar ju bara om en fläkt som skapar ett övertryck i rummet genom att blåsa in lite luft, läre ställa krav på att rummet skall vara ganska lufttätt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/29 :  15:53:48  Show Profile Send mayro a Private Message


med snudd 13000 dollar i kostnad så nöjer jag mig gladeligen med "vanliga" högtalare. Och dom problem redan dyliga ställer till med...

men skoj att "uppleva" dessa vore det ju

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/09/29 :  17:30:19  Show Profile Send svanbo a Private Message
Niklas Nord: Om jag förstått rätt, vilket jag kanske inte har, så vibrerar väl rotorbladen precis som en högtalarkon... och skapar därmed vibrationer i luften. Skillnaden är att de kan flytta mycket mer luft eftersom de samtidigt snurrar... och bas handlar väl om att flytta luft? Det är ju i alla fall vad folk brukar säga.
Go to Top of Page

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2005/09/29 :  17:45:47  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
Jeg synes det virker for dyrt. Når man alligevel skal installere efter infinite baffel princippet, tror jeg at man opnår noget tilsvarende imponerende med 4 stk. 15" enheder.


Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk

Edited by - StudioSound on 2005/09/29 17:46:41
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/10/01 :  22:39:26  Show Profile Send lennartj a Private Message
Tyvärr har jag tappat bort en länk till en snubbe som har spektralanalyserat en massa audiofilinspelningar och en del andra. Han hade hittat en som hade något under 10 Hz, den gick ner till 7 Hz, något dussin hade något mellan 10 och 16 Hz. Respons ner till 1 Hz verkar underkill (kan det heta så?). 10 Hz kan vara ett rimligare mål att sträva mot, och sådana subwoofers finns ju, t.ex Audio Pysics Minos http://www.audiophysic.de/produkte/minos/technik.html

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/04 :  06:32:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mer om detta kommer i den här tråden på bildforumet:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43694

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000