HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 nya högtalare....... men vilka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/09/30 :  22:04:27  Show Profile Send regner a Private Message
Då är snart mina golden age DAWN sålda och det är dax för ett par nya högtalare, och denna gång hade jag tänkte försöka på att pula ihop något riktigt kul själv.

Jag har vart helt inställd på följande alternativ:
Golden age Sky extended uppbackad av basmoduler. Sky extended var en byggsats från golden age music några år tillbaks. Den är bestyckad med 2 st thiel&partner c92or och en newform research R-45 banddiskant per sida. Jag kommer köra c92orna slutna. Pasiv delning med absolut högsta kvalité på komponenter.

Nu har dock ett alternativ till dykt upp. Jag har nämligen möjlighet att köpa ett par BG Pro1.3 som jag skulle kunna tänka mig är några snäpp bättre än newform r45an. Det är för övrigt samma element som sitter i Wisdom Audio's Adrenaline M-50.

http://www.wisdomaudio.com/specs_adrenaline_m50.html
http://www.ultimate.se/shop/frameset_index/product_page.asp?id=281&kid=43

Jag kommer isåfall bestycka även denna med 2 st c92or per sida i troligtvis slutna lådor, och också denna kommer självklart få uppbackning av basmoduler. Aktiv delning rakt igenom. Transmission Line (heter det så?) har jag tänkt mig här. Alltså en c92a under och en över bandelementet, så de kommer med andra ord bli väldigt höga.

Basmodulerna kommer troligtvis bestyckas med etons 11" eller 12"are.

Frågan är bara hur dessa högtalare bommer kommer i mitt lilla lyssningsrum.
3,7m*5m = 18,5 m2
`
Förutsätt att filtrerna blir riktigt lyckade på båda högtalarna, vilken av dessa konstruktioner tror ni kommer prestera bäst och vilken av dem skulle fungera bäst i mitt lyssningsrum?

Edited by - regner on 2005/10/01 03:26:37

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2005/10/01 :  09:24:03  Show Profile Send kme a Private Message
Varför inte lyssna på den nya högtalaren PMC som Golden Age har, det är just en sådan typ av högtalare som du omnämner. Var och lyssnade på en modell i prisklassen 25000, den lät helt sagolikt, hos Hificoncult i Alingsås. Mvh kme

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2005/10/01 09:33:57
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/10/01 :  12:00:45  Show Profile Send regner a Private Message
kme, tack för tipset men om jag ska vara helt ärlig så måste jag gå på någon av PMCs dyraste högtalare för att de ska kunna mäta sig med dessa 2 konstruktionerna. Min budget utan basmonuler ligger i nugläget på 30000kr så ett par sådana högtalare ryms tyvärr inte.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/10/01 :  12:17:38  Show Profile Send regner a Private Message
inte ens någon med några spekulationer?
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/10/01 :  13:12:50  Show Profile Send Guru a Private Message
Orion verkar ju vara poppis..tror det finns en tråd om gemensamt köp...

Edit: www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43682

Edited by - Guru on 2005/10/01 13:14:06
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/10/01 :  13:37:55  Show Profile Send regner a Private Message
För att förtydliga det hela, när jag undrade över om någon åtminstone hade några spekulationer så syftade jag på mina frågor i slutet av mitt första inlägg i denna tråd.
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2005/10/01 :  13:44:11  Show Profile Send ZAC a Private Message
quote:
Förutsätt att filtrerna blir riktigt lyckade på båda högtalarna, vilken av dessa konstruktioner tror ni kommer prestera bäst och vilken av dem skulle fungera bäst i mitt lyssningsrum?


Omöjligt att svara på. Det är det enda svaret jag kan komma på.

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/10/01 :  13:47:23  Show Profile Send Guru a Private Message
Sorry missuppfattade :)

Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/10/01 :  19:25:43  Show Profile Send regner a Private Message
guru, np.. tack för tipset ändå. :)

ZAC, jo, det är tyvärr det jag misstänkte...
Anledningen till mina frågor är att jag har anläggningen på kortsidan så med andra ord sitter jag ganska nära högtalarna (ca 2,5m) och jag är lite osäker
på hur det då kommer fungera med såpass stora bjässar som alternativ 2 ändå blir. 50" bandelementet är ju 1.3meter högt, en t&p c92a (7") ovanför och en under... så med andra ord blir den HÖG.

Förresten, finns det någon som vet om Wisdom Audio's Adrenaline M-50 har en liten/smal sweetspot? Det är ju något som är vanligt hos bandelement vad jag har förstått.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/10/01 :  20:43:01  Show Profile Send Larsen a Private Message
Det är blir rena spekulationer om vilken som blir bäst eller om de överhuvudtaget fungerar i ditt rum. Jag sällar mig till ZAC:s svar.
Om filtret inte blir tipp-topp så kan nämnda PMC mycket väl spela bättre. Dom kan faktiskt spela bättre även om filtret blir tipp-topp just för att dom kanske passar ditt rum bättre. Jobbigt va? Det är det som är dilemmat med att bygga något som man ej har möjlighet att låna hem innan och prova.
Vad gäller sweetspot hos dessa bandelement har jag tyvärr inget att komma med, men förstår att du har funderingen.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/01 :  23:07:52  Show Profile Send edison a Private Message
Har fått för mej, hur sant det nu är, att linjekällor som dessa långa banden är, har ett cylindriskt spridningsmönster.
Detta medför lägre grad av reflexer från golv/tak, men bredare spridning år sidorna vilket borde ge mindre kritisk (mindre trång) sweetspot.

Nog är det sånt som ofta framhålls av diverser tillverkare av linjekällor (antingen långa band, eller olika versioner med något/några mellanregister och basar ovanför respektive nedanför en centralt placerad diskant) att de sprider mkt brett och ger bred sweetspot(?).
Nån sanning ligger det antagligen i saken.


Det lilla jag lyssnat på elektrostater, däremot, har gett intrycket att såna har en mkt smal sweetspot.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/02 :  00:56:37  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Klangbalansen ändras inte nämnvärt med sidoförflyttning från det
optimala men du skall inte förvänta dig att solisten står kvar på
samma ställe om du flyttar dig i sidled. Vad som skulle fungera bäst
av dom varianter du funderat på tänker jag inte ens ge mig in på,
lite för många parametrar att hålla koll på.

Finns ju andra varianter än BG och Newform också

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/10/02 :  01:32:33  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Bygg Dahlbergare vet jag. HAr hört den gamla varianten hos Bernt. De låter bra, minst sagt. De nya skall vara bättre. Bernt har ett litet rum.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2005/10/02 :  01:40:09  Show Profile Send Amatören a Private Message
I och med att du postat i DIY-tråden så antar jag att du vill bygga själv så då är mitt råd självklart: EALS-3
Blir du inte nöjd med dessa så har du skaffat dig en grund att bygga vidare på...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/10/02 :  23:15:13  Show Profile Send regner a Private Message
det känns som att det börjar klarna för mig nu... och alternativ 2 med bg 50" banden känns som det bästa och dessutom roligaste alternativet. Jag får för övrigt experthjälp med filter och lådkonstruktion så det kommer nog bli ruggigt bra det här. :) Om de inte skulle fungera i mitt lyssningsrum så är det bara temporärt. Jag flyttar nämligen om några månader och då blir det lyssningsrum modell större.
Tack för alla inlägg grabbar. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000