HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DCX2496 uppkoppling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2005/06/29 :  11:30:35  Show Profile Send LageB a Private Message

Nu är gruppköpet klart och jag startar en ny tråd eftersom jag förmodar att en del av oss har diverse tekniska frågeställningar. I vart fall har jag det, efter att ha läst igenom Behringers manual under gårdagen...Hmmm

Min första fråga är angående Digital Coax inkoppling på ingång A XLR. Jag tar friheten att kopiera diskussion från Audioasylum Digital Drive Forum.


Q1 (dst):
Been looking at the Behringer Ultracurve unit.
How does one run a CD player coax into it (convert to XLR?)? I imagine TOSLINK is out.

Comment in earlier thread:
"The Behringer DCX2496 (and DEQ2496) will accept the coax SPDIF signal from a dvd player on the AES/EBU digital input with nothing more than a cheap RCA to XLR adapter."


A1: (Thorsten)
Hi,
The adapter shown and recommended will invariably cause problems.

1) The RCA connector is not 75 Ohm Charateristic impedance, reflections will increase jitter.

2) The input of the DEQ/DCX2496 is 110 Ohm load, this is a mismatch with the S/P-DIF cable which will increase jitter, yes, you will get a "lock" on the signal, but sound quality will suffer.

Further down I recommend a few simple options (and some not so simple ones) to get this right.



Ciao T


Recomendation of Thorsten

Hi,
Both DEQ8024 and DEQ2496 accept S/P-DIF Data, but you have an impedance mismatch. You need to make up a cable with an RCA Plug on one side in coax and an XLR on the other side.

Pin on RCA connects to Pin 2 XLR, Sleeve on RCA connects to Pin 1 & Pin 3 together. Connect a resistor of 220 Ohm across Pin 1 & 2. Voila, S/P-DIF in.

You have optical outputs only on the 2496, but the 2496 also has digital outputs on XLR's and normally can drive a consumer input. Again, a pair of resistors in the XLR Plug can sort out the impedance/level mismatch. Add a 220R resistor from Pin 2 on the XLR to the center conductor of the Coax cable and a 100R resistor from the Coax Center to Pin 1. Short Pin 1 & 3 and use 75 Ohm Coax Cable.

Ciao T

==== End Quote =====

Håller ni med om vad Thorsten säger? Skulle man kunna köpa en kabel från någon av er som är händing med lödkolven och som kan tänka sig att snickra ihop några kablar enligt Thorstens recept?

LageB








GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2005/06/29 :  12:58:47  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Hmmm.. Har problem med att digitalt input låter skit (katastrof helt klart). Skall testa denna mod med impedansanpassningen och se om det fungerar.


/Tobias
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2005/06/30 :  16:56:32  Show Profile Send LageB a Private Message

GrodanB,

Har du jämfört analog och digital input och konstaterat att Analogt låter bättre, eller, har du endast använt digitalt och inte varit riktigt nöjd. ?

Jag ska koppla upp mitt system nästa vecka och jag har köpt RCA/XLR adaptrar på HifiKit. Får se hur det går...

Jag är nyfiken att höra resulatet om du testar "Thorsten modden"

Förresten, jag hittade en annan tråd samma ämne men jag tycker inte den ger så mycket mer information tyvarr.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-56783.html


/LageB
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2005/06/30 :  17:12:55  Show Profile Send LageB a Private Message

GrodanB,

Har du jämfört Analogt och Digital inkoppling i ditt system och funnit att Analogt låter mycket bättre? eller, har du endast använt digitalt input och inte varit nöjd?

Om du testar "Thorsten-modden", så är jag mycket nyfiken på resultatet!

Själv så köpte jag igår XLR/RCA adaptrar och Supra 75Ohm digital kabel så jag gör ett försök utan moddning först.

Ett annat alternativ är ju att köpa en CD-spelare med XLR-utgång (om det nu finns sådana).


/LageB
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2005/06/30 :  17:18:32  Show Profile Send LageB a Private Message
Hmm, det blev något knas. Jag tyckte att texten fösvann när jag skrev mitt inlägg så jag skrev ett till, upptäckte sedan att första versonen blev sänt, så det blev ju lite upprepning här...
LageB
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2005/06/30 :  17:58:42  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Utan modding fungerade inte digital in för mig! Det lät skit... skrek och brusade och mitt i all kunde man ibland skönja nått som liknade förväntat ljud...

Hade tänkt att testa igår men misslyckades... eller som det också heter... Jag sommnade i soffan :) Skall mäta lite ikväll på mina nya högtalare så risken är att det inte blir av idag heller... Skall köpa extra XLR och RCA imorgon så jag kommer troligen att vänta till dess.

Kanske skall tillägga att jag inte använder DCX2496 som aktivt filter i min permanenta anläggning. Därför är jag inte lämpad att göra några djuplodande jämnförelser. Jag skall testa om det fungerar. Då skall jag använda detta i mina testfall.

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2005/07/01 13:00:56
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/02 :  13:20:43  Show Profile Send paradigm a Private Message
-LageB

Jag skulle gärna vilja veta lite mer hur du har tänkt dig signalvägen från källan till elementen. Jag antar att du ska driva alla elementen aktivt och digitalt och kunna ställa in alla filterkurvor och kunna fas och löptidskorrigera alla element.

Om du absolut vill köra minimalistiskt, så är det helt OK så, likaså om du vill kunna reglera volymen digitalt efter DCX2496'an med en mångkanalig balanserad preamp, något som det visat sig inte vara så enkelt att få tag på till ett överkomligt pris.

Men om du också vill kunna optimera akustiken i rummet och även kunna leka lite med dynamiken, så rekommenderar jag också en DEQ2496, för då slipper du dessutom de problem som här ovan beskrivits, samtidigt som du får ytterligare ett flertal kraftfulla verktyg till att optimera ljudupplevelsen med.

/Rolle
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2005/07/02 :  23:25:30  Show Profile Send LageB a Private Message
Hej Paradigm
Jo, kag har tänkt kopiera "Newform" konseptet med en billig 6-kanalig panasonic receiver http://www.newformresearch.com/digital-amplifier-packages.htm

Newform skriver en del också om din ide' men tycker samtidigt det är lite overkill med DEQ i denna applikation (som liknar min) http://www.newformresearch.com/digital-systems-overview2.htm

LageB
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2005/07/05 :  09:50:58  Show Profile Send Amatören a Private Message
Hallå!
Väldigt tyst i denna tråd!
Hur går det med era "lådor"

Är väldigt intresserad av era intryck där ni använder Behringen analogt obalanserat inkopplad mellan för- och slutsteg.
Håller den måttet som aktivt filter och EQ? Är det HIFI-kvalitet, eller ska man satsa på något annat?

Tacksam för alla åsikter om denna "mirakellåda".

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/05 :  16:34:16  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det är visserligen sant att vissa funktioner finns i både DCX och DEQ, men jag skulle ändå inte vilja vara utan UltraCurven, just för att den har realtidsspektrumanalysatorn, plus en hel del annat skoj som gör det ännu lättare att optimera ljudet och då framför allt att man kan rätta till de allvarligaste problemen av alla, nämligen akustiken i rummet med några knapptryckningar och på några sekunder.

Visst, jag kan höra ett svagt tomgångsbrus, men det kan lika gärna komma från min förförstärkare och dessutom har ju jag extremt lättdrivna element som också bidrar till en ökad brusnivå. Observera dock, att när jag spelar musik, så störs jag inte av bruset över huvud taget.

Men på det hela taget, kan jag konstatera att jag omöjligt kan vara utan någon av dessa burkar.

/Rolle
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/07/05 :  17:21:30  Show Profile Send Guru a Private Message
Om man har en CD med inbyggd volym och RCA kontakter...är det bara skaffa en RCA-->XLR adapter och koppla in ?

www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=672635 &cart_id=
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/07/05 :  19:00:20  Show Profile Send paradigm a Private Message
Såvitt jag kan se så borde det fungera, fast det blir en väldigt minimalistisk lösning, där du bara kan köra CD som signalkälla och det är ju iofs OK om du inte har något behov av att använda andra signalkällor som, vinyl, radio, DVD och PC.

Fast jag skulle fortfarande vilja ha DEQ'n med i leken.
Att bli av med resonanser och ståendevågor och att lite konservativt kunna bättra på den dynamik, som jag blivit snuvad på från CD'n, har blivit omistligt för mig.

/Rolle
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2005/07/19 :  01:05:33  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Hallå!
Väldigt tyst i denna tråd!
Hur går det med era "lådor"

Är väldigt intresserad av era intryck där ni använder Behringen analogt obalanserat inkopplad mellan för- och slutsteg.
Håller den måttet som aktivt filter och EQ? Är det HIFI-kvalitet, eller ska man satsa på något annat?

Tacksam för alla åsikter om denna "mirakellåda".


Lyfter denna tråd då jag (och fler med mig?) är väldigt intresserad av era erfarenheter. Mer åsikter, tack!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/07/19 :  11:25:09  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag använder min just nu obalanserat in mellan försteg och slutsteg och tycker det fungerar utmärkt. Jag skall när tid finnes dock avsluta min 6-kanaliga volymkontroll och tanken är då att gå över till digital in.

Matcha nivåerna rätt så funkar det kalas. Tycker jag.
Go to Top of Page

jolotjka
Starting Member

39 Posts

Posted - 2005/07/19 :  11:35:36  Show Profile Send jolotjka a Private Message
Kör Behringern kopplad i tape-loopen på försteget, basen utgörs tillsvidare av en summa-signal kopplat till ett PA-steg för basen (en bas till är påväg, då blir det tvåkanal även där), resten går tillbaka till försteget, delat och skuret...

Har experimenterat lite med delay då basen står i hörnet bakom höger högtalare.

Fungerar på det hela taget bra, bara bygget av dipolbasarna kvar...
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/09/14 :  11:57:25  Show Profile Send Guru a Private Message
Hissar en gammal tråd lite :)

Finns det någon färdig "preset" där man bara kör 2 kanaler rakt igenom behringern eller hur har ni gjort ?
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2005/10/02 :  23:57:49  Show Profile Send LageB a Private Message
Jag har nu provat min DCX en hel under sommaren och är nöjd. Mycket lärorikt att höra hur olika förändringar i filter etc "låter".

Jag har mixtrat med Eq manuellt, dvs med dB-mätare och sinus test toner vilket är svårt eftersom jag har en massa pikar i rummet som ändras radikalt även med pytte-små förlyttningar av db-mätaren - suck! Jag har svårt att tolka mätningarna till något vettigt. Jag funderar på om man kan använda sig av vitt brus i stället, med en viss bandbredd, i stället för Sinustoner?

Nåja, min fråga är en annan: Har någon provat "Automat delay/fas" funktionen ? Fungerar den bra? Har ni förslag på Mikrofon?

/LageB


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/10/03 :  09:16:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Man brukar ju använda sig av rosa brus när man mäter in en lyssning. Men då behöver man också ett RTA. Jag rekommenderar dig att köpa CD:n Stereophile Test CD 2 där på spår 16-18 finner du lämpliga signaler för att undvika eventuella rumsresonanser. Skivan finns nog hos HiFi-Art i Stockholm.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000