HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 varför "tror" Numera akustiktråd.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/12 :  19:11:42  Show Profile Send MatsT a Private Message
Precis som PAC skriver så är det rätt obehagligt att vistas i döddämpat rum och det vore intressant att veta varför det är så, där är det inte tal om bristfällig dämpning vid enskilda frekvenser.

Sedan skriver PAC något som är direkt fel också! Quad ESL är inte designade för att utnyttja bakåtstrålningen till något annat än dipolutsläckning, de låter bättre ju mindre reflektioner man får från baksidans utstrålning.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/12 :  22:55:33  Show Profile Send Adagio a Private Message
Min åsikt precis. Ett "dött" rum ger en tryckande obehagskänsla, det kanske är fråga om överdämpning trots allt.
Ett rum måste få leva för att det ska låta musik. Tokdämpning låter energifattigt och dött. Det som jag tänker på när jag använder frasen "överdämpat" är när den musikaliska energin sugs ur musiken och det bara blir ljud av musiken.

En teori jag har är att ett helt dött rum tar bort våra referensramar. Vi är designade för att verifiera vår omgivning via hörseln, när vi befinner oss i ett rum utan referenser upstår ett lätt obehag. I naturen finns inga ekofria miljöer, tvärtom det finns otroliga mängder ekon, hela världen är fullt av diffusorer. Fraktaler, stora och små, en evig upprepning. Dessa ekon gör att vi kan, även i mörker höra i vilken miljö vi befinner oss. Vi kan lokalisera faror, byten mm. Ytterst viktig information för vår fortlevnad mao. Ta bort allt detta och vi känner utsatta, sårbara och otrygga.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/13 :  17:23:49  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Vi är designade för att verifiera vår omgivning via hörseln, när vi befinner oss i ett rum utan referenser upstår ett lätt obehag.

Adagios förklaring verkar jättebra! Vi behöver lite ljud i omgivningen för att det skall upplevas som "normalt", när det inte är så blir vi nervösa. Detta resonemanget fungerar väl när man skall förklara varför det låter bra i en reflexfri miljö (utomhus) men inte i en annan (hårddämpat rum).

Jag anammar härmed förklaringen...
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/13 :  21:09:43  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Låter inte helt fel. Vi är sannolikt biologiskt disponerade att utnyttja åtminstone en markreflex. Jag ska gräva lite djupare i "An Introduction to the Psychology of Hearing" (Moore, 2004) och se vad jag hittar. Inget extra besvär eftersom jag har tenta i ljudperception nästa måndag...

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/10/27 :  22:41:51  Show Profile Send esl a Private Message
Som tur är behöver ingen av oss bekymra sig över hur det är att lyssna på musik i ekofria rum om man inte har ett sådant yrke.

Vi har ett "nästan" ekofritt rum på jobbet där bara golvet inte är dämpat. I övrigt är det metervis med rockwoll bla. Känslan av att man ramlar omkull är borta eftersom man har lite reflexer "nerifrån". Precis som GULDFISK skriver så är vi vana vid reflexer nerifrån.

Har läst hela tråden på ett bräde och tycker att det som kan sägas är väl sagt.
Mina erfarenheter är att akustiken är jättevikig och jag inkluderar placeringen av mig själv och högtalarna.
Ni som är nyfikna på bättre ljud och inte har experimenterat med placering, sök på både detta forumet och på "faktiskt.se" efter rumsellips.

www.hififorum.nu/forum/topic. asp?TOPIC_ID=38050&whichpage=3
Vår vän Ingvar har utforskat ämnet.

Ta en heldag när frugan är i Ullared och möblera om lite efter de tips du har fått i denna sköna tråd (Tack Mayro!) var inte rädd för att dämpa för mycket... det kommer du inte klara. Men akta för att dämpa med tunna saker på stora ytor. Då får du dämpning över flera kHz men inget i undra halvan av spectrat. Det är det som många kallar överdämpat, men som är feldämpat.

Zalwe.. hur gick det med din Akustikreglering?

/esl

PS: Bättre lite dämpad än speedad

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/10/27 :  23:33:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Frågan är vad man menar med "överdämpat" rum? Att någon upplever något som döddämpat är vanligen inte en helt ovanlig reaktion från personer som ännu inte har upplevt ett välplanerat lyssningsrum.

Problemet är, som jag ser det, snarare det motsatta - att bara en försvinnande liten andel musikälskare lyssnar i en miljö som låter musiken komma till sin rätt. Det är synd att efterklangsrika miljöer har blivit någon slags norm i samband med hemunderhållning (musik och film). Min erfarenhet är nämligen att de allra flesta, efter att ha kommit över den första ovanan vid att slippa lyssna på en miljon okontrollerade reflexer, uppskattar det fantastiska lugn som uppstår i ett rum med en bra kombination av absorbtion och diffussion. Bara i ett sådant rum får olika musikhändelser en chans att avlyssnas som de ursprungligen lät - i stället för att dränkas i rummets egenakustik. Det gäller i än högre grad flerkanalsinspelningar.

En fräsch heltäckningsmatta är fantastiskt skön att kliva omkring i, och gör underverk för att förkorta den totala efterklangstiden i rummet. Det gör att man kan närma sig musiken på ett sätt som annars är omöjligt.

Textilier, gott om hyllor för böcker och skivor, oregelbundenheter som dörrar, fönster och burspråk och stoppade möbler är också saker som gör musiklyssnandet mer njutbart - utan att man behöver drabbas av den anemiska miljö som det ibland varnas för.

Ett rum som lämpar sig för musiklyssning är således en oas också för t ex läsning eller bara vila. Den typen av upplevelser borde den stressade nutidsmänniskan unna sig oftare.

Ingvar Öhman skriver bland annat i en gammal tråd på faktiskt att:

”Till min stora förvåning visade det sig, att det aldrig tycktes delas ut "överdämpningsetikett" åt rum med extremt mycket dämpning! Läs: välavvägd dämpning - RT60 <0,3 sekunder vid alla frekvenser över 100 Hz, och mycket kort efterringning av rumsresonansernas därunder.

Tvärtom handlade det alltid om oskickligt dämpade rum, och det som var kännetecknande för dessa rum som "okunnigt folk" kallade överdämpade var att de var kraftigt underdämpade! De hade alldeles för LITE dämpning under 200 Hz. I synnerhet när man jämför med registret över samma frekvens.

Att sådana rum är förskräckliga att både lyssna på musik i, titta på film (med ljud) i, spela live-musik i samt överhuvudtaget vistas i(!) är ALLA överens om”.


När personer upplever att rum är överdämpade tror även jag att det i många fall snarare handlar om felaktigt dämpade rum, dvs. rum som är dämpade mycket vid vissa frekvenser, men alldeles för lite vid andra (vanligtvis vid de lägre frekvenserna).

Akustiken i lyssningsrum är ett komplicerat område och vet man inte vad gör är det nog ofta vettigare att konsultera en kompetent akustikfirma eller liknande. Givetvis kan man ju göra vissa ingrepp själv men så länge det är på lekmannabasis tror jag att man förr eller senare inte kommer få det helt optimalt förrän personer med mer kunskap har analyserat lyssningsrummet och åtgärdat de mest problematiska och komplicerade rumsfenomenen.

Edited by - hifirocker on 2005/10/27 23:47:28
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/10/28 :  01:12:56  Show Profile Send Passerati a Private Message
Håller själv på att börja titta lite mera på akustiken i mitt lyssningsrum och det finns ju flera skolor, verkar inte vidare lätt det här.
Uppfattningen som jag kommit fram till än så länge, har tagits upp av flera av er i långa textutlägg Min uppfattning är -> Lagom Har tidigare pratat med Svanå, och kommer nog till våren att fösöka få till en tid för en mätning Eller tycker ni att man både kan mäta och skruva själv

Hittar inte tråden där bla denna länk var
http://www.naqref.com/rumsres/rumsreso.html
Där var det lite DiY mätningar och snickerier som diskuterades, vore intressant om någon (med tråden färskt i minne) kunde pm:a mig om adressen

Tack på förhand
Passerati
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/10/30 :  01:44:08  Show Profile Send esl a Private Message
Precis hifirocker!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/10/31 :  01:17:02  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
som alltid här på forum i långa trådar med högintressanta problem i fokus tangerar diskussionen logiska frågor...

vore det riktigt att säga: "god elektronik etc är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för god ljudåtergivning" (ett sine qua non)

och: "god (eller förbättrad) akustik är en tillräcklig men inte nödvändig betingelse för förbättrad ljudåtergivning" (ett tillräckligt villkor)

formuleringarna är ett förslag till utgångspunkt för gemensam reflektion

nyligen invigdes det nya operahuset i Köpenhamn byggt med särskild uppmärksamhet inriktad på goda akustiska förhållanden--jag har inte varit där, men denna akustik torde vara ett "nödvändigt men icke tillräckligt villkor" för produktion av god operamusik...

var det ´Peters princip´ den kallades, tankefiguren som lärde oss att bara några få har vägande synpunkter på femårsplanen eller statsbudgeten, men då det gäller uppförandet av nytt cykelställ utanför kommunhuset vill alla ha ett ord med i laget?

adagios inlägg har djupt intresse, tycker jag--kan man dra några slutsatser av detta som audiofil?

Finns det ett inslag i sjukdomen som har med magi eller besvärjelser att göra? Eftersom det är så litet här i världen som jag faktiskt kan påverka (åtminstone om jag inte slänger ut hustrun, vinner på Lotto eller köper en ny bostad) så äger det en särskild tillfredsställelse att då och då göra av med pengar på ännu en (bättre?)kabel...

Dess inverkan i det stora hela må vara minimal, men denna (teoretiska möjlighet)utgör ändock min åtbörd, offret jag nedlägger är mitt eget offer...må gudarna finna offerröken behaglig..

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2005/10/31 01:18:16
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2005/10/31 :  11:14:06  Show Profile Send juha a Private Message
Håller till fullo med Adaigo resonemang genom tråden.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:01:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller med dig Hifirocker.
Överdämpat rum är ett rum med ojämn dämpning och då för mycket dämpning i dom övre frekvenserna. Så blir det lätt om man bara dämpar med poröst material och inte ser till att dämpa basen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000