HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ljudlyft med dyrare kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

pergra
Starting Member

23 Posts

Posted - 2005/09/29 :  20:26:44  Show Profile Send pergra a Private Message
Min stereo består av en AA Maestro mk2 tillsammans med AAs Puccine mk2 SE samt Dynaudio 52SE stativare.

Kablarna som transporterar ljudet från singnalkällan till förstärkare är Nordosts Solar Wind singalkabel [ligger på en 1100kr för 1 meters]. Från Förstärkaren skickas ljudet vidare via Ben Huls 352:or [kostar en 220kr /m].

Det jag undrar över är om dessa kablar får ut max av signalkällan respektive förstärkare? Eller vore det en bra ide att byta upp sig nån prisklass på nån av kablarna? Tänker mest så att min fina signalkälla tillåts transportera ljudet 100procentigt fram till högtalarna.

Tacksam för tips och svar!

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/09/29 :  20:36:48  Show Profile Send Drem a Private Message
Försök låna hem lite kablar och testa. Och prova även lite olika nätkablar till grejerna! Kanske ett nätfilter också? I min anläggning har det gjort stor skillnad.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/29 :  20:41:05  Show Profile Send gromit a Private Message
Jag tycker du ska söka efter bättre kablar och inte nödvändigtvis dyrare.

Jag har provat och lyssnat på en hel del "dyrkablar" och jag skulle vilja påstå att pris inte är en välljudsparameter i detta fallet.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Edited by - gromit on 2005/09/29 20:41:29
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/29 :  20:44:12  Show Profile Send mayro a Private Message
håller med gromit här.
Prova OLIKA kablar...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/09/29 :  20:47:49  Show Profile Send David A a Private Message
transportera ljudet 100% kan du nog göra med betydligt billigare kablar. Om du gillar en viss karaktär på kabeln är en annan femma
Men då är det väl smak och tycke som gäller.
Det som Gromit säger stämmer mycket bra!
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/09/29 :  20:48:06  Show Profile Send sker a Private Message
Som gromit säger så är ju inte priset någon garanti till bättre ljud, visst så är ju ofta en dyrare kabel inom ett märkes produktlinje bättre men om man jämför mellan olika märken så är priset nog inte det man ska styras av. Prova att testa andra märken, så kanske du hittar en kabel du tycker passar bättre till ditt system och som kanske inte behöver kosta mer än de kablar du har idag. Lycka till

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/09/29 :  22:01:37  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag tycker att du skall fundera på om det är något du saknar med det ljud du har idag.
Om svaret är nej så tror jag inte att du behöver byta kablar för då är det antagligen bra matchat som det är.
Är svaret nej så tycker jag att du kan prova andra kablar.
Som jag ser det så är kablar ett sätt att "krydda" ljudet så som du vill ha det, således kan man inte säga att en särskild kabel alltid är bäst utan det beror på matchning och vad du är ute efter.

Stereotypen
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/29 :  22:34:16  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Man vet inte vad man saknar förrän man hör det. En bättre kabel är alltid en bättre kabel. Dessvärre innebär det dock ofta dyrare kabel. En anläggning tjänar alltid på bättre kablage. Oavsett pris på anläggningen.

Sen vad som är sans och reson, bättre eller sämre, eller ens prisvärt i sammanhanget "kablar" är ju upp till var och en.

M
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/30 :  00:11:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Många visa ord hitintills och jag håller med dem allihop.

Högre pris är inte en garanti för att ljudet blir bättre, det får du så vackert lyssna dig fram till. Det skall vara "bättre" i dina öron, inte i någon "förstå_sig_på'ares"...

Drem var inne på en sak i början som kom lite i skymundan av pris/prestande-snacket. Ta en titt på helheten. En diffusor, nätfilter, skiljetransformator eller en dämpskiva kan vara mycket bättre investerade pengar än ett kabelbyte beroende på dina specifika omständigheter där du har anläggningen.

Så det är bara att med ett öppet sinne börja prova/luska...

Lycka till

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/09/30 :  09:50:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Instämmer med samtliga. Känner du att det är där(kablaget)du har brister ska du prova lite, de flesta(vettiga) handlare har inget emot att man får låna hem och prova några dagar, inte över en natt. Vissa kablar är lätta att döma till evig fördömelse eller berömelse men man ska kunna leva ett tag med dom också. Vissa saker märker man inte förens efter några dagar, hörseln måste tillvänjas, därefter kan man prova mellan de nya och sina gamla. Det är kul med kablar (gärna lite dyra, om man frågar mig) Dyra är inte alltid det samma som bättre, men de är roligare.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/09/30 :  12:22:08  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Pergra skrev:



"Min stereo består av en AA Maestro mk2 tillsammans med AAs Puccine mk2 SE samt Dynaudio 52SE stativare.

Kablarna som transporterar ljudet från singnalkällan till förstärkare är Nordosts Solar Wind singalkabel [ligger på en 1100kr för 1 meters]. Från Förstärkaren skickas ljudet vidare via Ben Huls 352:or [kostar en 220kr /m].

Det jag undrar över är om dessa kablar får ut max av signalkällan respektive förstärkare? Eller vore det en bra ide att byta upp sig nån prisklass på nån av kablarna? Tänker mest så att min fina signalkälla tillåts transportera ljudet 100procentigt fram till högtalarna.

Tacksam för tips och svar!"


Nu börjar alltså kabelkriget ge utdelning. Ingen vågar föreslå (i mitt tycke) det självklara. Dyrt är inte alltid bättre men oftast är det så. Alla branscher har sina riktiga bottennapp respektive klipp för pengarna.

Men skall denna anläggning lyfta behövs akut (nästintill akutvård med respirator och dropp) bättre kablage. Läs gärna dyrare också, det brukar hänga ihop.

Rumsakustken kommer aldrig att förbättre kablarnas prestanda - och det omvända är såklart naturligtvis sant också! Du behöver göra både och. Skillnaden är att rumsakustiskt kanske du inte behöver göra något alls. Med kablarna behöver du göra något oavsett.

Flera är inne och ger råd att pröva under lite längre tid vilket jag skriver under på. Man kan inte berätta på förhand om en viss anläggnings ljud efter en viss kabels inmonterande och bedöma prisvärdheten på det viset. Den enda som kan bedöma det är du själv.

Hos oss gör vi såhär:

Du får låna två uppsättningar kablar (både signal- och högtalarkablar skall bytas samtidigt även om du bara planerar byte av en av dem). Dessa ligger på olika prisnivåer. Under en veckas tid kan du då prova dina befintliga, nivå "halvdyr" och nivå "mer dyr" på det vis du själv önskar.

Du kommer då förmodligen att upptäcka att det är skillnad på de tre uppsättningarna.
Din uppgift blir då att avgöra
1. Är skillnaden till det bättre eller sämre?
2. Följer skillnaden mot bättre priset?
3. Är priset värt ljudförbättringen (om det var en förbättring)
4. Har jag råd?

Detta praktiseras säkert av fler hifihandlare runt om i landet.

Utan riktigt bra kablar kan du handla hur fin elektronik och högtaleri som helst, det kommer aldrig att lyfta till den där nivån man så gärna vill ha.
Dyrt? Javisst.
Man kan göra själv? Visst, få råd och tips på DIY-sidan. Upp till en viss nivå kan detta vara lika bra som köpekablar och i många fall ( upp till denna nivå) mycket billigare.

Låna nu hem lite olika kablar pergra och lycka till.

Ni andra:
fegisar!

mvh

.



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/30 :  12:27:52  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kunde inte skrivit bättre själv Sladd! Brukar också låna ut 2-3 uppsättningar för "egna" expediment!!

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

pergra
Starting Member

23 Posts

Posted - 2005/09/30 :  12:44:40  Show Profile Send pergra a Private Message
Låter intressant! Ska se till att låna hem några olika uppsättningar kablage idag och lyssna intensivt under helgen och se hur jag tycker att ljudet förändras. När jag lyssnar nu har jag en känsla av att jag kan få ut en hel del mer ur mitt system. Jag tycker bland annat att det saknas lite "fart å fläkt" i ljudet. När jag lyssnar på t.ex. hårdrock känns det lite som att dom spelar på en scen med sirap utspritt på golvet . Tror att jag med andra kablar får bort sirapen.

Pac skriver om "diffusor, nätfilter, skiljetransformator". Eftersom jag är nybörjare inom området hifi har jag inte den blekaste vad dessa gör för systemet. Bara av orden kan jag ju dra nåra egna slutsatser, men dessa är inte särskilt fylliga. Någon som vill fylla i lite snabbinformation vad dessa tre saker bidrar till?

Tack för alla svar!
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2005/09/30 :  12:54:02  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Hej pergra och välkommen till hififorum! Jag tycker att dina kablar duger fullgott till den anläggning du har. Den skillnad du kan få genom att byta upp dig i kabelväg kommer att vara relativt liten. Nu finns det ju en del som hävdar motsatsen, och det är ju helt naturligt eftersom de jobbar med att sälja bl.a. dyra kablar. Nu vet ju inte jag hur det ser ut i ditt lyssningsrum, men jag skulle tveklöst lagt kabelbudgeten på att förbättra de akustiska förutsättningarna i rummet istället, det ger mångfalt bättre resultat för välljudet än ett kabelbyte.

Jag är medveten om att denna tråd inte handlar om akustik, utan om "bästa kabeln". Vill du ha den absolut bästa kabeln så visst kan man prova fram och tillbaka, men vill man ha det bästa ljudet så bör man vara medveten om att de förändringar som är möjliga att få fram medelst kabelbyte bara är en bråkdel av de förbättringar som är att vänta om samma pengar hade lagts på akustik (mattor, draperier, bokhyllor, absorbenter med mera).

Bara så att saker sätts i dess rätta perspektiv.

mvh Peter

Edited by - zvenzzon on 2005/09/30 12:56:21
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/30 :  14:43:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag säljer inte kablar.

Akustik kostar oxå pengar.

Jag rekommenderar iaf bättre kablage.

Det zvenzzon säger är inte lika lätt att låna hem för att testa.

M
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/09/30 :  14:53:19  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Vilken tur att Hi Fi Consult kan bistå med precis allt som tråden handlar om, bara att ta kontakt för att komma fram till en lösning som passar just dig...
Go to Top of Page

pergra
Starting Member

23 Posts

Posted - 2005/09/30 :  17:42:51  Show Profile Send pergra a Private Message
Tack för alla råd! Akustiken har anpassat så bra som möjligt med tanke på att min sambo som är inredningsnörd, vilket omöjliggör full optimering av akustiken i omgivningen hifianläggninen befinner sig i.

Jag har idag varit å lånat en Siltec ST-48 G3 singnalkabel samt en Clou cabel högtalarkabel och en van den hul högtalarkabel som ligger ovanför min nuvarnande prisklass.

Det första jag gjorde var att plugga in signalkabeln för att se skillnaden med bara denna. Redan vid första låten kände jag skillnad i drivet i kabeln. Efter nu 1-2 timmars lyssning måste jag säga att jag anser att Siltehc kablen "pissar" (som thomas berglund vist sa när Luleå besegrade Malmö med storra siffror i hockey ) på Nordosts solar wind kabel.

Musiken har mycket mer fart, vokalt låter det massor bättre, även detaljrikedomen har ökat. Den så kallade sirapen under fötterna är helt borta. Faktum är att jag redan är såld på signalkabeln. Frågan är nu om jag törs testa även högtalarkabeln, med tanke på nuvarande plånboks storlek.

Än en gång, tack för alla råd från allt om akustik, kablage, nätfilter och vidare! Å tackar för välkomnandet till forumet zvenzzon
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/09/30 :  17:52:48  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Kloka ord av "Sladd", dyrast är inte alltid bättre, men oftast gäller, "WYGIWYPF".
Hemlån och prov under längre tid rekommenderas,många gånger så är det efter ett "långån" kopplar till baka det gamla som man upptäcker vad nman saknar.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/01 :  14:53:19  Show Profile Send Blue a Private Message
"Den så kallade sirapen under fötterna är helt borta."

Hehe... ännu ett underbart hifibegrepp har sett dagens ljus! (Eller är det något som använts av Hifi & Musik)?

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/10/01 :  15:12:20  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
"pissar på dem" (som thomas berglund vist sa när Luleå besegrade Malmö med storra siffror i hockey


Fel, det var Jonte Hedström!!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/01 :  15:13:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det fick han dock äta upp i matchen efter då Malmö krossade Luleå och Hedström blev tacklad konstant hela matchen

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/01 15:14:42
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/10/01 :  15:55:42  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hej Pergra!
Det var trevliga grejer du har. Jag känner inte till Nordosts kablage från egen erfarenhet, men jag kör själv med Van den Hul(antar jag att du menar) 352 till diskant och mellanregister(jag triwirar och har ännu fetare van den Hul till basen). Listpriset på min anläggnign är 300k + och det är inte mina kablar som står först i tur för uppgradering. Att dubbla kabelpriset ger inte nödvändigtvis en större förbättring än att flytta en högtalare 1 cm närmare en bättre placering i rummet. Däremot måste det ju matcha!
Om du nu tycker Van den Hul är ok, bör du testa deras signalkablage. Utan konkurrens i sin prisklass. Jag kör Van den Hul från DAC ända till högtalare och det är helt klart deras signalkablar som imponerar mest.
Lycka till.. och glöm inte nätkablage!!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/02 :  12:43:18  Show Profile Send Adagio a Private Message
Sirapen kan vara resultat av en olycklig kombination.
Van den hul och Nordost är som att ha högfartsdäck fram och dubbfria vinterdäck bak på bilen. Allt beror på vad och i vilken akustisk miljö allt ska samverka. Att blanda olika fabrikat kan falla väl ut, men man ska alltid testa en hel kedja från samma tillverkare för att ha samma filosofi rakt igenom innan man dömmer en kabel.
För det är nog inte sirap man tänker på med NOs ljudfilosofi direkt, snarare slankhet och snabbhet. Om det är possitivt eller negativt beror som sagt både på preferenser, miljö och resterande anläggning.
Jag har ägt många olika fabrikat och provat desto fler, här är lite generella tankar samt en subjektiv "haka" att klippa till på.
VDH är lite "varma" och luddiga i basområdet.
Transparent har bra svärta och en bra nyanserad bas, sticker inte ut på något sätt.
Clou blir lätt odynamiska, jag uppfattar dom som lite instängda.
Kimber är en riktigt trevlig kabel lite mer kropp än tex NO.
PA kan också upplevas som dämpade med liten makrodynamik, ruskigt bra svärta dock.
Nordost luftiga, snabba, nyansrika kan upplevas som tunna och lite ljusa.
Har både ägt och lyssnat till fler men ska inte gå in på dessa.
Rummet spelar stor roll vid val av kablage. NO fungerar dåligt i ett rum med kala ytor utan tillräcklig absorbtion då kommer de verkligen inte till sin rätt, i ett väldäpat rum däremot ger dom en härlig energi till musiken.
Jag gillar NO numer, inte tidigare då jag bodde i lägenhet.
Sen gillar jag deras filosofi och att dom både visuellt och mätmässigt redovisar mätvärden och uppbygnad. Inget dolt bakom en snygg fasad. Jag var inne på transparent ett tag men dom "talade" inte till mig förutom med en snygg fasad, sen blev jag besviken på den interna finischen efter att ha sett en dissektion av en superlink (tror jag), hade de varit lika snygga och prydliga innuti hade jag blivt impad men dessa såg ut som mina lödningar på tekniken på högstadiet. Tappade förtroendet då, för de kunde nog låta bra men de såg ju ut som DIY.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/02 :  13:06:53  Show Profile Send Leif B a Private Message
Klart att dyrast är bäst.
Så har det väl alltid varit här i samhället.
Glöm inte sen känslan av att veta att man har den dyrast kablen som finns på hela klotet.

mvh
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/10/02 :  13:26:49  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Glöm inte sen känslan av att veta att man har den dyrast kablen som finns på hela klotet.


Nej, känslan att vara lurad kan inte vara rolig att leva med...

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/02 :  13:28:22  Show Profile Send Leif B a Private Message
Menar du att man är lurad om man köpt världens dyraste kabel?

mvh
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000