Author |
Topic |
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 13:29:39
|
quote: Nej, känslan att vara lurad kan inte vara rolig att leva med...
Och vem bestämmer om man blivit lurad........... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 13:34:42
|
Nu börjar det smyga sig in lite osäkerhet i ämnet. Vem är det som är mest lurad, kunden som köpt de dyraste kablarna eller den som bestämmer vem som är lurad?
mvh |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 13:37:25
|
Det var lite ironiskt. Är det så svårt att förstå?
Klart att det är upp till var och en att tycka och tro vad man vill om prisvärdheten hos en kabel. Själv skulle jag nog känna så om jag mot förmodan hade haft en sådan kabel.
Vad är det som säger att den är bättre än någon annan? Vad har priset med prestandan hos en kabel att göra?
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
Edited by - gromit on 2005/10/02 13:45:58 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 13:49:07
|
Om nu dem som tillverkar kablar gör en mindre dyr och en väldigt dyr så kan man väl tro att den väldigt dyra är bättre, eller?
mvh |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 13:53:00
|
Ja, det kan man ju. Lämpligtvis lyssnar man då och jämför.
Lyssnar gör man ju som alla vet med öronen och inte med ögonen, eller hur..?
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 13:58:45
|
Japp, det tror jag de flesta gör. Fast jag kan inte riktigt vara säker då det alltid finns undantag. Men en dyr kabel måste väl alltid "låta" bäst ? I allafall i ett sortiment från samma tillverkare. skulle vara roligt att jämnföra olika tillverkares sortiments bästa kablar. Dyrast alltså.
mvh
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 14:52:21
|
quote: Men en dyr kabel måste väl alltid "låta" bäst ? I allafall i ett sortiment från samma tillverkare
Så är det nog. Men den behöver ju inte vara mest prisvärd. Sen kanske den dyraste inte passar alla system heller. Audioquests dyraste är en ren silverkabel vilket ju knappast passar så bra till "ljusa" system. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 14:55:33
|
Sant, men den är iallafall bäst men det beror nog på om utrustningen klarar av att användas med den. Problemet kan knappast skyllas på kabeln att övrig elektronik inte klarar av att använda den.
mvh
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 15:00:18
|
Här dras det minsann slutsatser att dyrast automatiskt är bättre. quote: Problemet kan knappast skyllas på kabeln att övrig elektronik inte klarar av att använda den.
Jo det kan det väl, om kabeln ifråga sätter karaktär på ljudet.
En kabel ska inte låta, iallafall tycker inte jag det. Billigare och mer flexibla eq lösningar finns det minsann
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 15:06:19
|
David A: Det bästa är väl att kabeln är helt transparent och inte färgar ljudet alls. Frågan är väl vilken kabel som har dessa egenskaper och hur man isåfall kan verifiera detta. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
hali
Member
374 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 15:16:49
|
Matte76,
Tror LTS snubbarna kallar det F/E-test, det är nog det du är ute efter. |
Say's who!? |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 15:19:59
|
well, well. Det är väl ingen ide att gå in på den vägen här, eftersom vi ändå vet hur det brukar sluta. Men en sak är då klar, en kabel som markant ljudmässigt skiljer sig från en kabel med bra elektriska egenskaper är med all sannorlikhet en sämre ledare. Men sen måste du ju fråga dig själv om du är ute efter en transparent kabel eller ej? |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 15:53:58
|
Klart man vill he en kabel som inte förvanskar signalen. Det är väl som så att en riktigt dyr kabel inte förvanskar signalen, eller?
mvh |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 16:25:19
|
Godegud gubbar INTE nu igen ...... OT ??
|
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 16:27:00
|
Jo jag känner mycket väl till F/E-tester, men det handlar fortfarande bara om subjektiva lyssningar och inte fakta vad jag vet. Men strunt samma, det behöver vi inte diskutera i denna tråden. |
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 16:31:49
|
Dyra kablar är bäst därmed basta...
Men man blir tvungen att köpa bra elektronik till dem också.
mvh |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 16:32:46
|
Leif, säljer du kablar eller ska börja med det? OBS: Skämt! |
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 16:33:30
|
Man kan väl snart tro det matte.
mvh |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 16:37:40
|
Åh dessa kabel debatter de är så roliga ... NOT.....
Jag anser så här att tar man hem ett gäng kablar och jämför och man hör skillnad okej fine då är de ju bra som det är. tar man dock hem dem och man hör ingen skillnad ja då är de också oekj, alal upplever ljud på olika sätt och vis. Vissa har lättare att höra skillnader än ändra osv..
Sen måste man nog veta vad man ska lyssna efter för att lättare kunna höra dessa skillnader.
Personligen hör jag till den skaran som hör skillnader på kablar, ibland srota, ibland små.
|
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
Edited by - Snoop on 2005/10/02 16:40:23 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 16:46:39
|
Jag hör ochså skillnad på olika kablar.
Men jag har helt säkert inte en helt transparent och ofärgad anläggning. Möjligtvis kan det vara som så att dem som har köpt ofärgad utrustning, inte kan höra någon skillnad på olika kablar. Vad vet jag. I så fall förstår jag varför dessa säger att kablar gör i stort sätt ingen skillnad på ljudet.
Hallejuja.
mvh
|
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2005/10/04 : 14:12:30
|
Tycker kanske att det viktigaste till denna fråga är sagt dvs att låna hem ett gäng "snokar" och lyssna dig fram i lugn och ro. Mitt råd är att om du hittar kablar som du verkligen tycker om får musiken att anta den skepnad du söker efter så köp dem. Om de då råkar vara för dyra för stunden så vänta heller tills kassan är större eller köp dem begagnade. Att bli nöjd är viktigare på sikt än att spara en tusenlapp eller två. Kanske är det så att du hittar "dina kablar" i en lägre prisklass och då är det ju bara att slå till.
Du kan också kabelfynda på www.audiogon.com om du vet vad du söker.
Enligt min uppfattning så ligger Audio Analogue en smula på "den varma sidan" och det skall du naturligtvis ta hänsyn till vid valet av kablar. Hade tidigare en Accuphase-stärkare och Sony-spelare. Jag kombinerade med framgång signal-kablar från Acoustic Zen och ht-kablar från Kimber (8 TC). Jag har testat mig fram mellan en hel del kablar och för mig så förmedlar Acoustic Zen en ljudbild nära mitt eget ideal. Har också hört närmare på kombinationen Audio-Analogue och AZ med mycket fint resultat.
Testa dig fram - ta det lugnt - sånt tar tid Lycka till |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/10/04 : 16:35:08
|
Jag håller med om att man ska låna kablar och lyssna förhållningslöst. Låt dock kablarna sitta i ett par dygn. Ljudet kan ändra sig en del det första dygnet och man kan få en felaktig uppfattning om kablarna. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2005/10/04 : 17:27:05
|
ljudlyft med dyrare kablar?
Det jag har upplevt med vissa dyrare högtalarkablar är presis vad rubriken lyder. Men de har då lyft registeret på ett felaktigt sätt för mig, det vill säga ett hissat övre register så det blir en felaktig balans på utklingning eller högre nivå på högre toner, och ivissa fall missgynnat utklingningen i övre registeret och på så vis (tror) man att man får en mera punktformlig diskant. Innnan jag upptäkte det här så tyckte jag att det blev ett lyft/lät bättre så att säga. |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/10/04 : 18:34:12
|
Hej Pergra!
Då lägger jag mitt bidrag till stacken: Du skrev bla "Tänker mest så att min fina signalkälla tillåts transportera ljudet 100procentigt fram till högtalarna." För att uppnå detta behöver du ingen dyr kabel, om man med 100%-igt menar 99,99% eller nåt sånt. Så små fel är tämligen lätt att uppnå, förutsatt att dina apparater inte är speciellt 'känsliga' för kabelbelastning och RF-strålning och kräver specialkablar. Mitt tips blir: välskärmad och lågkapacitiv signalkabel. |
markih |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/10/04 : 18:36:52
|
...och ändå låter olika kablar så olika...och så olika bra också för den delen, även om "bra" är en subjektiv term. Olika kvaliteter på material, skärming, ledare osv osv osv har nog stor betydelse verkar det som. |
|
Edited by - matte76 on 2005/10/04 18:41:45 |
|
|
Topic |
|