HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ljudlyft med dyrare kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/04 :  18:44:16  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Jo jag känner mycket väl till F/E-tester, men det handlar fortfarande bara om subjektiva lyssningar och inte fakta vad jag vet.

Sen när blev fakta intressant i kabelvärlden?
Eller köper man kablar för att det står en massa fina grejer på baksidan av kartongen (obs! fina kablar har ingen mesig pappkartong utan en trä/aluminium-box); 99,999999% ren koppar, elektron-spinn, xx,x % av ljudets hastighet etc etc

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/04 :  18:49:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Fakta är väl alltid intressant Nej, man köper kablar efter att ha lyssnat på dem och gillat den man köper....

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/04 :  18:53:37  Show Profile Send sampix a Private Message
OK Matte76, då vill jag inte se dig förespråka någon nätkabel innan du har fakta som styrker förändringen i återgivningen

Ett F/E-test räcker alltså inte, bara så du vet

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/04 :  18:55:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jodå sampix, jag förespråkar dem jag tycker låter bra. Men det innebär inte att det är fakta att den låter på ett visst sätt (tex som jag tycker), utan att jag tycker den gör det! Jag påstår inte att det är fakta som vissa andra gör...

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/10/04 18:59:40
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/04 :  19:30:03  Show Profile Send jerico a Private Message
quote:

Sen när blev fakta intressant i kabelvärlden?
Eller köper man kablar för att det står en massa fina grejer på baksidan av kartongen (obs! fina kablar har ingen mesig pappkartong utan en trä/aluminium-box); 99,999999% ren koppar, elektron-spinn, xx,x % av ljudets hastighet etc etc

Jag hade för mig att ALLA kablar hade ofc bara det att det låter fint som försäljnings argument. Koppar ändrar tydligen en massa egenskaper och tål inte att böjjas med syre i...

Kan ha fel men alla el trådar är OFC.... Men det är intresant med olika design på dom för de får olika egenskaper.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/04 :  19:45:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ta ett par lakrits-snören (1m som man får med gratis). Slå 30 knutar på den ena. Koppla in. De kommer låta olika.

Design på kabeln är därför ganska så intressant, ja. Inte minst för hur ljudet kommer låta. Det verkar som om alla kabeltillverkare har sin egen "Twist" på det hela?

Den som virkar ihop en kabel bäst (på vilket sätt det nu må vara) kommer sälja kabel på väl-ljud. Och vet tydligen att det går ta bra betalt också...

M

Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/10/05 :  22:58:54  Show Profile Send mats31 a Private Message
rannagarden skrev:

quote:
Ta ett par lakrits-snören (1m som man får med gratis). Slå 30 knutar på den ena. Koppla in. De kommer låta olika.

Självklart. Som med en vattenslang!

Hur många knutar behövs innan du hör skillnad?

Imponerad
/M

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/06 :  04:48:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Många tror att bara man har ett snöre med "elektriska egenskaper" som ser bra ut, att de snörena är de bästa och bättre kan inte uppbringas så därför kan vem som hellst göra en kabel som är bäst och att tillverkare av kablage är ena skumma filurer som i stort sett rånar sina köpare.

Kabelns utformning har en viktig del i hur slutresultatet kommer låta.

M
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/06 :  07:07:13  Show Profile Send markih a Private Message
"Kabelns utformning har en viktig del i hur slutresultatet kommer låta." Utformningen påverkar de elektriska egenskaperna och därför vill jag påstå att "ett snöre med "elektriska egenskaper" som ser bra ut, att de snörena är de bästa och bättre kan inte uppbringas" stämmer rätt bra!

EDIT: Vad som är 'bra elektriska egenskaper' beror förstås på sammanhanget.

markih

Edited by - markih on 2005/10/06 07:23:01
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/06 :  15:31:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message

Jo, sant. Sen att olika elektriska mm. egenskaper gör ett bättre eller sämre jobb med signalen är ju den krångligare biten. Bäst är ju inte alltid bäst i sammanhanget. Bäst på mätbordet kan vara väldigt o-bäst bak stereon oxå.

M
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:46:18  Show Profile Send Leif B a Private Message
Sånt där trams kommer man ingen vart med. Dyrast är bäst, så är det bara.

mvh
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:50:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Dyrast är bäst, så är det bara.

Hoppas du skämtar Leif!

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:56:57  Show Profile Send Leif B a Private Message
Klart jag gör, men det är trots det många som tror det.

mvh
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/06 :  16:58:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja tyvärr är det nog så Leif.

Go to Top of Page

pergra
Starting Member

23 Posts

Posted - 2005/10/07 :  15:42:00  Show Profile Send pergra a Private Message
Ojojoj, var några dagar sen jag var inne på forumet. Verkar som att kablar är ett hett diskussionsämne

Har fått många råd ser jag och dem är jag tacksama för. Angående akustiken i rummet och NO's möjligheter som snabb signalkabel så tror jag att helt klart NO kabeln inte kommer 100% till rätta i min nuvarande lägenhet. Finns mkt akustikbrister, vilka kommer att åtgärdas när jag flyttar in i ny lägenhet i början av nästa år.

Resonemanget om att kablarna (NO/vdh) kanske inte tycker om varandra låter också troligt. Jag lånade hem trots detta hem en lite dyrare Van den Hul kabel (the wind) och en Cloud cable för att provlyssna. Även en Purist Audio Musaeus singalkabel fick följa med hem. Efter att ha lyssnat på purist + the wind kabeln fick jag ett riktigt varmt ljud med mycket kropp. Fast jag saknade det där draget som Siltech G48 G3 kabeln gav stereon.

Sedan testade jag att sätta dit min NO kabel igen och köra med The Wind kabeln. Detta gav ett bättre ljud än tidigare, främsta skillnaden som jag upplevde det är mer kontrollerad ljudbild och ett betydligt bättre basdjup. Även "sirapen under artisternas fötter" är borta. Uttrycket var något jag hittade på för inlägget (till den som frågade) :)

The Wind kabeln var inbytt på affären där jag köper mina grejer och eftersom jag är en bra förhandlare fick jag byta mina vdh d352 hybrid mot the wind kabeln

Nästa steg blir att inhandla en Siltech kabel för att få det där extra drivet i ljudet som jag tycker om.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000