HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Är det här nåt vettigt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7759 Posts

Posted - 2005/09/29 :  15:46:54  Show Profile Send Fuling a Private Message
www.electrokit.se säljer byggsats på en förstärkare,
"Förstärkare 200 W
Art Nr 12008060"

200W specen är förstås musikeffekt i 4ohms last, men det är ointressant.
Priset (199:-) är extremt lågt, så jag är lite nyfiken på vad man kan förvänta sig.
Enda sättet att få veta är väl att prova, så jag beställde två byggsatser plus förborrade kylare, sammanlagt strax under 700:- plus frakt.
Jag antar att det handlar om en ganska ordinär AB-historia med Darlingtonutgång, säkert inget att hoppa högt över men kanske dugligt till att driva mina kommande baslådor med.

Likriktare och nätdelskondingar sitter redan på kortet, men den delen byglar jag nog över och kör med ordentliga komponenter istället.
Matningsspänningen ska ligga mellan 35 och 40V (+/0/-), jag siktar på den lägre siffran med en 2x24V 400VAC trafo som jag har liggande.

Hur mycket hifi det blir återstår att se, låter det halvkasst eller värre så har jag säkert ändå användning för extra watt i replokalen istället för i hifianläggningen.

Jag ska passa på att tipsa om att firman i fråga säljer Velleman ringkärnetrafos med stort urval av spänningar (2x21V för Gainclonebyggare och 110, 220 och 240V för rörbyggare kanske?) till hyfsade priser samt en del olika (ganska stora) kylare med tillhörande plåtar som går att skruva ihop till lådor. Tyvärr är det lite dåligt med bilder, men man kanske skulle kunna maila och be om bilder.

Man kanske ska nämna att jag inte har något samröre med www.electrokit.se

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/09/29 :  16:14:19  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Trevligt!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/09/29 :  19:10:17  Show Profile Send silvervarg a Private Message
På bara bilden så ser det ut som en ganska enkel förstärkare. Diskreta förstäkare med strömdel brukar bli ganska många komponenter.
Specen 70W i 8ohm låter ganska normalt, men inte så mycket effekt för att driva baslådor med.
THD 0.02% låter mycket bra, så jag hoppas du skriver lite om hur du tycker att de låter när du fått ihop allt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7759 Posts

Posted - 2005/09/30 :  11:32:34  Show Profile Send Fuling a Private Message
Med tanke på att utgångstrissorna är nån darlingtonvariant har man redan där minskat antalet komponenter kännbart skulle jag tro.
Med min trafo blir uteffekten i 8 ohm nog närmare 50W än 70, men det stör inte mig eftersom jag är mer intresserad av ström än spänning:)
Jag återkommer när jag fått hem grejorna (till veckan hopaps jag), om jag kommer ihåg ska jag försöka ta lite byggbilder.
Något chassi har jag inte funderat på än eftersom jag inte vet nåt om hur kylarna ser ut

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/09/30 :  12:21:09  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Tycker glättningen ser lite klen ut för att ge ens 70W, men det går ju att ändra på.

Hjelm
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7759 Posts

Posted - 2005/09/30 :  13:18:32  Show Profile Send Fuling a Private Message
Instämmer, nätdelen som sitter på kortet har jag inga som helst förhoppningar kring. Jag kommer att koppla förbi den delen och köra med en 400VA 2x24V ringkärnetrafo, 35A likriktare och minst 4x10000uF glättning. Kondingarna som sitter på kortet kommer nog att få sitta där som "buffert", möjligtvis att jag byter mot lågimpedanstyper och shuntar med plastfilmare.

Jag ska ta mig en ordentlig titt på schemat och komponenterna innan jag börjar löda, jag har en känsla av att för 199:- kan man inte förvänta sig det yppersta i komponentkvalitet:)

Det sitter förmodligen kondingar både på ingången och i återkopplingsslingan, och där kan jag tänka mig att man kan vinna en del på att byta mot kvalitetskomponenter.
Likaså kan jag lätt föreställa mig att det finns zenerdioder och liknande i kretsen som kan vinna på att avkopplas med små plastfilmare.
Som sagt ska jag försöka dokumentera så mycket som möjligt av det jag gör när jag bygger ihop kiten, för jag antar att det kan finnas fler än undertecknad som tycker det är intressant med diskret uppbyggda effektförstärkare på 100W för 199:-!!

Jag såg förresten på bilden att det sitter en trimpot på kortet och jag antar att den är till för att ställa in biasen.
Med ordentlig kylning och markant sänkt matningsspänning kanske det rent av skulle kunna gå att köra prylarna i klass A?
Återstår att se, jag kan bara spekulera tills dess jag fått hem grejorna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/09/30 :  13:40:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Rörförstärkaren (12004040) är ju ganska snygg, har ingen aning om det är billig, bra eller ingetdera...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7759 Posts

Posted - 2005/09/30 :  13:54:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Rörstärkaren är väl en gammal Vellemanbyggsats tror jag.
Har för mig att den innehåller en del lite udda tekniska lösningar, och personligen hade jag nog lagt de pengarna på en annan förstärkare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7759 Posts

Posted - 2005/10/07 :  14:21:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jubel jubel, byggsatserna anlände idag!
Har bara hunnit snabbkolla än eftersom jag fortfarande är på jobbet (hämtade ut paketet när jag hade ett annat ärende), men intrycket är över förväntan!
Kretskortet verkar välgjort, komponentkvalitén normal och kylarna större än jag trodde.
Kretslösningen verkar helt dessutom helt förnuftig, väldigt lik en annan förstärkare som jag ska se om jag hittar schemat på här nånstans...

Här: http://www.audiofanatic.it/Schemi/Tipo/Stato_solido/finali/pic_finaliSS/120W_BDX66B_67B/120W.jpg

Ska låna en digitalkamera när jag kommer hem och ta lite bilder under projektets gång, jag återkommer.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7759 Posts

Posted - 2005/10/07 :  21:54:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
Några (suddiga) bilder sålänge, jag återkommer med en text när jag hinner. Bättre bilder ska jag fixa också.







På sista bilden ser man också en av mina högst kompetenta assistenter...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/10/08 :  10:31:48  Show Profile Send Peter S a Private Message
Är det byggbeskrivningen som ligger högst uppe bakom kattens svans?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7759 Posts

Posted - 2005/10/09 :  14:42:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Är det byggbeskrivningen som ligger högst uppe bakom kattens svans?



Men hu då, den där tidningen lade jag inte märke till!
Nåja, kunde varit värre saker...

Till ämnet:
Vad har jag gjort förutom att bara löda dit komponenterna?
Det synligaste och säkert viktigaste ingreppet var att byta ingångskondensatorn, en 10uF elektrolyt från Jamicon (billig!) mot en lika stor och fortfarande billig plastfilmskonding från Biltema. Det är då den stora fula kondingen som ser malplacerad ut på kortet.

De två fyrkantiga blå kondingarna som syns bredvid de stora (3300uF) lytarna är inte heller original, jag satte dit 150nF Rifa istället för 100nF av det mystiska fabrikat som medföljde.
En av de "små mystiska" 100nF:arna använde jag som avkoppling över en 9,1V zenerdiod som satt som spänningsstabb i ingångssteget.

Likriktardioderna på kortet utelämnade jag och ersatte med 1mm förtennad koppartråd (inte alla dioderna!) eftersom jag kommer att köra med riktig 35A brygga och rejäla glättningskondingar.

Mellan kretskortet och kylaren monterade jag riktiga gängade distanser, original ska det bara vara skruv och mutter där.

Det var de "bonn-moddningar" jag gjort på det här exemplaret, jag kommer naturligtvis att göra samma saker på andra kanalen.

Biasen ska enligt manualen justeras till 20-30mA vilket verkar väl lågt, jag kommer nog att sikta på minst 50mA om det går utan termisk instabilitet.

Nu ska jag alltså löda ihop kanal nr.2 och sen montera grunkorna i en plåtlåda tillsammans med en 2x24V 400VA ringkärnetrafo och 4 st 10000uF 40V Rifakondingar. Bilder och lyssningsrapport kommer när det är klart, vilket kanske tar ett tag eftersom jag har så dåliga verktyg för plåtbearbetning.

Om det, som jag tror, visar sig att de här byggsatserna låter skapligt eller rentav bra så tänker jag köpa hem ett par till och utsätta för betydligt hårdare moddningar.
Alla elektrolyter är som sagt av billigast tänkbara kvalitet, så där finns det nog mycket att vinna på att byta mot bättre grejor. Speciellt på ingången, där ska det över huvud taget inte sitta elektrolyter enligt min mening.
Likaså finns det ett antal små keramiska kondingar som nästlat sig in i signalvägen, där kanske det finns bättre alternativ också men det kan jag inte riktigt svära på.
På ingången sitter ett RFI-filter som man kanske kan bygla förbi...?

Det riktigt roliga vore nog att byta till en större kylare och mata kretsen med ca. +/-20V (välfiltrerat!) och sen dra upp tomgångsströmmen till 1A.



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7759 Posts

Posted - 2005/10/22 :  14:35:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Så här ser det ut i skrivande stund:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/10/23 :  12:11:52  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
snyggt!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2005/10/27 :  23:45:31  Show Profile Send twostroke a Private Message
har du testat den ännu då?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7759 Posts

Posted - 2005/10/29 :  16:50:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Inga lyssningstester än tyvärr, tänkte göra klart trächassiet först men det har tyvärr avstannat lite p.g.a. ren lathet.
Men det kommer!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000