HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Circlotron till Fuling.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/27 :  11:57:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Här är då den SuSy kopplade versionen.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/27 :  12:10:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Detta är då halva nätdelen till en kanal.
Bara att repetera 4 gånger för en tvåkanals circlo.
7.1 !!!!

Man kan byta ut TIP141 mot tex IRFP150 mfl liknande transistorer/fetar. Man kan även ha en CFB par istället om man vill ha ännu lägre utimp.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/27 :  12:23:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

CFB-nätdel skulle då se ut nått sånt här.
Här är det trafo och likriktarbrygga som bestämmer utimp.
Kapacitansmultiplikatorn har väl ca 0,05 ohms impedans eller så.
Filtreringen är riktigt bra. Med 6 volt skillnad mellan in och ut så borde brumm ligga under 10mV vid tex 5 ampere uttag. (Säg ca 22000 mF konding direkt efter bryggan.)
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7761 Posts

Posted - 2005/10/27 :  12:32:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Circlo, du är bara för gullig!
Stort tack!
Jag ska titta närmare när jag har mer tid, nu är jag på jobbet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/27 :  12:49:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Gullig och gullig??? Är du gay eller???

Skämt åsido. Det skulle vara skoj om du byggde nåt liknande.

Här kommer en till när jag väl är igång:

THE MONSTETRON.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7761 Posts

Posted - 2005/10/27 :  18:27:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Är du gay eller???


Hähä, det där tog visst skruv!

Nåväl, till ämnet kanske innan det urartar.
Båda kretsarna ser ju väldigt intressanta ut, den första kanske mer intressant än den andra p.g.a. enkelheten.

Att matningsspänningarna måste vara "tysta" är jag på det klara med, men det verkar inte som att de behöver vara stabiliserade.
Ingen risk för biasdrift om man kör ostabbat?
Jag har ett litet primitivt misstycke mot regulatorer så jag kör hellre med drosslar och kondingar om det går.
Råkar ha en klase 25mH @3A drosslar, fint ingjutna lindningar på dubbla c-kärnor...
(Fick nyligen tag på några fina 112mH @ 2A också, men det är lite väl mycket för nätdelsbruk).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/27 :  19:09:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
"Båda kretsarna ser ju väldigt intressanta ut, den första kanske mer intressant än den andra p.g.a. enkelheten."

Japp, den är ju ganska mycket enklare.

"Att matningsspänningarna måste vara "tysta" är jag på det klara med, men det verkar inte som att de behöver vara stabiliserade.
Ingen risk för biasdrift om man kör ostabbat?"

Nej. Det borde inte vara nått problem. Jag har haft det lugnt på bias-fronten med min Circlo. Den ökar väl från typ 270 mA till 300 mA när den värms upp. Då anväder jag endast en 20 x 30 cm, 6 mm tjock aluplåt som kylfläns.


"Jag har ett litet primitivt misstycke mot regulatorer så jag kör hellre med drosslar och kondingar om det går.
Råkar ha en klase 25mH @3A drosslar, fint ingjutna lindningar på dubbla c-kärnor.."

Om de inte har för hög dcr så kan det gå. Bygg å prova. Du kan ju alltid bygga lite kapacitansmultiplikatorer senare efter behov.

Det är lite skoj, om man kör med en dålig nätdel, typ 4700 mF till varje halva utan nån PI filtrering eller så så är förstärkaren knäpp tyst vid tomgång. Men destå större utsignal destå mer brumm å brus överlagras på signalen. Det låter som om förstärkaren klickar och skorrar.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7761 Posts

Posted - 2005/10/29 :  16:31:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Om biasen håller sig i skinnet som du säger så är det ju genast lättare att bygga bra nätdelar.
DC-resistansen i mina 25mH drosslar ligger på ca. 0,4 ohm och det känns inte överdrivet högt tycker jag.
Jag ska hålla den här tråden i minnet och experimentera lite när tid finnes.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/29 :  19:37:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
DC-resistansen i mina 25mH drosslar ligger på ca. 0,4 ohm och det känns inte överdrivet högt tycker jag.


Borde inte vara några problem alls!
Jag har kört med 3,5 mH / 0,3 ohms drosslar utan minsta antydan till stabilitetsproblem.
Så har enkla kretsar med minimalt med gain och återkoppling är svåra att få stabilitetsproblem med.
200% positiv återkoppling funkar fint om man vill få dem att självsvänga.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/10/29 :  21:00:34  Show Profile Send Peter S a Private Message
Menar ni verkligen mH? Annars bruker det ju vara H i nätdels-sammanhang. Eller är jag bara dum?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/29 :  21:29:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Menar ni verkligen mH? Annars bruker det ju vara H i nätdels-sammanhang.

Hela "H" används med rör och små strömmar.
Med SS eller "sand" även kallat så används oftare mH.
En spole på en Hendry med en dcr på 0,3 ohm och som tål 5 ampere likström mäts nog i tonn, inte kilo.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000