HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hör man frekvenser över 18 khz?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/09/29 :  00:02:36  Show Profile Send Shullman a Private Message
Hör man frekvenser över 18 khz?

Edited by - Shullman on 2005/09/29 00:21:48

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/29 :  00:27:20  Show Profile Send mayro a Private Message


man lyssnar och är inte för gamal troligen..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/29 :  01:12:48  Show Profile Send edison a Private Message
Har haft kunder som köpt Digitalbox (sk Robertbox) och som kommit in och sagt 'boxen väsnas så in i ...'

Jag kopplar in boxen till nätuttaget å lyssnar, å hör inte ett smack:
noll, nada, 'tyst i luren'...men kollegan och annan tillfrågad person hörde på stört att 'detta är ett olidligt oljud' typ...så box till boxdoktorn såklart.

Så: JAG hör antagligen inte 18 khz klockrent, såvida nu inte detta box-missljudet låg ännu högre upp...men 18 khz ÄR mkt högt upp...inte mycket till nivåer däruppe i det mesta av det som finns i musiken vi lysnar till, även om det FINNS lite info där, och även ännu högre upp

Men vid musiklyssning tycker jag ändå inte att nåt saknas bara systemet jag lyssnar på har förmåga uppöver; metallklingnade saker som cymbaler, strängar etc KAN även för mej låta så att jag åtminstone lurar mej själv att jag hör rätt långt uppåt hehe...och DET känns gött!

Är du under 25 eller kanske man ska säga under 20(?) så KAN du evt höra uppemot 20 khz rent 'mätmässigt' iaf...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/29 01:17:22
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/09/29 :  07:09:30  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
sök på fletcher-munson och du får nog upp en hel del kurvor på hur örat beter sig vid vissa frekvenser 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/29 :  09:13:56  Show Profile Send gromit a Private Message
Om man tillsammans med andra ljud spelar högfrekventa ljud som inte är harmoniska övertoner skapas hörbara blandeffekter. På så vis kan man alltså "höra" dessa högfrekventa ljud.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/09/29 :  09:36:30  Show Profile Send Shullman a Private Message
ok, tack för svaren!, anledningen är att jag tror mig ha ett minimald dock hörbart "tinnitusljud" och jag va inne på en site där man kunde lyssna på signaler upp till 20 khz och kunde där uppfatta upp tom 18 khz

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/29 :  09:38:07  Show Profile Send mapem a Private Message
Nej jag gör då inte det, stopp vid 12 000 ungefär. Men jag är 60 år. Kunde nätt och jämt höra syrsorna i år. För länge sen kunde jag höra ett högfrekvent ljud när TVn stod på, är det samma som digitalboxens?
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/09/29 :  10:29:52  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag gjorde ett test när min mamma var stolt över ett par hörlurar som hade en övre frekvensgång på 30khz, jag försökte påtala att det inte spelar någon roll, bara hörlurarna är bra i övrigt. Fram med tongeneratorn i datorn och i med hörlurarna och så testades mina föräldrar och min flickvän och jag. Jag minns inte vad alla hade, men jag hör till någonstans mellan 18 och 19khz, och mamma (lite över 60år gammal) till c:a 15khz om jag minns rätt. Pappa hade bättre än mamma, nästan 17 tror jag och min tjej nästan 18. Mamma är idrottslärare, och har nog utsatts för mer buller än oss andra.

Så det finns väl de som kan, ja. Men det är oerhört högt upp i diskanten, och jag kan inte tänka att det gör någon skillnad för musikupplevelsen.

Möjligen med något undantag - i stycket Incontri av Nono så spelar vilolinerna vansinnigt högt upp i diskanten, snudd på obehagligt. Undrar hur höga de frekvenserna är, någon som känner till stycket?
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/29 :  17:19:15  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Snackar vi violin så når de inte högre än en piccolaflöjt som i sin tur inte tar sig över 12khz.
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/09/29 :  17:35:58  Show Profile Send Shullman a Private Message
kul historia Leffler!, som klippt och skuren för min fråga
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/09/30 :  07:49:21  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Pipet från linjesteget i TV:n är på drygt 15kHZ och mycket irriterande men det hör jag inte längre. Tänk om man hade samma hörsel som Lefflers föräldrar då skulle jag va mycket nöjd! Får va glad om jag kommer upp till 12-13kHz och då är jag yngre....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/30 :  08:59:27  Show Profile Send edison a Private Message
Schullman:

Kan du delge vilken sajt du hittat frekvenstestet på?

Skulle vara mkt intressant att prova...och se om man bli 'avslöjad' som halvdöv eller om man möjligen hör hyggligt långt upp, hehe...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/09/30 :  09:48:28  Show Profile Send Shullman a Private Message
http://www.hogtalarservice.se/

klicka på länken högtalartest,

lycka till!

(finns dock ett dovt ljud i bakrunden som infinner sig på alla nivåer,
svårt att säga hur mycket den påverkar signalen)
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/09/30 :  09:58:35  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
http://www.nch.com.au/tonegen/

Du kan ladda hem en trial version i någon dag eller om det är 30 dagar.

Skapa ett frekvenssvep och enstaka toner och lägg det i mp3 eller wav, som du sedan kan bränna ut till CD eller köra direkt från datorn till någon återgivningskälla.

Jag rekomenderar ett linjärt stigande frekvenssvep 20-200 Hz under 180 s så får du 1Hz/s som du kan använda för att hitta rumsresonanser. (bara kolla på CD-klockan för att se vilken Hz du har problem med)

Sedan kanske ett lite högre frekvenssvep med kortare avstånd mellan varje hz.

Du kan även skapa lite brus och fixa testtoner, tex jämna 1-2-20 kHz eller oktav toner från 27,5-55-110-220-440-880 Hz osv (alla "A"-toner). För att bränna ut på CD bör en "låt" (ett spår) vara minst 3-4 sekunder. Kortare låtar kommer helt säkert ge stora problem vid bränning och avspelning och risken finns att du får en skiva som blir ospelbar.


En liten varning, använd endast sinusvågor till hifi och inte fyrkant eller sågtand osv. Kantiga vågor har ett mycket diskantrikt övertonsspektrum och du riskerar skador på diskanterna.



För att svara på frågan så hör yngre personer 18kHz, men med stigande ålder så faller förmågan att höra höga toner. Själv hör jag till drygt 15,5 kHz och jag är 37 år.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/09/30 10:00:11
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/30 :  10:46:34  Show Profile Send Roq a Private Message
mapem: Är du säker på det där med syrsorna? Jag kollade nämligen upp det efter någon tråd för ett tag sedan och det visade sig att syrsor inte spelar så högt upp i frekvenserna som man tror - runt 7000Hz "bara"
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/09/30 :  15:03:12  Show Profile Send Poe a Private Message
Det är väl tveksamt att göra dessa tester vid en vanlig PC med tillhörande datorhögtalare (och ev. omvandla från MP3-format). Hur många sådana klarar 20 kHz?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2005/09/30 :  21:52:05  Show Profile Send Klanters a Private Message
Jag skulle vilja ställa frågan lite annorlunda.

Att man inte uppfattar grundtoner över ca 18 kHz, är väl föga omdiskuterat.
En fråga jag skulle vilja ha svar på är om man hör någon skillnad i klang på ljud där man lägger till eller tar bort komponenter.

Ta t.ex. en fyrkantsvåg. Beskriver jag den med en vanlig Fourierserie, så får den oändligt många termer. Vad händer om jag kapar bort alla termer som motsvarar frekvenser över, säg 18 kHz? Skulle jag då uppfatta någon skillnad i klangfärg på den ursprungliga signalen och den trunkerade?

Det känns som att folk borde ha försökt testa det här va, eller har man tagit för givet att hörseln fungerar så att om man inte uppfattar en sinusvåg över 18 kHz så märker man heller inte de bidrag som övertoner över denna frekvens genererar.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2005/10/04 :  16:53:54  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag gjör det. Jag är 40 år. har testat med test Cd, Däremot hör jag inte 20 000 HZ.
Jag är ju en gammal stöt trots alt.
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/10/04 :  17:47:19  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Klanters: Vad jag har för mig har de utförts "experiment" på människor som inte kan höra över en viss frekvens fex. 15kHz.

Och så har man spelat upp ett stycke där man skurit bort allt över 15kHz kontra ett som inte är dynamikbegränsat, och alla som var med i testet kunde uppfatta att det var "något som saknades"...

Det är ju det som är problemet med CD-skivor, dvs. klipper frekvenser över 20kHz, vilket ger störningar ned i frekvensregistret... Hade man istället valt 30kHz eller högre som brytpunkt, så hade man inte haft dessa problem vid 15 - 20kHz...

Jag tror och hoppas att jag är korrekt i detta, men om det inte är fallet, så får ni gärna korrigera mig.

Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/04 :  22:31:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant det där sista om CD. När jag moddar CD-spelare brukar jag filtrera mycket mildare än det
som är standard. Har inte helt förstått varför det låter bättre, kanske jag fick svaret nu!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/10/04 :  22:43:58  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Varför testar ni inte själva:

http://www.pcabx.com/technical/dips_pips_tips/index.htm

http://64.41.69.21/technical/sample_rates/index.htm
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/04 :  22:45:36  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Det är väl snarare så att frekvenser långt över hörbarhetsgränsen kan orsaka störningar inom hörbarhetsgränsen men tack vare att CD:n är klippt vid 20kHz så slipper man problemet från skivorna iaf. Andra delar i anläggningen klarar ju frekvenser upp mot 100kHz och högfrekvent dist kan ändå störa. Mycket höga frekvenser är oftast dist. Rejält utsträckt frekvensomfång över hörbarhetsgränsen är nog klart överskattat.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/04 :  23:52:27  Show Profile Send edison a Private Message
krellmaster:
kanske det, men är det inte själva filtrets egenskaper som brukar 'spela allan' när det ska klippa tvärt av (= brant) allt över tex 20 khz???
(Det motsäger iofs inte att det i ett eller annat fall KAN vara 'skräp' som finns uppöver...)


Bernt Jansson:
Har för mej något/några märken har CD-spelare utan filtrering också...av skälet att filtret i sej pajar för mycket...
Audio Note kommer upp i minnet som ett av de märkena.
Min Sonytrotjänare till CD-snurra har 4 olika filter varav ett är lite flackare.Jag kan dock inte påstå att jag hör nån skillnad;
antingen har jag inte provat ordentligt eller så har grejorma jag spelar med inget eller för lite att 'säga' över 'normala' 20 khz-gränsen (Visst, DVDn har ju DVD-A & SACD men resterande grejor kan möjligen begränsa...)
För att inte tala om mina 46-åriga öron...hehe


Frasseman:
Såg senast igår när jag snurrade lite på några testsajter att mannen bakom högtalarmärket "Penaudio" (Finland) hade gjort experiment på ett, till hans fabrik närliggande, universitet då man gjort nåt som mkt nära liknar det du beskrev:
Spelade musik med avklippt högfrekvens för att prova om skillnad märktes.
Hans slutsats av försöken var att högtalarna borde kunna återge en bra bit över 20 khz för att låta 'fritt och levande' och det fick honom också att få uppfattningen att SACD och liknande var en bra väg för bättre ljud.

---------------------------------------------------

Ja inte verkar hifivärlden vara särdeles enig i om det är bra eller onödigt med möjligheter till återgivning över 20 khz (vad apparaterna anbelangar alltså)
Om prylarna (från mik till högtalare) KAN spela in OCH vidarebefordra en 'över 20 khz-signal' så kan väl det i sej knappast vara så tokigt, även om det inte skulle råka vara hörbart bättre (för alla)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/05 00:38:30
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/10/05 :  00:01:18  Show Profile Send gromit a Private Message
Frasseman:
quote:
Klanters: Vad jag har för mig har de utförts "experiment" på människor som inte kan höra över en viss frekvens fex. 15kHz.

Och så har man spelat upp ett stycke där man skurit bort allt över 15kHz kontra ett som inte är dynamikbegränsat, och alla som var med i testet kunde uppfatta att det var "något som saknades"...

Det är ju det som är problemet med CD-skivor, dvs. klipper frekvenser över 20kHz, vilket ger störningar ned i frekvensregistret... Hade man istället valt 30kHz eller högre som brytpunkt, så hade man inte haft dessa problem vid 15 - 20kHz...

Jag tror och hoppas att jag är korrekt i detta, men om det inte är fallet, så får ni gärna korrigera mig.

Andreas


Att man kan höra skillnad är sant så länge det rör sig om icke-harmoniska övertoner (syntetiskt skapade ljud). Om man endast använder sig av harmoniska övertoner, som akustiska instrument har, så kommer ingenting skillnad att upplevas.

Vårt hörselsinne är alltså tillräckligt "smart" för att inte sakna dessa naturliga övertoner trots att de inte spelas upp.

edison:
quote:
kanske det, men är det inte själva filtrets egenskaper som brukar 'spela allan' när det ska klippa tvärt av (= brant) allt över tex 20 khz???

Om man använder översampling, vilket de flesta d/a-omvandlare gör (4 eller 8 gånger är normalt) så har man inte problem med implementera ett så brant filter. Problemen du pratar om fanns i cd-systemets barndom.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Edited by - gromit on 2005/10/05 00:05:13
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/05 :  10:48:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Om det görs riktigt stämmer det säkert Gromit. För mig ser det ut som filtreringen i väldigt många spelare
är slarvigt utformad. Dimmigt, grötigt ljud kan rättas till om man lägger ner lite jobb på just detta.

Edison: Audio Note använder transformatorer ut från dacen. (Kanske inte i alla modeller dock, det vet jag inte.) Trafon begränsar bandbredden en del.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/05 :  17:30:37  Show Profile Send MatsT a Private Message
Transformatorn är filtret i Audio Notes DAC, de har faktiskt t.o.m patenterat principen.

Att det inte är några problem att filtrera brant vid 20kHz anser jag inte stämmer! Normala brickwall-filter som används är digitala och dessa orsakar ringningar och vad som är ännu värre, de orsakar s.k pre-ringing. Kolla kantsvaren från normala CD-spelare, snyggt är det inte!

Hur hörbart detta är har dikuterats flitigt och enklast är väl att lyssna själv?

Brickwall-filter i analoga domänen är inte praktiskt genomförbara och att påstå att det inte finns problem då...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000