HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarfråga...Jag...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/09/28 :  20:53:31  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Mayro...kom igen nu...ge mig en hint...via PM

/M
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:05:34  Show Profile Send mayro a Private Message
hahahahaha..
förlåt.. Men nej kan inte.. Detta blir en överaskning här på forumet.. TROR jag är "först" denna gång med något.. Så detta ska jag inte förstöra här nu inte...
KANSKE då allt är betalt o klart. KANSKE...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:11:53  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Hahaha...kan jag tro...du följer dina egna vägar...

/M
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:14:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Vad skall driva dina nya högtalare, storlek på rummet?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:19:00  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Svejk...jag har idag en Rotel RB1080...och rummet är stort...

/M
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:29:53  Show Profile Send svejk a Private Message
Stort rum ordentligt med kraft. Ett par Martin Logan Ascent kanske? Om du gillar elektrostatvärlden. Lirade själv länge på ML Mina Harbeth saknar lite i botten men läs Micke Y resension av Harbeth C7. Är ju lite part i målet, men det är en mycket trevlig högtalare.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:37:25  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Svejk...ML tycker jag låter så bra...är dock inte helt säker på att fru och barn håller med...och dessutom har jag fått för mig att dom behöver komma ut bra långt från väggen för att komma till sin rätt.

Lovar att läsa MickeYs artikel om Harbeth C7.

Tack för hjälpen

/Micke
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/09/28 :  22:04:01  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Pi60 monteringssats(snickerifri)+Basstöden borde väl gå att få för den summan.Det verkar vara en intressant kombination.

Edit:fast då kanske man måste ha fyra kanaler tillgängligt(kan inte läsa manifestet på datorn hemma,den är word(e)lös)

Edited by - Llönnblom on 2005/09/28 22:09:16
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/09/28 :  22:08:54  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Som jag sa...gjorde ett fruktfat för miljonerstriljoner år sedan så det är inte aktuellt att köpa en byggsats för 30Ksek....

/M
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/28 :  22:24:26  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Hahaha...kan jag tro...du följer dina egna vägar


Då skulle du sett mina nerver då jag köpte mitt första par Audio Artistry helt blint....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/09/29 :  12:11:05  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Jag håller mig till att lyssna innan köp...men kan inte bestämma mig...

/M
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/29 :  12:26:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bara till att provlyssna några olika alternativ...tex Vienna, Amphion Xenon, BC osv osv...du har mycket skoj framför dig!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/09/29 :  12:37:56  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
så du bör inte ha en tjej som har åsikter om inredning
--------------------------------------------------------------------------------



...och hon ska inte bry sig om utseendet på högtalarna heller isåfall!


...men då går väl VR4 bort direkt, fulaste högtalarna som gjorts.....detta är dock min högst personliga åsikt

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/29 :  12:40:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tycker att VR4jr visserligen är ganska fula, men ändå klart snyggare än tex pi60. Allt är ju relativt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/29 :  12:49:25  Show Profile Send mayro a Private Message


Här är ett förslag till burk man kanske kan tycka är både snygg och troligen rätt bra också.. så slipper ni kivas.. Den är snyggare än BÅDE vienna o pi60 byggsatts...
Tycker jag


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/29 :  12:50:08  Show Profile Send gromit a Private Message
Nej matte. Allt är inte relativt. Inte ljushastigheten i vakuum.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/29 :  13:08:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
mayro: Den var rätt snygg men Vienna är snyggare...men smaken är ju bekant som baken...

quote:
Allt är inte relativt. Inte ljushastigheten i vakuum.


gromit: Ok inte ALLT men 99,9 %

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/09/29 :  14:07:26  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Mayro...tycker dom ser biffiga ut...och stora...

/Micke
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/29 :  14:08:21  Show Profile Send mayro a Private Message


FINA är dom.. Ser lite ut som avalon ju...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/09/29 :  14:12:14  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Biffig och stor...kan ju betyda att dom är fina...
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/09/29 :  14:20:11  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
quote:
Här är ett förslag till burk man kanske kan tycka är både snygg och troligen rätt bra också.. så slipper ni kivas.. Den är snyggare än BÅDE vienna o pi60 byggsatts...
Tycker jag




Mayro...no offense...men om jag ska vara ärlig jag tycker inte det finns så många "snygga" högtalare förutom de flesta Sonus Faber, särskilt Cremona då, därutöver gillar jag nog bäst vanliga fyrkantiga lådor typ Dynaudio, BC acoustic, Audiovector m.fl , alla dessa *titta på mig* skapelser blir ofta alldeles för mycket, men detta är dock min högst personliga åsikt

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/29 :  14:36:36  Show Profile Send mayro a Private Message
njaa.. tror man får ta med att bilden föreställer inte enbart utseende.. utan konstruktion mera...

DVS att dom ser ut så för att ARBETA mer "rätt"...

Avfasningar osv har ju först o främst med ljudet att göra.. Detsamma med avsmalnande baffel osv.. Enligt det jag lärt i alla fall..

Så dessas utseende är nog bara turen att det passar fint ihop med design också...

Andra löser saken via smala bafflar o sidomontage av basar i fyrkantiga lådor...

Jag vet i alla fall vad jag gillar bäst.. Roosewood...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/09/29 :  14:49:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
FBK skrev:
quote:
Bra val om man är beredd att vänta i över 1år eller kan tänka sig att montera ihop dem själv, då går det fortare. Och så MÅSTE du räkna med att fixa akustiken rejält i det rum som de ska användas i, så du bör inte ha en tjej som har åsikter om inredning


Enligt mig gäller detta alla högtalarmärken. Jag kan inte se att just pi60 skulle vara "värre" i det avseendet än andra. Det är aldrig fel att göra något åt rummet. Varje gång jag ser en bild med exklusiva högtalare som står placerade i ett kalt rum så nästan kryper det i kroppen, jag lider verkligen. Närå, inte riktigt, men lite i alla fall.

Som Matte76 föreslår, så vill jag också gärna slå ett slag för Amphion Xenon. I alla ställen jag hört dem på, så har de övertygat. Vad jag vet så har Ljudmakarn dem, men har numera inga demoex. Men den mindre Argon ska de ha. Kunnig och trevlig konstruktör.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/09/29 :  22:41:12  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK skrev:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Bra val om man är beredd att vänta i över 1år eller kan tänka sig att montera ihop dem själv, då går det fortare. Och så MÅSTE du räkna med att fixa akustiken rejält i det rum som de ska användas i, så du bör inte ha en tjej som har åsikter om inredning
--------------------------------------------------------------------------------


Knoppen skrev:
quote:
Enligt mig gäller detta alla högtalarmärken. Jag kan inte se att just pi60 skulle vara "värre" i det avseendet än andra. Det är aldrig fel att göra något åt rummet.

Läs allt som jag skriver Knoppen!Dvs läs nedan!
FBK skrev:
quote:
Alla högtalare tjänar naturligtsvis på så bra akustik som möjligt, men efter att ha lyssnat på pi60 i ett helt vanligt vardagsrum (normalmöblerat)och med betongväggar och sedan i ett litet, mycket "välmöblerat" rum med en del akustiska förbättringar så har jag aldrig hört en högtalare prestera så helt olika. Så Ino högtalare tjänar massor på att toppa akustiken så mycket som möjligt, det är mitt intryck av detta märke.

Och det är MIN åsikt angående pi60, och inte blir den mindre trolig heller när man läser om folks intryck efter att ha varit och besökt IÖ heller, då de flesta använder ganska överväldiga ord för att beskriva hur det låter hos honom. Och han har inte något helt vanligt inrett vardagsrum som han demar i heller. Sedan om Ino burkar tjänar mer på topp akustik än andra märken kan vi nog tvista om länge, men jag har aldrig hört en högtalare prestera så helt olika som den gjorde hos dessa två personer.

Och angående Amphion Xenon, så har jag själv försökt att få provlyssna på dessa i 1½år utan framgång pga att Ljudmakarn inte har dessa hemma längre för demo. Jag har lyssnat på stativarn Argon2 som är mycket bra för den peng som de kostar. För egen del så kommer jag nu att få provlyssna på dessa Xenon hemma hos en privatperson framöver någon gång och det ser jag framemot då jag tror att dessa är riktigt bra, och det har du Knoppen även sagt till mig om du minns det

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/09/30 :  09:27:56  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Kort följdfråga FBK, har du nånsin lyssnat på någon högtalare överhuvudtaget (utöver Ino) i ett så "akustikfixat" rum som IÖ:s ?

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000