HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur placera BDR-cones?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/09/29 :  15:52:04  Show Profile Send Drem a Private Message
Har nu tre st BDR-cones mk3. Jag har tänkt att använda dom under min dvdspelare (som också används som cd för tillfället) och det är en Denon DVD-3910. Den väger ca 12kg. Skall spetsen vara upp eller ned och skall en vara i front/två bak eller tvärtom? Sen om man skall ha spetsen nedåt, behöver man något "mjukt" mellan kontaktytan på chassit och konytan på konen? Jag är på jobbet nu så jag kan inte testa tyvärr förrän imorgon. Jag vet vad ni tänker "testa dig fram" men det borde väl finnas några riktpunkter för vad som är rätt iaf. Som exempelvis vad är det som avgör om man skall ha spetsen upp eller ner?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/09/29 15:56:59

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/09/29 :  17:59:37  Show Profile Send freann a Private Message
Generellt sett ska spetsen vara mot den yta som vibrerar mest - oftast nedåt.
Använd inget mellanlägg mellan konen och underlaget - då försvinner lite av principen! Vad har du för typ av underlag/hylla?
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/09/29 :  18:52:43  Show Profile Send Drem a Private Message
Tack för svaret! Bänken är för tillfället min tvbänk (Mio MOVIE). Tvn blev ledsen men det här får funka tills jag hittat en bänk som passar med all denna elektroniken. Här finns bild:



Just nu finns alltså ingen dämpning alls...


Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/09/29 18:53:41
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/09/29 :  21:04:40  Show Profile Send boombox a Private Message
På grejer med lite tunnare chassi så brukar jag öppna och kolla var fästpunkterna för olika komponenter är placerade i bottenplattan och sedan placera conesen direkt under. Det är något du kan testa.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/29 :  23:19:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
En under transporten, en under nätdelen (trafo är idealiskt), en under ljudkortet. Triangelform. Spetsen nedåt. Inget emellan. Lite så som boombox är inne på.

M
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/30 :  07:37:59  Show Profile Send CC a Private Message
rannegarden & boombox har koll på läget!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/09/30 :  09:40:13  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har provat lite olika, två spetsar ned en upp, tvärtom, alla upp och alla ned vilket fungerade bäst hos mig. En erfarenhet jag drog när jag hade Pulsarpoints var att man skulle placera konerna så nära kanterna som möjligt( det är nog lite olika) hur som helst, på krell har jag de mycket gedigna hörnen att placera under, det verkar som om ev vibrationer absorberas bäst där utan att vidarebefodras i det övriga chassit. Jag gillar BDR bäst av alla de fötter jag provat men det är ju ingen skilnad på fötter. Eller hur?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/09/30 :  13:05:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Dream!
Om du vill att spelaren ska vibrera så lite som möjligt, ska du använda vibrationsisolatorer alternativt placera spelaren i ett annat rum. Vibrationer orsakade av ljudtrycket är oftast större än stomljudsöverförda. Drar man det ytterligare ett steg, så ska det oerhört dålig elektronik till om den ska vara hörbart känslig för vibrationer. I.of.s. kan ju laserpickupen börja hoppa och ge bitfel, men då ska du ha ett högtalarsystem som är mycket mer ljudtryckskapabelt.

Men det är klart, snygga att se på är de kanske, sådana koner. Vibrationsisolatorer är de däremot inte alls.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/09/30 :  15:24:34  Show Profile Send freann a Private Message
Allt beror på underlag och apparatkonstruktion, men nej - koner är inga vibrationsisolatorer. Det handlar snarare om att minimera vibrationsöverföringen mellan två "kroppar" genom att använda rigida material och så liten kontaktpunkt som möljigt.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/09/30 :  15:51:04  Show Profile Send boombox a Private Message
Hej
Varför skriver ni att konerna inte är vibrationsisolatorer? Enligt försäljaren är det just materialets "high damping rate" som är fördelen.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/09/30 :  16:31:09  Show Profile Send freann a Private Message
Ett solitt material kan i sig inte dämpa vibrationer. För det krävs ett mjukt material (jämför med hjulupphängningen på en bil). Det BDR menar är nog mer materialets låga tendens till egenresonans.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/09/30 :  19:35:59  Show Profile Send boombox a Private Message
OK, tror jag fattar. Samma princip som min 40kg sten under cdn. Hur är det med små högfrekventa vibrationer runt 20kHz eller mer. Skulle de kunna absorberas av ett kolfibermaterial tro?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/01 :  17:25:26  Show Profile Send Adagio a Private Message
Alla fötter såväl hårda som mjuka har sina egna resonansfrekvenser.
Det som händer är väl att man med olika typer av matrial och former kontrolerar dessa resonanser för att åstakomma ett visst resultat.
Jag har provat SD-fötter, SD-deluxe, AQ big feet/little feet, NO pulsarpoints, Arious och nu senast BDR. Så man kan nog säga att jag provat det mesta.
Rent teoretisk kanske mjuka fötter är bäst, men den första glädjen över det lugna ljudet brukar lägga sig efter ett tag och övergå i uttråkning, medans tex pulsarpointsens förmåga att ge mikrodynamiken en rejäl skjuts framåt kan bli lite tröttande. Av alla "fötter" jag provat har BDR absolut bäst allroundsound. De ger de effekter man vill ha, framför allt en fastare, torrare och mer nyanserad bas, mikro och makrodynamiken ökar lagom utan att lyssningströtthet infinner sig. Vad som funkar bäst är nog olika i olika anläggningar och olika öron. Kolfiber används innom många områden där man vill kontrolera vibrationer med hjälp av styvhet och seghet. Hård dämpning ger kontroll, mjuk dämpning ger komfort. Så är det innom både väghållning och hifi.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000