HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linkwitz Orion review
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2005/09/27 :  21:58:39  Show Profile Send Per2 a Private Message
Äntligen börjar världen vakna och mr Linkwitz får sitt erkännande. Kul att vara en stolt ägare till ett par Orion:

http://www.linkwitzlab.com/Orion-TSS-review.pdf

Simon Sachs Ståhl

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/09/27 :  23:17:53  Show Profile Send mats31 a Private Message
Man kan ju bara hålla med!!!
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/09/28 :  06:30:40  Show Profile Send trango a Private Message
Snart så...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/09/28 :  17:29:24  Show Profile Send ninja a Private Message
Undrar hur svårt är det att bygga Orion om man är helt ny på byggande? Alltså inga erfarenheter alls av självbygge!




Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/09/28 :  18:52:02  Show Profile Send jonasz a Private Message
Om någon sågar ut sidopanelerna åt dig så är resten av bitarna plättlätt att få till och skruva ihop. När det gäller filtret så krävs det självklart att man kan löda. Varjs komponent står utmärkt på kortet så det är näst intill omöjligt att göra fel. Man bör dock kollmäta det efteråt (det är mänskligt att fela ) så att man inte har dc på utgången pga felaktig komponent eller dyligt.

Har själv byggt ett par Phoenix och jag är rätt okunnig inom samtliga dessa områden men det gick bra!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:07:28  Show Profile Send ninja a Private Message
Tack, jonasz. Jag kanske gör ett försök senare på våren....


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:19:05  Show Profile Send mats31 a Private Message
Man kan ju också köpa filtret klart i låda (vilket jag gjorde) och lägga tiden på träjobbet --- vilket som jonasz skriver, inte är så svårt. Totalkostnaden blir en del, men värt vartenda öre jämfört med kommersiella alternativ. Byter inte mina ORION mot B&W 802 för att nämna en jämförelse. B&W har dock högre WAF...

/M
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/29 :  11:29:56  Show Profile Send Blue a Private Message
Ja, snygga är dom då inte...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/09/29 :  11:53:39  Show Profile Send mats31 a Private Message
Blue: Fast om du följer ditt motto på din nedersta rad så kommer du att se hur vackra dom är...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/29 :  13:00:33  Show Profile Send Blue a Private Message
mats31: Tadaaa! Poäng där!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2005/09/29 :  22:05:06  Show Profile Send zahnn a Private Message
Jag tycker ju att Orion är snygga...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/09/29 :  22:14:00  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag har varit hemma hos Per2 och lyssnat och kan bara hålla med om att det är en fantastisk högtalare med kvaliteter som nog är mycket svårt att få i en lådhögtalare.
Exempelvis basen som känns helt perfekt utan att behöva tweaka så värst mycket med rummet.

Stereotypen
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/01/06 :  19:31:51  Show Profile Send ninja a Private Message
Per2, hade du tidigare Respons högtalarna? Hur är dom i jämförelse med Orion?


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/06 :  19:57:31  Show Profile Send mayro a Private Message
njaa.

"världen vaknade" väl redan angående Linqwitz då han i Audio Artistry gav ut sina kunskaper o byggen tillsammans med medkonstruktörerna där i AA...

Dom blev ju Årets högtalare trotts allt dessa gubbar med "mr L" i spetsen...

Så som sagt.. Det här är ännu ett till "bevis" för just dipolens trevliga sätt att lira man ser.. Ska läsa sedan allt som sägs.. Skall bli riktigt skoj faktiskt..
tck för länken..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/06 :  21:17:09  Show Profile Send edison a Private Message
Jag undrar hur mkt dom svängda sidorna ingår i själva ljuddesignen hos Orion.

Just dessa sidor tycker jag är extremt fula(!!!) och visste jag det "gick"(?) att utföra dom "raka/rakare" utan förlust av ljudkvalitet DÅ skulle detta kanske kunna bli ett sparprojekt...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/06 21:19:00
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/01/06 :  21:23:16  Show Profile Send jonasz a Private Message
Tyvärr ingår de genom att ta bort den annars nödvändiga notchen för H-bafflarna. Man skulle ju kunna göra raka sidor och sedan notcha bort peaken i filtret, skulle nog jag göra om jag byggde dem.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2006/01/06 :  21:43:23  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Jag undrar hur mkt dom svängda sidorna ingår i själva ljuddesignen hos Orion.

Just dessa sidor tycker jag är extremt fula(!!!) och visste jag det "gick"(?) att utföra dom "raka/rakare" utan förlust av ljudkvalitet DÅ skulle detta kanske kunna bli ett sparprojekt...

Linkwitz har skrivit om detta här:
http://www.linkwitzlab.com/orion-faq.htm#Q5
och skriver även :
quote:
A few builders have chosen to change the ORION's cabinet shape to fit personal preferences. This leads to measurable deviations in on-and off-axis frequency response from the target response for which the cabinet was optimized. I cannot tell you to what degree these speakers are audibly different from the ORION, but their builders are very satisfied with the sound.
på denna sidan:http://www.linkwitzlab.com/orion-photos.htm
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/01/06 :  21:52:03  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Någon nämnde WAF faktor, jag tycker det är alldeles för mkt WAF inom Hi-Fi, så även hemma hos mig, så jag undrar hur långt från väggarna Orion hamnar för att ni skall få bästa ljud?

J. Ullberg
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/03/30 :  13:19:39  Show Profile Send jos a Private Message
Måste bara säga att jag hade förmånen att komma hem till "mats31" och lyssna på hans Orion. Först och främst bör jag tillägga att de var ett fantastiskt fint bygge. Massiv oljad valnöt på sidorna var mycket snyggt. Har definitivt inte sett några på bild som ser bättre ut.

Angående ljudet så var det nog bland det bästa jag hört. Har garanterat inte hört något bättre på en mässa i alla fall (blir iofs aldrig optimalt på mässa). Stooor ljudbild med en otroligt precision. Högtalarna försvann helt. Basen var mycket korrekt och löjligt lätt att hänga med i olika basgångar.

Edited by - jos on 2006/04/03 12:28:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000