HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hårda fötter vs. mjuka fötter vs...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/31 :  12:50:48  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Ang apparatfötter:

Det finns massa olika fötter som påverkar/färgar ljudet på olika sätt.

Med mina Soundcare SuperSpikes under CD Meridian 507 och förförstärkare Meridian 501 låter det mycket bättre än med de gummipluttar som sitter monterade under apparaterna.

Men. Vilket är apparatens originalljud? Helt ofärgat från fötter.

Nu finns ju inte det alternativet, men ponera att apparaterna skulle på ett stabilt sätt kunna hänga fritt i luften. Borde inte det ta fram apparatens helt ofärgade ljud?

Och. Skulle det bli bättre?

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/31 :  13:26:43  Show Profile Send freann a Private Message
Om du väljer att tro på att en apparat påverkas av sin omgivning (vibration etc) innebär det att apparaten aldrig kan ha ett "originalljud". Den kommer alltid att vara mer eller mindre påverkad av sin omgivning.
Det enda som betyder något är hur den låter i ditt lyssningsrum. Uttryckt annorlunda: det enda som betyder något är hur du kan få den att låta så bra dom möjligt i ditt rum/system.

Själv klarar jag mig inte utan mina Feet of Silence.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/03/31 :  14:04:07  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Om det är möjligt eller om det fungerar rent praktiskt för dig så ställ apparaterna i ett annat rum.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/31 :  14:09:48  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Merkurius!
Menar du att fötterna inte spelar någon roll om apparaterna står i ett annat rum?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/31 :  14:19:05  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
ponera att apparaterna skulle på ett stabilt sätt kunna hänga fritt i luften.


Köp ett gäng neonydium(?) magneter och lek

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/31 :  14:28:55  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Bunkert: På vilket sätt blev det skillnad/bättre med soundcare superspikes enligt din erfarenhet?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/03/31 :  14:51:05  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Det här med att hänga fritt. På mässor när de demar skilfing så blir det ju ett annat ljud när de låter apparaten "hänga". Så det går väl att få fram olika mycket ur sina apparater men att det ändrar karaktären på ljudet vet jag inte. Skulle vilja kalla det att det plockar fram lite lite mer av allt, men inte så att det ändrar karaktären på ljudet.

OBS! Lite konstigt tycker jag i alla fall det är att när väl apparaten "hänger" där så stoppar de in ett par svarvade träklossar och så ändras ljudet lite till... den var ju redan så bra "flytande upphängd"????? så fötterna verkar ju påverka. Kanske inte går att svara på men det funkade ju.

Ps. en kompis tog och pumpade upp en cykelslang och la sin cd på den. Jag har inte så noga jämfört ljudet före och efter men j-a vad mkt högre han kunde kräma på utan hopp i cd:n.

Fler som provart cykelslang (det är ju jättesnyggt också
intryck?

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/31 :  14:59:31  Show Profile Send marens a Private Message
Det Merkurius menar är att den instrålade ljudenergins påverkan på apparatens ljud är i de flesta fall totalt dominerande över hur vibrationerna transmitterade via underlaget påverkar ljudet.

Nu brukar detta inte alls vara så kritiskt något utav detta men om man vill testa något i hopp om att förbättra ljudet hörbart så kan det vara att isolera apparaterna från ljudet i lyssningsrummet på något sätt.

Undantag finns såklart men i regel...
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/31 :  15:10:05  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
Köp ett gäng neonydium(?) magneter och lek

Håller på
quote:
Bunkert: På vilket sätt blev det skillnad/bättre med soundcare superspikes enligt din erfarenhet?

När jag tog bort dem så försvann briljansen. Klara transienter och en tydligt glittrande diskant försvann totalt. Det blev liksom dött.
När jag satte tillbaka dem var den klara öppna diskanten som jag gillar tillbaka.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/31 :  16:04:42  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Måste pröva, tror du att det räcker att sätta cd:n på tre hårda lämpliga "grejer" eller måste det vara mer avancerat än så?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/31 :  16:27:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Antingen är det:
1. Det du hör behöver inte nödvändigtvis vara korrekta iakktagelser
eller
2. Vi antar att det du hör är korrekta iakktagelser, då är det en dåligt konstruerad CD-spelare om den är känslig för vilket sorts underlag man placerar den på. Mindre troligt att så är fallet.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/03/31 :  17:08:30  Show Profile Send crion a Private Message
Visst, montera spelaren i vakuum så får du fram ett totalt ofärgat ljud ifrån omgivningen.

De flesta spelare som inte är byggda som pansarvagnar brukar gå att hjälpa med vibration/resonansdämpning. Om du känner att spelaren vibrerar på undersida eller ovansida så kan du förbättra arbetsmiljön för spelaren.

Om undersidan vibrerar har du golvvibrationer som du kan isolera från. Om översidan vibrerar har du chassivibrationer.

Det finns massor av åtgärder att göra och vissa är billiga (cykelslang och bitumen), andra tar enorma priser för dessa men är då lite lättare för ögat.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/31 :  17:11:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Vakuum, jaha.

Frågan är om vibrationer hörs eller ej. Jag har aldrig stött på någon sådan undersökning som kunnat påvisa det. Obs! Undantag: Om spelaren vibrerar så kraftigt att läsfel orsakas (vid extrema ljudtryck).

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/31 :  17:15:15  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
Måste pröva, tror du att det räcker att sätta cd:n på tre hårda lämpliga "grejer" eller måste det vara mer avancerat än så?


Mina SuperSpikes är typ vanliga spikes med spetsen nedåt. Kolla www.soundcare.no (Standard self adhesive)

Det finns en ritning. Härma den så borde det bli lika bra.

Knoppen!

Det låter verkligen skillnad. Jag trodde inte att det spelade roll när jag tog bort dem. Jag fick dem med när jag köpte stereon, och har inte trott på dem föränn jag tog bort dem och hörde skillnad.
Är apparater runt 20000kr generellt dåligt konstruerade på det sättet?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/31 :  18:35:57  Show Profile Send freann a Private Message
Pröva med cykelslang - det brukar vara effektivt (och billigt!). Testa även under förstärkaren.
Mina grejjer står på ett svajing träggolv - vad som helst under apparaterna ör skilllnad... (vägghyllor - snart ...)

Edited by - freann on 2006/03/31 18:36:13
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/31 :  20:25:22  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
guy gadbois!

Tre uppochnedvända häftstift kanske!?!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/31 :  22:49:19  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Tre uppochnedvända häftstift kanske!?!

Och sen en cykelslang

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/31 :  23:35:42  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Antingen är det:
1. Det du hör behöver inte nödvändigtvis vara korrekta iakktagelser
eller
2. Vi antar att det du hör är korrekta iakktagelser, då är det en dåligt konstruerad CD-spelare om den är känslig för vilket sorts underlag man placerar den på. Mindre troligt att så är fallet.
Hjälper det till att i pricip såga de som hör sånt?
quote:
Frågan är om vibrationer hörs eller ej. Jag har aldrig stött på någon sådan undersökning som kunnat påvisa det.
Inte jag heller. Jag förlitar mig mest på mig själv jag.

M
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/02 :  12:56:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag upplever att man kan få en tydlig karaktärspåverkan på ljudet.
Man kan med det renare ljudet tappa en del värme och få ett "kyligare" ljud med mindre fyllig klangkaraktär.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/02 :  13:04:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Knoppen!

Det låter verkligen skillnad. Jag trodde inte att det spelade roll när jag tog bort dem. Jag fick dem med när jag köpte stereon, och har inte trott på dem föränn jag tog bort dem och hörde skillnad.
Är apparater runt 20000kr generellt dåligt konstruerade på det sättet?


Hej Bunkert, det som intresserar mig är då att ta reda på varför det är skillnad med olika fötter. T.ex. kan det hypotetiskt vara så att spelaren med mer vibrationer ger mer bitfel i avläsningen (vilket tillfullo kan korrigeras med CRC-felskyddet), MEN som av olika anledningar, t.ex. att digitaldelen drar mer ström vilket ger störningar som fortplantar sig till analogdelen via dess spänningsmatning, etc, etc. Men sådant är bara meningsfullt att bemöda sig att analysera om det finns tydliga indikationer att så skulla vara fallet, på riktigt. Då vill jag ha bekräftat att så är fallet exempelvis om det är noggranna blindlyssningstetsre på påvisat detta.

Att någon apparat för en viss summa pengar generellt är känslig för någon viss egenskap går inte påstå. Enskilda spelare måste analyseras för sig.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/02 :  13:09:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Rannagarden, framför gärna dina egna åsikter istället för att ställa retoriska motfrågor. Frågeställningen ovan kommenterar jag därför ej.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2006/04/02 13:10:38
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/02 :  13:34:34  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Knoppen!

Detta mysterium får helt enkelt lösas med ett nogrannt blindtest.

OT: Forumets sjukaste BT?: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49363
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/02 :  13:35:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad gäller rörelektronik spelar såna här saker rätt stor roll för ljudet. Mikrofoni i rör är ju välkänt.

Har man CD-spelare med rör i utgångssteget ska man definitivt ta en titt på detta. Mekaniken i CD-spelaren väsnas och detta plockas upp av elektrodsystemet i rören. Det finns många sätt att försöka åtgärda ett sådant problem men om man nu ska hålla sig till trådens ämne - fötter - och isolerar spelaren från underlaget med fri upphängning så kommer ju apparatens egna vibrationer att stanna i apparaten och underlagets vibrationer stanna i underlaget. Frågan är ju om vilket som är bäst, att isolera de här från varandra eller blanda dom med hjälp av hårda fötter. Svårt att veta.

Rörförstärkare bör ju må bättre av en mjuk upphängning som jag ser det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/02 :  13:49:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Man bör ej förglömma att den mesta vibrationsexciteringen av en apparat som står i ett rum med ljud i, sker genom att det är ljudtrycksöverförda vibrationer och inte stomljudsöverförda. Att ställa apparaten i ett annat (tyst) rum kan därför vara den bästa metoden.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/02 :  19:52:32  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
En monsterfjärr som går genom väggen sulle sitta fint då
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/04/03 :  16:54:37  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Bara att köpa Ljudmakarns "Omvandla IR-fjärr till RF-fjärr"-batteri...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000