Author |
Topic |
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 22:12:05
|
Ägnade dagen åt "scrapheap scavenge". -Grävde runt i ladan på jakt efter delar till en lågeffekts gitarrförstärkare åt min svåger. När ziluminboxen hade fyra hål upptagna för oktalsocklar insåg jag att den passade bättre för ett annat bygge jag länge funderat på: Single-ended sovrumsstereo med triodkopplade 6L6GT. Med hålen klara kändes 6SN7 som det självklara valet till försteg/drivsteg. Har sedan tidigare två små omlindade utg-trafar som ger 5000 ohm anodlast, vilket ska vara perfekt till triodkopplade 6L6. Grävde också fram passande retroratt, strömbrytare och glimlampa.
Beträffande matningsspänning tänkte jag använda en bunt identiska ringkärnetransingar, 220->12+12 50VA. Tänkte köra åtminstone två av dem back-to-back och tappa ut glöden mellan dem. Rören lägger jag förstås parvis i serie för 12V. Med helvågsbrygga borde jag få runt 300v B+, vilket kanske är i lägsta laget för dessa rör? Jag kan också sätta två transignar bakvänt och få dubbla B+. 600v är nog i mesta laget, men bygger jag med drossel mellan diodbrygga och första glättningskonding borde jag hamna på ca 400-450v om jag inte tänker helt galet. Misshandlade ringkärnor kanske stör en del. -Att de inte får plats i förstärkarlådan är inget att gråta över.
Innan jag fortsätter lika impulsdrivet som jag startat undrar jag om någom på forumet har förslag till hur jag kan utforma drivsteget. Jag har alltså två 6SN7 som åtminstone ser fräscha ut, men är av olika fabrikat. 6L6:orna är båda Sylvania NOS. Tänkte först använda endast ett 6SN7 till båda slutrören. -Ett simpelt försteg med anodresistor, kopplingskonding och avkopplat katodmotstånd. Kanske LED-bias kunde vara lyckat? Hoppas att motkoppling är överflödigt.
Eftersom nätdelens uppbyggnad innehåller två helt separata 12v-lindningar (så att jag kan ha "upphissad" glöd), har jag också funderat på försteg med my-följare eller SRPP. Det som är orubbligt i konceptet är rörvalet och utgångstransingarna. Tacksam för förslag!
/John |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
Edited by - JohnA on 2005/10/11 21:09:40 |
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/09/26 : 22:56:09
|
Du kan ju alltid ta den ena 12V-lindningen och lägga i serie med 230V-dito för en aning mer spänning. Fular du dig ordentligt så kan du sparkoppla trafon för att få ut 230+24V. Spänningen räcker men 6L6 ger inte särskilt mycket effekt triodkopplade. Jag skulle testa ett enkelt drivsteg utan motkoppling först men spänningen räcker till SRPP. Kör i så fall den ena 6SN7 som övre triod och koppla dess glöd på 24V och i serie med undre triod till 12V. Kör 6L6 på 12-0V. Inte mycket lyft för övre trioderna men alltid nåt.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 08:47:25
|
Du kan ju alltid bygga en µ-följare med en 6SN7 per kanal, den kopplingen funkade bra i ett av mina byggen. Jag kan försöka rafsa ihop ett schema under dagen/kvällen.
Med 50VA ringkärnor är det nog lurt att du måste köra dual mono nätdel om det ska räcka till, men det är ju knappast någon nackdel sålänge du har trafos så det räcker |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 12:54:43
|
Blir nog enklast möjliga försteg att börja med. -Ena 6SN7:an får sitta som dummy. Verkar som att ca 300v B+ duger fint vad jag kan förstå av databladen. Med 5kohm anodlast ska jag få ut 1,4w per kanal vilket nog räcker. Har ett par små men välljudande AKAI slutna burkar (2-vägs, blytunga och 4" "basar") som ändå inte orkar förmedla några stora effekter i basen. -Nog kan man skära bort basen genom lämpligt val av kopplingskonding(ar)?
Dual mono nätdel är knappast någon nackdel på single-end. Borde minska risk för överhörning mellan kanalerna. Tror jag har fem transingar, och om ca 300v B+ räcker borde det funka med två separata par back-to-back. Glöden måste jag ändå koppla ihop för båda kanalerna för att få ihop det till 12v. Kan man utan risk trä upp flera ringkärnetransingar på samma pinne eller är det risk för magnetisk kortslutning? -De sägs ju ha litet läckflöde.
Fuling, jag tar tacksamt emot ett schema för µ-följare. M.Jones är min ledstjärna och i sitt SE-skrotbygge användes SRPP för att driva en äkta triod. Jones berättar att SRPP ursprungligen användes för att driva långa HF-ledningar med höga kapacitiva laster och det på en tid då distorsionsiffror inte var lika "farliga" som idag. SRPP påstås m.a.o. ge en del distorsion, men kanske ändå är ett bra val för drivning av trioder? Fortsättningsvis visar Jones att µ-följaren ger mycket fina data och relativt låg utgångsresistans, men att distorsionen ökar rejält när steget belastas.
I boken Audio Valve Amplifiers (R.zur Linde/Elektor) gödslas det med SRPP som universallösning. (alltid med övre röret i samma glödkrets som det undre ) I boken finns ett SE/triod 6L6-bygge med motkopplad ECC81 SRPP. (se nedan) Jag kan inte själv avgöra om det är ett vettigt koncept. Att räkna om kopplingen för 6SN7 är också över min förmåga tyvärr.
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 15:38:13
|
300V räcker nog bra, du får kanske mer effekt med högre B+ men å andra sidan vill jag minnas att triodkurvorna för 6L6 "rasar ihop" ganska ordentligt upp mot högre spänningar.
Schema ska jag försöka knåpa ihop lite senare |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 15:49:58
|
Jag har inget större förtroende för R zur Linde. Ta som exempel i schemat ovan, 12 kohm i serie med 68 ohm. 68 ohm är mindre än 1% av 12 kohm, dvs mindre än toleransen. Annars är motkopplade förstärkningen väldigt grovt räknat R5/R7 (c:a 14-15dB). Obs att övre tråden på sekundären ska jordas.
ECC81 skulle jag inte köra i SRPP och inte med så hög anodspänning. 6SN7 med c:a 120-140V 4-8mA per triod i SRPP bör ge betydligt bättre ljud. |
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/09/27 : 21:30:36
|
Tack Jax, det lutar mot SRPP nu. Vad herr Linde beträffar får jag känslan att han är ungefär som jag, d.v.s. snappar upp konstruktionslösningar här och där och tror på den som talar mest övertygande. Jag skriver dock inga böcker...
Edit: Har plöjt igenom kapitlen om my-följare, betaföljare och SRPP i Jones bok Valve Amplifiers. Lutade starkt mot betaföljare med bipolärtrissa, men efter att ha läst kapitlet om byggandet av ett SE slutsteg har jag bestämt mig för SRPP. -Ska ge bästa svinget och dessutom lägre dist än ett rent GK-steg. Att jaga smådelar av en procent känns dumt när slutröret ger minst fem... Trevligt nog var kopplingen dimmensionerad för 6J5, så det är bara å stoppa in mina 6SN7:or.
Ringkärnorna slopar jag i nätdelen till förmån för en gammal 220->240/6,3. Upphöjda 6SN7:an i SRPP:n får en egen liten glödtrafo. -Hur knyter jag enklast hissade glöden till rätt nivå? Antar att den inte bör flyta fritt.
Känns rätt att slippa kisel i bygget då det var tänkt att vara nått sorts "vintage scavenge-projekt". |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
Edited by - JohnA on 2005/09/29 12:18:05 |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 12:27:39
|
Då får du c:a 320-350V DC. Då kommer katoden på övre trioden att hamna på halva denna spänningen. Hissar du glöden till 90V så behöver du ingen separat glöd till övre trioderna. Hissningen gör du med en relativt högohmig spänningsdelare samt någon 0.1uF mellan hisspunkten och jord.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 18:53:15
|
Bra förslag Janne! Nu börjar schemat bli enkelt. Tyvär för egot blir det också väldigt likt M. Jones bygge. (som för övrigt summeras lite svårtolkat och humoristiskt med att single-ended kanske inte låter så bra...
Men hur högohmig ska jag göra spänningsdelaren? -Ska den släppa igenom någon mA? Kan det vara god idé att sätta en lågohmig balanseringspot för brum mellan "glödändorna" och spänningsdelarens konding?
Återstår nu att hitta diverse passiva småkomponenter och de där j---a skruvarna. Vintage, retro och återanvändning i all ära, men glimmerkondingar, elyter och massamotstånd blir det ingen återanvändning av. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 20:14:24
|
Typ 500 kohm totalt duger. Koppla ena glödpolen till spänningsdelaren, jag tycker inte man behöver brumbalansera i detta läget.
Eller gör som jag gjorde i något bygge, gör bleedermotståndet över filterkondingarna till spänningsdelare för att hissa glöd, slå en fluga i två smällar så att säga.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 21:15:31
|
Fiffigt med bleedermotstånden! Jag hade tänkt att använda filterkondingar ut gamla PC-nätagg och de brukar vara i klenaste laget för 300v, så två i serie måste det bli och därmed bleedermotstånd. Tror jag hamnar ganska precis på 300v med halvledardioder efter glättning men den trafo jag valt. M.a.o. 150v mellan kondingarna. Databladet för 6SN7 säger glöd max 100v över katod. Max Ufk för 6L6 är 250v. Jag får räkna lite på motstånden...
Jones kör en lustig motkoppling lokalt över slutrören genom att inkludera utgånstrafons sekundär i katodkretsen. Global motkoppling är kanske onödigt då det blir slutrören som står för merparten av distorsionen, men nog borde det bli lättare att variera graden av motkoppling om den matas in på SRPP:n? -Låter detta sig göras? Tänkte köra med två röda LED för bias, men eventuell motkoppling kanske kan matas in över ett seriemotstånd? Tanken är att provköra förstärkaren även som ultralin pentod och då lär motkoppling behövas.
Vågar sig någon på jämförelsen 6L6 - 6V6? Som pentod är 6L6 kraftfullare men det verkar som att 6V6 kan ge något mer som fusktriod. Jag är i första hand på jakt efter kvalitet med små medel, men jag vill gärna förstå också.
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
Edited by - JohnA on 2005/09/29 22:36:21 |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/09/30 : 18:57:53
|
Liten lustighet: När jag rev isär nätaggregatet med trafon som ska användas i 6L6-bygget fick jag en överraskning: Trots att det var minst två veckor sedan jag körde agget och mätte upp tomgångsspänningen låg där kvar ca 200v (av knappa 300)i kondingarna. -Fick en liten stöt! Det var två seriekopplade 470u/200v sm hade energi kvar för att sedan driva en liten glimlampa i ungefär en minut. Imponerande, men samtidigt lite skrämmande! Tilläggas ska att då jag byggde det agget hade jag inte fattat poängen med bleedermotstånd. Nu inser jag att de har dubbel funktion... |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2005/09/30 : 19:35:58
|
Bleedermotstånd ska man inte glömma! Inte i transistorstärkare heller, det blixtrar så in i h*lvete om man tappar en skruvmejsel ner i en kondensatorbank på, säg, 50000uF! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/10/01 : 09:29:30
|
En minut var vad jag räknade med att glimlampan skulle ha lyst om jag inte efter 40 sekunder hade halkat med skruvmejseln. Energin var ändå så pass hög att det hördes en liten smäll. ------
Funderar lite på ev. motkoppling. Jones lokala variant med utg-trafon i katodkretsen är i.f.s. fiffig, men jag antar att det är svårt att kontrollera graden. Jones SRPP har som sagt LED-bias, främst för att undvika att bias förskjuts om ingångssteget klipper. Lindes (märkligt dimmensionerade) koppling ovan har ju trots allt en lösning. -Visst jobbar nedre röret som vilket enkelt gk-steg som helst, förutom att det ser en högohmig anodlast? Men vad gör C1 mellan motkopplingen och styrgaller? -Något med dämpning av högre frekvenser?
När jag lägger in Jones arbetpunkt och belastningslinje i rörkuvorna Tycks det vara ganska ont om marginal för bias. Lägger jag till ett litet seriemotstånd utöver de två LED:erna får det stor inverkan på arbetspukten. Kanske ska ersätta en LED med lämpligt motstånd för samma gallerförspänning? Kostar kanske lite förstärkning men där tycks finnas lite marginal.
Edit: Några dagar senare: Sneglade lite på triodkopplad EL34 som alternativ. 6w om än vid högre drivspänning känns lockande, men tot. dist. uppges till det dubbla, 8% och EL34 vill dessutom ha 3k Ra i stället för de 5K mina transingar ger. Har också fått intrycket att EL34 anses som en relativt dålig pseudotriod. Får se om 1,3w räcker. Kan jag annars pressa 6L6 med högre spänning? Max Pa är knappast lyckat att överskrida, men det kanske finns lite marginaler att knapra på? Röda anoder är knappast bra för livslängden, men hur påverkas ljudet av förhöjd förlusteffekt? Är det rent av skärmgallret som tar stryk först i en pseudotriod? |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
Edited by - JohnA on 2005/10/03 21:16:36 |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 21:33:44
|
Prova med de 1.3 watten först. Det låter mer än man tror.
6L6 finns i massa versioner från originalets max 18W förlusteffekt till 6L6GC (versioner med kylflänsar på styrgallerpinnarna) som har max 30W.
Om det finns skärmgallertapp på transformatorn kan man testa ultralinjärt.
El34 låter lite för runt i triodkoppling, åtminstone då jag provade och då hade jag bromsgallret kopplat till katoden. Så här efteråt har det slagit mig att jag skulle provat med både skärm- och bromsgaller kopplat till anod (varning, vissa nyare versioner av kinesiska EL34 har bromsgallret internt kopplat till katod, sålunda inga äkta EL34!).
Det rör som jag tycker låter bäst triodkopplat (förutom då äkta trioder) är G.E.C KT66. Även andra stråltetroder som 6L6 är bra triodkopplade, troligen för att skärmgallret är lindat med samma pitch som styrgallret och monterat så trådarna skuggar varann. I EL34 är skärmgallret glesare.
Med 100 ohm i serie med skärmgallret klarar sig skärmgallret utan problem eftersom det följer anodspänningen. Skärmgallerströmmen blir som högst när du inte har någon signal har jag för mig.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 18:59:15
|
Först idag blev det något gjort år projektet. Är nu klar med glödslingan och inkoppling av 6L6:orna. -Brummar fint när jag petar på styrgallertåtarna. Kör på 250v från gammalt Philips labbaggregat. Har Rk=500 ohm enligt databladet, men i stället för -20v Ugk får jag bara -9v. Mycket grovt avläst på aggregatet drar rören ca 20mA styck. Databladet säger 40mA/-20v vid 250v. Dessutom skiljer bias ganska mycket mellan rören trots att de båda är NOS av samma fabrikat. Återkommer när jag mätt mer exakt och dessutom lött ihop SRPP:n. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 20:49:34
|
Katoderna kanske behöver en spark då de legat länge. Det är möjligt att de behöver aktiveras igen.
Jag har märkt detta på blandade NOS i samlingen, vissa drar bara hälften av vad databladet säger. Militären brukade ju "färska" rören med jämna mellanrum.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 22:16:56
|
Har hört talas om detta Jax, men hur gör man? -Kör man dem några timmar på max Pa? Menar du att rör kan "komma av sig" bara av att ligga oanvända några decennier? Påminner om "avsigkommna" elyt-kondingar. (men utan samma dramatiska konsekvenser)
Som radiosamlare är det ofta jag tvekar att sätta i stickproppen på något nytt fynd. -Kan bli en smäll som resulterar i en radio fylld av kletig elektrolyt och pappers(?)trasor. Hittills har det gått bra... Slutkörda rör är inte ovanligt, men kan de bli bättre av några timmars återinkörning?
Mina 6L6:or låg inte i kartong, men de ser verkligen fräscha ut. Ena röret är väldigt slarvig limmat i sockeln. -Glaskolven lutar kraftigt, men det har knappasr någon inverkan på emmission el.dyl. 6SN7:orna är troligen begagnade men ser även de fina ut. Förutom olika fabrikat är det ena försett med en svart beläggning inuti som om jag fattat rätt är vad guru M.Jones kallas "carbonized". Beläggningen påstås hejda sekundäremmission och därmed minska distorsionen något. Så som resten av mitt projekt slarvats ihop lär jag knappast märka någon skillnad.
|
Edited by - JohnA on 2005/10/08 07:17:54 |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 22:21:31
|
Inte riktigt säker men hetta upp katoderna med runt 7.5V och dra nästan så mycket katoden tål någon minut eller så. Pa spelar ingen roll.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 23:55:50
|
Lite kuriosa om krigsmaktens färskning av elektronrör (saxat ur en TO):
"Elektronrör, som lagras under längre tid, försämras succesivt och varierande. Inom gruppen högvakuumrör sker försämringen snabbare än hos övriga typer."
"Den successiva försämringen av rörens prestanda kan motverkas genom att rören färskas med vissa intervaller. Färskningen innebär att röret körs i en speciell utrustning samtidigt som det prestandamäts"
1-års intervall "Magnetroner, färskas på plats i samband med ordinarie underhåll"
2-års intervall "Större sändarrör, vätgastyratroner m fl. färskas i samband med ordinarie underhåll"
5-års intervall "Standardrör förutom små likriktarrör och dito tyratroner, färskas i samband med ordinarie underhåll"
"samtliga rör med förrådspris understigande 100:-- skall inte omprovas då provningskostnaden överstiger 100:--"
- "samtidigt som det prestandamäts" i min värld så innebär en prestandamätning att röret "maxas", nåväl, min uppfattning är att småsignalrör kan ligga i minst tio år utan någon märkbar prestandaförsämring.. Dessutom innebär "100:--" att många av våra kära småsignal-NOSar aldrig har sett en färskningsutrustning utan kan helt enkelt ha legat stilla i ett förråd i drygt 50 år..men visst låter dom bra ändå?
|
Livet är för kort för mono |
Edited by - mr. Triatic on 2005/10/07 23:58:09 |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 20:05:49
|
Statusrapport måndag: Slarvade ihop ena kanalens SRPP idag och mätte till min förvåning upp spänningar som praktiskt taget är exakt vad M.Jones beräknat. Provlyssning i mono från gammal CD-walkman ur små skräphögtalare från ca 1960 visade på svagt men rent ljud. Verkar lovande. Andra kanalen kommer nog på plats i morgon. Ska spela i bättre högtalare också. När nätdelen är byggd ska jag prova på riktiga CD-snurran. ------------------------
Statusrapport tisdag: Förstärkaren färdigkopplad. Provade först med mina 4" Akai SW-7. Ingen tvekan om att bygget gav hög distorsion, men lät ändå trevligt. Kopplade in mina betydligt större Sonab OA5 och till min förvåning fick jag fylligt ljud med hyfsad bas. Labbaggregatets mätare visade ca 65mA (vid 250v) för hela förstärkaren, vilket var väl lågt med tanke på att 6SN7:orna står för 15mA tillsammans. Enligt databladet ska ett triodkopplat 6L6 vila på 40mA.
När jag släckte ljuset i rummet såg jag blå dimma mot glaset med starkare lysande blå fläckar som pulserade med musiken. Har läst att detta tyder på taskigt vacuum. Mysteriet med den låga strömmen fick sin lösning. Grävde så fram ett par riktigt gamla RCA 6L6 stålrör och fick upp strömmen till 80mA totalt. Borde egentligen vara 95mA när allt är ok, men mätaren är gammal den också. Ljudet blev nu både kraftigare och renare. Fortfarande hörs en del distorsion, i synnerhet vid tyngre disco-dunk, men det är väl vad man kan vänta av drygt en watt per kanal. Faktum är att jag är imponerad! (du hade rätt Jax!) Ugk ligger nu på -17v vilket är nära vad databladet säger.
Provade så på skoj ett par gamla 6V6GT rakt ner i socklarna utan andra ändringar. Spelar med samma ljudnivå, möjligen något högre, men distorsionen är högre och framför allt av otäckare sort. Gissar på högre halt 3:e-ton. Synd, för 6V6 i glas är snyggare än 6L6 i repigt svart stål. Surt att mina till synes fina 6L6GT var skräp. -Snyggt är viktigt men räcker inte hela vägen.
Summeringen är att det är en trevlig liten lättviktsförstärkare som trots gamla rör, pyttesmå utgångstranformatorer (från rundradio, omlindade) och avsaknad av motkoppling.
Nu återstår att bygga nätdel så jag lättare kan prova runt i huset. (labbaggregatet tungt och brummar hårt) Ljudnivån blir densamma oavsett om jag kör på 200v eller 300v. Tänkta nättrafo ger ca 290v så jag funderar på rörlikriktare för den rätta känslan och det kanske sparar övriga rör något vid uppstart. Har ett otroligt vackert AZ1 med trådnätanoder i auberginformat glas .
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
Edited by - JohnA on 2005/10/11 21:03:10 |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/10/31 : 12:54:55
|
Förs nu flera veckor senare har jag fått möjlighet att lyssna så pass mycket att jag kan säga vad den lilla manicken går för. Senast idag blev det jämförelsetest mellan det lilla nybygget och min referens- och bruksförstärkare, en lätt moddad (läs "städad") Dynaco SCA-35. Har nu spelat mycket olika musikstilar från High Fidelitys Reference CD:s.
Först det mest uppenbara: "Den Lilla" hänger som väntat inte med i varken djupbas eller kort snärtig bas. Ändå är jag imponerad av vad blygsamma 2,5w kan pumpa ut i mina OA14. Mer järnmassa skulle kanske hjälpa, mina OPT väger bara några hekto styck. Basen känns också en smula okontrollerad och svampig, men det är ingen överraskning då Den Lilla saknar motkoppling.
Det finns också något övergripande skitigt i ljudet. Skulle kunna kalla det "murrigt". Ibland flyter musiken ihop till en gröt och diskanten är inte nålvass. Trots detta låter det faktiskt så pass bra att Dynacon börjar få det svårt att hävda sig!!!
Efter längre lyssning av några personliga referenslåtar i Den Lilla kändes ljudet lite vasst och rått när jag bytte till Dynacon. Ljudet blev klarare men samtidigt lite otrevligt i diskanten. Cymbaler flyter ihop till en gröt och sångens S-ljud låter mer "smetigt" i Dynacon än i den lilla vars distorsion säkert är nästa tio gånger högre.
Lite för tidigt att säga, men detta tycks vara en praktiskt lektion, antingen i hur olika typer av distorsion upplevs, eller kanske något om psykologi. Det kan onekligen vara så att jag börjar fatta lite för mycket om det teoretiska bakom så att min uppfattningsförmåga påverkas av det förväntade resultatet... Öronplacebo? Oavsett vilket börjar jag bli väldigt förtjust i Den Lilla trots att den är i klenaste laget för lyssning i vardagsrummet.
Antingen är jag på väg att bli en SE-junkie eller så är det triodkopplade beamrör som "gör grejen". Jag är mycket nyfiken på att höra hur triodkopplade 6L6 låter i PP, så nästa expriment blir kanske att bygga till fasvändare, byta till en biffigare utgångstrafo och lyssna i mono. Efter detta är steget inte långt till att slå ihop principerna och stilla nyfikenheten på matrix-konceptet. Med Den Lilla matriskopplad borde jag få den sammanlagda uteffekten dubblad utan att offra allt för mycket av stereoverkan.
Jag har för övrigt gjort fler byten mellan 6L6 och 6V6 i Den Lilla, och åtminstone med mina exemplar av rören låter 6V6 ganska bedrövligt.
Som nätdel har jag fortfarande det klunsiga philipsaggregatet som dessutom brummar ganska hårt. Att bygga nätdel var tydligen inte så kul som jag trodde. Det blir nog enklast tänkbara om den dagen kommer.
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2005/11/01 : 10:10:40
|
Du börjar visa symtom på SE beroende Det här tar du dig aldrig ur, stackare.... men väkommen i gänget
Köp ett par hyfsade trafon och prova en 2A3...... |
Lämnat forumet |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2005/11/01 : 16:31:10
|
quote: Köp ett par hyfsade trafon och prova en 2A3......
Kunde inte sagt det bättre själv! Ett par Hammond 1627SE duger utmärkt och man får nog inget bättre för det priset. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 19:11:13
|
Time och Fuling, måste göra en sak klar för er: Min risiga leksaksbudget är inte enda skälet att bara bygga av gammalt skrot, jag ser det också som en del av sporten. Det är en oerhört skön triumferande känsla när sopfynden överträffar det andra köper nytt för åtskilliga tusenlappar!
Nåväl, skillnaden mellan lilla nybygget och Dynacon blir allt tydligare. Vet inte om SE-ljudet är något man måste vänja sig vid innan man uppskattar det fullt ut (jfr öl och kaffe m.m. ), men nu tycker jag inte alls basen är svampig utan snarare imponerande. Att diskanten först kändes svagare tror jag mest beror på att den inte längre är nerskitad av udda övertoner som i Dynacon. Det där med mindre skärande violiner och S-ljud är en solklar skillnad.
Jo, jag befarar att jag är fast nu!
-----------
Idag kånkade jag äntligen bort det gamla brummande labbaggregatet och pusslade ihop enegen nätdel av enklaste modell i matchande design. -En tidstypisk transformatorkåpa, trafo från radiogrammofon, stor drossel från 1940-tals militärradio, kiselbrygga och feta silkondingar från PC-nätagg. Plåtkåpan är tajt och surrar därför något, men det gick att dämpa med maskeringstejp. Elektriskta brummet är obefintligt.
Dynacon är nu utkastad i mekarverkstan. Kanske provar jag triodkoppling på dess EL84:or. På hedersplatsen står nu Den Lilla tillsammans med nätaggregatet. Mest för ögats fröjd står de på en dämpad och polerad granitskiva ovanpå CD-spelaren. Ett nöjt öga smittar av sig på öronen!
Skulle vilja styra ut förstärkaren aningen mer, mest för att testa dess gränser. Behöver också en phono preamp och håller som bäst på att samla fakta inför bygge av dito. Blir ungefär samma stuk som för slutsteget ned svartlackad ziluminbox och rören ovanpå. Eventuellt får preampen inbyggd nätdel för flexibilitetens skull. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2005/11/10 : 19:23:22
|
Läckert bygge!
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Topic |
|