Author |
Topic |
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 11:19:07
|
Hejsan!
Skall till och beställa lite grejjer nu till mitt gitarrpreampbygge. Schemat är detta:
Rören är beställda av Bernt, tack Bernt !
Frågor:
1) Skall jag välja linjära eller logaritmiska pottar?
2) De bipolära kondingarna, vilken sort skall jag välja??? Polyprop, polyester, ... , ... , ?
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
Edited by - gongken on 2005/09/27 21:54:47 |
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 16:44:22
|
Volympoten bör vara logaritmisk, resten linjära (tror jag).
Polypropylen 400-630V typ. 120 och 250pF kan bli knepiga att hitta dock.
100k-motstånden på anoderna bör vara 2W typ minst, resten kan vara 0.6W.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
gongken
Member
539 Posts |
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:23:06
|
Mica=glimmer så vitt jag vet. Utan att veta antar jag att "mica" är engelska eller latinska namnet på mineralen.
Försilvrad mica har jag fått för mig är något exklusivt i HiFi- världen, men jag tror också att glimmerkondingarna som var så vanliga förr under rör-eran anses tämligen usla, t.o.m. i jämförelse med billigaste "plastkondingar" av idag. -Någon som vet mer om detta? |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 00:56:52
|
Det är ingen större skillnad mellan rifa och scr vad gäller förlustfaktorn. 5x10^-4 = 0.05%
gmf verkar sälja doppade silvermicakondingar, det är försilvrade glimmer ja. De är helt OK men gmf specar inte spänningstålighet hos 250pF-typen så ta reda på det först.
Mica från förr var inte så bra då de läckte in fukt och blev dåliga. Dagens doppade är mycket bättre.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 13:31:45
|
Jag har mailat GMF...
Tackar för klarläggandet.. |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2005/08/21 : 08:02:12
|
Gmf svarar att deras mica-kondingar tål 600V. Återkommer senare med ev frågor och bilder på bygget.
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2005/09/06 : 22:29:11
|
Hej igen!
Skall till å beställa en traf från Svebry. Allt de verkar ha är en trafo med 275V 300mA och 5V 2A. 5 volts lindningen gör ju ingen glad då ECC83 vill ha 6,3V +/- 0,5V tror jag... Vad tror ni om att likrikta 5*sqrt2=7,07V och sedan stabilisera med en LM317 till 6,3V? Det blir 2*300mA=600mA glödström då jag skall ha två rör (två preampar i samma lådda), fet kylfläns...?
Annars har de en "surplustrafo" (vad är det?) på 6,5V 2A för 15 bagare, det blir man ju glad av!!
Dessutom undrar jag hur man gör med 275V anodlindningen. Det blir ju 275*sqrt2=389V... ECC83 fixar MAX 330V på anoden. Kan jag köra med ca 390V om jag har 100K resistorer mellan nätdel & anod??? Jag fattar inte hur man räknar ut spänningen som hamnar över resistorn eftersom jag inte vet strömmen... Kan nån hjälpa mig är jag tacksam, ohms lag är jag förtrogen med. Räknade lite baklänges med några exempel i databladet men fick inte riktigt till det...
Mvh Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 09:13:22
|
Surplus är prylar som varit ute i produktionen men aldrig lämnat fabriken. Ibland ouppackade, ibland monterade och bortmonterade. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 09:46:50
|
Ok, tack boergars.
Kan nån delge en tanke kring anodspänningen, resistorer, uträkningar etc? (se mitt förra inlägg...)
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 10:18:48
|
JohnA har skrivit
quote: Försilvrad mica har jag fått för mig är något exklusivt i HiFi- världen, men jag tror också att glimmerkondingarna som var så vanliga förr under rör-eran anses tämligen usla, t.o.m. i jämförelse med billigaste "plastkondingar" av idag. -Någon som vet mer om detta?
Detta har jag precis läst om i förra veckan och enligt "experterna" är mica superbra och polyprop helt ok medans de andra tyckte att mica var s**t och polyprop var världbäst. Men vad jag förstod så finns den bästa mica mineralen i Indien och att tillverkningsmetoderna är bättre än förr och framförallt bättre material i kapslingarna (täta).
Nyfiken över att mica kunde sätta känslor i svallning sökte jag vidare på nätet och fann att mica skulle vara bra som glättningskonding, stämmer det?
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 10:28:36
|
quote: Skall till å beställa en traf från Svebry. Allt de verkar ha är en trafo med 275V 300mA och 5V 2A. 5 volts lindningen gör ju ingen glad då ECC83 vill ha 6,3V +/- 0,5V tror jag... Vad tror ni om att likrikta 5*sqrt2=7,07V och sedan stabilisera med en LM317 till 6,3V? Det blir 2*300mA=600mA glödström då jag skall ha två rör (två preampar i samma lådda), fet kylfläns...?
LM317 vill ha minst 9.3V in för att kunna stabba till 6.3V.
Bättre likrikta med schottkydioder och en 10000uF konding och lägga ett motstånd i serie så glödspänningen blir 6.3V med uppvärmda rör.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 17:22:03
|
Jax, menar du att man likriktar med typ graetzbrygga och glättar med 10.000uF och sätter ett motstånd som får ett spänningsfall så det blir 6,3V kvar elle?? Vad är egentligen en schottkydiod??
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 18:38:45
|
En schottkydiod ska vara bättre att likrikta med än vanlig kisel enligt vissa. Sen har de väl lägre fallspänning i framriktningen också? De är lite dyrare. Elfa har dem, t.ex. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 22:35:47
|
Ok, jag ritar en ritning och postar för kommentarer om nåt tag...
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/09/08 : 10:35:08
|
Det stämmer gongken.
Schottkydioder är bra för likriktning av låga spänningar då deras framspänningsfall är väsentligen lägre än kiseldioder.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2005/09/08 : 11:21:56
|
Aha!
Så teoretiskt borde det bli så här:
Sekundären lämnar 5VAC. Likriktning (med schottky) 5*sqrt2=7,05VDC Rörens glödström vid 6,3V = 300mA * 2 eftersom jag skall ha två rör = 600mA Resistansen i glöden borde således bli 6,3/0,6= 10,5 ohm Om jag nu har 7,05V borde den totala resistansen i serie bli 7,05/0,6 = 11,75 ohm 11,75-10,5 = 1,25 ohm
Spänningsfallet över resistorn borde således bli: 1,25*0,6 = 0,75V Effekten blir då 0,75*0,6 = 0,45W
Det borde alltså fungera med en resistor på 1,25 ohm med en effekttålighet på 0,5W i serie med glödspänningselementen om jag har 7,05VDC matningsspänning.
Är jag helt ute och cyklar eller???
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/09/08 : 12:19:42
|
Du bör ta ett motstånd på 3-4 ggr effekten för att ha lite marginal då rören drar rejält med ström innan de är varma.
Det är inte säkert du behöver motståndet, teori i all ära men verkligheten har lite förluster som 0.3V i dioderna och resistansen i transformatorlindningen t.ex. En mätning behövs för att passa in ett bra motstånd.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2005/09/08 : 14:06:34
|
Ok, Janne, Tror du att jag hamnade någorlunda rätt, mellan tummen å pekfingret?
Óm jag kopplar ihop nätdelen och mäter mellan + & - och får ett visst mätvärde, kommer detta att stämma med verkligheten? Blir det inte lägre spänning när man belastar nätdelen?
Hur mäta??? Skadar man rören om man skjutsar på lite hög spänning en stund?
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2005/09/08 : 14:25:37
|
Inga problem med en kortare tids överspänning...
OCH Utspänningen beror även på hur stor belastning och hur stor konding du har...
Rören är dels dimensionerade för en marginal på +/- 10% glödspänning.. alltså upp till nästan 7V och vårt nät varierar också i storleksordningen 4%... "Startströmmarna" genom ett rör (och vanliga lampor med) är dessutom BETYDLIGT HÖGRE än nominella värdet.. (som bör vara U/R) men resistansen i glödtrådar har PTC kurva... Av DEN anledningen kan det vara bra att strömbergränsa under uppstart några sekunder... (ENKLAST med en kraftig lågohmig NTC motstånd i serie med trafons PRIMÄRSIDA)
b |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2005/09/08 : 14:37:55
|
Hur lågohmigt? Elfa har mellan 0,5-120R...
Vad är egentligen bäst, AC eller DC glöd???
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
Edited by - gongken on 2005/09/08 18:35:15 |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2005/09/08 : 18:39:00
|
till första preamp är DC att föredra där KAN det uppstå brum... f.ö. räknas det som overkill...
kan du skicka Elfas nummer..... (jag är urkass på att hitta hos dem) menn du bör titta på vilken STRÖM de tål...startströmmen på en trafo KAN vara hög...
b |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 07:09:02
|
Här är t.ex 1R 30A 60-290-86.
Jag undrar vad som händer egentligen... Vid uppstart rusar strömmen, NTC:n blir varm och tappar sin resistans efter en stund. Men, är det inte risk att NTC:n ligger och pendlar mellan varm å kall parallellt med effektuttaget ur preampen?? Eller blir det så höga tomgångsströmmar att temistorn håller sig varm hela tiden, trots att man inte belastar preampen med ngn signal alls??
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 15:20:26
|
tanken är att NTC skall ha en "förhållandevis" hög resistans i kallt läge... vid tillslag hindras då STARTSTRÖMMEN att rusa.. dels pga av att trafons primärlindning endast utgör ett OHMSK motstånd (L=spolen kan försummas i startögonblicket..) dessutom är RÖRENS glödtrådar kalla och kan vara bara 1/10 av varmresistansen.. (som för ett 12ax7 bör vara ca 6,3/0,3= 21 ohm ) antag att de är 6,3ohm i kallt tillstånd (jag har inte själv mätt..) så drar de 1A st.... vilket ytterligare ökar inrush-current. När trafon är "mättad" (delar av sekunder) och glödtrådarna varma (10sekunder) under tiden har NTC hunnit att bli varm och minskat i värde och trafon får en högre spänning (närmare 230V) Någon risk för pendling har jag svårt att se... rören är ju kopplade i klass A... och drar förhållandevis liten ström (ca 1mA per rörhalva) skillnad vore det om du hade ett SLUTSTEG klass AB på samma trafo... VOX har på sina tidiga AC50 en liten "Brimistor" kopplad i serie med ANODSPÄNNINGEN.... det finns många trick att ta till..
b
VOX |
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 23:43:32
|
"Förhållandevis högt motstånd"?? Förhållandevis hög resistans mot rörens kalla resistans (6-7R)? Typ 40R kanske, tycker jag är förhållandevist högt...?
Om rören drar liten ström kommer väl temistorn också passeras av en låg ström och kallna, dvs öka i resistans, eller?
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 08:23:51
|
Om du skall lägga den i serie med trafons primärlindning , är det trafons primärresistans som bestämmer STARTströmmen , så "i förhållande till primärlindningens resistans..."
Men du verkar vara inne på att lägga dem i serie med Rörens glödtrådar??? (Måste kolla att vi snackar samma sak) DÅ är det kallresistansen på rören du skall ha förhållandet till...
Det är bara under "uppvärmningstiden" som resistansen ÄNDRAS , sedan kommer den att självjusteras eftersom belastning är nästan konstant..
Själv seriekopplar jag alltid mina NYBYGGEN på primären med en vanlig glödlampa 40-100W . Är det kortis NÅGONSTANS i nätdelen så kommer lampan att LYSA starkt. Vid "normal" blinkar den till vid tillslag för att dimmas ner till (beroende på belastningen) "släkt"...
MITT resonemang gäller att få ner STARTSTRÖMMARNA som tär på rören enligt tidigare resonemang... Mer om HUR man dimensionerar NTC, kan du läsa i ELFA... http://www.elfa.se/pdf/60/06029060.pdf
Har kollat ELFA..... HUUUUUUUUUUU så dyrt!!! Verkar vara OVERKILL för ditt projekt... Ta ett 4-10W motstånd på några ohm och lägg i serie med glöden... och mät!!! För att ev. justera.
b
|
|
|
Topic |
|