Author |
Topic |
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 18:53:32
|
Har 4 batterier från trädgårdmaskiner som skrotats och inte använts mycket, om något alls. De ger rätt antal V, men det säger inte allt om skicket vad jag kan förstå. Hur ska jag göra för att se om de är schyssta. Jag har en enkel Multimeter.
Finns det något enkelt sätt?
Edit: Stavning |
Stereo Audio |
Edited by - Stereo Audio on 2006/04/27 18:54:02 |
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 19:07:52
|
Inget enkelt som är bra... men :
Vad batterierna ger i tomgång (utan belastning) är inte värt så mycket: DU bör BELASTA batterierna med minst så mycket som det brukar användas till.... Har du 6 eller 12V batterier är bil/MC glödlampor bra belastningsobjekt. FÖRMODLIGEN ligger det ett antal 1,2V ackar seriekopplade för att ge din spänning,,,, du måste ta isär och komma åt och mäta på VARJE cell, under belastning. VAR CELL BÖR ge omkring 1,2-1,3V (2V om det är blyackumelatorer) ta bort de som inte ger rätt värde och ersätt med ett "lika stort" dvs rätt volt och Ah (ampertimmar) b |
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 19:21:34
|
De är ganska små batterier och är på just 6V resp. 12V. De är alla av sluten typ så jag kan nog inte mäta på celler i dem. Men det går inte bara att lysa med en lampa och se hur länge den lyser då, el. måste man åt varje cell? |
Stereo Audio |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 20:37:21
|
Blybatterier som farit illa brukar ha en lägre EMK än normalt, det är som sagt inte jätteprecist och egenligen behöver man en "färskt" batteri av samma sort för att kunna jämföra med. EMK på ett 7Ah blybatteri ska väl ligga närmare 13V (jag kommer inte ihåg precis, egentligen ska man som sagt jämföra med något), om batteriet fått stryk (ex. kortslutits ett par gånger) så sjunker EMKen så mycket att även ett nyladdat batteri bara ligger strax över 12V.
Om man hela tiden använder exakts samma sorts batteri så lär man sig faktiskt att känna igen när det är dags att byta bara genom att mäta EMKen då och då.
|
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 21:07:59
|
Hmm, EMK? Går det att mäta med multimetern? Inte så haj på vad den kan göra. Mätta bara mellan polerna utan belastning.
12V visade: 12,41 resp. 12,07 6V visade: 6,14 resp. 6,03
Ska se om jag har en lämplig laddare i närheten så får jag återkomma senare. |
Stereo Audio |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8622 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 21:35:14
|
quote: Blybatterier som farit illa brukar ha en lägre EMK än normalt, det är som sagt inte jätteprecist och egenligen behöver man en "färskt" batteri av samma sort för att kunna jämföra med.
Borde det inte gå med lampa,så man får fram Ah/h,eller är jag ute och fiskar? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 22:02:45
|
Ledsen, borde inte krånglat till det så. EMK är helt enkelt den obelastade spänningen, dvs den man mäter med en multimeter när inget annat är kopplat till batteriet.
Alla batterier har en "urladdningskurva" som ger spänningen vid ett visst strömuttag, ett 12V batteri är gjort så att det ger just 12V vid normal belastning men helt obelastat är spänningen något högre. EMK är helt enkelt spänningen utan belastning.
Man kan beräkna spänningen ett batteri ger med V=E-R*I, där E=EMK, I=ström och R den inre resistansen (som bör finnas i databladet för batteriet)
Av det följer alltså att om man belastar ett batteri hårt så sjunker spänningen vilket kan vara bra att veta.
Att mäta antalet Ah (ampere-timmar, 7 Ah betyder att batteriet kommer fungera i 7 timmar om man låter det leverera 1 A, 14 timmar för 0.5A osv) är lite knepigt, enklast är nog att låta batteriet leverera ström till ett effektmotstånd av lämplig storlek medan man håller koll på spänningen över polerna med hjälp av en multimeter.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8622 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 22:24:29
|
quote: 7 Ah betyder att batteriet kommer fungera i 7 timmar om man låter det leverera 1 A
Ska det inte klara att hålla 12v dom timmarna då? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
agh39
Starting Member
7 Posts |
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2006/05/01 : 13:18:15
|
ett batteri's Ah (ampertimmar) är lite missvisande om man inte tar hänsyn till HUR batteriet är konstruerat: Ett bilbatteri på 55Ah klarar nog knappast att leverera 1A under 55 timmar.... (alla som glömt en lampa på i bilen skriver nog under på det) Däremot kan DET batteriet lämna en motsvarande energimängd under mycket kort tid (STARTMOTORN...)
ett Fritidsbatteri (blyacc) däremot kan lämna en låg ström till tex 12V belysning under en längre tid...
men till Stereo Audio: Det är bara att ladda dem och testa...
b |
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 11:30:33
|
Hmm... verkar vara svårt att få reda på om det är 100% fräscha. Jag får ta det sen när skola och jobb lugnat ner sig. Tack för alla tips! |
Stereo Audio |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 11:53:07
|
quote: Hmm... verkar vara svårt att få reda på om det är 100% fräscha.
Äsch! Inte heller. Ta en vanlig glödlampa från en bilstrålkasstare (bör väl vara 12v 55w)och kolla hur länge den lyser med full effekt,efter det att du har laddat batteriet. Det är väl inte så svårt?
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8622 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 12:25:24
|
Det är ju det jag säger gamla bondknep är ju bäst. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
|
Topic |
|