HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "line transformer"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:06:25  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Hej alla glada.. va ett tag en man skrv nånting hära nu men nu är det dax igen.

jag va i sundsvall nu i vecka och gled förbi hifiklubben.
av en slump så såg jag en manick dära som jag alldrig sätt för. så jag frågade såklart vad det va för nått men det va ingen där som kunde svara på det... den är iaf gjord av Jörgen (danskt ö) Schou och det är en linej omvandlare. men vad 17 är det för nått?
vi kopplade iaf in den passiva manicken i en av deras billigare system mellan cd och försteg.
efter vi bytt fram och tillbaka 2-3 gånger så kom vi framm till att den gjorde allting lite klarare och som försäljaren sa "gosigare"
jag vart såklar tvungen att köpa den (va tydligen väldigt mycket nersatt pris ).
så väl hemma tog jag med den till en vänn till mig och testade den på lite finare ellektronik. där förstörde den allt som fanns.. ingen höjdare alltså.
här hemma hos mig så tycker jag nog oxå att den förstör mera än vad den ger. bla så försvinner dynamik å stereobilden händer det nånting med.

efter en liten snabbsökning fick jag inte fram nå mer än att det va nån annan som frågat ungefärr samma sak på dvdforum men fick inge vettiga svar. förstod det iaf som att den hara nånting med vinyl att göra.

så min fråga: vad är en "line transformer"/ linje omvandlare för något?


bild:

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2005/09/25 17:11:43

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:23:54  Show Profile Send gcs a Private Message
JS är en tillverkare i Danmark som gör olika transfomatorer för ljud. Det kan t.ex. vara en impedans(2ohm>47Kohm)omvandlare för MC pickuper till en vanlig RIAA. Det kan också vara en trafo som gör om en oballad signal till balanserad. Det kan också vara en 1:1 trafo som fungerar som en buffert. Jag skulle nog tippa att det är den första typen av transformator. Man får nog läsa på tranformatorns kropp för där brukar JS skriva vad det är för typ av trafo.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:32:18  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
stämmer bra. men det är "1:1 FFR".. (600 ohm/600ohm)
vad ska det hela vara bra för då?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:43:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Då är det en isolationstrafo. En sådan har man i studion för att isolera primär jorden från sekundär jorden och därmed slippa brum. T.ex. ett elektriskt instrument eller en förstärkare med en källimpedans på max 600 ohm. Man kan också ha den på utgången till sin förförstärkare om den är elektroniskt balanserad. Med andra ord så tror inte jag att du behöver den trafon.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/09/25 :  18:01:29  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
märkligt. den har ju bara rca ingångar. eller är elektroniskr balanserad nånting annat en vanligt balanserad? dvs den borde ha 3 poler (xlr) som ingång då. den har en jordplint men jag förstår det som att det bara är chassi jord.

men om det är så att den inte ska göra nån skillnad (att jag inte behöver den) hur kommer det sig då att det faktist lät bättre på den anlägningen som hifiklubben hadde?

jag ska ta å teta den lite mer på andra anläggnignar. den kanske fungerar bättre på lite billigare (sämre) system?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/25 :  18:26:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Man kan balansera på två olika sätt. Det vanliga idag är att man bygger en differential ut/ingång men tidigare satte man en trafo före eller efter en singel ended ut/ingång. Det är faktiskt så att man i proffs sammanhang, PA eller inspelning live fortfarande använder sådan här 1:1 transformatorer för att undvika brum. Det är ju märkligt att du upplevde ljudet i butiken som bättre med trafon. Antingen kan man kan man gå in ballat eller också oballat i trafon för att sedan få ut en ballanserad signal... med eller utan jord. När man gör om en oballad signal till ballat via trafo så får man alltid vissa nivå förluster för att inte tala om vad som händer vid 70KHz och högre. En trafo kan också vara ett bra skydd för att inte lasta ihjäl utgången på en förstärkare eller en mixer utgång.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/09/25 :  18:36:25  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hmm okej. men varför gör man den för den komersiella marknaden då?
kan det vara så att försteget mådde bättre av att få en jämnare last på ingången? äh jag har ingen aning..
tänkte ta å göra några oventenskapliga mätningar (har bara en radioshack). om dom visar nån skillnad så lägger jag upp resultaten. men tror faktist inte man kommer se nånting med den

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/09/25 :  18:40:54  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
en bild på baksidan:

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/25 :  18:42:52  Show Profile Send gcs a Private Message
men varför gör man den för den komersiella marknaden då?
Jag vet inte vad du menar för komersiell marknad. I PA och live ljudinspelningssammanhang är såna här trafos viktiga om man vill undvika brumloopar. Det är mycket vanligt att man i studioprylar kan köpa som option in och utgångstrafon....titta t.ex. på BSS.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/09/25 :  19:16:17  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
med komersiell mer för "hifi". i sånna samanhang brukar man inte ha problem med brus. så varför göra en sådan trafo för hifiändamål? eller den kanske inte är till för det äns? tycker iaf inte det ser ut som en "PA" apparat.

men tack gcs för svaren!! jag känner mig som en lite visare man nu än för 2-3 timmar sen

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/25 :  20:13:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I CD:ns barndom då alla spelare lät vasst, kyligt och olyssningsbart, så togs det fram sådana här prylar för att mjuka upp ljudet och göra det lyssningsvänligare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/25 :  21:15:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Av bilden att dömma verkar det som man kör den oballanserad eftersom det verkar vara RCA-kontaketer på baksidan. I så fall är det nog så som Björn-Ola skriver... man såg väl en möjlighet att sälja lite nya prylar till hifi-nördar i cd:ns barndom. För min egen del använde vi sådan grejor för att eliminera överföringsproblem men då var det XLR som gällde och lite större fyrkantiga JS-trafar.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/25 :  21:25:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Den kan också vara bra att ha mellan TV-"anläggningen" och stereon...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/09/25 :  21:53:01  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
jag börjar förstå varför den förstör på min och min vänns anlägning och varför den förhöjde intrycket på en billigare anlägning lite ologist iaf med tanke på att det är ju nya saker som det spelades på i butiken. ska hem till morsan å testa vad som händer dära. det är ju bara en sån anlägning som dom vanliga dö har

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000