HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bilstereohögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/09/19 :  22:47:58  Show Profile Send Fimax a Private Message
nu är jag ju rädd för att bli lynchad, men kunde ngn här ge förslag på bilstereohögtalare som är bra. Vill ha ljudkvalite och inte inte värsta basen (som de flesta i bilstereobranchen sätter lika med "bra")

/filip




Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/09/20 :  00:19:30  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Har hört av folk i bilsvängen (ja, kass ordvits, jag vet ) att DLS är bland det fräsigaste man kan placera i en bil. De är inte så illa på att bygga hemljud heller. Men som sagt, i bil har jag inte haft äran att få lyssna på.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/09/20 :  06:48:51  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej

Har själv Dynaudio i bilen det låter bra.

Finns i Volvo C-70 Bland annat.

http://www.dynaudio.de/eng/auto/mobile/360.php

Mvh Anders
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/09/20 :  08:45:22  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag har tidigare pulat en del med lite mer avancerade bilstereoinstallationer (jo jag erkänner denna hädelse) och har väl fått mina favoriter:

DLS presterar oftast ett väldigt korrekt ljud, bra diskant och mellanregister.

Ett annat märke man kan kolla lite närmare om man söker ett snyggt och korrekt ljud är Focal.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/09/20 :  09:03:28  Show Profile Send Peter J a Private Message
Det finns många bra alternativ som inte behöver vara så dyrt. Tex. Focal, Alpine, Polk, Genesis, Dls mfl.
Sedan finns det även toppversioner av dessa förslag som snabbt sticker iväg i pris.
Gemensamt för alla är att du måste göra en bra montering samt ha en eq (i cd`n, eller en separat box) för att det skall bli bra.

Lycka till
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/20 :  10:43:15  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmm jag har haft mycket infinity (om det nu stavas så) i bilen och varit mycket nöjd med det. Men jag har även haft besök av dls i bilen och varit nöjd med dem oxå. Men inte lika nöjd som med infinity...
Smaken är ju som baken... och tur är väll det...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/20 :  10:58:47  Show Profile Send mace a Private Message
Snligt HiFiKit så är högtalarna som sitter/satt i SAAB 9000 väldigt bra !!!

www.hifikit.se

Saxat:
quote:
Philips 9000 SAAB, senaste innovationen på marknaden som är skräddarsydd för SAAB 9000 cc 5-d 1985-91/92. I Philips 9000 sitter det kända bredbandselementet AD 70654 och diskanten AD 11400 tillsammans med ett väl avstämt filter. Elementen är av hög hifi kvalitet som sällan annars förekommer i konventionella bilsatser. Om du inte har SAAB, så är det bara och demontera elementen från plattan och placera dem i hatthyllan, i dörrarna i din bil eller varför inte göra en låda till hemmet. Finns i 4Ohm utförande.


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2005/09/20 :  13:20:52  Show Profile Send mrmix a Private Message
lite beroende på pris å önskad karaktär men cdt audio gör förbannat trevliga högtalare, prisklass från 1295-21000kr för sidosystem å flera olika serier basar, pm'a mig för mer info (vi/jag som har importen av det) även slutsteg i tyngsta klass både transistor & rör steg till bil,
Go to Top of Page

Archelon
Member

86 Posts

Posted - 2005/09/20 :  17:50:54  Show Profile Send Archelon a Private Message
MB quart borde du lyssna på innan du bestämmer dig! annars håller jag med de flesta: DLS
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/20 :  18:59:41  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Focal har jag också hört mycket gott om. DLS är däremot en pålitlig trotjänare. Säkert kort med andra ord.
Go to Top of Page

peter 1113
Member

65 Posts

Posted - 2005/09/20 :  19:09:23  Show Profile Send peter 1113 a Private Message
Jag har använt Polk basar db serien som tyvärr inte tillverkas längre.
Midbasar var oxå Polk o mellanregister likaså.I diskanten använde jag
Scanspeak (4 stycken)2 on-axis o 2 off-axis.
Annars är DLS iridium serie bra.Amega är inte så dumt heller.
Focal låter bra men tål inte bilmiljön riktigt.Tänk på att kablar är lika viktigt i bilen som hemma.Jag använde Van Den Hul + Kimber 8 tc.
DLS signalkabel är riktigt bra. //Peter

Edited by - peter 1113 on 2005/09/20 19:24:41
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2005/09/21 :  03:20:36  Show Profile Send Dan.P a Private Message
Alpine...Say no more

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:13:32  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har funderat/planerat rätt länge att skaffa nya högtalare till bilen, vad är anser ni om att använda 3.5" fram i rutan och 6X9 i hatthyllan (bara att stoppa dit) alternativt sub i bagaget, 5-6" i dörrarna och diskanter vid rutan? Blir det så mycket bättre att det är värt besväret att såga sönder dörrsidorna och offra utrymmet i bagaget? Om man dessutom lägger samma pengar på båda alternativen (och låter subben kosta extra kanske, annars blir det väl svårt)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2005/09/21 :  16:37:12  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
När jag lyssnade runt för några år sen fastnade jag för Canton's bilhögtalare,
som numera agerar hemmahögtalare hemma hos mig.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2005/09/21 :  22:36:58  Show Profile Send kjb a Private Message
Utan att ha hört dem så skulle man ju kunna tro att Seas Lotus är bra, eftersom de liknar Seas excel som jag vet är riktigt riktigt bra.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/09/22 :  05:58:24  Show Profile Send Peter J a Private Message
Utan att förta något ur era märkesrekomendationer så har jag vid flera tillfällen under årens lopp lyssnat på och dömt många bilar som har haft superdyra system 100-250000kr i en bil. Dessa har vid flera olika tillfällen låtit rent ut sagt dåligt. Bara för att man har dyra fina grejor så är det långt ifrån säkert att det blir bra! Med många inställningar/möjligheter är det väldigt lätt att överjustera allting tack vare en bil har väldigt mycket reflexer mot hårda/mjuka material. Hemma är det bara att köpa svindyra saker så låter det bra direkt utan någon större möda. I en bil måsta man ibland bygga om det mesta i bilen för att det skall bli bra.

Jag har personligen ett framsystem i min bil som listade 3700kr för fyra år sedan, med det system har jag spöat både Genesis supersystem för 39000kr och Focal Utopia för ca 25000kr.
Det handlar extremt mycket om att få saker att lira ihop vilket inte är det lättaste.

Bara min personliga åsikt efter att ha tävlat i bilstereo i snart 10år och varav i proffsklass 4år.
Mvh Peter J
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2005/09/22 :  11:42:02  Show Profile Send mrmix a Private Message
å vad är det för framsystem du har då?
Go to Top of Page

jojje
Member

56 Posts

Posted - 2005/09/22 :  13:26:34  Show Profile Send jojje a Private Message
Hej, glöm inte att montera högtaleriet ordentligt också. Kopiöst viktigt i en bil, om det ska kunna bli bra. /jojje
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/09/22 :  13:42:49  Show Profile Send Peter J a Private Message
Just nu har jag ett Eclipse 8062 framsystem. Jag har monterat det gummiupphängt för att bilens vibrationer inte skall påverka högtalaren och tvärsom. Sedan använder jag Chord Chompanys Rumour högtalarkablar samt Chord Anthem signalkablar till framsystem.

jag har alltså kopierat några av hemhifins tankegångar och applicerat det i min bil. Det funkar väldigt bra.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/09/23 :  13:56:28  Show Profile Send binmarv a Private Message
Hade själv ett par Infinity som jag var ruskigt nöjd med. Köpte dem nya för 2500-3000 tror jag. Använde dem tyvärr bara drygt ett halvår sen har de stått i mitt gamla pojkrum färdigmonterade på ramen passande en saab 900. Står där fortfarande, damn shame. Men i alla fall. De låter som att ett par såna skulle passa dig. Kolla på Infinity tycker jag. Inte stora, vräkiga pjäser och mycket lättdrivna.


Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2005/09/23 14:20:48
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/23 :  15:25:24  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Quote:
....Jag har monterat det gummiupphängt för att bilens vibrationer inte skall påverka högtalaren och tvärsom.....


Jisses, att bilens vibrationer påverkar är inte så lustigt, men vad är det för högtalare som vibrerar så att de påverkar bilen? Måste vara bra tryck i dem!

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/09/25 :  00:20:04  Show Profile Send Peter J a Private Message
Det beror på hur högt man spelar samt dem spelar från 40Hz och uppåt :)
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/09/25 :  09:23:54  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag kör med JM-Lab, som jäg är grymt nöjd med

No hay banda!!
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2005/09/25 :  14:34:08  Show Profile Send mus a Private Message
Är det någon som har erfarenheter utav Peerless bilserie (Definition?)? Jag har sneglat lite på dem som framsystem i en BMW 3-serie.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/25 :  19:29:44  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Som tredje person i tråden kan jag rekommendera Infinity, är nöjd med de som jag har i min bil. Men som redan skrivits, olika utrustning passar olika bra tillsammans och i olika bilar, och monteringen är viktig.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000