HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blind test av signal kablar???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:00:58  Show Profile Send jerico a Private Message
Hej på er alla.

Sitter och funderar på det där med signalkablar.

Vet av erfarenhet att det är stor skilnad på kablar men är det några som har gjort ett rent blidtest på det här ämnet

Vi är ett par som sitter och pratar om att göra det men det vet man ju inte när det blir av tyvär.

Frågan är nu hur stor skilnad är det mellan olika kablar? Mer än priset.. Jag sitter ju på ett ganska billigt system så det är ju inte säkert att man kan höra skilnad på bättre sorter tyvär. Så vad har ni provat under "blinda" förutsättningar???

Låt oss drabba samman!!!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:28:09  Show Profile Send mayro a Private Message


En till
Det är fasiken så man börjar fundera om "några" haft ett möte och där beslutat att BOMBA med BT trådar här...

Ämnet är väldigt omtalat i alla fall numera.. Som på ett klockslag...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:35:05  Show Profile Send jerico a Private Message
Ja men det är ju kul med kablar eller hur?

Har man en "riktig" stärkare (nu kommer jag få höra antagligen) så kan man ju inte ändra nått på ljudet utan man får ju ändra med hårdvara eller hur?

Kom med era resultat bara!!!

Och du mayro har väll hunnit igenom ett gäng så fram med det bara!!!!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:43:24  Show Profile Send Hardseq a Private Message
jerico: Om testet genomförs i närheten av skåne så deltar jag gärna och tar då med mig en uppsättning Blue heaven.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/25 :  17:51:25  Show Profile Send mayro a Private Message
tyvärr...

Lite trött på ämnet faktiskt.... Jag har försökt dela med mig av mina erfarenheter.. Men vet numera att jag om jag skriver nåt har folk som BESTÄMMT sig för att självutnämt aggera mot mig.... Såsom "motpol"...

Säger inte vem/vilka det är eftersom det är saker sagda i förtroende via Pm... Men vet att det så är numera... Som sagt. Snackar inte skit om folk öppet..så detta får stanna därvid..

Så lusten att ens "delta" minskar rätt dramatiskt faktiskt..inte enbart ifråga om kablars vara eller inte...utan rätt totalt...

så detta blir slutinlägg här i tråden.. ...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/25 :  18:16:50  Show Profile Send jerico a Private Message
Testet kommer att gå av stapeln i östergötland. Så de som bor i krokarna kan säga till!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/09/25 :  19:09:06  Show Profile Send David A a Private Message
Jag satt idag och funderade om man kunde göra ett "öppet" blindtest, genom att maskera en bunt signal/högtalarkablar. Låt oss säga att man utgick ifrån 3-4 kablar, där vissa är rena rama skiten, och andra svindyra varianter. Sen skulle kanske någon vilja testa dessa i lugn och ro under låt oss säga en vecka. Då försvinner stress momentet, samt tidsapekten, som några nämnt som problem tidigare.
Genomförbart?
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/09/25 :  19:09:16  Show Profile Send Bubben a Private Message
Spännande! Var i östergötland och när?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/09/25 :  19:18:22  Show Profile Send MatsT a Private Message
Upplägget som David A beskriver verkar vara helt rätt tycker jag och det vore intressant om någon gjorde ett sådant test.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/25 :  19:38:53  Show Profile Send mayro a Private Message
Nu skrev davidA nåt som jag vaknade till på... tack davidA...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/25 :  19:44:00  Show Profile Send mayro a Private Message
saken är den att man inte KAN testa kablar som man testar en bil. Man måste se kablarna som komponenter...DVS att man tweekar in dom...

Och detta är inte EN kabel man talar om då. Utan flera..

Tyvärr orkar jag inte skriva all text om HUR jag menar här... Men DavidA är på ett spår här utan tvekan.. Enligt mig "rätt" spår....

tidsaspekten ÄR rent avgörande.. Med detta sista skrivna skulle jag gärna delta. Men tyvärr har jag inga högtalare ju...
Men vet någon nån med infinity irs beta eller Epsilon som är till salu så kanske det ordnar sig snarast... Då är jag gärna med här...

Lycka till med tråden och testen... Jag har fel. Denna tråd KAN nog överleva faktiskt....oj va skoj det skulle va att delta denna gång...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/25 :  20:51:24  Show Profile Send jerico a Private Message
Tyvärr kommer inte testet att gå av stapeln förens i oktober/november pga att vi har barn och det ska ju planeras lite innan...

Men upplägget är att ett gäng sitter i mitt vardagsrum och lyssnar medans nästa gäng står ute i köket (har en dörr bakom en av bokhyllerna) och kopplar hejvilt! Kommer att byta både kablar och CDsnurrar så vi får ett lite bredare sortiment av det hela.

Var?? Vadstena blir det som det ser ut.

Ha De Bra

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/25 :  21:11:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det låter mer som en trevlig afton med hejvilt kopplande än blindtestning. Om man skall genomföra en blindtestning som kan ge resultat krävs planering och kunskaper.

Så, innan du börjar planera så bestäm dig för om det är ett blindtest eller en kul kopplings/lyssnings-övning du vill genomföra.
Om det är ett blindtest så skaffa dig antingen en testledare som kan/vet hur det utförs eller sök reda på informationen själv om hur man genomför ett blindtest så att resultaten är något man kan dra slutsatser från, tex. genom sökning här.
Att genomföra ett blindtest på en obekant är tidskrävande, att genomföra det med flera obekanta är väldigt tidskrävande och kan bli förvillande ju fler obekanta man blandar in...


Blindtestning är ett använbart verktyg men det skall användas med omsorg för att inte resultatet skall kunna ifrågasättas.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/25 :  21:25:11  Show Profile Send jerico a Private Message
Nja vi hade nog inte tänkt att ta det där över en kväll utan mer en helg. Att prova med olika signal källor är väll mer för att vi vill "prova runt" lite alltså inte den stora saken med det hela.

Men det ska tilläggas att vi är ett gäng glada lyssnare. Så det blir väll inte någon bibel av det hela... Men en liten aning om hur/varför får vi nog.

Ha en bra kväll!

/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/09/25 :  21:27:19  Show Profile Send markih a Private Message
instämmer med Pac!
Trevligt initiativ annars, konkreta insatser applåderas av mig, hoppas att det går bra

markih
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/09/25 :  21:36:11  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det där skulle vara kul att bevittna...
Bor sissådär en halvtimme ifrån Vadstena, så hör gärna av dig när det börjar dra ihop sig.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2005/09/25 :  23:15:39  Show Profile Send Wacko a Private Message
Jag bor i Vadstena, så jag e gärna med på ett hörn =)
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/26 :  09:57:08  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm Jerico.... Nörden från Vika kommer han me... bara så du vet det... och han förväntar sig en övernattning

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/26 :  15:02:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nyttig info om hur man gör skriven av Jon Risch

quote:
Over a period of months and years of testing, I developed a few
twists on test methods and procedures, which I present in my
AES paper, preprint #3178, "A User Friendly Methodology for
Subjective Listening tests", presented at the 91st AES convention,
October, 1991. Consisting of 33 pages of text, and 19 references,
it is too long to try and present here, and I urge anyone interested
in the details to get a copy from the AES, it is available for $5,
and can be ordered from:
http://www.aes.org/publications/preprints/search.html


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2005/09/26 :  15:11:23  Show Profile Send Peter A a Private Message
Kommer gärna om jag får! Bor i Tranås så det är snabbt gjort att ta sig till Vadstena.
Kan ta med mig ett kabelbygge om det kan vara intressant. Fick mig att sälja mina Nordost Solar Wind bums...

Peter Afzelius
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/26 :  15:30:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tycker blind-test vore riktigt roligt. Drog igång ett eget på eoJeud, men det verkar inte vara någon som vill vara med.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/26 :  16:36:52  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm vemsom det är ju trist. Det kan ju bli hur kul som... och Tar folk med sig lite egen snabel så blir det ju genast lite kuligare...

Men det är ju vad jag tycker...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/26 :  17:55:26  Show Profile Send jerico a Private Message
Hmmmm Ser ut som om man får fixa hotel snart...

Men men det gör inte ett dugg det!!! Bor i en 3a så det är lugnt

Finns det en kabel finns det plats eller hur????

Men Jag ska ta och hojta till när det är ett datum bestämt.

Nu ska jag ta en sväng med W.E Whitmore och en grav grävning efter jobbet så här.

Ha De Bra

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000