HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelblindtest som visat skillnad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/09/26 :  03:47:46  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Kablar som har samma (eller väldans likna) elektriska prestanda, skärm men som ändå via blindtest visat skillnad.

Finns det?



Ingen dryg debatt nu. Finns det eller ej?

Detta är ingen fortsättning på:
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43502

Fakta nu. Bara fakta.




Edited by - m_persson79 on 2005/09/26 03:50:34

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/26 :  07:20:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det gjordes ju ett blindtest i Hifi+ tidigare i år som visade på skillnader mellan kablar. En av de dyraste vann i blindtestet (den allra dyraste kom dock bland de sämsta eller tom sämst), dvs ansågs ge högst ljudkvalitet i det systemet de lyssnade på under testet. Vet ej angående liknande elektriska prestanda och skärm, men det är väl inte omöjligt. Kolla detta!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/09/26 :  07:40:51  Show Profile Send markih a Private Message
Om kablarna har samma elektriska prestanda lär nog ingen höra skillnad. Det är ju elektriska prestanda (olika paraetrar) som avgör hur signalen/musiken transporteras?
Ändrar du elektriska prestandapå en av dem (vilket sker med ändring av kabelns uppbyggnad/konstruktion) och kopplar ihop dem med ett försteg med 'tillräckligt' högohmig utgång, finns det gissningsvis goda möjligheter att skilja dem åt i BT. Det är vad jag tror, baserat på det jag hört och vet om ang musik&elektronik. Har ej testat själv dock..

markih

Edited by - markih on 2005/09/26 07:45:14
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/26 :  07:45:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
Verkar som att många "finare" kablar har helt olika elektriska prestanda isåfall då det inte är svårt att höra olika ljudkaraktär och ljudkvalitet dem emellan, i öppna tester åtminstone. Vissa är väldigt "diskantbetonande" som tex olika silverkablar medan rena kopparkablar låter lite varmare och gosigare generellt, med mer "basbetoning".

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/26 :  08:00:42  Show Profile Send CC a Private Message
Räknas egna privata blindtest?

Jag kom nämligen just ihåg ett blindtest som jag å en kompis utförde för ca 13år sedan!
Testet gjordes på min dåvarande anläggning som då bestod utav Adcom för o slutsteg (565 resp 555 eller nåt..) samt en cdspelare från samma firma. Högtalare var ett par stativare från Avance. Delta 3 tror jag de hette?

Kablarna som vi blindtestde mellan var rca-signalkablarna från Aurora samt Audioquest Ruby, både för runt 1000 lappen om jag inte minns fel?

De kopplades mellan cd o försteg (minns inte vad för kabel som var mellan för o slut, kanske det var Adcom egna?).

Vi turades om att lyssna medans den andra kopplade om, prylarna var uppställda så att det inte gick å se vilken kabel som var inkopplad.
Vilka musikspåren var minns jag inte längre...

Resultatet?
Jag kunde inte säga vilken kabel som var vilken med 100% säkerhet! Visst tyckte jag att jag hörde skillnader när det kopplades om, men de skillnaderna var såpass små att jag inte kunde särskilja kablarna...
Det slutade att AQ Ruby fick stanna kvar eftersom jag fick ett bra pris på den kabeln!

Jag har efteråt funderat på det där. Varför var det så svårt att höra skillnad den gången? Det kan ju inte varit elektroniken som begränsade? SÅ sunkig var den ju inte ens efter mina mått idag... Kan jag valt fel musik när jag lyssnade? Eller kanske kablarna var för lika? Eller var det min ovana att sitta o analysera ljudet?
Vet inte...


Har gjort liknade, odokumenterade, tester genom åren och resultaten har oftast varit tydligare med vissa "milstolpar" (för min egna del asså!) såsom AQ Diamond och Silk för att nämna två... Där har skillnader (till det positiva) visat sig med haksläpp o allt!

Nu för tiden lägger jag inte så mycket energi på att blindtesta. Ids inte... Hör jag skillnad, så gör jag... Men skillnaden måste vara tydligt åt det bättre för att bry mig.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/09/26 08:29:49
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/26 :  10:38:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Nu för tiden lägger jag inte så mycket energi på att blindtesta. Ids inte... Hör jag skillnad, så gör jag... Men skillnaden måste vara tydligt åt det bättre för att bry mig.

Jepp. Det tar en stund innan man kommer till tröskeln. Håller samma linje.

M
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/09/26 :  11:06:42  Show Profile Send Per100 a Private Message
Angående blindtestet i Hifi+ så kom den dyraste först (Nordost Valhalla) och den näst dyraste tvåa. Sen fanns det en kabel i medelprisklassen som slog en dyrare kabel.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/26 :  11:07:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
Per100: Rätt ska vara rätt! Jag mindes lite fel.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/26 :  11:10:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message
m persson 79

Du kan börja med att kopiera de som räknades upp i den förra tråden, jag tänker i alla fall inte göra det åt dig.

Sedan finns det ju ett sällskap i Sverige som genomfört sådana som och som finns publicerade i deras tidning (som du kan hitta på vissa bibliotek).

När du fixat denna fakta tillsammans med du kan hitta i tidningar/nätet så har vi nog de fakta som finns.

Det finns även ett forum i USA där det krävs bevis såsom blindtester och/eller andra vetenskapliga bevis för att få posta alls. Där borde det finnas en del att hämta. Kolla och rapportera till oss.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/26 :  11:19:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Frågan är väl om blindtester ska anses vara vetenskapliga bevis. Det är ju fortfarande subjektiva lyssningar vi pratar om och mycket kan ju gå snett vid testerna, samt att rummet och anläggningen har stor påverkan.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/26 :  12:03:58  Show Profile Send labrat a Private Message
Vad är addressen till "blindtest-forumet" Micke? Lät mkt intressant. :)

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/09/26 :  12:25:57  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Labrat, det kan vara audioholics som Micke Y syftar på.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/26 :  12:42:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Frågan är väl om blindtester ska anses vara vetenskapliga bevis. Det är ju fortfarande subjektiva lyssningar vi pratar om och mycket kan ju gå snett vid testerna, samt att rummet och anläggningen har stor påverkan.


Så är det ju naturligtvis.
Att man inte hör skillnad i blindtester bevisar ingenting.
Det är ju mycket som kan spela in och förvirra.
Bl.a. så har det ju gjorts blindtester där man slog fast att det inte går att höra skillnad på cd-spelare.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/26 :  12:44:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä det är Hydrogen forums...men audioholics kanske funkar det med. Där finns det ju så många artiklar med faktafel att jag blir lite tveksam till deras trovärdighet och produktrekommendationer.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/09/26 :  14:21:55  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Matte76
quote:
Frågan är väl om blindtester ska anses vara vetenskapliga bevis. Det är ju fortfarande subjektiva lyssningar vi pratar om och mycket kan ju gå snett vid testerna, samt att rummet och anläggningen har stor påverkan.


Björn-Ola
quote:
Så är det ju naturligtvis.
Att man inte hör skillnad i blindtester bevisar ingenting.
Det är ju mycket som kan spela in och förvirra.
Bl.a. så har det ju gjorts blindtester där man slog fast att det inte går att höra skillnad på cd-spelare.


Det är rätt det ni säger. Nollresultat kan bero på många saker (förutom förstås att ibland ingen skillnad finns, men det kan aldrig bevisas).
Men ni båda två tycks utgå ifrån att ingen skillnad skall höras i BT. Varför?
Om någon eller några i ett BT kan skilja x från y 99 ggr av 100 så är det väl ett fantastiskt resultat.
Sedan har vi det som Pac skrev om i ennan tråd, det är svårt att sätta upp BT på ett bra och korrekt sätt. På samma sätt som det är svårt med varje försök inom vetenskapen eller industrin, men det görs ju

En undran: varför är det de sk skeptiker som oftast pratar om behovet av BT. Det torde ju ligga i tillverkarnas/försäljarnas/kabelentusiasters intresse att visa att deras produkter är bättre än andra. Sedan är jag övertygad att tillverkarna blindtestar. De flesta iaf.

Edited by - Dimitri on 2005/09/26 14:22:56
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/26 :  16:27:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Blindtester är ju bara intressant när man objektivt skall påvisa skillnader.
För att sätta igång ett blindtest måste man vara helt säker på skillnaderna, annars är det ju meningslöst. Det lär ju inte bli lättare att hitta skillnader i ett blindtest.
Anledningen att det görs så lite blindtester är att det för de flesta inte finns en anledning att objektivt försöka bevisa något. Kabeltillverkare då? Nej, varför det? Det är ju bara för kunden att låna hem och prova i sin egen anläggning. Det är kunden som måste avgöra om kabeln är prisvärd eller överhuvudtaget gör någon nytta. Ett blindtest som påvisar att det går att höra skillnader talar inte om för mig vilken kabel jag skall använda i min anläggning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/09/26 :  18:20:07  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
"Kablar som har samma (eller väldans likna) elektriska prestanda, skärm men som ändå via blindtest visat skillnad.

Finns det?"

Så vitt jag vet finns det inte. Det finns dock välkända undantag.

Det finns exempel på skillnad mellan kablar av olika prestanda, speciellt om det är lastkänslig elektronik.

Det kan finnas skillnader på skärmade och oskärmade kablar i form av instrålad RF/EM som ger hörbara effekter.

Bra länk och länkar i denna:

http://www.epanorama.net/documents/groundloop/


Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/26 :  18:43:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Dimitri:
Sedan är jag övertygad att tillverkarna blindtestar. De flesta iaf.


Det har du rätt i men det är blindtester som vi inte jag skriver om då det är under utvecklingen av nya produkter som jag gör blindtesterna.
Jag kör inte dessa blindtester själv härhemma utan jag gör så att jag tillverkar några par till utseendet exakt lika kablar -förutom en
liten tejbit i olika färg för att kunna skilja kabelparen åt)- men
olika innehåll eller delar av innehållet eller olika sätt att sätta samman dom.
Vilket det är just nu vill jag inte avslöja här då dessa kablar är på väg till Köpenhamn för utvärdering och jag vill inte att dom ska veta vad skillnaderna mellan dessa kablar består av.
Jag har haft dessa kablar utlånade till andra tidigare och kommer att med dessa blindtester hos erfarna lyssnare kunna utvärdera hur jag ska göra med dom nya kablar som är på gång.
Det är alltså inte ett regelrätt blindtest med antal rätt hit och dit.
Jag vet själv hur ljudet i min anläggning och några till skiljer sig mellan dessa kablar och testpersonerna får inte veta detta, men kommer att ge sin beskrivning om hur dom upplever ljudet och eventuella för och/eller nackdelar mellan kablarna.

Efteråt får dom naturligvis veta vad det är dom har testat.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000