HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur vet man att något låter bättre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/09/21 :  21:22:12  Show Profile Send MatsT a Private Message
Nu har tråden om hörbara skillnader snurrat ett tag och jag tycker det är en lite torftig frågeställning, här är en annan att bita tag i.

När det bara gäller att höra skillnad är det egentligen rätt enkelt att få ett trovärdigt resultat av undersökningen, inom HiFi rör vi oss normalt med en bra mycket tuffare uppgift. Vi skall inte bara avgöra om vi hör en skillnad, vi skall också avgöra vilket som låter bäst!

Vad är det som styr uppfattningarna i det här fallet?

Jag har inte alla svaren och inte alla frågorna heller men det kan kanske vara intressant att fundera lite i de här banorna?

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/09/21 :  21:24:50  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Bättre = subjektivt bättre/trevligare eller korrektare återgivet?

Blir nog ännu en evighets- coh upprepningstråd det här

Go go go!



Edited by - Baltazar on 2005/09/21 21:25:08
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/09/21 :  21:27:28  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det slog mig när jag publicerat tråden att detta nog lätt hamnar i en ny diskussion om F/E-lyssning och det är kanske onödigt eftersom detta diskuterats förut. Vi kan begränsa oss till slutresultatet som uppstår i rummet och därmed i huvudsak till högtalare/rum.
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/09/21 :  21:28:52  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Höra skillnader är en sak men vad som låter bäst är ju väldigt individuellt!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/09/21 :  21:33:20  Show Profile Send svejk a Private Message
Veta att det låter bättre går välan inte. Musik är förmedlande av känslor och känslor är mina egna upplevelser. Naturligtvis är det trevligare att kunna dela det med andra.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/21 :  23:24:03  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Vi skall inte bara avgöra om vi hör en skillnad, vi skall också avgöra vilket som låter bäst!


Huvudet på spiken, MatsT!
Att det går höra skillnader på det mesta, det är det nog få hifinördar (som varit med ett tag) som förnekar, men att veta vilket som är "bäst"? Det är ibland desto svårare...
Förr brukade jag utgå från att det skulle vara så "korrekt" som möjligt, men vad är egentligen "korrekt"? Det kan vara svårt att veta ibland...

Idag lyssnar jag mest bara... "Känns" det riktigt så är det oftast också riktigt! I alla fall för mig! Mycket subjektivt, ja visst! Men är det inte det som musik handlar om? Att återge en känsla utav något?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/22 :  08:00:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Klangriktigheten kan vara svår att avgöra, där handlar det mycket om personligt tyckande anser jag.
När det gäller andra saker som ljudbild och upplösning så är däremot lätt att avgöra vad som är bättre eller sämre. Där brukar det inte bli diskussioner.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/22 :  09:11:10  Show Profile Send CC a Private Message
Håller med ovan talare!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/22 :  09:12:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Enligt LTS kan dock klangriktighet definieras som något objektivt snarare än subjektivt om jag inte missförstått saken.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/22 :  09:15:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nja - jag håller med subjektivisterna. Tycker man att det låter bättre är det bättre. Om dessutom många tycker att det låter bättre är det förmodligen så att det är bättre i ett något mer objektivt perspektiv.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:04:03  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Man kan använda sig själv som testverktyg i den meningen att ljudet inte är bra när man fort blir lyssningstrött (= vill gå ifrån/vill stänga av/vill sänka ljudet).

Motsatsen är att knappast vilja sluta langa i skivor i spelaren och nästan omedvetet vilja höja ljudet mer och mer och bara sitter kvar och sitter kvar och njuter (förutom en ev paus för att hämta ngt gott drickbart )

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:04:44  Show Profile Send Manga X a Private Message
Instämmer helt med Jörgen_G!!!
- Väl skrivet!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:07:50  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Nja - jag håller med subjektivisterna. Tycker man att det låter bättre är det bättre. Om dessutom många tycker att det låter bättre är det förmodligen så att det är bättre i ett något mer objektivt perspektiv.


Javisst, 100 miljarder flugor kan ju inte ha fel. Bajs är gott!

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:09:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Javisst, 100 miljarder flugor kan ju inte ha fel. Bajs är gott


Vilken härlig jämförelse

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:13:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
gromit:

Du har alldeles rätt - om man är fluga...

Fast nu börjar det bli lite OT.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:14:38  Show Profile Send MartinN a Private Message
Att lyssna och bedömma det man hör är delvis en medfödd
gåva, och lika mycket en självlärd färdighet som kräver
massor av övning och experimenterande.

Det räcker inte bara med att sitta framför anläggningen,
man måste också ha en referens, dvs hur det låter i verkligheten,
t.ex. gå på massor av konserter eller spela själv.

Om dessa faktorer finns tillgängliga ja då har man stora
möjligheter att bli ett guldöra och kunna göra riktiga
bedömningar om vad som låter bäst.

Martin

Edited by - MartinN on 2005/09/22 10:15:31
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:17:40  Show Profile Send mayro a Private Message
erfarenhet parat med sunt förnuft. Jämfört med hur man VET saker låter på riktigt.. Så gör jag mina jämförelser..

Sedan FINJUSTERAS sakerna in mot det trevligaste ljudet tonalt via kablar. Och då mest med nätkablarna. OLIKA konstruktioner. INTE pris avgör helt..


Sedan lååång tids lyssnande o lyssnande.. Om då allt är på plats så...

Om inte.. Jag då börjar en lång procedur att byta saker tills RÄTT kombo sitter ihopkopplad..

OBS!! ALL utprovning sker UTAN tweek med kablar osv.. Den sker med vanliga vanliga kablar som är av typen "följer med".. Inget får provas i redan tweekat system...

Stereon MÅSTE spela för sig själv om man nu förstår HUR jag menar..

Så mina fossingar står lite lite i både subjektivt samt obejektiv lägret därvid..

fast detta är då jag BYGGER min anläggning här. inte vid sk snabbprov självklart.. Detta tar ju tid.. lång tid...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:22:25  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Problemet med att enbart ta hänsyn till det subjektiva är att man fastnar i ett smått sjukligt "få-det-att-låta-bättre" tillstånd.

Jag tycker det är bättre att tala om bra eller dålig återgivning, för det är ju det som det handlar om: att återge musik.

Ingvar Öhman beskriver den subjektiva problematiken väldigt bra tycker jag:

"Många av dem som själv kallar sig subjektivister anser att en god återgivning är en sådan utopi, att man kan strunta i möjligheten helt! Allt färgar, och eftersom ingen återgivning är rätt, är inte heller någon fel (Logiken svindlar med sin oväntade frånvaro...).

Subjektivisten säger: Man bör koncentrera sig på 'upplevelsen'. Att allt färgar hörbart behöver inte bevisas, att så är fallet har nämligen någon subjektivistguru bestämt en gång för alla. Dessutom är frågor av dessa slag oöverstigligt svåra för subjektivisten att greppa, så redan det är skäl nog att inte bekymra sig om att undersöka saker – det är svårt nog att hinna byta utrustning hela tiden varje gång man tror att man hittat något som är revolutionerande bättre!

Subjektivister tycks se hifi-anläggningar som 'ljudgeneratorer'. Dessutom är många av dem nästan militanta i att de anser att man (inte bara de själv, utan alla andra också) skall välja anläggningen med den 'enligt den egna smaken bästa ljudet'. Vare sig man vill eller inte.
Vad 'bästa ljudet' egentligen betyder kan man undra. Själva anläggningen har ju inga andra ljud än brus och brum."




Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:26:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Så IÖ menar att tycke och smak inom hifi inte borde förekomma? Att allt ska styras av mätningar?

Hifi = så naturtrogen återgivning som möjligt. Dvs det ska vara objektivt. På så sätt har han ju rätt, sen vet jag inte om hans/LTS väg är den rätta eller ej.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:36:59  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
Så IÖ menar att tycke och smak inom hifi inte borde förekomma? Att allt ska styras av mätningar?


Det tror jag absolut inte. Han poängtarar ju mest hela tiden att alla får tycka precis vad de vill.

Förresten, har du glömt vad F/E-lyssning är? En hint är att det inte är en mätning


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:48:33  Show Profile Send mayro a Private Message
Så 100 LTS anhängares metoder är bättre än 10000 andras... Så kan det ju vara iofs..

jojojo.. det var grejor det.. Jag har ju hört detta system ihopsatt så.. Och det är rent förvånande hur fint det spelade..

Men det är ju långt ändå därifrån till "toppen av berget". Så LITE inblandning av andra parametrar bör ju finnas kanske..

Jag anser att en sund blandning är bäst.. Och att vad denna sk sunda blandning är e ju upp till var o en att avgöra.. Inte anser jag dom "100" ska göra det i alla fall...

Däremot via sundt delande av erfarenheter kan vara finfint..Då kommer man nog längre troligen..

Nu ska jag städa lite.. kl 12 ska här provas ett par rätt omtalade högtalare ju.. och detta helt subjektivt via snabblyssning endast..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:51:23  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
matte76:

Precis som Baltazar påpekar anser IÖ inte att allt ska styras av mätningar. Vad fick du det ifrån?

Däremot är ju mätningar användbara vid konstruktionen av hifiapparatur och högtalare såklart.

Men att man bör skilja på återgivning av musik och vad man tycker om musiken tror jag däremot är väldigt sunt.



Edited by - hifirocker on 2005/09/22 10:51:58
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:58:26  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
Men att man bör skilja på återgivning av musik och vad man tycker om musiken tror jag däremot är väldigt sunt.


Det ju tyvärr just detta som verkar vara ett stort problem och troligen ochså en stor anledningen till att trådar spårar ur. Man pratar inte om samma sak helt enkelt.

Mvh


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:58:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Problemet med klangfärg kan man nog framför allt hänföra till högtalare.
Alla högtalare är gjorda för ett speciellt rum och med en speciell placering.
Men det rummet är uppenbarligen inte samma för alla högtalarkonstruktörer, eftersom högtalare låter väldigt olika varandra.
Därför är det upp till köparen att försöka avgöra vilken högtalare som låter mest naturlig i det rummet man tänkt placera den i. Hur ska man göra det på ett objektivt sätt?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2005/09/22 :  11:00:26  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Musik handlar om känslor, känslor kan uttryckas på många olika sätt. Instrument skall återge en musikers känsla/skapande.

Akustiker som skall formge och designa en konsertsal, även han söker ett "sound", inte nödvändigtvis ett frekvenslinjärt rum.

För mig handlar hifi om att vara mitt instrument för återgivning av musik, bra musik skall beröra mig.
Om jag kan känna hösten nalkas i Vivaldis 4 årstider, då är jag på rätt väg. Om jag får bilder till musiken, då är det på rätt väg.
Kort sagt, när mina sinnen börjar jobba och väljer att skänka mig en upplevelse, då är det rätt för mig.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/22 :  11:25:14  Show Profile Send Blue a Private Message
hifirocker: "Ingvar Öhman beskriver den subjektiva problematiken väldigt bra tycker jag:

"Många av dem som själv kallar sig subjektivister anser att en god återgivning är en sådan utopi, att man kan strunta i möjligheten helt! Allt färgar, och eftersom ingen återgivning är rätt, är inte heller någon fel (Logiken svindlar med sin oväntade frånvaro...).

Subjektivisten säger: Man bör koncentrera sig på 'upplevelsen'. Att allt färgar hörbart behöver inte bevisas, att så är fallet har nämligen någon subjektivistguru bestämt en gång för alla. Dessutom är frågor av dessa slag oöverstigligt svåra för subjektivisten att greppa, så redan det är skäl nog att inte bekymra sig om att undersöka saker – det är svårt nog att hinna byta utrustning hela tiden varje gång man tror att man hittat något som är revolutionerande bättre!

Subjektivister tycks se hifi-anläggningar som 'ljudgeneratorer'. Dessutom är många av dem nästan militanta i att de anser att man (inte bara de själv, utan alla andra också) skall välja anläggningen med den 'enligt den egna smaken bästa ljudet'. Vare sig man vill eller inte.
Vad 'bästa ljudet' egentligen betyder kan man undra. Själva anläggningen har ju inga andra ljud än brus och brum."

---

Jag säger: En av de mest insnöade och fördomsfulla texter som Herr Öhman någonsin presterat. Det enda som är någorlunda vettigt i ovanstående resonemang är möjligen slutet, "själva anläggningen har ju inga andra ljud än brus och brum".

Det roligaste partiet är nog: "Dessutom är många av dem nästan militanta i att de anser att man (inte bara de själv, utan alla andra också) skall välja anläggningen med den 'enligt den egna smaken bästa ljudet'."

Look who's talking! Militanta? Kanske läge att se över se sin egen borg innan man gör sådana uttalanden?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000