HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustik från Svanå Miljöteknik AB
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:12:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tänkte ev kolla på vad man kan köpa från Svanå Miljöteknik AB för att förbättra akustiken i mitt vardagsrum. Vilka produkter rekommenderar ni? Skriv gärna priser om ni känner till det.

Jag har betongväggar, har inte upplevt någon bumlig bas direkt men det hade varit kul att jämföra effekten på ljudet innan/efter bättre akustik. Har matta, möbler och tavlor, men väggarna bakom högtalarna är kala och soffan där jag lyssnar står direkt mot bakväggen som också är ganska kal. Höger högtalare ca 50 cm från sidvägg. Vänster högtalare ungefär samma avstånd från dörröppning.

Tack på förhand!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/09/21 13:22:59

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:49:08  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej Matte

Akustikprodukter kan inte köpas riktigt på samma sätt som andra produkter. Alltså om man köper en välskrämad kabel likt din silver resulotion t ex så kan man förvänta sig vissa resultat i de flesta system.

Likaså låter dina högtalare på ett visst sätt som oavsett rummet kommer att ge en viss signatur.

Rummet självt däremot kan inte förbättras på ett förutbestämt sätt genom att köpa en viss firmas akustikprodukter. Du behöver en duktig människa behäftad med ett mätinstrument. Kanske behövs inga akustikprodukter alls! Troligtvis behövs men vem vet.

Eller så vill du skapa det "perfekta" lyssningsrummet och då går det åt ett par hundra kg prylar, dvs du använder akustikprodukter i kombination med ett rum och gör en hifi-nirvana av det hela.

När det gäller akustik så bör man inrikta sig åt att lösa problem. Bumlig bas? Vid vilken frekvens/frekvenser? Detta måste man veta ganska exakt för att kunna åtgärda bekymret. Efter den åtgärden lyssnar man ett par veckor igen. Kanske löste åtgärden de flesta bekymmer man upplevde eller så fick man oväntade positiva effekter.

Att akustikfixa utan att ha kunskapen ger hitintills i de fall jag sett rakt motsatt effekt, dvs sämre återgivning.

Betongrum utan bummelbas? Låter mysko. Finns det sådana djur?

Vi säljer Svanå men helst inte "ut i det blå".

Hör av dig.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:57:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack för svaret Hifi Consult. Basen i mitt rum kanske är bumlig även om jag inte upplever den så. Frågan är om den blir bättre med akustiska åtgärder?

Vad kan man använda (om inte proffsprodukter) bakom högtalarna (intill bakväggen) respektive bakom soffan (intill väggen bakom soffan), på de kala väggarna?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/09/21 :  14:10:45  Show Profile Send Snoop a Private Message
bakom talarna kan du sätta akustik tavlor, du kan köpa vanliga mark skivor och sätta tyg på dem för att testa.

billigt och troligtvis effektivt...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/21 :  14:14:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Får det inte samma effekt att hänga ett par filtar/dukar bakom högtalarna om de är ganska tjocka? Eller det bör vara "akustikplattor"? Var köper man sådana förresten?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/21 :  14:20:59  Show Profile Send gromit a Private Message
Risken är att du bara dämpar i diskanten och då blir det inget vidare. Dämpmaterialet måste vara ganska tjockt för att komma ner i frekvens.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/21 :  14:30:16  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
"Markskivepanelabsorbenter" i all ära men de har ingen effekt på basen oavsett om man leker med distaser till vägg eller ej, att komma nog långt ned betyder meterspalter bakom plattorna. Det enklaste är att undvika förstärkningen som du har vid bakväggen och dra ut soffan - dvs om den möjligheten överhuvudtaget finns

I övrigt finns det t.ex Svanås V4:or som du kan ställa in till att absorbera ett smalt frekvensband ned mot som lägst 45hz som ställer till specifika problem.

Textilier absorberar inte lika lågt, mineralull/glasfiberskivor fungerar bättre men det räcker inte.

Det gäller att utan "expertis" dämpa bitvis så att man inte smäller upp flera hela dämpande väggar bara för att absorbera. Man måste blanda absorberande och reflekterande ytor för att behålla "liv" i återgivningen. Efterklangstiden får inte bli för kort och bör var något så när jämn över frekvenserna.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/21 14:32:53
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/21 :  14:50:44  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ett exempel där man vill dämpa 40hz med hjälp av markskiva så skrävs att isoleringsmaterialet ligger 2,15 meter från väggen för att ljudvågen ska ha nått max energi och därmed bidra med högre grad omvanlig till värme i isoleringsmaterialet - vilket inte är speciellt praktiskt då det kvarvarande rummet blir rätt litet

Den rätt så vanligt förekommande absorbenten där man använder en markskiva med en distans på ca 50mm mot väggen är optimerad för som lägst 850hz men absorberer förstås även lite över och under det.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/09/21 :  14:51:33  Show Profile Send Drem a Private Message
Om man som jag har en ekoeffekt då jag klappar händerna (vilket jag ofta gör när jag är glad) vad är "boven" i mitt rums akustik? Jag har ungefär samma uppsättning som matte76 och jag har ett hårt putstak samt bakvägg i betong. På den väggen finns endast en liten tavla. Ena sidoväggen har ett brett fönster och där hänger tjocka gardiner + nedrullningsbar mörkläggningsgardin bakom. På andra väggen hänger lite småpynt.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/21 :  15:01:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Eko är ju (förstås) ljudvågor som studar mellan två parallella ytor, det kan vara golv/tak eller vägg/vägg. Räcker med att behandla en av ytorna med antingen något som absorberar eller diffuserar, eko är tacksamt nog i högre frekvensregister så i princip allt man stoppar in i rummet och på dess väggar hjälper till att lösa "problemet"

Det får inte finnas två parallella ytor där båda är helt kala.

Stoppa upp mer prylar på väggarna helt enkelt, kanske ett draperi på ena sidan eller en diffusor på bakväggen, det kommer fixa ekot.

Matta och mycket möbler fixar förstås problemet med golv/tak-ekon, eller om det går absorbent/-er i taket.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/21 15:03:39
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/21 :  16:18:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Återigen:
Isolerskivor är billiga.
Köp ett antal 100 mm tjocka och experimentera med antal och placering.
Därefter har man en uppfattning och kan gå vidare med att bygga dämptavlor om det behövs.
Men som sagt, dämpning i basen får man inte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/22 :  01:25:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har varit hemma hos en som har treatat sitt rum rejält med Svanås produkter (reportage kommer) o där är fullt med V4:or o MA moduler.

Kan säga att det lät sagolikt !!!

Han har gjort det mesta själv med viss support via telefon med Svanå.
O han har jobbat sakta fram , inte köpt allt på samma gång.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/09/22 01:26:23
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/22 :  02:53:45  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag snackade med Mats från Svanå idag och han kommer hit med sina mätinstrument om ca. 3 veckor. Vi får se vad det blir av det besöket och jag kommer att skriva här på forumet om vad vi kommer fram till och senare när det är klart med grejerna också att redovisa resultatet främst vad det gäller hur jag kommer att uppleva ljudet före och efter.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/22 :  06:45:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det ser vi fram emot Jorma !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/09/22 :  08:44:22  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

3 veckor var det ja. Vi ser fram emot resultatet.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:04:26  Show Profile Send EmilH a Private Message
Mycket intressant..
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/09/22 :  17:08:28  Show Profile Send Snoop a Private Message
Finns det något som tar hand om basen bättre än V4 och V5? inom rimliga priser.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/09/22 :  18:19:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Om vi säger så här, vi sitter alla med grjjer för en massa pengar(jmf med Svenson) då är en lindrig akustikreglering den bästa uppgradering man överhuvudtaget kan göra för pengar.
Ingen kabel eller förstärkare kan åstakomma samma goda effekt.
Det enda är att man bör få hjälp från någon kunnig som mäter på rum och dimensioner, om man inte är påläst själv.
Det går inte att chansa direkt. Generella sanningar finns dock, vilka redan nämnts. Men dessa färdiga moduler är inte så dyra.
Själv har jag (med hjälp av svanå) platsbyggt egna lösningar i kombination med svanåprylar, är mycket nöjd.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/09/22 :  18:35:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Man kan använda en EQ också, och komplettera med det som hificonsult, med flera, skriver om !
Det är nämligen ganska problematiskt att dämpa just djupbas. Det krävs ofta stora mängder av absorberande massa, eller så använder man membranabsorbenter, dessa brukar dock vara smalbandiga. Helmholtz finns också, men är också trixigt att få till.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2005/09/22 18:37:53
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/22 :  18:56:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om vi säger så här Adagio, det blir lättare att höra andra ändringar i anläggningen om rummet är fixat.
Jag har inga stora problem i mitt rum, så det ska finslipas lite bara. Men i basen som jag har resonanser mellan 30 och 40 Hz består det finliret av rätt stora grejer. Det kommer förmodligen att bli 4 st V5,or. Vi får väl se vad Mats hittar på utöver dom.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/09/22 :  20:59:25  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som du säger det kan alltid finslipas lite. Men vi som hör/tycker oss höra skillnader mellan kablar, och desutom gladeligen betalar relativt stora summor för dessa "förbättringar", vi borde inte uppleva det som små finslipningar direkt.
EQ i all ära, men det brukar hjälpa en viss sweetspot. I övriga rummet kan det försämras dramatiskt. En kombi är kankse optimalt men som vi säger ju mer skit i signalvägen desto....

En fråga till de akustikkunniga-Har jag en jätte-absorbent som jag ej kalkylerat med? Vinden, 150 m2 x ca 1m lösull, variabel takhöjd ca 250cm där det är som högst, nock(över ullen). Mellan lyssningsrum och denna vind finns ingen akustisk ventil endast ett memran av takgips samt trampskydd(plastfolie) samt reglar.
Kan den dämpa ner till typ 20hz?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/22 :  22:52:38  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Man kan använda en EQ också, och komplettera med det som hificonsult, med flera, skriver om !
Det är nämligen ganska problematiskt att dämpa just djupbas.


En parametrisk equalizer av bra kvalitet kan vara en lösning om man inte kan dämpa i det nedre basregistret på annat sätt, men det är bättre att dämpa akustiskt så mycket det går även om man använder en equalizer.
Det bästa är ändå att slippa en sådan då signalvägen blir längre med fler kablar och kabelkontakter mm. inblandade.

Mårten Design som hade stora problem i basregistret och i starten av sitt besökscenter använde dom en sådan equalizer. efter hand som dom har arbetat bort problemen akustiskt har ljudet förbättrats och lyftet kom när dom till sist kunde koppla bort equalizern helt.
Dom har ett stort rum med plats för ett antal V5,or och det fanns även en stor nich längst bak i rummet som gick att använda som en effektiv basdämpare för det allra lägsta registet.

I det mindre demorummet har det också varit problem och där finns ett antal dämpare som i kombination med en dörröppning som står exakt 12 cm öppen fått till det med ett bra ljud nästan helt utan resonansproblem.

Mats från Svanå har mätt och justerat in V5,orna och även dörren som står på glänt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/23 :  11:08:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
För att gips ska fungera bra som membranabsorbent (dom är bredbandiga) så bör inte mineralull ligga an mot gipsskivan. Mineralullen dämpar gipsskivans förmåga att sättas i svängning av ljud därför att skivan blir mer stum.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/09/23 :  11:12:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Återigen:
Isolerskivor är billiga.
Köp ett antal 100 mm tjocka och experimentera med antal och placering.
Därefter har man en uppfattning och kan gå vidare med att bygga dämptavlor om det behövs.
Men som sagt, dämpning i basen får man inte.

Precis samma sak skriver jag här:
http://www.engelholmaudio.com/dv.pdf




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/09/23 :  18:43:41  Show Profile Send Snoop a Private Message
Engelholmaudio i din pdf ser de riktigt snyggt ut, problem dock i mitt rum att ha det symetriskt så där, de blor de väll bli lite ened ljudbild att bara dämpa ena väggen på det viset?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000