HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är ett bra pris på begagnad hifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/09/22 :  17:39:50  Show Profile Send coldcut a Private Message
Ibland ramlar man över riktiga "kap" när det gäller begagnad hifi, gjorde precis själv en sådan osannolik affär nyligen. Motpoolen kan man också se ibland, alldeles för höga "drömpriser" på ngt som borde vara värt hälften.

Vilka viktiga kriterier tycker ni skall påverka ett begagnat pris? Ta det gärna i ordning, med det viktigaste först. Vad är egentligen ett BRA köp, rent generellt? Och, framför allt, hur tycker ni begagnat prissättningen är i Sverige, privat samt i butik?

Om ni själva har ngn kul anekdot eller händelse inom detta område, berätta gärna!

-

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/09/22 :  18:01:45  Show Profile Send FBK a Private Message
""Monitor Audio Gold Ref-60. Cherry fint skick 32000:- 10500:- B"""
Detta var ett kap i ordets rätta bemärkelse!!

Det här med vad som är kap och fynd handlar mycket om varukännedom, veta vad som verkligen är en bra produkt och som säljs billigare än vad den egentligen borde göra. Men samtidigt så märks tydligt en trend och det är att så fort något har fått "Bäst i Test" i Hifi&Musik så drar beg priserna uppåt rejält, märktes tydligt på bla.Infinity Kappa 600. Och det roliga i det sammanhaget är att en annan produkt som ligger i samma prisklass som den som har fått bäst i test, går på beg marknaden för en klart lägre summa samtidigt som den är mycket bättre, skillnaden är bara att den har inte fått bäst i test pga att den inte har testats Så det är betydligt bättre att ha koll på vad som verkligen är bra än att gå på Bäst i Test som egentligen inte säger så mycket pga att tidningarna testa långt ifrån allt som som finns på marknaden i varje prisklass.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2005/09/22 18:06:54
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/09/22 :  18:03:58  Show Profile Send JonasY a Private Message
Först och främst tycker jag en begagnad pryl betingar ett avsevärt lägre pris än en motsvarande pryl ny. Även om det bara sparsamt använt i en kortare tid betyder det inte att man kan få 98% av inköpspriset En begagnad pryl är ju nämnligen alltid en risk. Oftast har man ingen garanti på en begagnad vara. (Nu tror jag dock att när det gäller folk här inne är alla väldigt seriösa , så det är mer generellt. Imo är det en helt annan sak att handla från en medlem här och på t.ex Blocket)

Annars är det väl ungefär den här listan man kollar på (kontra nypriset/priset för en motsvarande ny):
* Ålder (och hur mycket varan använts)
* Skick
* Ev garantier
* Beroende på ålder, vad den motsvarar idag. Ta t.ex hembioreceivrar, de sjunker mycket begagnat eftersom det kommer nya hela tiden
* Beroende på vilken produkt, vad är förväntad livslängd (t.ex lasrar i CD-spelare har en begränsad livslängd)

Ett bra köp är när både köpare och säljare är nöjda. Jag kollar ofta på annonssidor, och man kan väl säga att prissättningen är väldigt blandad. Generellt sätt skulle jag dock säga att den är rätt bra, de flesta har en viss koll på vad de tar. Jag tror nog att många som sätter alledels för höga priser gör det av ren okunskap, de försöker inte "lura" någon.

Själv gjorde jag ett jättefynd nyligen, på en begagnad soffa . Tack vare att säljaren var desperat fick jag/vi den för det skambud jag gav. Jag brukar inte skämmas för att buda lågt, men det gjorde jag då (bjöd 60% av annonserat pris som var 50% av nypris...)

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/09/22 :  19:51:59  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Det är omöjligt att säga rent generellt.

Högtalare som kostade 40.000kr nya och är 1-2 år gamla -> 20.000kr ser man inte allt för sällan.

Sen finns det ju produkter som exempelvis NAD 208, NAD 3020, Div. Rotel & piP/pi60 - dom brukar ligga rätt högt beg.

I synnerhet t.ex. piP/pi60, NAD 208 & Rotel 1090. Letar själv efter beg piP och man hittar nästan inga även om det lär finnas hur många som helst i Sverige.

Och det lär inte vara p.g.a. ev hype, utan att ägarna sitter så nöjda att de inte vill sälja.

Utbud och efterfrågan.



Edited by - m_persson79 on 2005/09/22 19:58:39
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/09/22 :  20:28:51  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Ett bra köp är en grej som man blir nöjd med! det tycker jag är en bra definition.

Rör...
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/09/22 :  23:10:58  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Om ni själva har ngn kul anekdot eller händelse inom detta område, berätta gärna!

Jo så här var det.
För ca.tjugo år sedan hjälpte jag till lite i en hifibutik.
In i denna butik kommer en kille bärandes på en skitig och trasig papplåda.
Öppnar lådan och frågar,är detta värt någonting ?
I lådan fanns det ett försteg,Quad-33 med tillhörande slutsteg 303 samt radiodel FM-3.
Samtliga i nyskick.
Fungerade perfekt.
Killen hade ropat in detta på en vanlig auktion,auktionisten hade bara visat lådan lite snabbt med orden,
här är något som ser ut att komma från ett militärlager-får jag
femtio kronor.
Ingen annan bjöd så 50:- blev det.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/22 :  23:54:57  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Mange hensyn kan spille en rolle, men den aller aller viktigste faktoren er: Hvilken "performance for money" får man? Faktoren "performance for money" kan variere STERKT på nye produkter, og det vil også reflekteres i bruktprisene (prisene på "begagnade" audio-komponenter).

Moralen er: Lytt og sammenligne "performance for money" og bla opp cash deretter!!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/09/23 :  00:41:43  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det enda som EGENTLIGEN spelar någon roll på prissättningen är - hur mycket vill någon betala för grejen i fråga? Om t.ex. en förstärkare har ett nypris på 20.000 men är totalt okänd och det finns inga recensioner någonstans eller andra referenser på internet mer än en stackars italienare på audioreview.com - ja då finns det nog inte så många som vill ge mer än max 10 000 oavsett ålder och skick. Något annat, t.ex. ett par piP eller något annat "hett", kan nog vara värt nästan nypris.

Detta tycker jag det är många som inte fattar. De sätter ett pris, man lägger ett bud som är lägre varpå de säger "glöm det, den kostade ju xxxx ny!" "-jaha men försök sälja den för det då" säger jag då. Ingenting är ju värt mer än vad någon vill betala för den, eller mindre för den delen.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/09/23 :  09:31:53  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Svanbo, du missar nog lite att säljaren har ju ofta ett pris i tanke. Typ, blir det billigare än X säljer man inte. Så när någon då bjuder 2000 för en stärkare som kostar 20k nytt men är okänd, då kan jag förstå att säljaren blir lite grinig. Det betyder ju bara att det inte blir affär. Det är ju inte en envägs transaktion, båda parter måste vara nöjda. Du verkar tro att somliga vill sälja till vilket pris som helst, så är det nog inte så ofta ändå. Ja, du förstår nog vad jag menar.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:20:38  Show Profile Send svanbo a Private Message
Claes_Ireland: Jo det är klart, såna säljare finns också. Var nog lite egocentrerad i mitt förra inlägg, hade mig själv i åtanke när jag skrev och jag vill oftast bli av med det jag säljer, även om jag måste gå ned i pris... sen så kan det ju vara svårt om man ska sälja något vad man ska sätta för utgångspris. Jag har alltid köpt beggat och har därmed rätt bra koll på begmarknaden, men om man köpt något nytt, och det kanske inte är så vanlig pryl, så kan det säkert vara svårt att sätta pris.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:29:46  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
svanbo: Tror EGENTLIG at vi er ganske enige; samme sak kan uttrykkes på "många sätt". En annen måte er å si det slik: Markedet bestemmer. Den pris noen er villig til å betale for et bestemt produkt på et bestemt tidspunkt, er per definisjon en "bra begagnad pris".

Og så kommer jo alle andre faktorer inn i bildet; først og fremst "performance", vil jeg mene, brand, rennomé, komponentkvalitet, byggekvalitet, reviews, kundetilfredshet, hva produktet kostet som nytt, alder, om fruen "gillar" det eksteriøre designet på produkten etc, etc. etc.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:38:17  Show Profile Send mapem a Private Message
Hur många köper till fullpris? Det går nästan alltid att hitta komponenter billigare än vad prislistan säger. Man gör nog inte något större kap för det, man betalar vad det egentligen kostar.

Vad är ett kap förresten? Om man t ex köper en helt ny tuner av erkänt högkvalitativt märke med listpris 5 500 för 2 500 i välkänd butik verkar det ju vara ett kap. Men sen inser att man har så dålig FM-mottagning att det hade gått minst lika bra med en tuner för säg 1000 kr. Då har man ju inte gjort nåt kap. Tycker jag (som gjort just så).

Det enda jag köpt till listpris är metallkoner, SD-kuddar och en kolfiberborste för skivspelaren. Kanske nån sladd också. Allt annat långt under listpris. Antingen begagnat eller ex-demo eller nedsatt av någon annan anledning. Men jag tycker inte jag har gjort några större kap, jag har betalat vad jag tyckt prylarna varit värda.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/09/23 :  10:47:22  Show Profile Send svanbo a Private Message
MONTANA: Vi är helt eniga, håller med dig.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/23 :  18:30:02  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
mapem: Om du har fått "prylarna" til "demopris", under listpris, "begagnadpris" og så videre og du selv "tycker" at du har gitt det "prylarna varit värda", så har du sikkert gjort presis det, ettersom også de som har solgt deg "prylarna" har akseptert å selge "prylarna" til de aktuelle prisene.

Generelt (med visse unntak, selvsagt) kan man si: Et kompromiss mellom kjøper og selger = markedspris = en OK begagnad verdi av et produkt. Som sagt i et tidligere innlegg: Markedet bestemmer! ;-)

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000