HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 LÅS TRÅDEN?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/09/19 :  17:29:29  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det här med att låsa trådar är ju trams, lika effektivt som när de förbjöd aftonbladet på 1700-1800talet. Tråden dyker ju bara upp under ett nytt namn. Moderatorer kunde ju varna enskilda övertrampare och om de inte kan anpassa sitt språk/be om ursäkt till oförättade medlemmar. Ev avstängningar om inget annat hjälper.
En dialog via PM kan leda till att vi slipper personliga trät-trådar,
men att låsa tråden är bra fånigt.
Ska vi låsa trådar av typen -Vilken cd ska jag köpa? för att de är så meningslösa. Jag kan förstå frågan men frågeställaren får ju ca 20 olika svar innom några timmar, blir han verkligen klokare av det?
Läser jag de trådarna av typen -Vilken kabel passar till xxxx och xxx? Ja, tyvärr, de är inte så roliga när de formuleras för hundrade gången.
Att trådskaparen har någon slags makt över en tråd bara för att han skapat den är också fel. Trådar utvecklas godtyckligt och det är väl meningen. Om denna tråd utvecklas till ngt annat än jag tänkt eller om alla tycker jag har fel ska inte jag kräva att den låses.
Olika åsikter är kul, just därför är bla kabeltrådarna de mest dynamiska och de roligaste.
De artiga frågtrådarna, med hundratals enskilda svar utan debatt ger inte så mycket.
Ä va´fan LÅS TRÅDEN innan någon annan skriver något misshagligt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/09/19 :  17:38:02  Show Profile Send Leif B a Private Message
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/19 :  17:40:57  Show Profile Send labrat a Private Message
:D
Jag håller dock med.
Tror all den här trådlåsning som jämt sker är oerhört kontraproduktiv. Stämningen blir bara ännu mer hetsig, eftersom problemen aldrig fås redas ut.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/19 :  17:57:21  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Engelska gruppernas dominans i 70-talets rockvärld var ett intressant fenomen.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/19 :  18:00:06  Show Profile Send gromit a Private Message
Håller med. Trådskaparen äger inte tråden längre när andra har börjat skriva i den och borde inte ha någon rätt att bestämma om den ska leva kvar eller inte.

Trådlåsning borde bara användas i absoluta nödfall. Man stänger ju diskussionen för alla, inte bara för den/de som skrivit något olämpligt.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/19 :  18:01:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tycker det är fånigt att driva ett jäkla forum. Ska vi stänga ner skiten nu Pac eller vad säger du?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/19 :  18:06:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Gruppbestraffning fungerade bra i det militära

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/19 :  18:07:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Som Madonna sjunger "There´s nothing like a good spanking"

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/19 :  18:12:12  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Trådar är ju som mest intressanta när de leder till en debatt eller dialog om man så vill. Samtidigt vet jag inte vilka medel en moderator kan använda sig av för att markera att innehåll eller ton i en tråd inte är acceptabel. Idén om dialog via pm är ju inte dum men den visar ju bara "gärningsmannen" vad moderatorn anser och en debatt berör ju oftast ganska många personer. Om moderatorns syfte är att "uppfostra" de som gör "fel" i en tråd så är det förmodligen mest effektivt och minst krävande att skriva vad som är fel och sedan, om inte uppmaningar följs, låsa tråden i brist på bättre alternativ.

När det gäller trådskaparens äganderätt eller rätt till någon form av stringens i förhållande till ämnet så håller jag inte riktigt med dig Adagio. Ägaren kan ju med lätthet liknas vid en diskussionsledare och han eller hon har ju ställt en fråga eller formulerat ett problem. Därför anser jag att skaparen har en särskild rätt att påpeka om denne inte tycker att innehållet i ett inlägg möter hans idé i ämnesväg. Det trådskaparen kanske helst ska göra i sådana fall är att se till att diskussionen går in i hans tänkta linje igen genom ytterligare förtydliganden eller fördjupade frågeställningar (tänker jag)

Till exempel kan ju ämnets "topic" vara tydligare i många fall, som i till exempel den här trådeneller så kan trådskaparen i inledningen göra det väldigt tydligt vad syftet med tråden är. Allt för att hjälpa diskussionsmedlemmarna som senare kommer in i debatten.

Om jag förstått det hela rätt kan även medlemmar uteslutas om de verkligen beter sig tokigt. vilket ju kan sägas vara en uppföljning i individuella fall. Jag vet inte riktigt varför jag skriver så här mycket här men en av anledningarna är uttråkning.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/09/19 18:15:30
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/09/19 :  18:13:05  Show Profile Send labrat a Private Message
Bernt: Det är inte fånigt att driva ett forum (:P), det är däremot lite fånigt att inte på ett allvarligt sätt kunna ta till sig kritik från medlemmarna. Självklart skall den som driver själva forumet ha bestämmanderätt och sista ordet när det gäller just hur forumet drivs, men hur kan forumet förbättras om administratörerna inte accepterar kritik. Oavsett vem som äger forumet, så är det ju ändå medlemmarna som utgör det i slutändan...

Låt säga att ni nu (även om jag förstår att ditt inlägg inte var allvarligt menat på något sätt) hade lagt ner Hififorum, så had enågon annan med största sannolikhet startat ett ersättningsforum som hade fått ungefär samma medlemsklientel. Därför tycker jag det är viktigt att man faktiskt tar sina medlemmars åsikt på allvar, och framförallt lyssnar på vad de har att säga.

EDIT: Ett synpunktsforum, där medlemmarna kan diskutera forumetmen även fråga administratörerna om saker som kanske fler skulle vlija ha svar på (för att undvika intensiv PM-trafik) vore bra i min åsikt. Det är oerhört viktigt att kommunicera, och ventilera sina åsikter! :)

(Nu har jag iofs inte så mycket åsikter om Hififorum, om det kanske verkade så. Tycker det sköts ypperligt, förutom att trådar låses och medlemmar sparkas ut lite för ofta. )

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/09/19 18:21:11
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/19 :  18:15:05  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Tycker inte Madonna sjunger så bra.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/09/19 :  18:47:16  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Har inte hängt med i vilka trådar som låsts den senaste tiden och varför. Har dock svårt att tro att det skulle bero på tråkiga eller uttjatade ämnen.

Däremot brukar tex kabel trådarna för eller senare övergå i personangrepp och ibland kränkningar av någons kablar, ekonomi, inteligens, stavning eller annat. Kablar och tweaks (ex shakti) är känsliga saker...... Min gissning är att det i dessa lägen låses trådar.

Sedan tror jag att trådar låses eller enskilda medlemar PM:as och varnas om de talar i egen sak. Många här driver små eller mindre små företag och vill gärna sälja sina produkter. Sånt brukar inte vara populärt följer inte forumets regler.

En debatt är bra om den är saklig och inte personlig och jag kan inte påminna mig om att jag sett låsta trådar pga det.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/09/19 18:47:43
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/19 :  18:57:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Adagio,

kan du utveckla mer det du vill? Med exempel så är det enklare att se vad du kritiserar och därmed att ta till sig kritiken.

För övrigt är ju detta en gallant tråd att hand ha i vårat off topic forum som är gjort för just detta så jag flyttar tråden.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/09/19 :  18:57:54  Show Profile Send sampix a Private Message
Håller med Adagio till 100%

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/09/19 :  18:58:18  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:

Ska vi låsa trådar av typen -Vilken cd ska jag köpa? för att de är så meningslösa. Jag kan förstå frågan men frågeställaren får ju ca 20 olika svar innom några timmar, blir han verkligen klokare av det?
Läser jag de trådarna av typen -Vilken kabel passar till xxxx och xxx? Ja, tyvärr, de är inte så roliga när de formuleras för hundrade gången.


quote:

Olika åsikter är kul, just därför är bla kabeltrådarna de mest dynamiska och de roligaste.
De artiga frågtrådarna, med hundratals enskilda svar utan debatt ger inte så mycket.



Jag använder ofta hififorum till att få svar på en fråga jag har, av folk som är långt mycket mer erfarna än jag. Hififorums medlemmar utgör en enorm kunskapsbank som är oerhört värdefull för mig att få ta del av! Visst kan jag bli klokare av 20 olika svar på nån fråga om vilken cd jag ska köpa! Jag sitter nu väldigt nöjd med min anläggning som snickrats ihop bland annat med hjälp av hififorums medlemmar.

Visst kan det ibland vara roligare med debatt och diskussion, men rena frågetrådar är väl inte fel det heller..??
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/19 :  19:05:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Egentligen har vi redan det som efterlyses i första inlägget. Vi brukar gå på personangrepp mestadels. Vi försöker varna innan vi låser. Ofta följs detta av PM till de värsta, det syns ju inte i tråden. Borde detta ske i tråden så alla ser? Vi har börjat gå mer och mer åt det hållet, är det OK?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/19 :  20:13:41  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Som jag skrev i tråden om kabelforum har ars technicas forum varningslistor med länkar till de olämpliga inläggen.

(Visar endast på fakta, orkar inte formulera någon åsikt just nu.)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/09/19 :  20:25:21  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Personligen så tycker jag att man ska tänka lite innan man skriver ett inlägg.
Läsa de tidigare inläggen ett par gånger så att man inte misstolkar inläggen mm.
Då kanske man lugnar ner sig lite o skriver ett betydligt bättre svar.
För visst har vissa en bra förmåga o vända taggarna utåt med än gång.
O då blir det tråkiga svar o personangrepp mm.

Så mitt förslag är:
LÄS
LÄS IGEN
TÄNK
TÄNK LITE TILL
SVARA

Då får vi förhoppnigsvis roligare o mer lättförståliga trådar

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/09/20 :  01:39:26  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:

Så mitt förslag är:
LÄS
LÄS IGEN
TÄNK
TÄNK LITE TILL
SVARA

Jag skulle vilja tillägga följande efter TÄNK LITE TILL:
SKRIV SVAR MEN SKICKA INTE
LÄS IGEN
KORREKTURLÄS SVARET

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000