Author |
Topic |
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 14:14:54
|
Som norrlänning har jag för mig att luften här i Göteborg ska vara ganska fuktig i jämförelse med mina hemtrakter, speciellt stor ska skillnaden vara på vintern. Dock så har jag haft problem med torr hals när jag vaknat på mornarna. Min hygrometer är paj så jag har inget att gå efter. Dessutom bor jag på femte vånningen. Hur förhåller sig luftfuktigheten när det gäller höjd? Vet någon hur luftfuktigheten rent allmänt ser ut, norra sverige kontra göteborg?
Finns det något i rummet som kan påverka luftfuktigheten? Många frågor blir det |
Edited by - Merkurius on 2005/09/18 14:19:41 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 14:23:06
|
I norra Sverige fryser vatten på vintern (sjöar, bottenhavet/viken osv) till skillnad mot exempelvis västkusten. Luften kan dessutom bära mindre fukt vid lägre temperaturer (vanligtvis kallare i Norrland). Hur höjden påverkar har jag dålig koll på men att det skulle skilja särskilt mycket på +/- 10 meter låter långsökt. Har du problem med för låg luftfuktighet så kan du exempelvis skaffa ett prydnadsvattenfall eller en luftfuktare.
Edit: Inträffar den torra halsen vanligtvis på lördag och söndagsmornar så kan det bero på något annat |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
Edited by - Dahlberg on 2005/09/18 14:25:18 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 15:02:17
|
Mycket växter inne ökar på luftfuktigheten också.
Relativ luftfuktighet mäts ju i procent av vad som är möjligt innan daggpunkten, när vattnet faller ut ur luften. Vid låga temperaturer kan luften inte bära mycket vatten. Vädrar man i kallt klimat får man in luft som innehåller väldigt lite vatten. Sedan värms luften upp och får då mycket låg relativ fuktighet.
Högre höjd = lägre tryck = lägre kokpunkt för vatten. Min teori blir därför att vid samma temperatur och lägre tryck kan luften ta emot mer vatten.
Omvänt: Avfuktning kan göras genom att kyla luften så att vattnet faller ut. Kompressorer måste dräneras på vatten på trycksidan, här har vi samma effekt - när trycket ökar höjs vattnets kokpunkt och vattnet faller ut. (Luften blir varmare också på trycksidan så vattnet faller ut när den kyls av vid det högre trycket. Och vice versa.) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 15:16:01
|
5:vånningen ligger ungefär 30 meter upp men det spelar nog förmodligen ingen roll. Jag ska denna vinter försöka skaffa någon luftfuktare och se om problem består eller försvinner.
quote: Inträffar den torra halsen vanligtvis på lördag och söndagsmornar så kan det bero på något annat
Men vänta, en luftfuktare kanske kan avhjälpa detta också
quote: Mycket växter inne ökar på luftfuktigheten också.
Så mina plastblommor kanske inte hjälper mot nått annat än dålig akustik |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 15:22:46
|
Här nere i södra skåne är det som så att högst luftfuktighet inomhus har man från juli till början av september. Den idealiska luftfuktigheten skall ligga nånstans mellan 45 - 60 % RF.Kommer man upp i över 80% är man i riskzonen för mögelproblem Sommaren är den perioden på året då jag skulle tro att de flesta med källare i sina hus dessutom har störst fuktproblem vid dålig dränering(i vissa fall även vid bra dränering beroende på huskonstruktion) |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 21:43:21
|
quote: Så mina plastblommor kanske inte hjälper mot nått annat än dålig akustik
Jodå, om du vattnar dom |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 00:10:01
|
Det har du nog rätt i. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 00:16:39
|
Jag jobbar i bokaffär. Kan nog med rätt stor säkerhet säga att det är ett ställe med mycket låg luftfuktighet. Trots närheten till havet (ca 40 meter) |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 07:21:12
|
quote: det är ett ställe
Vilket ställe då? |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 16:15:26
|
Känslan av torra slemhinnor kan bero på mycket, inte nödvändigtvis att det skulle vara torr luft. I så fall är det förmodligen på vintern man har problem, då luften inomhus är som torrast. Sommartid är det ingen skillnad på den relativa luftfuktigheten inne och ute. Fuktskador och formaldehyd och lättflyktiga organiska ämnen från möbler och byggnadsmaterial brukar ge dessa besvär. Är besvären omfattande brukar man tala om "sjuka hus".
http://www.swedensite.com/swedebatt.html |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 17:44:20
|
vemsom: Aha, okej |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 20:33:42
|
Ditt hus kanske har en till-frånluftanläggning som levererar väldigt torr luft. Mina föräldrar bor i ett sådant hus där ventilationsanläggningen tidigare inte var rätt intrimmad och hela huset hade väldigt torr luft. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 22:36:32
|
LeoArietis: Mycket möjligt, svårt att kolla dock.
I Göteborg, hur många procent ligger luftfuktigheten på under vintern? Nu vill jag höra från alla göteborgare |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
|
Topic |
|