HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vart är luftfuktigheten som högst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/18 :  14:14:54  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Som norrlänning har jag för mig att luften här i Göteborg ska vara ganska fuktig i jämförelse med mina hemtrakter, speciellt stor ska skillnaden vara på vintern. Dock så har jag haft problem med torr hals när jag vaknat på mornarna. Min hygrometer är paj så jag har inget att gå efter. Dessutom bor jag på femte vånningen. Hur förhåller sig luftfuktigheten när det gäller höjd? Vet någon hur luftfuktigheten rent allmänt ser ut, norra sverige kontra göteborg?

Finns det något i rummet som kan påverka luftfuktigheten? Många frågor blir det

Edited by - Merkurius on 2005/09/18 14:19:41

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/09/18 :  14:23:06  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
I norra Sverige fryser vatten på vintern (sjöar, bottenhavet/viken
osv) till skillnad mot exempelvis västkusten. Luften kan dessutom
bära mindre fukt vid lägre temperaturer (vanligtvis kallare i
Norrland). Hur höjden påverkar har jag dålig koll på men att det
skulle skilja särskilt mycket på +/- 10 meter låter långsökt. Har
du problem med för låg luftfuktighet så kan du exempelvis skaffa
ett prydnadsvattenfall eller en luftfuktare.

Edit: Inträffar den torra halsen vanligtvis på lördag och
söndagsmornar så kan det bero på något annat

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/09/18 14:25:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/18 :  15:02:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mycket växter inne ökar på luftfuktigheten också.

Relativ luftfuktighet mäts ju i procent av vad som är möjligt innan daggpunkten, när vattnet faller ut ur luften. Vid låga temperaturer kan luften inte bära mycket vatten. Vädrar man i kallt klimat får man in luft som innehåller väldigt lite vatten. Sedan värms luften upp och får då mycket låg relativ fuktighet.

Högre höjd = lägre tryck = lägre kokpunkt för vatten. Min teori blir därför att vid samma temperatur och lägre tryck kan luften ta emot mer vatten.

Omvänt: Avfuktning kan göras genom att kyla luften så att vattnet faller ut. Kompressorer måste dräneras på vatten på trycksidan, här har vi samma effekt - när trycket ökar höjs vattnets kokpunkt och vattnet faller ut. (Luften blir varmare också på trycksidan så vattnet faller ut när den kyls av vid det högre trycket. Och vice versa.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/18 :  15:16:01  Show Profile Send Merkurius a Private Message
5:vånningen ligger ungefär 30 meter upp men det spelar nog förmodligen ingen roll. Jag ska denna vinter försöka skaffa någon luftfuktare och se om problem består eller försvinner.

quote:
Inträffar den torra halsen vanligtvis på lördag och
söndagsmornar så kan det bero på något annat


Men vänta, en luftfuktare kanske kan avhjälpa detta också

quote:
Mycket växter inne ökar på luftfuktigheten också.


Så mina plastblommor kanske inte hjälper mot nått annat än dålig akustik
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/09/18 :  15:22:46  Show Profile Send EAR a Private Message
Här nere i södra skåne är det som så att högst luftfuktighet inomhus har man från juli till början av september.
Den idealiska luftfuktigheten skall ligga nånstans mellan 45 - 60 % RF.Kommer man upp i över 80% är man i riskzonen för mögelproblem
Sommaren är den perioden på året då jag skulle tro att de flesta med källare i sina hus dessutom har störst fuktproblem vid dålig dränering(i vissa fall även vid bra dränering beroende på huskonstruktion)

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/09/18 :  21:43:21  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
quote:
Så mina plastblommor kanske inte hjälper mot nått annat än dålig akustik


Jodå, om du vattnar dom

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/09/18 :  21:50:29  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Högre höjd = lägre tryck = lägre kokpunkt för vatten. Min teori blir därför att vid samma temperatur och lägre tryck kan luften ta emot mer vatten.

Snarare tvärt om. Lägre tryck = färre molekyler per volym = färre molekyler som vattenmolekyler kan blanda sig med innan de börjar forma vattendroppar.

Vattnets lägre kokpunkt vid låga tryck beror på att det är färre luftmolekyler som "håller tillbaka" vattnet. När det totala trycket minskar, minskar också de partiella trycken lika mycket. Att vattnet dunstar lättare påverkar inte luftens förmåga att lösa vattenånga.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/19 :  00:10:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det har du nog rätt i.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/19 :  00:16:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag jobbar i bokaffär.
Kan nog med rätt stor säkerhet säga att det är ett ställe med mycket låg luftfuktighet.
Trots närheten till havet (ca 40 meter)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/19 :  07:21:12  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
det är ett ställe


Vilket ställe då?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/19 :  13:44:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bokaffären / bokaffärer

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/19 :  15:49:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
När skinnarmo åkte över antarktisk så torkade han sina tvättade kläder i minusgrader pga låg luftfuktighet. Här mer info om den relativa o den absoluta luftfuktigheten


http://www.smhi.se/sgmain/lopsedel/luftfukt.htm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/19 :  16:15:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Känslan av torra slemhinnor kan bero på mycket, inte nödvändigtvis att det skulle vara torr luft.
I så fall är det förmodligen på vintern man har problem, då luften inomhus är som torrast.
Sommartid är det ingen skillnad på den relativa luftfuktigheten inne och ute.
Fuktskador och formaldehyd och lättflyktiga organiska ämnen från möbler och byggnadsmaterial brukar ge dessa besvär.
Är besvären omfattande brukar man tala om "sjuka hus".

http://www.swedensite.com/swedebatt.html

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/19 :  17:44:20  Show Profile Send Merkurius a Private Message
vemsom: Aha, okej
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/09/19 :  20:33:42  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ditt hus kanske har en till-frånluftanläggning som levererar väldigt torr luft. Mina föräldrar bor i ett sådant hus där ventilationsanläggningen tidigare inte var rätt intrimmad och hela huset hade väldigt torr luft.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/19 :  22:36:32  Show Profile Send Merkurius a Private Message
LeoArietis: Mycket möjligt, svårt att kolla dock.

I Göteborg, hur många procent ligger luftfuktigheten på under vintern? Nu vill jag höra från alla göteborgare
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/09/20 :  01:28:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
När skinnarmo åkte över antarktisk så torkade han sina tvättade kläder i minusgrader pga låg luftfuktighet. Här mer info om den relativa o den absoluta luftfuktigheten

En kall vinterdag med -10 grader och normal luftfuktighet kan ha samma absoluta fuktighet som en het dag i Sahara.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000