HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Och nu blir det RIAA-steg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/02/22 :  21:29:32  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Tack igen för alla grattis!!

Håller som bäst på att ställa in pickupen ordentligt - en liten vetenskap i sig...

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  23:16:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Sånt finns det väl folk som kan lära sig, i närheten ? =)

Åter igen TACK, för att du delar med dig att ditt kunnande, din insperation och dina bilder....

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/02/23 :  10:39:21  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Tack själv, Zalve! Jag har nog koll på hur pickupen ska ställas in, det gör sig inte självt bara...

Däremot lurar jag på hur mycket kapacitans jag ska ha i kabeln från pickupen. Jag vet hur stor inre resistans pickupen har och jag vet med vilken resistans jag belastar den. Men jag vet inte vilken induktans pickupen har. Vill gärna veta det för att med ledningskapacitansen dämpa den till Q = 0,5 ungefär. Men jag hittar inga induktansdata. Och jag vet inte om jag törs försöka mäta impedansen i pickupen. Den tråden är tunn, liksom…

Nån som har ett tips?

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/02/26 :  22:08:17  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Här ska ni få se. När jag nu använt kortkorta och skärmade mätkablar har jag gjort mätningar av en annan kaliber. Här är först RIAA-stegets utsignal när ingången står helt öppen ingen insignal finns ansluten:

Som vi tidigare såg ligger brusnivån vid ungefär -105 dBV, vilket innebär 105 dB lägre nivå än 1 Vrms. -105 dBV motsvarar strax under 6 µVrms.

För mig innebär det här definitivt lön för mödan med de tysta nätaggregaten. Observera också den totala frånvaron av brum.

Med en batteridriven tongenerator gör jag också en distorsionsmätning. Följande diagram visar THD vid en ton av 1020 Hz. Nivån är ställd så att utsignalen är 0,775 Vrms (-2,2 dBV). THD är här 0,13 %. Om jag sänker signalnivån till 0,57 Vrms ut minskar THD till 0,10 %.

Vi kan också se att övertonerna faller av i amplitud på precis det sätt som kännetecknar trioder i motkopplingsfri single-end-koppling. Det här handlar väl om tycke och smak, men just den här distorsionssignaturen tillhör mina favoriter; den spelar mycket trevligt.

Edited by - Lenn Art on 2006/02/26 22:42:58
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/02/26 :  23:22:34  Show Profile Send MartinX a Private Message
Ett verkligt fint resultat den totala frånvaron av 50-100-150Hz komponenter är imponerande.

quote:
Som vi tidigare såg ligger brusnivån vid ungefär -105 dBV, vilket innebär 105 dB lägre nivå än 1 Vrms. -105 dBV motsvarar strax under 6 µVrms.

Njae så kan man inte mäta, tänk på att brus är ett bredbandigt fenomen om man delar upp det i sina frekvenskomponenter så kommer varje del att vara lägre än totala summan. Du måste altså summera ihop spänningarna. Enklast vore om du kunde sätta mätkortet att mäta rms spänningen ut, det hade gett ett sannare resultat för brusspänningen.

Jag skulle tippa att du hamnar på -85dB eller däromkring vilket inte är något att deppa över, för ett MC-steg med rör är det verkligen bra.

Om du använder Clios eget mätkort med 18bitars A/D så är maximala dynamiken 108dB, varför mätprogrammen presenterar data långt under det vet jag inte. Jag blev lite misstänksam när jag med mitt eget sunkiga 16bitarskot fick en spektumanalys att visa resultat nere vid -120dB. Jag kan bara spekulera om att FFT analysen i programmet helt enkelt räknar med dom data det får utan att fundera på hårdvarans begränsningar och kvantiseringsstegen. Somliga sampels blir säkert 0 fast det sanna värdet kan ligga precis under tröskelvärdet eller varomhelst under.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/02/27 :  08:50:36  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
quote:
Njae så kan man inte mäta, tänk på att brus är ett bredbandigt fenomen om man delar upp det i sina frekvenskomponenter så kommer varje del att vara lägre än totala summan. Du måste altså summera ihop spänningarna. Enklast vore om du kunde sätta mätkortet att mäta rms spänningen ut, det hade gett ett sannare resultat för brusspänningen.
Visst har du rätt i det. FFTn visar amplituden för var och en komponent. Jag var oförsiktigt med ordet ”brusnivån” och ber om ursäkt för det.
quote:
Jag blev lite misstänksam när jag med mitt eget sunkiga 16bitarskot fick en spektumanalys att visa resultat nere vid -120dB. Jag kan bara spekulera om att FFT analysen i programmet helt enkelt räknar med dom data det får utan att fundera på hårdvarans begränsningar och kvantiseringsstegen. Somliga sampels blir säkert 0 fast det sanna värdet kan ligga precis under tröskelvärdet eller varomhelst under.
Det presenteras många mätningar på nätet med dynamikområden ända upp till 150 dB. Enligt min ringa erfarenhet krävs det rätt så kompetent utrustning från HP eller Tek för att åstadkomma 100 dB i dynamikområde. Så jag tror nog att man trollar en del med programvaran - på gott och ont.

Tack för påpekandet!

Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/02/28 :  00:10:33  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag tröttnade på mitt gamla soundblaster ljudkort och införskaffade ett ESI Juli@, det är ett 24bitarskort som klarar 192kHz samplingsfrekvens. Jag läste en test i tidningen studio redan i somras där det låg bra till, men nu tog nyfikenheten överhanden hur är mitt eget RIAA steg? Det är en Allt om elektronik konstruktion från 80-talet som heter superlågbrusig förförstärkare, den består av en diskret symetrisk opamp där man parallellkopplat transistorerna 4 och 4 för att minska bruset, varje diffrentialförstärkare innehåller altså 8 transistorer, totalt 18st i varje opamp. När jag byggde den (ca 1988) fick jag inte tag i BC560C som det skulle vara så jag byggde med B varianten.

Vid mätningen har jag använt samma inställningar som Lenn Art i den mån jag känt till dom (Dom som gick att läsa i graferna)Ingången var öppen vid mätningen.

Mätprogrammet som heter Arta(och är gratis)har några mätfunktioner så man ser RMS värdet längst ner. Inte så bra som jag trodde faktiskt det brusar mer vid låga frekvenser än höga hmmm.

Medelvärdesbildning över 100 mätningar visar att brusets spektrum påminner om en viss känd korrektionskurva. Eftersom RIAA korrektionen i detta steg sitter i återkopplingen blir brusprestanda bättre vid höga frekvenser än vid låga. Jag verkar ha sluppit brum i alla fall.

OdBFS motsvarar 2V så egentligen borde man lägga till 6dB till mina värden för att jämföra med Lenn Arts mätning, så vid låga frekvenser klår han mig plus att mitt steg är ett MM steg med lägre förstärkning.

Jag har dock aldrig störts av brus från detta steg, alltid har bruset när man sänkt ner nålen på skivan starkt överröstat förstärkarbruset och endast i hörlurar har jag hört förstärkarbruset överhuvudtaget. Lenn Arts steg bör vara särdeles tyst.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2006/02/28 00:56:10
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000