Author |
Topic |
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 00:44:51
|
quote: Bara en fråga:
Varför skulle man INTE kunna höra skillnader på olika saker?
Om det räcker med en anledning så tex om man är totalt stendöv.
Vad undrar du egentligen. Det är väl klart det går att höra skillnad när det finns skillnader att höra. Om det inte finns skillnader att höra så kan man ju inte höra dem, å andra sidan kan man aldrig veta att det inte finns skillnader på något.
Ge gärna ett exempel på vad du menar.
Relaterat: Är ett vakum ett tomrum (alltså nånting) eller ingenting? Det går ju tex att mäta storleken på ett vakum i meter. Är det något man mäter då eller mäter man inget? |
Edited by - marens on 2005/09/24 00:50:42 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 00:52:07
|
quote: å andra sidan kan man aldrig veta att det inte finns skillnader på något.
Är det en ståndpunkt i din argumentation du har?
En fråga till:
Varför skulle det inte vara hörbara skillnader på olika saker?
M? |
Edited by - rannagarden on 2005/09/24 00:53:51 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 00:56:52
|
som sagt marens. Du o jag byter lite ord här. Och jag pekar INTE enbart på tex dig fast orden går till dig.. Så du förstår mig här..
Och jag försvarar INTE hifi consult "mot" något. Det klarar dom själva.. Det är endast såsom ett väldigt bra exempel att det just var dom som debaterades... inget annat..
Men marens. Tror du verkligen att dessa pojkar på hifi consult är sådana rokisar så DOM inte vet allt om detta du samt andra talar om?? Är detta fallet verkligen??
Jag är så förvånad att ens NÅGON tror nybörjartester såsom BT skulle vara en unik kunskap för ett fåtal invigda...
Tror du verkligen det??
IOFS så kanske man INTE följer exakt LTS mönster eller så.. Men BT som testmetod.. Tror du det?? tror ni det??
Jag o en polare satt med sentecs separata då ja gick i sista året i gymmnasie o testade saker via BT.. Om man kunde höra skillnaden på hans gitarr via den ena högisen eller den andra osv osv..
Jag tror med största säkerhet grabbarna har tusentals ggr suttit o bytt sladdar i sin affär genom åren då dom utprovat olika kablar som dom fått sända till sig av varenda tillverkare som existerar i världen snudd på...
INGEN frisk säljande tillverkare skulle missa denna butik.. Att få in sina kablar eller vad som helst annat.där genom åren skulle vara hela sveriges kablar eller saker dan efter ju.. tror du inte dom jämför?? HUR inbilska är du och andra i verkliga livet utanför ert eget lilla bås marens??
Jag ber dig att verkligen snana upp lite här en enda gång INNAN du svarar enbart för att ge igen...
TÄNK på VAD jag försöker säga här...
BT är metoder som vi alla inom tung hifi eller hifi över bredare lager har hållt på med i olika utsträckning alltid.. Det är absolut inget nytt direkt...
MEN: efter en viss tid så slutar man eftersom man märker att man av erfarenhet lär sig att kunna sålla utan detta förvillande sätt att utvärdera...OM man får tillräklig erfarenhet av olika saker vill säga.. Samt det underhålls regelbundet också. Lyssningsvana kallas det. Man VET vad man hör.. En nybörjare har oftare svårare med detta..Medans en inspelningskille direkt kan troligen med öronen kan höra fel o rätt utan ens mäta ett rum då musiken spelar...erfarenhet kallas detta..
Marens.. TÄNK till här nu.. DOM kan allt du och jag kan.. och tio ggr det varje dag i veckan ju.. Deras erfarenheter genom årtionden är grunden för allt som vi alla jämför allt med än idag...
Så jag ber dig bland andra att börja tänka lite mer enbart på VAD ni tänker också.. Men med rätt fakta i bakhuvudet då ni tänker...
Pojkarna där skulle kunna banka in skallen på oss alla med rena tester dom genom åren gjort.. MEN dom testerna som sagt är inte gjorda efter "era" mönster. Fast dom har lik förbannat styrt hela sveriges stereoliv på ett eller annat sätt..
Sådant är värt en liten liten respekt.. samt ett visst erkännande..
och minns här.. Jag gillar inte ens gamla ägaren... Nuvarande har jag inte nåt otalt med.. Jag vet mårtenson är bortgången.. Men jag är ärlig i alla fall.. Jag har inte köpt en enda grej där efter detta han o ja fick otalt...
TROTTS detta kan jag INTE låta bli att ändå ha den tillbördiga respekten dom har förtjänat...för dom har förtjänat den. Inte snott den eller blåst sig fram till den. Den är förtjänad till fullo.
Jag vet inte vem du är. Men jag ser massor med ungtuppar skrodera runt med sina nyinförskaffade erfarenheter dom fått via ett möte eller en text eller dyligt..eller vid olika skolbänkar.
Då brukar jag tänka på "den där Äldre" man träffade. den där som man ser erfarenheten i ögonen på. fast dom aldrig ens gått i skola...Dom vet mer om livet o verkligheten än någon skolad snubbe.. Verkliga liver vill säga... Inte det tillkrånglade tillästa. utan det man UPPLEVER..
detta är väldigt likt hifi det anser jag...
Jag brukar garva gott då jag tänker på en komentar.. "Så gör man inte mot en diva"
Dessa ord skrevs då dessa numera ynglingar gick i kortbrallor i bästa fall..en del var knappt ens födda kanske..(lite tillspetsat sagt)
Då lirade dom diva högtalarna o körde testtoner eller va de va i dessa apogee högisarna.. via stora krellar osv... Dom mätte o krånglade..detta var hifi consultarna i full fart... Släpande grejor runt omkring för prova o testa...
Och detta är enbart ett av många grejor dom bidragit i MITT hifiliv med...
Dom är värda en viss respekt såsom företag samt hifi butik..Och därför skriver jag till dig marens. Men riktar mig faktiskt till flera här som tydligen helt glömt sin historia då man skolade sig.. Vi andra som LEVT denna historia känner nog igen oss i mina ord här...
Hoppas dom kan ge en enda person lite eftertänksamhet här.. Historia är mycket bra att kunna då man ska possitionera sig själv på kartan..
Glöm ej detta. utan historian kränker man ofta folk med livets kunskap.. Man tror sig kunna mer för man kan räkna fram ditt o datt... Men tro mig.. Ingen på detta forum slår dessa erfarenheter dom besitter på fingrarna...årtionden av in o urkopplande av tung elektronik av alla de slag o typ.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/09/24 01:00:54 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 00:57:51
|
Alltså hur kan man veta att en skillnad inte finns? Det går ju liksom inte...
Man kan bara veta att skillnader finns och att man inte vet om skillnader finns.
Jag tycker det är mer meningsfullt att vända på det och fråga sig vilka troliga anlegningar finns det att höra skillnader mellan olika högtalarkablar av konventionellt snitt. Hur svårt borde det vara att höra dem osv. Sedan när man har en trolig hörbar skillnad så kan man försöka framkalla den så att den blir hörbar. Man lyssnar. Hur hög resistans måste en kabel ha för att den ska bli hörbar osv.
Det handlar ju ofta om i vilken mängd det är hörbart och inte i absoluta termer tex. |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 01:10:59
|
Sveriges Radio använder sig iaf av blindtester vid exempelvis bedömningar av hur "bra" olika komprimeringar låter.
Jag har tom föreläsningspapper där det finns en beskrivning av dubbelblint test med 3 stimuli och "okänd referns" utgivet av just SR tekinska avdelning.
Sicka puckon som inte litar på sina egna öron...
Hålla på med sådana "nybörjartester"
Edit: quote: IOFS så kanske man INTE följer exakt LTS mönster eller så.. Men BT som testmetod.. Tror du det?? tror ni det??
Jodå, som i exemplet ovan så pekar det ju faktiskt på att det är så. Svaret blir att jag tror på det.
Det är ju en vetenskapligt vedertagen testmetod så det är väl eg. inget som borde förvåna(?). |
|
Edited by - Baltazar on 2005/09/24 01:15:48 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 01:16:09
|
mayro: Jag tycker det är viktigt hur man bygger upp sin erfarenhet, vilka kunskapskriterier man har. Vad kräfs för att jag ska kunna dra en slutsats om det ena och det andra. Det är högst mänskligt att brista i denna förmåga. Det gör vi alla! Det hör liksom till. Det spelar inge roll om man har hållit på i 5 eller 30 år med något om man inte har självkritiken att förstå när man vet något eller bara antar/tror osv. Kunskapsinhämtning är en helt egen filosofisk inriktning och det finns olika åsikter om detta också. Det är inget som är någon allmän konst som alla klarar av galant. Knappast någon behärskar det i praktiken. Man måste helt enkelt göra en massa antaganden på vägen osv. Om de antagandena visar sig vara knasiga den dag man fyller 95 kan ingen veta något om egentligen.
Olika människor har olika kunskapströsklar och tar in input som kunskap på olika sätt. Det bästa man kan göra är att vara självkritisk och inte lita på att "nu är jag så gammal så jag vet vad jag pratar om minsann" det kan vara precis tvärtom och är antagligen det om det är så det låter. Man får ständigt se över sina "sanningar" och kritiskt granska dem. Denna förmåga minskar ofta med åldern dessutom. Mycket erfarenhet behöver alltså inte automatiskt innebära att det man har erfarenhet av är tolkat på ett bra kunskapsbyggande sätt även om man själv tenderar att tycka så.
Här gäller det än en gång att försöka göra skillnad på människors upplevelser, hur de har tolkat sina upplevelser (vad som färgat tolkningarna osv) och vad de väljer att göra med dem.
Slutsats: Jag tänker fortfarande inte gå med på att bekräfta att det folk hör är absolut sanning om jag har anledning att tvivla på det. Det finns ingen som kan tvinga mig till det. Jag vill tänka själv och undersöka vilka argument som finns och fundera på/testa/undersöka dem så bra jag kan. Det har inget att göra med ifall någon är framgångsrik, är 15 eller 55 år, har lång erfarenhet eller något sådant. Det enda jag egentligen kollar på är hur trovärdiga argument man kommer med. Så enkelt är det. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 01:36:48
|
quote: Jag tycker det är mer meningsfullt att vända på det och fråga sig vilka troliga anlegningar finns det att höra skillnader mellan olika högtalarkablar av konventionellt snitt. Hur svårt borde det vara att höra dem osv. Sedan när man har en trolig hörbar skillnad så kan man försöka framkalla den så att den blir hörbar. Man lyssnar. Hur hög resistans måste en kabel ha för att den ska bli hörbar osv.
Det här tolkar jag som om det finns en öppning till att det kan föreligga skillnader mellan saker? Alltså hörbara?
Tolkar jag saken rätt?
M |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 01:39:55
|
ranngarden jag vet inte vad du är ute efter. Det är klart det alltid finns en möjlighet att det kan vara skillnad. Det enda man har att gå på är egentligen om man tycker det är rimligt att det kommer höras skillnad eller inte. Man kan ju som sagt aldrig veta att det inte kan höras skillnad.
Det ska man ju inte tolka som att allt går att höra skillnad på däremot... |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 01:46:26
|
marens
Jag är säljare.. Jag har även gått utbildning i säljande.. Jag har vunnit snudd alla säljtävlingar om så det varit damsugare.. tejp o konstorsmatrial.. eller påbyggnader till lastvagnar..
Jag kan tvärgarantera dig en sak.. Förutom vissa saker som butikerna tvingas ha fast dom inte själva gillar skräpet.. Så aggerar en säljare INTE såsom en konsument gör... ALLA saker testas med en enda utgångspunkt.. IFRÅGASÄTTANDE OM dom är så bra så dom GÅR att sälja...inte att ÖVERTYGA sig dom är så bra.. man utforskar med ett enda mål.. Att knocka kunden med det bästa man kan erbjuda... sedan åker en del mindre bra med av farten.. Dom MÅSTE ibland ha det i sortimentet ju..Och en del kunder gillar dessa saker också ju..kan gälla allt möjligt...
Och denna butik vi talar om har råd att sålla hårt hårt i märkena dom tar in.... Så.. dina argument kan stämma på en del fall.av vanligare typen nybörjare eller inbitna.. men inte här skulle jag gissa.. Tror dom kan bestämma rätt fritt vad dom gillar...
och angående kunskapströsklar marens...
En säljare KAN inte överleva den dan han / Hon slutar utveklas...
Hifi consult Skulle försvinna utan att ha koll... Varför förutom hifiintresse är dom ens på forumen tror du??
Om dom endast hade sälj o skit i.. blås o lura stålarna av folk stuket... Då behövde dom inte finnas här.. det gör dom av hifiintresse blandat med lite koll på marknaden.. självbevarelsedrift för en företagare ju... veta vad som händer i sin omvärld.. samt yttre omvärld....
Nej marens.. Vi kommer inge längre.. men jag sägaer så här..
BT är inget nytt alls för många av oss.. Hifi consult slår hela sveriges hififolk snudd på fingrarna.. ÄNDÅ är det förvånande sällan dom gör bort sig med grodor.. och jag har sett dom lägga tid o kraft för att ge hjälp i acustikfrågor osv...mm mm..
Den andra sidan.. Den sidan som säger tex hifi consult inte kan BT osv.. Att dom inte bevisar ditt o datt..Jag ska hurra högt den dan den sidan visar någon form av respekt för kunnande av erfarenhet o inte massa snack...
Att tjata på consulterna om vad som är "rätt ljud" är som att man går in på en erkänt fin kanonstudio o säger åt dom att.. Ni kan ju inte spela in så där ju.. Ni ska först BT att ni har rätt.. fast folket där kan exakt på Hzé säga vad som är rätt eller fel.. Ifrån sin LYSSNINGSVANA....Av OLIKA saker...
Fast.. OM man i stort endast lyssnar på en typ av saker.. Via en typ av polare.. Då kan man behöva BT rätt ofta.. För den lyssningserfarenheten är inte vatten värd ens såsom måttstock...
Påminner om tiden då man i öst hade trabant allihopa...
Dom viste ju inget annat.. Så det ansågs ju vara kanon då man fick sin bil efter fem.tio års kö....sedan att alla hade lika.. Det gör ju dom till proffs på mercedes. volvo.. subaru.. o toyota...
Samt hur alla andra ska provköra sina nya bilar...
Hmm Jag har nu sagt mitt här i debatten.. Och jag ironiserar en del på slutet här. Eftersom jag finner att det ändå har varit en skoj debatt här marens...Men allt är sagt ifrån mina tankar nu.. så resterande skulle endast bli runtdebatt...
Ha nu en fin fin kväll/natt.. Nu väntar slafen här...
Natti...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 02:00:02
|
Yes. Inte för att jag håller med om mycket men. Tex så är det ju inte säkert att jag har samma kriterier som kriterierna är för vad som går bra att sälja (vad de flesta, tänkte kundkretsen vill ha, deras typ av krav osv), eller hur? Så där tycker jag det resonemanget faller ganska platt.
Samma sak angående utvecklingen. Det går givetvis att utvecklas i olika riktningar och med olika kriterier som grund. Inget konstigt med det. Det går även att "turboutvecklas" om man har bråttom, det kan påverka kunskapströsklarna negativt och resultatet av utvecklingen.
Åsikterna går isär. Kriterierna (för kunskap bland annat) är olika redan från början så därför värderar jag inte argument på samma sätt som kanske du gör osv.
Godnatt du med. Trevlig diskussion var det!
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 10:35:24
|
quote: Åsikterna går isär. Kriterierna (för kunskap bland annat) är olika redan från början så därför värderar jag inte argument på samma sätt som kanske du gör osv.
Och så läser du VAD jag skrev tidigare. Som sagt. Vår trevliga ordväxling är avslutad.. Men vill bara PEKA på att du talar om något som besvarats tidigare. Och att du tydligen missade detta eftersom du ÄNDÅ skriver som du gör. Angående "kriterier"..BT osv är absolut inget LTS eller annan gruppering har som SITT eget.. Endast kanske exakt SÄTT är nog det som skiljer..Kanske inte ens det ibland..
quote: Men marens. Tror du verkligen att dessa pojkar på hifi consult är sådana rokisar så DOM inte vet allt om detta du samt andra talar om?? Är detta fallet verkligen??
Jag är så förvånad att ens NÅGON tror nybörjartester såsom BT skulle vara en unik kunskap för ett fåtal invigda...
Tror du verkligen det??
IOFS så kanske man INTE följer exakt LTS mönster eller så.. Men BT som testmetod.. Tror du det?? tror ni det??
Jag o en polare satt med sentecs separata då ja gick i sista året i gymmnasie o testade saker via BT.. Om man kunde höra skillnaden på hans gitarr via den ena högisen eller den andra osv osv..
Jag tror med största säkerhet grabbarna har tusentals ggr suttit o bytt sladdar i sin affär genom åren då dom utprovat olika kablar som dom fått sända till sig av varenda tillverkare som existerar i världen snudd på...
Och hur många ggr dom gjort detta tillsammans vet inte varken du eller jag. MEN jag vet ju hur man själv gjort genom åren otaliga ggr.. Säkert har grabbarna lekt runt även dom då dom testat o provat.... Som alla vi andra gjort också...
Men sedan ersätts metoder av bättre lämpade då vanan o erfarenheten ersätter tidskrävande grepp som man ändå kan utantillgör en del grepp onödiga efterhand man lär sig...Lyssningsvana tar över.
Jag har frågat om du tror en mätning läxar upp en erfaren duktig kille som jobbar hela dagarna? Jag är formligen säker denna hypotetiska kille skulle rent endast MED ÖRONEN pricka in exakt frekvensgång osv. UTAN mätare.. O endast genom ren skär erfarenhet...
Varför skulle sådan vana endast kunna tillräknas studiokillen med inte hifikillen? Jag ser inte skilnaden direkt...
hua hua.. Nu gick man "igång" här i ALLA fall ju förlåt..
Jag ska ju ha en liten miniträff här idag. Så tyvärr får jag hoppa här igen.
Men marens...
Skriv gärna o berätta vad BT folket tar in för info utifrån?? Samt vad och HUR man ifrågasätter sig själv samt metod?
och varför det skiljer sig på denna hypotetiska studiokille o en erfaren van hifikille... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 11:00:18
|
Hörru, Mayro!
Jag tycker att du tolkar Marens m fl på ett helt annat vis än jag. Jag tycker också att du lägger dina ord i Marens m fl's mun, vilket blir svårt att argumentera emot. Hur skall man argumentera mot någon annans bild av det man försöker förmedla, när allt man upplever är att den bilden inte stämmer? Det går ju inte. Man kan bara säga som du säger: TÄNK på VAD jag försöker säga här...
|
markih |
Edited by - markih on 2005/09/24 11:09:20 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 11:44:25
|
quote: Hörru, Mayro!
Jag tycker att du tolkar Marens m fl på ett helt annat vis än jag. Jag tycker också att du lägger dina ord i Marens m fl's mun, vilket blir svårt att argumentera emot. Hur skall man argumentera mot någon annans bild av det man försöker förmedla, när allt man upplever är att den bilden inte stämmer? Det går ju inte. Man kan bara säga som du säger: TÄNK på VAD jag försöker säga här...
delar din uppfattning helt. OM det inte vore för jag också inbjuder till trevlig debatt med även en annans synsätt som värdegrund...
DVS frågar relevanta frågor som faktiskt är rätt självklara svar på. DVS att denna hypotetiska kille KAN höra enbart..
Detta är det jag försöker säga. Att BT inte alltid beroende på erfarenhet ÄR den "enda vägen" ....
Men jag tycker denna debatt håller en go ton grabbar.. Detta är verkligen roligt. Och detta sänder jag min näve till dig /er för!!!
Men just nu är det väldigt trist.. Jag har snart en minitråff... I morgon kl 12 kommer en o tittar på annat jag säljer. Så putsning ska göras...
Nån som kan sälja mig lite timmar här?? |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 12:10:22
|
|
markih |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 12:16:46
|
Markih
du är som alltid en gla prick du... Nu ska ja gå o göra nytta här...
tackar för leendet.. som sagt. sälj en 5 timmar till mig i morgon förmiddag grabbar...Jag skulle behöva dom... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 12:17:44
|
mayro: För att fatta mig kort och svara på dina frågor. JA! Jag tycker det finns skillnader i kriteriebas mellan olika människor. Att man använder något som man kallar BT ibland är ingen garanti för att man direkt kan föra över erfarenheter/"kunskap" mellan personer utan att ifrågasätta. Tillvägagångssätt, testupplägg mm. Hur man väljer att lyssna, vad man lyssnar efter, föreställningar om vad som är "bra", i vilka uppställningar. Finns ju hur mycket som helst som kan skilja. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 12:29:40
|
där har du rätt.. Saken är den att jag anser man ÄVEN ska ifrågasätta BT som man gör med ALLT annat.. DÄR skiljer vi oss endast i åsikter.. Inte annars på nån punkt i stort sett...
Så tar du ett steg till. Ja då kan man ses o ha skoj.. Medelst att även söka felkällor i den benhårt fastlagda BT sanningen..
SÅ:. Ser du vad JAG säger här tro??? Jag köper allt. Men vill ha ett enda tilläg.. Fast detta i gemensamt ifrågasättande...
Att ifrågasätta sig eller metoder osv hela tiden utveklar.. Att säga något är orubbligt. det låser inte enbart debatter här.. Det låser även synsätt ifrån utveklande...
Nu putsar vi vidare här..samt pustar vidare.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 12:35:41
|
Var har jag sagt att man inte bör ifrågasätta BT, mayro? Du misstar dig rejält om du tror att jag inte tycker man bör ifrågasätta. Jag tycker det är precis tvärtom jag har sagt hela tiden. Det är bara att komma med funderingarna och framföra argumenten och låta andra få värdera dem efter eget huvud. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 12:56:13
|
marens...
Jag svarar just nu väldigt okonsentrerat eftersom jag packar upp. Fotar städar.. spelar skivor.. byter elektronik.. putsar fälgar till Chryslern.. jagar barn.. o skriver här.. sedan så ringer telefonen....
KAOS...
Jag är verkligen ledsen. jag måste avsluta.även om detta är skoj......Så jag får ödmjukt backa ur här... Jag är bara sååå tvungen....även om jag hoppade in o drog igång får meningsutväxling...förlåt mig marents....
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 12:58:55
|
"Jag tycker det är precis tvärtom jag har sagt hela tiden. Det är bara att komma med funderingarna och framföra argumenten och låta andra få värdera dem efter eget huvud."
Varför inte pyssla med hifi och musik i stället? Borde inte det vara drivkraften? Skälet att vi är här och pratar om hifi? Vill du ha publik och bedömning av dina arguments valör och giltighet finns det säkert sammanslutningar för sådant.
mvh
.
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 13:12:51
|
Jag har ofta svårt att förstå vad du skriver hificonsult. Jag ska försöka förklara vart det går snett för mig.
Du säger: quote: Varför inte hålla på med hifi och musik istället?
Min spontana reaktion blir: Är det en fråga du ställer till alla här på forumet? Att de istället för att skriva här borde sitta och lyssna på musik? Vad är det som säger att de inte gör detta samtidigt eller när de inte skriver här?
Nu har jag valt att sitta här och skriva denna stund, det blir därför lite skumt när någon anna som sitter här och skriver tycker att man borde sluta och lyssna på musik och "ägna sig åt hifi" istället. Är det inte lite det vi gör här på "hififorum.nu".
quote: Borde inte det vara drivkraften?
Varför tror du inte att det är drivkraften när det är precis det vi pratar om?
quote: Vill du ha publik och bedömning av dina arguments valör och giltighet finns det säkert sammanslutningar för sådant.
Jag har än en gång svårt att förstå vad du egentligen menar. Detta forum är väl till för att använda vid meningsbyte med andra som har hifi som intresse. Är det fel att påstå att detta forum är precis en sådan sammanslutning som du pratar om? Jag ser det som det i allra högsta grad.
Eller du kanske tycker att det inte är hifi vi diskuterar i denna tråden? Att vi är offtopic sas vilket vi iofs är just nu, men innan du skrev nyss. |
Edited by - marens on 2005/09/24 13:16:35 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 13:20:26
|
Inte för att jag hålller med om att det är mest det jag pratar om, men varför då? Varför skulle det höra till en annan intressesfär? Har du innehavsrätt på definitionen för intresset hifi? Jag menar det är ju inte du som bestämmer hur man bör förhålla sig till sitt hifiintresse eller hur? Det måste ju var och en få avgöra själva rimligtvis. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 13:27:26
|
Jag kan respektera andras idéer om vad de tror att de hör, vad de faktiskt hör eller om de har andra vinklingar på livet.
Det är ju bra att du ställer upp på att du har ett annat intresse vilket jag tolkar ditt inlägg som. Vi är sedan inte överens om ifall detta verkligen platsar på en hifisajt.
Men jag kan respektera dig och ditt intresse.
Kan du respektera andras utan att vara inne och berätta för dem att de bara tror att de hör det de säger att de hör? (vilket är ganska vanligt förekommande just på en hifisajt vilket ger att det ofta blir problem när du aktiverar det du tycker är en variant av hifiintresse)
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 13:47:03
|
Jag tycker du tolkar mig felaktigt om du menar att jag har ett annat intresse. Det var inte alls det jag sa.
Sedan angående att acceptera olika synvinklar osv inom intresset hifi. (För det är ett och samma intresse vi håller på med och inte alls som du vill få det till, olika intressen.) Det har jag inga problem med.
Konflikten uppstår när någon kräver av mig att jag ska bekräfta att det de upplever att de hör är något annat än just det: Det de upplever att de hör. Det är minst lika vanligt på sådana här hifisiter.
Om man då påpekar att, "nja jag vet inte om jag tror på det där för att...(olika argument för varför det finns anledning att tvivla)" Då får man som svar att "Jag vet minsann vad jag hör och kom inte och säg något annat!". Det gör jag ju inte heller. Det jag säger är ju att jag inte vet vad de hör och om de vill att jag ska veta det så kan det vara ide att visa det med ett bt tex. Om de inte bryr sig så är det ju inget mer med det, men grejjen är ju att de flesta faktiskt verkar bry sig så in i norden om vad andra tycker och tror. |
Edited by - marens on 2005/09/24 13:54:17 |
|
|
Topic |
|