Author |
Topic |
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 14:04:35
|
Hifi Consult:
Jag tycker också du misstolkar Marens inlägg. Varför skulle inte hans synsätt passa här? Bara för att synsättet inte fungerar i butik (som enbart har som intresse att sälja sina egna produkter), så betyder det väl inte att det är mindre intressant för konsumenten. Detta är väl den enda öppna platsen för att diskutera det, var annars |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 14:43:37
|
Jag är är inte domare över vad som är tillåtet eller passar här eller inte. Det var några år sedan...
Om konflikten "bara uppstår" när Marens blir avkrävd att "bekräfta att det de upplever att de hör är något annat än just det: Det de upplever att de hör" så borde vi ha ytterst lite bekymmer med denna typ av spörsmål. Viljan att aktivt övertyga andra om att "det de upplever att de hör" ligger i 100 fall av 100 på den teoretiserande placebopsykflumanklagande falangen. Det är ni som avkräver av andra att komma med "bevis" för utsagorna. Utan detta eviga sidointresse inom intresset skulle bråken ej uppstå.
Davis A:s inlägg är det gamla vanliga om att man bara vill tjäna pengar så det går bort.
mvh
.
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 14:47:38
|
Det verkar utveckla sig till en pingismatch i singel( marens vs. mayro), matchen fortsätter med nästa set. Komer det att bli ett slut på denna match vem tröttnar först? |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 15:01:06
|
figge
JAG är ju inte med ens ju.... Jag städar o en herrans massa annat ju..... Får snart besök ju igen.. hajfivänner....Som skall DELA hifitid tillsammans med utvärderingar o åsikter osv...
Samt testa lite trevli hifi...
O mat ska ävan ätas... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 15:06:37
|
Nu anmärkte jag inte om detta pga att ni vill tjäna pengar på era produkter. Självklart måste ALLA butiker/tillverkare tjäna pengar för att överleva och överhuvudtaget bry sig om att fortsätta. Jag är själv egenföretagare så jag vet mycket väl vad det krävs för att överleva med detta skattetryck som vi har idag. Ni har dessutom en hel del goda produkter som jag själv innehar, så det är inte därför som jag klagar. Problemet kommer när du Sladd, skriver under namnet Hifi Consult. Att via det påpeka om vilka saker som borde få diskuteras på detta forumt anser jag ytterst olämpligt! Speciellt eftersom synsättet som diskuteras onekligen sätter mest fokus på de produkter som ni själva har bra marginal på, dvs kablar och diverse andra dyra tvivelaktiga tweak vars egentliga ljudpåverkan definitivt bör få ifrågasättas. Detta är ett konsument forum, inte ett branch forum. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 15:31:24
|
Hi Fi Consult har rätt att uttrycka sin åsikt precis som alla andra medlemmar på forumet.
Säger han något korkat förlorar han ju själv på det, mer än ni andra när ni säger något korkat.
Så håll er till reglerna bara och dundra på med er diskussion. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 15:54:38
|
Givetvis har han det! Mitt inlägg var inte avsett för att sätta regler för forumet. Bara att tipsa Hifi Consult om att det fortfarande är mest privatkonsumenter som skriver här. Dvs att komma med antydningar om VAD som inte bör få diskuteras här missgynnar honom själv som säljare. Hifi Consult är ändå idag den firma som jag har störst förtroende för i Sverige. Tycker att dom har varit en av grundpelarna för välljud här i Sverige. En av mina personliga(och säkert många andras) ögonöppnare för bra hifi har ju varit Arkenmässan, där Hifi Consult stått som initiativtagare. Erbjudanden om hemån,DIY träffar, bra service etc, är saker som jag förknippar dom med. Därför ser jag det som ett litet smolk i bägaren när dom smutskastar blindtest på detta sätt. Vart tog öppenheten vägen Sladd? |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 15:59:11
|
Det kanske går bättre om ni pratar med varandra istället för bredvid varandra. Brukar även vara läge för missförstånd när deltagarna inte "riktigt" talar samma språk!
Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 16:44:27
|
quote: Konflikten uppstår när någon kräver av mig att jag ska bekräfta att det de upplever att de hör är något annat än just det: Det de upplever att de hör.
Och ungefär samma vise versa...
M |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 23:48:35
|
Nä men allvarligt HiFi Consult: Om man undrar huruvida Grendel låter bättre än, låt säga, NAD ngtBEE: Hur skall man gå tillväga för att förvissa sig om det? Lyssna öppet? I Allingsås? Har ni Naden? Låt säga att ni har. Räcker det med öppen lyssning? Ja, kanske. Om kunden tycker att Grendeln låter mkt bättre. Då är kunden nöjd. Han har jämfört och valt. Grattis. Mer behöver inte sägas. Här håller jag med dig. Men om kunden är så korkad och osäker att han (hon) vill BT-a? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/25 : 00:22:29
|
är skillnaden så otroligt liten så ev kund ej kan avgöra.. Köp den billigaste.. Enklaste sak i världen ju.. Där behövs ju inte bt ens... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
Posted - 2005/09/25 : 01:01:59
|
Har ikke lest hele denne tråden, bare noen fragmenter og det er da sikkert risikabelt å uttale seg om temaet, men jeg oppfatter det slik at det diskuteres frem og tilbake - med høy temperatur - en del omkring blindtesters betydning som middel til å finne ulikheter mellom produkter.
Har faktisk utført enkelte eksperimenter med blindtester i den audioklubb jeg er medlem i, og å avfeie dette som idiotisk blir for enkelt og respektløst. Har testet kabler, komponenter og - ikke minst interessant - en mann som under en lytte-session spilte på en kontrabass men lytterne satt med bind foran øynene. At blindtest som metode kan ha sine svakheter, og er ganske så upraktisk i de fleste sammenhenger, og SER HELT IDIOTISK UT når blindtesten utføres, det er jo så. At man med eller uten bind for øynene hører stort sett samme sak, det er nå min generelle erfaring. Ved test av ulike high-resolution signakabler, så som Straight Wire Serenade XLR versus Monster Sigma Retro Gold XLR mellom CD-spiller Electrocomaniet "EMC-1 Up" og preamp (PBN Audio / Sierra Audio "K2"), så var ulikhetene så pass lite distinkte at de fleste bommet ganske ofte når de "gissade" hvilken kabel man "använde". Poweramp og høyttalere var av en "MYCKET" høgopplöst kaliber.
Men generelt indikerer mine erfaringer klart at de fleste KAN høre forskjell på ulike komponenter, så sant det ER noen nevneverdig "sonic" forskjell mellom dem. Det er vel så enkelt at det er ØRENE man lytter med, ikke ØYNENE. En viss risiko at enkelte ser seg blinde på et bestemt merke, men hørselen blir ikke dårligere av den grunn...i hvert fall normalt ikke...
Til alle som har ulike fobier mot blindtester, vil jeg si: OK, det ser "direkt skrattretande" ut når voksne menn sitter alvorlige foran en "stereoanläggning" med bind foran øynene, men om folk vil "använda" denne metoden for å finne det de søke etter, så hvorfor ikke?? |
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
|
|
Topic |
|