Author |
Topic |
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 13:27:39
|
Wolfgang exakt på orden.
M |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 13:31:00
|
Nu skall vi inte bli osams
Vi skall heller kanske inte starta en förening för avslöjande av falska kalendrar...
Tyckte bara det var dags att pyssla med musik och hifi, framför detta eviga grävande i dödtrista placebolandet.
Slå på anläggningen istället boys!
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 13:32:44
|
quote: Slå på anläggningen istället boys
Instämmer! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 14:54:38
|
quote: Tyckte bara det var dags att pyssla med musik och hifi, framför detta eviga grävande i dödtrista placebolandet.
Slå på anläggningen istället boys!
Jovisst det har du rätt i.
quote: Det finns nu flera som erbjuder fantastiska summor för de som kan höra skillnad i blindtest.
Det måste vara den mest konstaterade dåliga testmetoden någonsin. Det bevisas ju gång på gång.
Så om testet inte visar på skillnader då är det fel på testet?
Hur menar du då att ett test ska vara utformat för att du ska kunna visa på förbättringar? Förklara det så gör vi ett sådant test.
För jag antar att du påstår att det är stora skillnader på ljudet mellan olika produkter, eller har jag fel? Du säljer ju tex Transparent högt. kablar från 2100:- ändå upp till 342000:-
Tänk om Volvo inte hade kunnat visa på några förbättringar med deras nya modeller jämfört med en gammal skoda? Men vi gillar Volvo ändå, eller hur?
Mvh |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 14:58:53
|
quote: Tänk om Volvo inte hade kunnat visa på några förbättringar med deras nya modeller jämfört med en gammal skoda
Men det kan dem förmodligen. Och visst finns skillnader mellan produkter, det är väl rätt uppenbart. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 15:54:04
|
Det finns faktiskt ganska många som hävdar att det inte är någon skillnad på en Skoda och en Volvo.
Bevisbördan ligger såklart på de som tycker att skillnaden finns...
Vi kan ju alltid mäta lufttrycket i däcken för att se hur sanningen är. Eller kolla om vi verkligen om fram till punkt B med båda bilarna.
Oklanderliga test båda.
Det test som sämst påvisar skillnad är såklart det test man föredrar om man saknar hifiintresse. (för det KAN man inte ha när man håller på och grottar omkring i placeboträsket)
Framförallt kan vi ju inte överlåta frågan åt vanliga människor. In med experter och skapa ett facit. Så att det blir någon ordning. Vanliga människor fattar fel beslut för sitt eget bästa, måste till varje pris uppsökas och informeras om detta på ett hififorum (ni vet där människor är intresserade av välljud, hifi, musik...)
Kul intresse. Kanske borde duga för att skapa ett eget forum. Nä just det, utan vanliga korkade lurade hifikonsumenter så funkar ju inte placebotänket, attans!
Slå på anläggningen. Har ni ingen kan ni komma hit och lyssna. Gratis!
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 16:59:17
|
hifi consult
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 18:38:49
|
Det där med bilar var ju en rätt kass jämförelse... Det är ju bara att mäta vad som helst 0-100, 0-50, lastvolym, ja vad du vill.
Det är ju lite mindre specifikt än en kabels uppgift att transportera en elektrisk musiksignal oförvanskat. Jämförelsen kan liksom inte halta bättre.
Hificonsult: Jag förstår att du tycker det skulle bli tråkigt om folk började intressera sig för hur saker verkligen ligger till. Alltså i den verklighet vi lever i. Tex att ta reda på hur något verkligen låter osv. Då skulle ju försäljningen av hifiprylar och mångfalden som finns där minska rätt mycket helt klart. Det kan vi nog vara rätt överens om. Men man kan ju, ung och dum som man är, inbilla sig att hifi handlade just om det ordet står för: hög trohet mot originalet och inte hög trohet mot "tycke och smak". Tro på din suveräna smak och du skola nå hifinirvana. |
Edited by - marens on 2005/09/23 18:40:25 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 19:19:44
|
quote: Hificonsult: Jag förstår att du tycker det skulle bli tråkigt om folk började intressera sig för hur saker verkligen ligger till. Alltså i den verklighet vi lever i. Tex att ta reda på hur något verkligen låter osv. Då skulle ju försäljningen av hifiprylar och mångfalden som finns där minska rätt mycket helt klart. Det kan vi nog vara rätt överens om
Jag är inte överens med din åsikt.. fast klart. Du skrev ju inte till mig heller..
MEN. Dina ord födde en fråga i MITT huvud..
Jag har hört system som ofta tas upp såsom "den rätta väges system o rum"...
Jag gillade läget. MEN jag anser det INTE vara världens bästa". Bra ja. Men ej den nivå JAG anser JAG söker o har som mål..
Är det då FEL på mig. eller på den utrustningen som inte fyller MINA behov
Hos hifi consult finns flera saker jag VET fyller mina behov. Om jag bara haft råd.. tyvärr har jag inte detta.
Men det gör ändå INTE att Den "rätta vägens ankläggningar " blir bättre... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 20:07:17
|
Undanmanöver efter undanmanöver sen en undanmanöver till, det är melodin
Du kanske tycker att vi hifiintresserade ska veta hut och inte ifrågasätta varför din kabel på 100K inte låter annorlunda i ett blindtest än den som bara kostar en bråkdel av det? Du vill inte ens berätta hur ett test ska gå till för att vara rätt utformat. Vi ska bara punga ut med våra surt förvärvade pengar, spela musik och se glada ut.
Om du inte vill svara på mina tidigare frågor är det bara att säga det istället för att dansa runt saken och låtsas som att det brinner nånstans.
Om du överhuvudtaget inte vill diskutera placebo/blindtest kan du ju hålla dig undan dessa trådar i fortsättningen, svårare än så är det faktiskt inte. Eller är det prestige nu?
Mvh |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 20:47:19
|
mayro: Jo det har varit en del snack om den där träffen.
Om jag får ge min teori så. Anläggningen har jag inte hört men jag har hört andra anläggningnar med samma idéal bakom. Jag är nästan övertygad om att det var inspelningarnas ljudbild du hörde som du inte gillade helt enkelt. Det är inte alltid man gillar när man hör en inspelning "på riktigt" för första gången. Det vet alla som gått steget från kompaktstereo till riktig hifi tex. Allting stramas upp och ramas upp på ett sätt som man inte uppfattat innan. Det är snarare en vanesak tycker jag. Man vänjer sig att det är så många inspelningar faktiskt låter, det är heller inget konstigt eftersom mutimiksinspelningar med panorerad mono nästan är total dominerande idag.
Som tröst kan man säga att riktigt bra inspelningar som verkligen tagit fasta på stereostandarden kan låta desto bättre. här får detaljer i ljudbilden en helt annan definition. Instrument får rätt skepnad/storlek/placering i stället för att flyga omkring som en dimma som är det normala både med bra och dåliga inspelningar uppspelade i en anläggning som smetar ut ljudbilden.
Det är fortfarande extremt viktigt att man gör skillnad på vad man upplever och vad det man upplever beror på. Det kan inte sägas nog många gånger tydligen. Om jag minns rätt så var du övertygad om att det var användandet av märket Pioneer till CD-spelare som gjorde att du inte tyckte ljudbilden var bra. Visst säger jag, inte TOTALT omöjligt. Det är möjligt att man kommer genom en tegelvägg om man springer rakt mot den i hög fart också. Sannolikheten finns där även om den är minimal. Precis som att sannolikheten är minimal att LTS skulle ha totalt missat en sådan förvrängning i ljudbild som du antar att Pioneerspelaren innehar. Med de höprecisionsinstrument de använder som högtalare vid lyssning.
Jag tror mer på att det helt enkelt är multimikspanoreradmonosoundet som finns på 99% av alla plattor som du hör. Visst man kanske vill kompensera för detta genom att sudda ut ljudbilden en aning så att den inte blir så skarp, men då ska man vara medveten om att det är detta man gör. Annar tror jag risken att man misstar sig rejält är ganska stor. |
Edited by - marens on 2005/09/23 21:07:08 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 21:27:18
|
Hjort, du får ursäkta, men tycker du att det är "fult" att en 100' :- kabel låter bra.
Jag har hört på diverse kablar, som så många andra, en del gör att det låter bättre, några andra att det inte låter lika bra.
Jag bara undrar om det är rätt att idiotförklara de som inte tycker som du, att trampa folk på "halsen" så att de håller tyst, och till sist ger dig rätt.
Acceptera att det finns olika uppfattningar, du kanske har rätt DIN uppfattning, men det innebär inte att du ska påtvinga andra DITT sätt att se på saker ting, det finns mer än en sanning.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 21:39:29
|
quote: Det är inte alltid man gillar när man hör en inspelning "på riktigt" för första gången. Det vet alla som gått steget från kompaktstereo till riktig hifi tex. Allting stramas upp och ramas upp på ett sätt som man inte uppfattat innan.
Marens. wake up...Du talar med mig nu här!!!...Tror nog du besvarar någon helt annan i ditt svar här.. I alla fall OM du menar dessa ord i ett utbyte med mig..
Förlåt jag säger detta. Men jag tror mig veta rätt säkert vad som är vad ifråga om ljud.. ÄVEN ljud som man inom inokretsar talar om..
Du vet.. Jag har inte bara suttit på parkbänken o läst andras omdömmen i tidningar ju...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 21:42:17
|
Mayro, jag tror du missförstår Marens lite. Jag antar att han kommer bekräfta eller dementera detta inom kort.
Mvh |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 21:54:33
|
mayro: Normalt brukar jag inte lita på folk som redan säger sig veta allt. Det brukar typ vara såna som knackar på dörren ibland med en bok i handen men ok jag fattar vad du menar...
Du är erfaren inom hifi. Jag påstår inte att du bara är bekannt med kompaktanläggningar. Det jag sa var egentligen att steget (uppstramingen i ljudbild) från kompaktanläggning till ok stereo går att jämföra med steget från normalbra eller bättre stereo (kanske tom "high end"-värderade produkter) till efter hörseln (psykoakustiskt) designade monitorinstrumet som är gjorda för att presentera innehållet på skivorna med så låg förvrängning som möjligt. Bland annat map ljudbilden då alltså.
Normala hifihögtalare är inte anpassade för att presentera materialet rätt för öronen utan snarare under vissa förhållanden* angenämt på sin höjd. Det kan vara denna skillnad som du hör. (Jag skulle nästan vilja påstå att det med största sannolikhet är därför du upplever det du upplever, men jag kan ju inte veta säkert.)
*tex multimikad panorerad mono som 99% av alla skivinspelningar bygger på. |
Edited by - marens on 2005/09/23 21:58:46 |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 22:16:02
|
Ganska många inlägg på sistone har handlat om att höra skillnad på kablar. På sid 8 skrev jag dumt nog om två saker i samma inlägg. Det vore kul att få någon reaktion på min metod att lyssna i mono och sätta in den kabel man vill utvärdera i bara en kanal och utvärdera vad som händer i ljudbilden. Man blir helt oberoende av hörselminnet. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 22:20:33
|
bra marens... Nattar barn här.. Så hinner inte skriva så mycket.
Men jag blev nyfiken på det jag frågade.. Om man därmed kan anse MITT omdömme FEL... För jag anser ju det finns nivå ÖVER detta ljud ju...
inget elakt menat.. utan endast enligt mina öron fakta...
Och dom skulle LÄTT i blind lyssning gå att utpeka om två dyliga system stog i samma rum. Vilket är omöjligt ju tyvärr...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 22:29:52
|
Det är väl klart som fanken att man kan anse att ditt omdöme är bristande på den punkten. precis som att du kan anse att mitt omdöme att det inte är pioneer DVD:ns fel i detta fallet är felaktigt.
Tycker du det är konstigt med olika omdömen/uppfattningar, mayro? Får man inte ha det?
Det jag tycker är mest intressant är iofs inte vad man (och du och jag och ni och dom och han) tycker utan med vilken motivering man tycker så. Är det rimligt? Finns det observerad kunskap som man kan använda för att försöka utröna vad som är rimligast i detta fallet. osv.
Nu (efter mitt omdöme) så tycker jag att rimligheten i att det skulle vara fel på Pioneer DVD:ns ljudbild är extremt bristande. Jag kan tänka mig många andra anledningar som jag skulle tro på innan. Tex de anledningar jag redan skrivit. Det är upp till ni som läser att bedöma rimligheten i mitt resonemang helt enkelt. Du kan ju skriva varför du tycker som du tycker också. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 22:46:15
|
quote: Tycker du det är konstigt med olika omdömen/uppfattningar, mayro? Får man inte ha det?
Som sagt. Nattar barn här. Så svaren blir korta.. skönt va
Det är just detta du skriver jag försöker få fram i hysterin.. Att faktiskt inte du..ha..vi..dom what ever har sanninsrätten..
Utan vi helt fritt faktiskt KAN tycka olika ifråga om VAD som är rätt o fel. Upp eller ner. fram o bak..
Detta ÄVEN på sättet vi provar oss fram ju.. OM man fick göra så UTAN debatter hurvida f/e eller öronen har rätt.. Hurvida 100000 eller en krona avgör..
Då skulle en undebar hifivärrld bli fasiken så mycket roligare för ALLA...
Jag erkänner F/E lyssningens kapasitet att faktiskt sålla ut.. Hurvida den ÄVEN sållar ut bra grejor som jag ej sedan vet.. Ja det vet jag noll om.
Men marens. Detta har jag inget behov av att DU ens ska tycka är värt att ta del av. Ännu mindre försöker jag omvända dig eller andra att BYTA er metod..mot min som är både subjektiv samt objektiv i nån mening... BÅDA sakerna då menar jag i nån mening.. Sedan tillkommer en sak. KÄNSLAN.. den går ej att mäta fram på något sätt mer än med öronen...
KANSKE möjligen att jag skulle tycka det var roligt att tillsammans avlyssna olika saker. MED våra olika synsätt. För att även kanske du skall VETA vad jag talar om lite mer. eller tex vad hifi consult talar om osv osv...Så jag tar endast exempel här nu...
För jag kan omgående påstå en sak. Consulterna skulle kunna bygga ihop en anläggning du o jag skulle rent bli sjuka av att få höra. PGA vi inte ägde den själv. I alla fall jag skulle bli det...
Jag har sett deras kunskap sedan urminnes tider. Och detta INTE som vänner direkt...Så jag försvarar inte consulterna direkt. Mårtenson o jag rök ihop redan i början av 90 talet...
Ändå så VET jag där finns enorm kunskap..enorm ... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 22:54:35
|
quote: Sedan tillkommer en sak. KÄNSLAN.. den går ej att mäta fram på något sätt mer än med öronen...
Då är det väl helt ok att anse att det är känslan i musiken man vill åt, så obehindrad av apparater och högtalare som möjligt?
Det är inget som hindrar att man användet öronen i ett blindtest, tvärtom är det ju själva syftet med testmetoden att man bara ska låta öronen avgöra och inget annat. Så jag fattar ärligt talat inte varför denna diskussionen dyker upp?
Anses öronen inte bra nog att avgöra vad som låter bra kan man fråga sig? Varför inte använda bt då för att verkligen låta öronen ensamma avgöra vad man tycker om ljudet.
Men visst "consulterna" kanske har en sådan kunskap att de anser sig kunna höra med hjärnan, synen, känseln mm bättre än med bara öronen.
Ni kanske känner igen retoriken? Jag bara använder den "tillbaka" åt andra hållet sas. Visst funkar det? Man tar något som alla är överens om och så vrider man det så att det passar ens egen ståndpunkt. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 23:10:20
|
quote: Men visst "consulterna" kanske har en sådan kunskap att de anser sig kunna höra med hjärnan, synen, känseln mm bättre än med bara öronen.
det är JUST saker som detta du skriver som skiljer oss åt tror jag..
Jag skulle helst inte vilja förlöjliga folk som så här... För att därigenom tala om att MIN metod (vad den nu är) Är bäst..
Medans du samt många BT förespråkare tydligen UPPFATTAR andra som helt ointreserade.. som vi som inte helt lutar oss på detta sätt mot en metod inte gör NÅGOT annat än trevar oss fram med totalt famlande i mörkret...
DÄR skiljer vi oss rejält i sätt att se sakerna på. Och där är jag ärligt mycket glad jag tillhör INGEN sida alls.
Så jag har en helt egen sektstämplad metod... Marens.. Du är välkommer in i min lilla församling..
Skämtar lite här...
nä men allvarligt... Borde inte någonsin denna sida av synsätt DU representerar börja ifrågasätta er själva lite? För ärligt.. NÄR utvärderade du något utanför ditt normala synsätt?
Jag tror inte mina resor är så hemliga direkt.. Så vad jag pysslar med är en öppen bok...
Men "era" utprovningar?? var är dom??? var ifrågasätter NI era testmetoder osv.. Vilket jag gör varje dag.. och har så gjort i 30 år rätt regelbundet om man inräknar dom år stereo har legat i träda.. så 30 år ifrågasättande. och rätt bevisligen ännu vid 47 år så håller jag på ännu.....
Och jag är enbart en av många som ofta får höra vi inget vet PGA vi har flera metoder bakom oss redan såsom förkastade som hel bedömmningsgrund... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 23:24:40
|
ok, om du läser andra inlägg av mig så kanske du märker att jag inte brukar använda den typen av retorik som jag gav exempel på där(som bla "consulten" använder sig av). Jag vände helt enkelt stilen tillbaka kan man säga, inte helt konstruktivt helt klart.
Det jag blev irriterad på från början var attityden att "det är ju minsann bevisat gång på gång att bt inte funkar" osv. Här kan jag faktiskt bevisa att hificonsult har fel uppåt väggarna på just den punkten eftersom man med blindtest kan lyckas höra skillnad på det mesta i hifiväg, BEVISLIGEN! Sedan att man inte hör samma skillnader som man tycks uppleva i öppna tester kan ju betyda två saker, eller hur? Det är inget bevis att blindtest inte funkar. Snarare ett bevis på att den funkar, till vilken grad kan man diskutera däremot, det är en bedömningsfråga som vi egentligen inte vet något om.
Min misstanke är alltså att consulterna använder metoden på fel sätt. De kanske inte är vana att använda blindtest utan litar på känslan de får vid lyssning. I dessa tester kanske det tycks höras stor skillnad på allt möjligt. Jag säger inte att det inte kan vara så, jag bara håller på min rätt att tvivla starkt och ger mina skäl varför jag inte tror att det är verkliga skillnader som hörs alla gånger. Både med stöd av fysik, psykologi, resultat eller ickeresultat från blinda lyssningar osv.
Visst jag tycker retoriken som kommer är tråkig, man blir lite sur när man inte får vettiga argument tillbaka utan bara en massa "Det vattar du väll..." osv. "bt måste ju vara tidernas sämsta metod" och bla bla. Inga riktiga argument nästan som om de tror man vore dum eller nåt.
Egentligen borde man sluta redan där, vissa har helt enkelt bestämt sig för hur det ska vara och vill inte ens läsa, men det är väl sånt man får ta.
Jag säger istället: Läs argumenten, värdera och fundera efter eget huvud, är det rimligt? Varför tycker jag så? osv. Jag tror inte vi är dumma här på forumet bara lite sjävlupptagna kanske. |
Edited by - marens on 2005/09/23 23:31:52 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/23 : 23:45:52
|
marens...
Du vet jag inte aggerar personligt mot just dig eller någon. Utan endast vill få fram en möjlighet till att debatterna får två sidor med mer "öppen "attityd... Inget annat..
Och du har säkert sett flera ggr att just jag inte säger att metoder är fel...
Däremot anser jag att SÄGA att andras metoder är fel vara fel.
Om så metoderna är öron eller handpåläggningar... Sätten är högst ok OM dom passar in för den som provar eller vad personen gör...
Och NO HARD FEELINGA marens.. Jag söker inget bråk. Jag vill enbart att alla ska accptera varann..
Och även om jag har stor erfarenhet. Så inser jag att stora delar av det som gett mig den erfarenheten är via butiker som hifi consult försålt.. Och är en stor del av mina erfarenhets värdegrund..
INTE alla självklart.. men ändock stor del..
Just butiken HIFI consult är en pioneerbutik som i stort sätt styrt hela hifi uppfattningen i Sverige inför bra ljud.. och dom har "lekt" med saker som säkert ibland gör dom fartblinda o därvid kläcks en o annan anka...
Men jag förstår varför dyligt sker.. Dom rör sig vardagligen i o runt saker man normalt ej ens kan se under ett hifiliv...
Då är det ibland för vem som helst svårt ibland att se ideliga saker sägas såsom att det o det gör inget.. Detta o detta är bluff. osv osv.. Speciellt om den som ibland kläcker dessa ord spelar en ev stativare för nada.. ekk.. samt möjligen en Denver eller pioneer...
Försök se vad jag säger här...
tänk på.. Dom finaste anläggningarna du ser på alla forum.. Alla dom sakerna gottar grabbarna på hifi consult runt i dagligen.. år efter år.. tio år.. tjugo...mm
Så tänk lite... Jag gudaförklarar inte grabbarna där.. Som sagt. Mårtenson o jag rök ihop redan i början av 90 talet...
Men därifrån till att jag skulle drömma tanken ens att dom inte vet vad dom pysslar med är rena löjan.. Om så vore fallet skulle dom dukat under då tiderna på 90 talet slog ut alla hifiinköp i Sverige...
Men dom finns ännu kvar där borta i alingsås. Och är ännu en stor faktor inom hifi sverige. oavsett om vissa tror sig "veta allt bättre"...
Jag och snudd alla i Sverige har just hifi consult att tacka för många många saker vi idag räknar som självklara...Detta genom ett hårt arbete nerlagt av dom... och.. våra allas erfarenheter kommer på ett eller annat sätt snuddande ifrån dom däringe hifi grabbarna i förorten till gbg..
en del tror detta skett genom att dom blåst oss genom alla år. Så tror inte jag.. Jag tror vi är blåsta om vi tror så.
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 00:04:58
|
mayro: Jag tror du tolkar in lite för hårt vad jag säger om hificonsult. Jag ifrågasätter inte att de har koll på sin grej sas. De är säkert mycket duktiga på att ta fram anläggningar som folk känner sig nöjda med: Syftet uppfyllt. Jag spekulerar inget om det.
Det enda jag invänder mig emot är sågandet av en bevisligen fungerade metod som icke fungerande helt utan några som helst vettiga argument framförda. Det är bara detta jag invänder mig mot. Det är som att jag skulle börja påstå att en viss typ av geologisk undersökningsmetod är kass utan att ha några som helst kunskaper i ämnet, eller vad som helst. På sin höjd blir det löst tyckande som får stå för mig för alla att läsa utan några rimliga argument som stöd. Då kanske det spelar lite roll om jag är en framträdande politiker eller något, jag kanske får vissa med mig som litar på mig eller något.
Men de som bara är intresserade av argumenten och vill tänka helt själva och värdera hur rimlig en fråga är kanske inte går på det helt enkelt. Ser det som den enkla dåligt underbyggda åsikt som det faktiskt är.
Bara för att jag är ingenjör tex påstår jag inte att jag vet något om det senaste modet i Japan tex. Jag har mycket ringa erfarenheter av modet i Japan och har egentligen inte ens gett det en chans från början. Därför tycker jag inte en massa om det tex.
Det kanske är samma sak med hificonsult och blindtest. De har dåliga erfarenheter av blindtest av någon anledning så därför kanske de inte gillar blindtest eller något. Men det är inget skäl att påstå att metoden inte funkar till det den är tänkt att funka när andra har fått den att funka till precis det den är tänkt för.
öppna tester är bra för att ta reda på hurvida man tycker om en produkt eller inte som en övergripande subjektiv bedömning. Att göra anspråk på att veta hur något låter utifrån metoden blir därför inte alltid särskillt trovärdigt i mina öron/ögon. Det beror lite på hur rimliga intrycken är. Om det finns andra saker som vi vet om sedan tidigare som kan styrka påståendet osv. Ingen kan kräva av mig eller någon annan att man måste bekräfta att det folk hör är sanningen för så är det troligtvis inte. Det finns många saker som styrker detta, tex att olika personer kan uppleva apparater som att låta helt olika varandra osv. Det är helt enkelt inte hur apparaten låter objektivt sett som man frå reda på genom öppna lyssningar och det är inte syftet heller som sagt. Det tror jag alla kan hålla med om. Man lyssnar ju inte på apparater öppet för att ta reda på hur bra de är utan för att ta reda på hur bra de är för mig som jag tycker, på det sättet jag tänker använda apparaterna/sladdarna eller vad det nu är för något. Att göra anspråk på att veta hur något verkligen låter efter att ha lyssnat på det öppet blir därför ofta ganska långsträckt tycker jag, inga konstigheter egentligen. |
Edited by - marens on 2005/09/24 00:09:53 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/09/24 : 00:41:10
|
Bara en fråga:
Varför skulle man INTE kunna höra skillnader på olika saker?
M? |
|
|
Topic |
|